Permalänk
Medlem

Kan man använda tandkräm som kylpasta ?

Tja!

Jag vet inte om detta är en jätte dum fråga.... jag köpte en ny kylare till min cpu på Klasohlsson. men jag fick ingen kyl pasta med den. kan jag använda tandkräm ? antar att det bara är för att det ska vara lite klibigt mellan procesorn och fläkten.

herrå!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Inte för att jag känner till värmeledningsförmågan för tandkräm, men jag skulle nog inte rekommendera det. Gå och köp en tub kylpasta, om det nu inte är så att kylaren helt enkelt inkluderade pasta eller en remsa (många kylare gör det).

Kylpasta är till för att ge en bättre kontaktyta mellan kylare och processor för att öka värmeledningseffekten, inte för att det "ska vara lite klibigt"[sic]. Det blir ju dock inte så bra om pastan i sig inte skulle leda värme speciellt bra. Sen är det nog problem med att tandkräm torkar, för att inte nämna kemikalier som eventuellt kan orsaka skador. Känner du dig modig får du ju gärna pröva och rapportera tillbaka hur det gick bara som en kul grej, men du får nog vara beredd på att det kommer skita sig ganska omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Inte för att jag känner till värmeledningsförmågan för tandkräm, men jag skulle nog inte rekommendera det. Gå och köp en tub kylpasta, om det nu inte är så att kylaren helt enkelt inkluderade pasta eller en remsa (många kylare gör det).

Kylpasta är till för att ge en bättre kontaktyta mellan kylare och processor för att öka värmeledningseffekten, inte för att det "ska vara lite klibigt". Det blir ju dock inte så bra om pastan i sig inte skulle leda värme speciellt bra. Sen är det nog problem med att tandkräm torkar, för att inte nämna kemikalier som eventuellt kan orsaka skador. Känner du dig modig får du ju gärna pröva och rapportera tillbaka hur det gick bara som en kul grej, men du får nog vara beredd på att det kommer skita sig ganska omgående.

OK! Tack för snabt svar )

Dom sa även att en tub med pasta skulle kosta 300kr....kan det stämma ? Isf andvänder jag hellre tannkräm......Konstigt.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RiFTER:

Tja!

Jag vet inte om detta är en jätte dum fråga.... jag köpte en ny kylare till min cpu på Klasohlsson. men jag fick ingen kyl pasta med den. kan jag använda tandkräm ? antar att det bara är för att det ska vara lite klibigt mellan procesorn och fläkten.

herrå!

Fluor är inget vidare att att kombinera med elektronik
Nej det fungerar inte. Majonäs fungerar korta stunder, sedan luktar det skit och torkar. Riktigt äckligt.
Köp lite kylpasta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kostar 70 svenska riksdaler, en mindre pizza den här månaden så har du råd

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

OK! Tack för snabt svar )

Dom sa även att en tub med pasta skulle kosta 300kr....kan det stämma ? Isf andvänder jag hellre tannkräm......Konstigt.

För 300:- får man en ekonomiförpackning som kommer räcka i 10 år för normalanvändaren
Nej men se här http://www.inet.se/sok/kylpasta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Felparkerad:

Kostar 70 svenska riksdaler, en mindre pizza den här månaden så har du råd

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Jag rekommendera alltid denna:
http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-...
Mellan Denna, arctic silver 5 och majonnäs är temperaturskillnaden 1°C till majonnäsens fördel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

OK! Tack för snabt svar )

Dom sa även att en tub med pasta skulle kosta 300kr....kan det stämma ? Isf andvänder jag hellre tannkräm......Konstigt.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157885-arctic_cooling...

Min favoritpasta för budget (50kr)

Sen kan man ju pressa graderna runt 100kr men ingen nödvändighet:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

TACK! För att det finns folk med HUMOR!

Jag tackar för svaren och avslutar denna tråden innan en moderator börjar hata på mig
Om jag får tag i en gammal dator någon gång ska jag banne mig testa med majonäs bara för att!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Rosa läppstift ska även fungera bra, men tandkräm också! Läste någonstans att majonäs även ska vara helt ok.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Rosa läppstift ska även fungera bra, men tandkräm också! Läste någonstans att majonäs även ska vara helt ok.

hahaha, jävlar vilken kul graf Kul att folk testar sånthär så vi andra inte behöver seut som idioter när det inte fungerar

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

hahaha, jävlar vilken kul graf Kul att folk testar sånthär så vi andra inte behöver seut som idioter när det inte fungerar

http://www.youtube.com/watch?v=TnyoJtv9Cx0

Toppklass.

Permalänk
Medlem

Som sagt det funkar med tandkräm men personligen skulle jag endast använda det under max ett par dagar tills kylpastan kommer med posten!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Solkräm faktor 50 är också riktigt bra! Då bränner sig inte processorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen bra att skippa kylaren helt och använda skinka istället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

OK! Tack för snabt svar )

Dom sa även att en tub med pasta skulle kosta 300kr....kan det stämma ? Isf andvänder jag hellre tannkräm......Konstigt.

Det beror på vad det är för pasta och hur mycket. Det brukar kosta 30-100 kr. Arctic silver som innehåller 12 gram kostar 300 kr. Jämfört med nån random som kostar 30 kr och innehåller 0,3 gram.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Rosa läppstift ska även fungera bra, men tandkräm också! Läste någonstans att majonäs även ska vara helt ok.

http://img.techpowerup.org/120126/thermal.png

haha, choklad är så dåligt att det är bättre att köra utan kylpasta

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Rosa läppstift ska även fungera bra, men tandkräm också! Läste någonstans att majonäs även ska vara helt ok.

http://img.techpowerup.org/120126/thermal.png

Nästa grej inom moddning, kör tandkräm istället för kylpasta och din datorfår en helt ny cool dimension. Lukt. Välj olika smaker för att modda olika lukter. Vill du ha minty fresh eller strawberry passion?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595