Trasig hårddisk, möjligheter till att rädda filer

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk, möjligheter till att rädda filer

Hej!
Kort och gott hårddisken som sitter i en HP Pavilion zt3300 har blivit utsatt för våld i form av slag över tangentbordet av "otåliga" datoranvändare, går det att utan att skicka iväg den och få hosta fram tusentals kronor, att få liv i den? om bara för en liten stund.

Mvh

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Är det något som är oklart i den klistrade tråden, för du har väl läst den innan du gjorde den här posten?

Permalänk
Medlem

Ja förutom lite slarv så, en enkel fråga helt enkelt

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Det är alltså en vanlig HDD?
Tror inte det finns mycket att göra ifall det är så att det är en sprucken skiva, skev läsarm eller att den helt enkelt är tillbucklad på insidan. Tappade en extern hårdisk i golvet en gång, trode den pajat när den inte funkade men sedan när jag skruvade upp den på skoj så visade det sig att själva kontakten bara satt på glänt. Tryckte in den igen och då funkade allt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Haha oj alltså ni får ursäkta skriver inte alltid allt jag tänker en ATA-disk (MK8025GAS)
Ok, för ja har plockat ur den och skakar den lite lätt upp o ner så "skramlar" det i den som om en skruv satt lös. Kan detta betyda att med lite piller så kan den kanske gå att få "liv" i igen?

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Haha oj alltså ni får ursäkta skriver inte alltid allt jag tänker en ATA-disk (MK8025GAS)
Ok, för ja har plockat ur den och skakar den lite lätt upp o ner så "skramlar" det i den som om en skruv satt lös. Kan detta betyda att med lite piller så kan den kanske gå att få "liv" i igen?

Du har alltså slagit sönder en bärbar och nu skramlar det om hårddisken. Låter som den är helt körd.

Permalänk
Medlem

Finns en chans att du kan lämna in den till någon nisse som återskapar filerna för tusentals kronor men då är det inte ens säkert att det fungerar eftersom skivorna kan ha spruckit/blivit skadade.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Låter som ett jobb för CSI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Det är alltså en vanlig HDD?
Tror inte det finns mycket att göra ifall det är så att det är en sprucken skiva, skev läsarm eller att den helt enkelt är tillbucklad på insidan. Tappade en extern hårdisk i golvet en gång, trode den pajat när den inte funkade men sedan när jag skruvade upp den på skoj så visade det sig att själva kontakten bara satt på glänt. Tryckte in den igen och då funkade allt

Jag utgår ifrån att det är skalet till den externa disken du öppnade och inte själva hårddisken , gemene man öppnar inte en hårddisk om nån räknar med att den ska starta igen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Först NEJ det är inte jag som slagit sönder den, denna bärbara tillhör mina föräldrar och de är mina småsyskon som åsamkat skadan.
Ok för tidigare har den inte ens gått att starta datorn när jag haft disken i datorn och försökt starta med usb (innehållande Slax linux)
men efter att ha testa frys metoden så startade iaf datorn med disken i.
Jag har endast tagit ur den från datorn och inget mer.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Har disken låtit på det sättet så kontakta Ahlbergs data, dom är billigaste i Sverige till privatpersoner när det gäller reparationer av hårddiskar. Men räkna med att det kan kosta omkring 5-10kkr om disken har allvarliga skador. Tel. 08 - 718 07 20, www.ahlbergdata.se

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Pjurta86:

Först NEJ det är inte jag som slagit sönder den, denna bärbara tillhör mina föräldrar och de är mina småsyskon som åsamkat skadan.
Ok för tidigare har den inte ens gått att starta datorn när jag haft disken i datorn och försökt starta med usb (innehållande Slax linux)
men efter att ha testa frys metoden så startade iaf datorn med disken i.
Jag har endast tagit ur den från datorn och inget mer.

Är det filerna du vill ha ut eller vill du laga hårddisken?

När min externa disk kraschade med fysiska fel blev jag rekommenderad http://www.ribit.se/. Efter en vecka fick de ut 17000 av mina bilder från barnens födsel/husrenovering etc, oersättliga saker. Kostade strax över 5000:- och var värt varenda krona. Frågade IBAS först och de offerterade samma jobb för 14000. Plus moms.

Visa signatur

http://www.ribit.se/ - plockar ut data från havererade hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Okej verkar vara det ända sättet ser de ut som. Det är min föräldrars dator och de vill åt bilderna som finns på den. Så ska överlämna dessa "dystra" nyheter och sen är bollen upp till dem hur de vill göra.

Tacksam för alla svar jag fått

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)