Konkurrensverket undersöker Kompletts förvärv av Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ica och handlarna blev ju av med Aholds (Holland) som ägare iaf. I övrigt är det bara KF-ägda Coop, konsumentdrivna butiker och Axfood på marknaden, om vi inte ska räkna Citygross, Netto och LIDL. Här har jag 4 olika matvarukedjor inom gångavstånd. Men visst värre i typiska villa och bostadsområden i Sverige där det är bilen till några av de stora storformatsbutikerna som gäller.

Då bor du med all säkerhet i någon större stad och ganska centralt. Bor man i förort har man förmodligen inte en enda bra affär inom gångavstånd. Tröskeln för en enskild person att ta sig in på matmarknaden är så hög att den är omöjlig. Att starta en pizzeria är däremot jättelätt.
Enda möjligheten att starta en mataffär är att knyta upp sig med någon av de stora distributionsnäten och de gör vad den för att låsa kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Skribofont var en bra källar firma/butik när dem fanns innan dem blev utmanövrerade av konkurrenterna.
http://www.skribofont.net/

Enligt rykten så gick flera konkurrenter ihop och gjorde en dunder beställning som inte gick å tacka nej till och i sista stund drog dem sig ur så skribofont satt med gigantisk lager på udda och svårsålda produkter och där med skulle det varit orsaken till konkurs, om det är sant vet jag inte men det är ryktet jag fått höra många många år efter dem slog igen sin verksamhet, och det är synd då Skribofont hade produkter personal samt service jag gillade väldigt mycket och deras butik påminner väldigt mycket om hur webhallen ser ut idag.

Det där skulle inte förvåna mig om det stämmer, det var nämligen en gammal strategi som gamla kriminella gäng använde för att göra sig av med konkurrenter inom vissa branscher, t.ex bildelar var detta en vanlig företeelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då bor du med all säkerhet i någon större stad och ganska centralt. Bor man i förort har man förmodligen inte en enda bra affär inom gångavstånd. Tröskeln för en enskild person att ta sig in på matmarknaden är så hög att den är omöjlig. Att starta en pizzeria är däremot jättelätt.
Enda möjligheten att starta en mataffär är att knyta upp sig med någon av de stora distributionsnäten och de gör vad den för att låsa kunden.

Det är ca 6000 personer i tätorten, så nej. Det är ungefär likadant i tätorten i grannkommunen som är dubbelt så stor. Har dock bott på andra platser och känner till andra orter/kommuner runt omkring väl och en del längre bort och mindre kommuner har ofta flera butiker med hyfsat sortiment inom gångavstånd. Tittar vi på både centralt och i förorter till städer med 60-120k invånare har de ofta inte några matvarubutiker att tala om i bostads och villaområden och har ofta inget centralt heller. Då får man lov förutom att ta bilen att ta bussen eller gå i 20-25 minuter för att kunna ta sig till ett par butiker, exempel på det som jag upplevt är Borås och Eskilstuna. Jag förstår att man kan klaga om man bor i någon förkommun till medelstor/stor-stad och behöver åka bil till ett stort köpcenter för att ha ett val inom närområdet. På många ställen är det inte bra med utbud.

Enklare närlivsbutiker som inte drivs via dagligvarukedja har jag inte räknat in såklart för där förstår jag inte hur folk kan handla något. Dit räknar jag även in Ica Nära och liknande för den delen. I min hemkommun finns det ofta tom matvaruaffärer i småorterna så man måste i princip bo ute på en grusväg långt bort för att ha något avstånd till mataffärer. Dvs cykelavstånd för de som är pigga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Knappast. Mindre konkurrens brukar ha motsatt verkan.

SUCK! Mindre konkurrens kan också leda till lägre priser, hört talas om skalfördelar? På den extremt konkurrensutsatta elektronikmarknaden måste företagen göra allt de kan för att föra vidare sådana ekonomiska vinster man får av en större organisation till konsumenterna, annars kommer konsumenterna vända sig till konkurrenterna.

Som någon inte helt fel sa, folk här har för lite kunskap om ekonomi för att kunna bedöma konsekvenserna. Nu handlar det här lika mycket om juridik men i sak helt rätt.

Hur folk kan tro att Komplett och Webhallen kan höja priser utan att straffas av konsumenter är ju ett mysterium, eller rent av brist på intelligens. Såna åtgärder kan företag med monopol eller över 75-80 % av marknaden kanske göra med gott resultat.

Webhallen ägs idag i slutändan av Dixon, ett av världens största hemelektronikretailers. Så ni som är sentimentala över att det säljs till norrmän kan ju vara lite självkritiska. Webhallens folk kommer vara kvar, likaså Webhallen och dess organisation. Hur tror ni att Webhallen kommer göras till Komplett och inte tvärtom. Brukar ni ta det affärskoncept som fungerar bäst och byta ut till ett som går med förlust? Alltså, det är snarast så att Komplett kommer att bli mer som Webhallen.

Som vi sa i lumpen: Tänk, tryck, tala

Permalänk
Hedersmedlem

Lite intressant att så många tror sig veta hur detta kommer att påverka konkurrensen att döma av "pollen". Personligen vet jag inte tillräckligt för att göra någon vidare bra gissning själv, men ser det som välkommet att konkurrensverket granskar detta. Förhoppningsvis har de resurser (och kompetens) nog att göra det skyndsamt (om det nu drar ut på förvärvsprocessen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Glöm det. Förr var det så, nu för tiden äger företagen all kongressmän och högsta domstolen har blivit partipolitisk, det finns inte en chans att amerikansk domstol idag styckar upp ett stort amerikanskt företag.

Jasså, källa på det gärna. Likande hände dock i Europa vid senaste hårddisktillverkaruppköpet, företaget som köpte blev tvingat att sälja av en fabrik.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Full Strike:

Knappast. Mindre konkurrens brukar ha motsatt verkan.

Inte när det gäller denna marknaden. HP,ASUS,LENOVO osv kommer fortfarande konkurrera och sätta lägre priser än sina konkurrenter och dom skulle inte tillåta marknaden att sätta för höga priser för då skulle dom större förlora sina kickbaks/rabatter.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig gilla komplett, deras service och kundtjänst. Deras sätt att hantera returer..
Vad jag tycker om det ovan får ej yttras här.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Kommer aldrig gilla komplett, deras service och kundtjänst. Deras sätt att hantera returer..
Vad jag tycker om det ovan får ej yttras här.

du borde har rätt å säga vad du tycker om dem, yttrandefrihet, så länge man inte far med löng å förbannad dikt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Tänker inte sitta och lusläsa hela tråden men generellt här så ser man att folk inte har tillräckligt stor insyn i ekonomi för att förstå varför detta granskas.

Och därför diskuterar man och kanske lär sig något på köpet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sj6:

Och därför diskuterar man och kanske lär sig något på köpet.

Om du är intresserad så skulle jag föreslår att du börjar med att kika lite på industrial organization (IO) litteratur. Finns annars en ganska ok (är ingen expert på ämnet så någon kanske har bättre boktips) kortare bok som heter Lectures on Antitrust Economics av Whinston eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Om du är intresserad så skulle jag föreslår att du börjar med att kika lite på industrial organization (IO) litteratur. Finns annars en ganska ok (är ingen expert på ämnet så någon kanske har bättre boktips) kortare bok som heter Lectures on Antitrust Economics av Whinston eller något sådant.

Jaha... så det är förbjudet att diskutera sådant man inte har 100% koll på på ett forum som är till för att diskutera? Är det så farligt att ha lite eller t.o.m. mycket fel i detta ämnet? Det kommer ju alltid någon med rätt information och tillrättavisar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sj6:

Jaha... så det är förbjudet att diskutera sådant man inte har 100% koll på på ett forum som är till för att diskutera? Är det så farligt att ha eller t.o.m. mycket fel i detta ämnet? Det kommer ju alltid någon med rätt information och tillrättavisar.

Jag förstod det som att du var intresserad av att lära dig mer i ämnet (vilket jag i sin tur tycker är lite roligt) och gav därför lite tips i all välmening.

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera andra som kan konkurrera med Komplett, även om de förvärvar Webhallen. Inet är ett väldigt populärt val bland många, CDON växer på den fronten, NetonNet har ju ett hyggligt sortiment + väldigt bra och smidiga lager-butiker. Detta var de jag kom att tänka på rakt av, såklart finns det ännu fler som kan slåss om kunderna. Jag känner inte att det skulle bli varning för monopol direkt...

Snarare kanske det kan leda till lägre priser för oss konsumenter om Komplett tar över Webhallens omsättning och använder sitt befintliga distributions-system. De kommer att kunna köpa in större mängder produkter som ger de lägre inköpspris -> lägre försäljningspris om det finns någon annan att slåss mot prismässigt, och det brukar det alltid finnas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Jag förstod det som att du var intresserad av att lära dig mer i ämnet (vilket jag i sin tur tycker är lite roligt) och gav därför lite tips i all välmening.

Då ber jag om ursäkt, tolkade in lite för mycket jag fick uppfattningen om att tyckte att man ska läsa de böckerna först sedan kan man diskutera.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det finns ju flera andra som kan konkurrera med Komplett, även om de förvärvar Webhallen. Inet är ett väldigt populärt val bland många, CDON växer på den fronten, NetonNet har ju ett hyggligt sortiment + väldigt bra och smidiga lager-butiker. Detta var de jag kom att tänka på rakt av, såklart finns det ännu fler som kan slåss om kunderna. Jag känner inte att det skulle bli varning för monopol direkt...

Snarare kanske det kan leda till lägre priser för oss konsumenter om Komplett tar över Webhallens omsättning och använder sitt befintliga distributions-system. De kommer att kunna köpa in större mängder produkter som ger de lägre inköpspris -> lägre försäljningspris om det finns någon annan att slåss mot prismässigt, och det brukar det alltid finnas.

Dom flesta varorna kommer idag från Norek och Techdata till Webhallen. Norek är en distributör och Komplett skickar direkt från deras lager och använder även deras plattform precis som Inwarehouse. Så dom mängderna extra blir det inte så det skulle påverka så mycket.

Permalänk
Medlem

Borde inte den undersökningen gjorts redan när Dixon via Pixmania sat vid rodret på Webbhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Dom flesta varorna kommer idag från Norek och Techdata till Webhallen. Norek är en distributör och Komplett skickar direkt från deras lager och använder även deras plattform precis som Inwarehouse. Så dom mängderna extra blir det inte så det skulle påverka så mycket.

Norek är Komplett Distribution Sweden AB, inget separat bolag med andra ord det är de som sköter Kompletts lager i Norge. Några andra renodlade distributörer och distributörer som sköter verksamhet åt andra har jag redan nämnt i tråden.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Norek är Komplett Distribution Sweden AB, inget separat bolag med andra ord det är de som sköter Kompletts lager i Norge. Några andra renodlade distributörer och distributörer som sköter verksamhet åt andra har jag redan nämnt i tråden.

Skrev inte att det var ett eget boloag.

Du har nämnt ICA och andra som inte har med IT att göra om det var det du menade.
Captech > INET är ett exemepel annars som är en distributör som sköter leveranserna åt Inet därav deras snabba leveranser.
Men det kan vem som helst som har ett kapital och vill använda sig av göra.

Permalänk
Medlem

Så här ser styrelsen ut på 121.nu(har väl inte uppdaterats med senaste förändringen)
Men Birbeck, Philip är ju (var?) en höjdare på den engelska elektronikjätten Dixon och Fabien Droudun en höjdare på Pixmania som ägs av Dixon
"Dixons Retail has confirmed that Phil Birbeck is set to take over the reins of its France-based e-tailer PIXmania."
Så det ser ut som konkurrensverket ligger några setg efter redan.
Webhallen Sverige AB
Orgnr: 556558-8224
Styrelse
Birbeck, Philip (47 år) - 1965-08-12 MK464HU LAVENDON, STORBRITANNIEN OCH NORDIRLAND
Styrelseledamot
Droudun, Fabien (60 år) - 1952-06-25 75002 PARIS, FRANKRIKE
Styrelsesuppleant
Sedan är Electroworld Sverige AB ett dotterbolag till Dixon och Elgoigantens styrelse har medlemmar som sitter med i Elgiganten
ELGIGANTEN AB
Orgnr: 556471-4474

Översikt
Grunddata
Ekonomi
Personer (7)
Adresser (55)
Myndighetskunder
Mer

Bolagsform Aktiebolag
F-skatt Ja
MomsJa
Reg.1993
VD Eriksson, Bo Niclas(40 år)
Esbogatan 12, 164 74 Kista 08-580 866 00 Visa mer
Ingår i en koncern DIXONS RETAIL PLC är moderbolag för denna koncernen, visa koncernstruktur
Så Dixon verkar ha en betydligt större del av kakan än vad Komplett och Webbhallen har om det nu inte är så att Komplett också har knytning till Dixons.
Jag är ingen duktig grävare men m.h.a. 121.nu och lite rotande där hittar man raskt kopplingar som jag ialla fall inte kände till innan.
Men man får hoppas att våra verk och myndigheter med sina resurse har bättre förmåga än mig att hitta monopoltendenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Skrev inte att det var ett eget boloag.

Du har nämnt ICA och andra som inte har med IT att göra om det var det du menade.
Captech > INET är ett exemepel annars som är en distributör som sköter leveranserna åt Inet därav deras snabba leveranser.
Men det kan vem som helst som har ett kapital och vill använda sig av göra.

Nej, jag har nämnt Captech, TechData, Order Nordic (Onoff-familjens distributör/lager), Gandalf, Ingram Micro och Deltaco bland distributörerna, och nämnt att många av dessa är och varit väldigt framgångsrika sedan 90-talet och har växt på marknaden. Captechs ägare köpte upp Inet i praktiken när han försökte hjälpa de fortsätta vara verksamma inom området, de hade ju förbrukat sitt kapital hos andra distributörer när de gick i konkurs och han bidrag med privata pengar utöver att de börja samarbeta. Just Inet använder sig av olika distributörer dock, Captech hyr vid sidan av sin distributionsverksamhet ut och sköter lagret åt Inet. Sånt som Inet säljer behöver alltså inte dyka upp i Captechs böcker. Det är deras egna lager och varor som du ser på hemsidan. Order Nordic är hela CDONs hemelektronikdel och tar mer eller mindre hand om allt. De står tom som avsändare. Det blev ett annat ben för Westin/Schröder att stå på och för att fortsätta vara verksamma i området. Det är alltså inte ens alla som hyr in sig i en anläggning har har egna varor på hyllorna jämte distens. Det är såklart de som importerar varorna som konkurrerar om priserna mot tillverkaren. Jag lägger alltså inte så stor vikt på återförsäljarna. Delas verksamhet upp i flera delar så kommer inte alla bokföra vinster för den delen. Och man kan egentligen inte titta på återförsäljare för att se hur branschen mår.

Det är sånt som folk inte nödvändigtvis har koll på och är de inte fristående distributörer så tycker jag inte att vi nödvändigtvis ska skilja på kompletts lager och logitiskverksamhet och deras varumärken utåt det är komplett precis som Elgigantens alla varumärken är elkjøp/Dixon och de främst ser till sin egna verksamhet. Komplett Distribution är centrallagret inom gruppen. De andra köper och använder nog mest av de med lager i Sverige. Sibas ägare Bengtsson äger för den delen en del av CDONs hemelektronikverksamhet då de är ägare i Order Nordic via Resurs. Man måste såklart se hela kedjan. Mindre aktörer kan inte göra så mycket annat än att köpa in från dessa grossister, generalagenter och distributörer, eller skriva avtal med tillverkarna direkt. De flesta återförsäljare har det ganska säkert genom att ingå i större grupper då branschen redan gjort sig av med mycket i återförsäljarledet. ICA-gruppen äger t ex 50% av Kjell & Co.

Permalänk
Medlem

Trodde i ärlighetens namn att komplett hade gått i konkurs. Att komplett ska ha möjligheten att köpa upp webbhallen är helt sjukt i mina öron. Har inte sett eller hört av dem på väldigt länge i form av reklam eller annat, samt har jag aldrig sett dem i toppskiktet på prisjakt på flera år känns det som. De man ser som konstant ligger billigast är Inet, Alina, CDON, webbhallen. Då ingen av dessa brister i kvalitet vad gäller leverans och service tänker jag att det är där de medvetna kunderna handlar. Är så många okunniga? Och att du okunniga just söker sig till komplett, borde de inte gå till elgiganten eller mediamarkt som är väldigt lättillgängliga och spammar ut reklam på alla möjliga vis?

Kan någon förklara hur kompletts kunder tänker?

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem

Komplett

Trodde i ärlighetens namn att komplett hade gått i konkurs.

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB.Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE.Corsair Cooling Hydro H100Fractal Design Newton R2, 800W 80+ Modular Fractal Design Define R4 Titanium

Permalänk
Medlem

Allvin ?

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem

Att folk ens handlar på komplett förvånar iaf mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammasNK:

Trodde i ärlighetens namn att komplett hade gått i konkurs. Att komplett ska ha möjligheten att köpa upp webbhallen är helt sjukt i mina öron. Har inte sett eller hört av dem på väldigt länge i form av reklam eller annat, samt har jag aldrig sett dem i toppskiktet på prisjakt på flera år känns det som. De man ser som konstant ligger billigast är Inet, Alina, CDON, webbhallen. Då ingen av dessa brister i kvalitet vad gäller leverans och service tänker jag att det är där de medvetna kunderna handlar. Är så många okunniga? Och att du okunniga just söker sig till komplett, borde de inte gå till elgiganten eller mediamarkt som är väldigt lättillgängliga och spammar ut reklam på alla möjliga vis?

Kan någon förklara hur kompletts kunder tänker?

Jag tänker att jag alltid fått bra service där från första början och efter antal köp och ett oerhört bra hanterat trasigt Grafikkort så håller jag mig faktiskt till Komplett även om dem råkar vara lite dyrare.

Antar att man håller sig till det man trivs med, iaf om pris inte är ett problem, typ som folk som gnäller på att Telia är dyra och dålig service etc, har själv aldrig upplevt det och därför har jag varit lojal.