Intel i7 2600k överklockning. från 4.2 till 4.5

Permalänk
Medlem

Intel i7 2600k överklockning. från 4.2 till 4.5

Tjabba !
Ligger just nu på 4.2 men vill upp till 4.5Hz kommer inte längre än till skrivbordet sen blir det blue screen. Men på 4.2 är det stabilt utan några större ingrepp 68 grader vid full load

Tacksam för all hjälp !

Mvh S

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

vad har du för spänning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tjabba !
Ligger just nu på 4.2 men vill upp till 4.5Hz kommer inte längre än till skrivbordet sen blir det blue screen. Men på 4.2 är det stabilt utan några större ingrepp 68 grader vid full load

Tacksam för all hjälp !

Mvh S

höj spänningen!

Permalänk
Medlem

Som redan sagts ovan låter som du kör för låg volt till cpun och därav bluescreenar så höj vcore.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Som redan sagts ovan låter som du kör för låg volt till cpun och därav bluescreenar så höj vcore.

Har nu vcore på 1.35 är detta ok ? Full load 75-78 grader som höst någon fara ? Rullar på fint annars.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Har nu vcore på 1.35 är detta ok ? Full load 75-78 grader som höst någon fara ? Rullar på fint annars.

Somsagt vissa cpuer kräver högre vcore än andra för att nå samma frekvens osv så är det alla cpuer är unika.

Sen låter det som lite hög temperatur i load men sålänge du inte belastar cpun väldigt mycket ofta genom rendera film eller något annat som är väldigt cpu krävande så ska det nog fungera ok.

Dock låter det väldigt varmt att ha dom tempsen du har med tanke på att du har sandybridge cpu och en H60 tycker du borde ha betydligt bättre temperaturer.
Jag körde min tidigare i5 2500k i 4.5ghz med kring 1.28V och gick inte över 66C har jag för mig med en corsair H50 dock körde jag push&pull med fläktar då.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Somsagt vissa cpuer kräver högre vcore än andra för att nå samma frekvens osv så är det alla cpuer är unika.

Sen låter det som lite hög temperatur i load men sålänge du inte belastar cpun väldigt mycket ofta genom rendera film eller något annat som är väldigt cpu krävande så ska det nog fungera ok.

Dock låter det väldigt varmt att ha dom tempsen du har med tanke på att du har sandybridge cpu och en H60 tycker du borde ha betydligt bättre temperaturer.
Jag körde min tidigare i5 2500k i 4.5ghz med kring 1.28V och gick inte över 66C har jag för mig med en corsair H50 dock körde jag push&pull med fläktar då.

såg att du har ett HD7970, hur upplever du det kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Somsagt vissa cpuer kräver högre vcore än andra för att nå samma frekvens osv så är det alla cpuer är unika.

Sen låter det som lite hög temperatur i load men sålänge du inte belastar cpun väldigt mycket ofta genom rendera film eller något annat som är väldigt cpu krävande så ska det nog fungera ok.

Dock låter det väldigt varmt att ha dom tempsen du har med tanke på att du har sandybridge cpu och en H60 tycker du borde ha betydligt bättre temperaturer.
Jag körde min tidigare i5 2500k i 4.5ghz med kring 1.28V och gick inte över 66C har jag för mig med en corsair H50 dock körde jag push&pull med fläktar då.

Men desto högre spänning desto högre temp, right ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Men desto högre spänning desto högre temp, right ?

Det stämmer bra det.

Jag har idag 1.32 V fast på 45 multipel = 4500 Mhz

Temp mellan 53-59 mellan kärnorna i Prime 95.

Så byt kylpasta så får du säkert ner tempraturen och kan sänka volten på samma överklockning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Högre frekvens -> högre temp
Högre Vcore -> högre temp

Därför kylning är A och O när du överklockar.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Vilket tempratur program använder du själv använder jag realtemp

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag kör 1.3911 på 4.6 med min 2500K - En riktig sur jäkel - Jag kör med offset overclock, tog lite mer tid, men slutresultatet är ju så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det stämmer bra det.

Jag har idag 1.32 V fast på 45 multipel = 4500 Mhz

Temp mellan 53-59 mellan kärnorna i Prime 95.

Så byt kylpasta så får du säkert ner tempraturen och kan sänka volten på samma överklockning.

Jag monterade ju kylaren för bara ett par dagar sedan men när jag aplicerade kylpastan så blev det inte speciellt bra vill jag lova :S Kan det vara de som är problemet ? den var ''överallt'' så att säga.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

Du kommer säkert inte upp i dessa temps när du spelar så det är egentligen skitsamma. Jag kommer upp i 85c+ och bryr mig inte det minsta. Jag ska inte behålla min processor i 10 år så den ska slitas.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Jag monterade ju kylaren för bara ett par dagar sedan men när jag aplicerade kylpastan så blev det inte speciellt bra vill jag lova :S Kan det vara de som är problemet ? den var ''överallt'' så att säga.

det är garanterat problemet.

Det räcker med en liten klick i mitten på processorn och låta kylplattan att trycka ut det så ej
luftbubblor bildas.

Som en ärta i storlek i mitten är ganska bra jämförelse.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Rengör med alkohol utan olja, Aceton utan olja, Kemisk bensin, själv använder jag Isopropylalkohol
från apoteket som avdunstar själv utan ett dust avlagringar.

Ett fingeravtryck kan göra skillnad på tempratur så va noga.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

<--------- 4.6ghz 1.38v 68c full load all cores + ht 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Rengör med alkohol utan olja, Aceton utan olja, Kemisk bensin, själv använder jag Isopropylalkohol
från apoteket som avdunstar själv utan ett dust avlagringar.

Ett fingeravtryck kan göra skillnad på tempratur så va noga.

Ska jag rengöra kylaren också ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Ska jag rengöra kylaren också ?

Självklart ska du rengöra kylaren också.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

såg att du har ett HD7970, hur upplever du det kortet?

Jo det är väll helt okej använder referenskylaren dock för jag har ägt mitt sen då det knappt fanns kort med referens kylare men det presterar bra nog i det mesta jag testat för mig och för priset jag betala e jag nöjd med andra ord.
Sen kan man ju sitta och stirra sig blind på prestanda siffror och olika prestanda index hit o dit men the bottom line is är man nöjd e man nöjd.

Skrivet av Tfarcer:

Jag monterade ju kylaren för bara ett par dagar sedan men när jag aplicerade kylpastan så blev det inte speciellt bra vill jag lova :S Kan det vara de som är problemet ? den var ''överallt'' så att säga.

Köpte du kylaren ny och du applicerad kylpasta?
Du vet att där satt förapplicerad kylpasta på kylaren va?

Skrivet av Tfarcer:

Ska jag rengöra kylaren också ?

Själv klart ska du det båda ska vara rena när du applicerar eventuell ny kylpasta.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Mina inställningar för offset klockning av 2600K, har kört 4,5 GHz i 1,5 år nu
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo det är väll helt okej använder referenskylaren dock för jag har ägt mitt sen då det knappt fanns kort med referens kylare men det presterar bra nog i det mesta jag testat för mig och för priset jag betala e jag nöjd med andra ord.
Sen kan man ju sitta och stirra sig blind på prestanda siffror och olika prestanda index hit o dit men the bottom line is är man nöjd e man nöjd.

Köpte du kylaren ny och du applicerad kylpasta?
Du vet att där satt förapplicerad kylpasta på kylaren va?

Själv klart ska du det båda ska vara rena när du applicerar eventuell ny kylpasta.

Ja det gjorde jag ! Kanske gjorde fel ? Hur gör jag nu då ? Rengör CPU och kylarplatta och drar på ny pasta ? Förlåt är nybörjare!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Köp Isoblablaalkohol på apoteket.
Köp bommulspinnar.

Doppa bommulspinne i sprit. Gnugga rent både på processor och kylare. Dra inte ut gammal pasta utanför heatsink, det kletar ordentligt, så byt tops rätt ofta och lägg dem på papper, inte på bordet eller på tallrik

När det är rent lägger du ett riskorn med pasta mitt på heatsinken i den riktningen processorn ligger (uppifrån till ned). Lägg på kylaren ovanpå. Vissa roterar nu kylaren lite fram och tillbaka, jag gör det inte.

Spänn fast kylaren jämt - top-vän, bot-hög, bot-vän, top-hö. Skruva lite i taget, dra inte i botten på en gång.

Orginalkylare har redan pasta på, så när man sätter fast den _första_ gången har man inte på någon pasta. Om man tar bort den och skall sätta fast igen, måste du ta bort gammal pasta och lägga på ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Köp Isoblablaalkohol på apoteket.
Köp bommulspinnar.

Doppa bommulspinne i sprit. Gnugga rent både på processor och kylare. Dra inte ut gammal pasta utanför heatsink, det kletar ordentligt, så byt tops rätt ofta och lägg dem på papper, inte på bordet eller på tallrik

När det är rent lägger du ett riskorn med pasta mitt på heatsinken i den riktningen processorn ligger (uppifrån till ned). Lägg på kylaren ovanpå. Vissa roterar nu kylaren lite fram och tillbaka, jag gör det inte.

Spänn fast kylaren jämt - top-vän, bot-hög, bot-vän, top-hö. Skruva lite i taget, dra inte i botten på en gång.

Orginalkylare har redan pasta på, så när man sätter fast den _första_ gången har man inte på någon pasta. Om man tar bort den och skall sätta fast igen, måste du ta bort gammal pasta och lägga på ny.

Hela operationen med riskornet, är det nödvändigt ? aldrig hört talas om det innan

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hela operationen med riskornet, är det nödvändigt ? aldrig hört talas om det innan

Då har du inte varit speciellt aktiv här på Swec tidigare

Många är onödigt oroliga över sin Vcore på Sandy Bridge, jag har 1,48V på min 2600K@ 4,5Ghz och då är det fortfarande en bra bit kvar innan Max Vcore är uppnådd.

Permalänk
Medlem

1.48 till 1.52 är ju inte precis en bra bit dock hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Då har du inte varit speciellt aktiv här på Swec tidigare

Många är onödigt oroliga över sin Vcore på Sandy Bridge, jag har 1,48V på min 2600K@ 4,5Ghz och då är det fortfarande en bra bit kvar innan Max Vcore är uppnådd.

Det är inte vcore jag är orolig över ! Det är tempsen!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Det är inte vcore jag är orolig över ! Det är tempsen!

Har du bytt kylpasta nu och fick du ner tempraturerna ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Det är inte vcore jag är orolig över ! Det är tempsen!

Det är Vcore som också kan döda din processor ganska snabbt, temperaturen och minst lika viktig.
Jag rekommenderar aldrig att man kör över 1.35v på vanlig kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hela operationen med riskornet, är det nödvändigt ? aldrig hört talas om det innan

Najs att din 2600k går i 4,5MHz