Permalänk
Livsnjutare 😎

Kyla i3 3225 (Ivy) Passivt

Tjenare,

Kör idag med en Core i3 3225 med stockkylare.
Eftersom denna CPU endast har en max TDP på 55w borde det gå att kyla den passivt med en relativt bra kylare?

Tänker tex. Noctua NH-U12P SE2 eller liknande?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591

Eller kanske lika bra att lägga några hundra mer och få en kraftfull kylare som klarar haswell i7 och andra cpu'er längre fram?, typ Noctua NH-D14
Kommer troligtvis köra vidare på dnena i3an i c:a 1år, men sedan steppa upp till i5 eller i7, därav vill jag köpa en kylare som är kompatibel med detta också. (fast då med fläktar)

Chassifläktar;
Jag har idag 1st 120mm som blåser ut med 12v.
Detta är en Fractal Design orginal som kommer med Define R3 -chassit, vilket låter en del. - Därav skall denna med bytas.
Men min tanke är att byta denna till att ha 1x120mm i fronten och en 120mm bak, som suger in och blåser ut - precis vid CPU'n

Vad hade ni rekommenderat?, och varför?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi samt fläktar i övrigt i chassit?

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Permalänk
Medlem

det finns en som heter Zalman fx cube 1000 som ska klara av att kyla i7 passivt

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av GACY:

Vad har du för chassi samt fläktar i övrigt i chassit?

Ahh, kom på att jag glömde skriva det, redigerar topic efter detta inlägg.

Jag har idag 1st 120mm som blåser ut med 12v.
Detta är en Fractal Design orginal som kommer med Define R3 -chassit, vilket låter en del. - Därav skall denna med bytas.
Tanken är att ha 1st 120mm där bak och 1 eller 2 st 120mm i fronten och köra dessa på kanske 7v, för att få ett flöde genom lådan - men som inte påverkar ljudnivån nämnvärt. Då borde man kunna köra CPU-kylaren utan fläkt, eftersom det passerar gott om luft från chassit's front och sugs ut precis bakom CPU'n - eller?

Sedan är det här med jämnt tryck, övertryck eller undertryck?
Alltså 1fläkt in / 1 ut, eller 1 ut / 2in, eller 2ut / 1in ?

Skrivet av abbebandy:

det finns en som heter Zalman fx cube 1000 som ska klara av att kyla i7 passivt

Har för mig att denna kylare sågades ganska hårt när den recenserades av Swec här, för den är väldigt stor och klumpig, och skitjobbig att sätta fast - den var inte heller värd priset om man jämförde mot andra kylare på marknaden... någon som kör den?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tycker du stockkylaren är högljudd? Har för mig den var rätt lågvarvig och således bör dina andra fläktar överrösta den? Går det att ställa den i silent mode från bios?
Att kyla den passivt med din luftgenomströmning bör ej vara något problem. Testa någon exempel noctua kylare som kan köras både passivt/aktivt

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker hela maskinen låter en hel del, och delarna är;

Gigabyte H77N Mobo - Passivt
Core i3 - stockkylare
GTX680 EX OC KFA2 med en 3x92mm kylare
Chassi - 1x Fractal Design 120mm @ 12v (via moderkortet)

Efter att ha spanat in lite olika kylare under dagen slog det mig att min CPU-sockel sitter väldigt nära mitt grafikkort, så en kylare som bygger mycket i bredd/längd kommer inte funka, då detta är ett mini-itx-kort, höjden är å andra sidan inga problem.

Kontrollerade alla fläktar idag när jag kom hem, och till min förvåning är stock-kylaren ganska tyst, iaf när den går i silent-mode som du säger. Grafikkortet i idle / windows / film / netflix osv är i princip i samma nivå som cpu-kylaren - chassifläkten å andra sidan är en helt egen historia... eftersom den går på 12v så låter den ganska mycket, jämfört med de andra komponenterna...

Har en fläktkontroller liggande som jag nog skall sätta in för att prova vid vilken ljudnivå jag anser det vara OK, men annars lutar det åt att införskaffa lite Noctua fläktar för att få näst intill ljudlös cirkulation i lådan och hitta någon hög cpu-kylare med max 90x90mm i bredd / längd

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •