Noctua demonstrerar fläkt med aktiv brusreducering – lansering 2014

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nope. Teknik och Teknologi är exakt samma ord inom engelskan.

Ok, tack... Varför kan inte alla bara samsas om ett språk så slipper man hålla reda på alla skillnader

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackan3379:

Ok, tack... Varför kan inte alla bara samsas om ett språk så slipper man hålla reda på alla skillnader

Det kan man ju undra.

Vi har iof ett internationellt språk iom. Engelskan. Men det gäller ju också för folk att lära sig språket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Jag blev minst sagt imponerad!

Permalänk
Rekordmedlem

Är det återanvändning av nyheter? http://www.sweclockers.com/nyhet/15476-noctua-och-svenska-rot... eller är det lanseringsdatumet som är nyheten?
Nåja, det har ju gått nästan exakt ett år och om ett år till så kanske den går att köpa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vilken rpm gick fläkten i? bra fläktar som är väl upphängda brukar bara vina ändå. hörde ett högfrekvent oljud i videon också oavsett om anc var på eller inte...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Är det återanvändning av nyheter? http://www.sweclockers.com/nyhet/15476-noctua-och-svenska-rot... eller är det lanseringsdatumet som är nyheten?
Nåja, det har ju gått nästan exakt ett år och om ett år till så kanske den går att köpa

Kanske mer av en påminnelse?
OnT - Coolt! Vet inte hur bra det funkar i praktiken... Hoppas andra implementerar + utv3ecklar denna teknik!

Permalänk
Medlem

Lite overkill kanske?

Tycker det verkar som en rätt dyr och komplicerad lösning för ett icke-problem. Asus fan-speed på moderkortet drar ner mina fläktar till ohörbara nivåer när jag inte spelar, och när jag spelar har jag ändå lurarna på. Vill man sedan ha 100% knäpptyst hela tiden får man väl ställa lådan i källaren och dra kablar upp genom golvet och gjuta igen...

Permalänk
Medlem

ja ska inte gnälla mer på min burk:S ja kyler en 2500k på 4,2ghz med antec kuler h2o med min original fractall design flläkt och den maxar 67 grader efter flera timmars bf3:P

Permalänk
Avstängd

Denna teknik kanske inte kommer göra så stor nytta på deras stora kylare, men den bör vara väldigt effektiv på tex mindre kylare så som deras low profile kylare.
Man skulle tex inte behöva ta lika stor hänsyn till utrymme för CPU kylaren vid val av chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lite overkill kanske?

Tycker det verkar som en rätt dyr och komplicerad lösning för ett icke-problem.

Nej!! När ska vissa fatta att alla har olika krav och önskemål?

Bara för att du sitter och spelar med lurar och inte bryr dig så är vissa sjukt ljudkräsna. Man kanske inte klarar av att jobba i krävande program och samtidigt höra fläktljud. Eller om man spelar in musik( mickar upp riktiga instrument nu då, inte sitter i datorn och får fram alla instrument via ett program som är en tråkig utveckling) så är de ju inte fel med en tyst omgivning i övrigt.

Permalänk
Medlem

Coolt

Förhoppningsvis utvecklas det fristående lösningar också som man kan ha till "hela" systemet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har andra fläktar som brusar nära den här brusreducerande fläkten? Kommer inte det störa mikrofonen och få motorn att försöka reducera brus som kommer ifrån annan källa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror på det här. De har utvecklat de här i över 1-2 år, minst. Dom har nog börjat få bukt på div. störningsmoment som t.ex. närliggande fläktars oljud etc. Nu är det väl att finslipa det hela. Btw, det är väl magneterna som sitter runt om den roterande fläkten som gör jobbet?

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade över den "ofärdiga" designen på radiatorn? vanligt slim radiator som de borrat 4 hål å satt dit en 80 mm fläkt på? xD såg bilden å bara wtf, "utvecklings stadium" haha :D.

Använder förövrigt bara nuctua fläktar i min dator. Både cpu, chassi å gpu. 4 stycken 2 ovanpå varandra ovanpå kylfläns från kylskåp. måste ju luckas döda min kära gpu någon dag :D.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Vad händer om man har andra fläktar som brusar nära den här brusreducerande fläkten? Kommer inte det störa mikrofonen och få motorn att försöka reducera brus som kommer ifrån annan källa?

Vad jag har förstått så borde det inte påverka. Det är ingen vanlig mic utan någon slags sensor som fångar upp vibrationerna i fläkten.

Permalänk

Den gör mest nytta med fläkten på 100% antar jag? Med tanke på att den demades med en väldigt högljudd fläkt som troligtvis gick på max.
Handen på hjärtat. Vem köper en av de fetaste kylarna för att köra på 100%? Inte jag iaf. Jag köper en av de fetaste kylarna för att trimma ner hastigheten till i princip ej hörbar nivå.
Detta tillsammans med att framtida CPU:er blir mindre varma ger kanske att produkten kommer för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Den gör mest nytta med fläkten på 100% antar jag? Med tanke på att den demades med en väldigt högljudd fläkt som troligtvis gick på max.
Handen på hjärtat. Vem köper en av de fetaste kylarna för att köra på 100%? Inte jag iaf. Jag köper en av de fetaste kylarna för att trimma ner hastigheten till i princip ej hörbar nivå.
Detta tillsammans med att framtida CPU:er blir mindre varma ger kanske att produkten kommer för sent.

I stället för att köra på en tyst lågvarvare så kan man köra på en lite mer högljudd högvarvare och därmed öka överklockningsmöjligheterna med luft utan att behöva offra ljudnivån. Helt klart en intressant produkt som man åtminstone bör ge en chans.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

I stället för att köra på en tyst lågvarvare så kan man köra på en lite mer högljudd högvarvare och därmed öka överklockningsmöjligheterna med luft utan att behöva offra ljudnivån. Helt klart en intressant produkt som man åtminstone bör ge en chans.

Naturligtvis är det en vinst men just nu kör jag 2600K på 4.8Ghz och jag hör knappt läkten. Just nu är vinsten rätt liten - för min del.

Släng ihop en GPU-kylare istället. Där finns det rätt mycket att göra med kylning kontra ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

fast nu körs mina fläktar i så lågt varv att det är pumpen som skapar mest oljud, går det att hijacka micen och lägga den intill pumpen och få det att fungera där?

eller är det enbart en mic per dator och en fläkt per mic?

Det är ingen vanlig mikrofon, den plockar upp vibrationer i fläkten. Kommer inte gå att använda till något annat.

Edit: Den går förstås att använda till annat, men hela antivibrationssystemet som den ingår i måste specialanpassas till varje manick som ska tystas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Vad jag har förstått så borde det inte påverka. Det är ingen vanlig mic utan någon slags sensor som fångar upp vibrationerna i fläkten.

Det är så en mikrofon fångar ljud dock, genom att fånga ljudvågor, dvs vibrationer i luften. xD Anyway, det kan vara en extremt riktad mikrofon, men det innebär oftast att den kan fånga upp ljud långt bort, dvs tele-mikrofon. Och då kan de säkert fånga upp oljud ifrån fläkten monterad längst bak i chassit eller ännu värre, subwooferns ljud om man har en sådan stående nära sin dator under bordet.

Just därför är jag nyfiken på hur man kring går sådana saker, det kan ju rent av vara så att en viss Hz kan få fläkten att få frispel och bli skadad eller offra kylningsförmåga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är så en mikrofon fångar ljud dock, genom att fånga ljudvågor, dvs vibrationer i luften. xD Anyway, det kan vara en extremt riktad mikrofon, men det innebär oftast att den kan fånga upp ljud långt bort, dvs tele-mikrofon. Och då kan de säkert fånga upp oljud ifrån fläkten monterad längst bak i chassit eller ännu värre, subwooferns ljud om man har en sådan stående nära sin dator under bordet.

Just därför är jag nyfiken på hur man kring går sådana saker, det kan ju rent av vara så att en viss Hz kan få fläkten att få frispel och bli skadad eller offra kylningsförmåga.

Så vitt jag vet är det inte en vanlig akustisk mikrofon, utan jag gissar att den är piezoelektrisk. Den kommer inte att plocka upp något på avstånd, på det sätt du beskriver, men kan förstås ändå påverkas av vibrationer som inte enbart kommer från fläkten. Troligen väldigt lite dock, så det skulle krävas massiva störningar för att det skulle bli ett problem. Men som sagt, troligen. Jag vet inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet är det inte en vanlig akustisk mikrofon, utan jag gissar att den är piezoelektrisk. Den kommer inte att plocka upp något på avstånd, på det sätt du beskriver, men kan förstås ändå påverkas av vibrationer som inte enbart kommer från fläkten. Troligen väldigt lite dock, så det skulle krävas massiva störningar för att det skulle bli ett problem. Men som sagt, troligen. Jag vet inte.

Låter mer troligt det ja. Tack. Då är bara besväret med hur har de tänkt lösa "subwoofer" problem för lets face it, många använder Noctua prylar i sin HTPC vid hemmabion. Mycket ljud och vibrationer är ett faktum i en sådan miljö och de lär ju ha tänkt på detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Läste du det tidigare inlägget? De skiljer alltså inte på teknik och teknologi?

Å andra sidan skiljer inte svenskan på teknik (technology) och teknik (technique).

Permalänk
Musikälskare

Trevligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Vad var det för störande ljud de störde ut? Jag kan inte säga att jag hört det ljudet från en fläkt tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nope. Teknik och Teknologi är exakt samma ord inom engelskan.

Nja, snarare att teknik inte finns inom engelskan som ett ord (förutom som technique, som inte riktigt innefattar samma saker som svenskan), utan snarare går att ersätta med "applied science". Teknik är "applicerad vetenskap" och teknologi är "läran om applicerad vetenskap", men på engelska är det "applied science" och "the knowledge of applied science". Dock brukar, som det redan påpekats, betydelsen glömmas bort och användas lite slarvigt.

Tänk på skillnaden tekniker (technician) och teknolog (technologist).

On topic:

Jag blev sjukt ledsen att det förväntas dröja så länge innan de kommer ut. Jag hade verkligen sett fram emot att kunna stoppa in de här fläktarna i mitt nya bygge jag funderar på. Får väl byta fläktar om ett år, helt enkelt.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Det här har det ju snackats om sen långt tillbaka... Kommer det fungera i praktiken kan man ju fråga sig, nu när det skjutits på så pass länge?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arazand:

Det är så en mikrofon fångar ljud dock, genom att fånga ljudvågor, dvs vibrationer i luften. xD Anyway, det kan vara en extremt riktad mikrofon, men det innebär oftast att den kan fånga upp ljud långt bort, dvs tele-mikrofon. Och då kan de säkert fånga upp oljud ifrån fläkten monterad längst bak i chassit eller ännu värre, subwooferns ljud om man har en sådan stående nära sin dator under bordet.

Just därför är jag nyfiken på hur man kring går sådana saker, det kan ju rent av vara så att en viss Hz kan få fläkten att få frispel och bli skadad eller offra kylningsförmåga.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det här har det ju snackats om sen långt tillbaka... Kommer det fungera i praktiken kan man ju fråga sig, nu när det skjutits på så pass länge?!

Länk till länkar till info om tekniken för bullerreduceringsteknik i den första artikeln om den här fläkten.
#12323652
Tekniken fungerar, problemet har nog snarast varit att få det billigt nog för en så billig pryl som en kylfläkt, jag antar att de har gjort nån egen ic som sköter om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lite overkill kanske?

Tycker det verkar som en rätt dyr och komplicerad lösning för ett icke-problem. Asus fan-speed på moderkortet drar ner mina fläktar till ohörbara nivåer när jag inte spelar, och när jag spelar har jag ändå lurarna på. Vill man sedan ha 100% knäpptyst hela tiden får man väl ställa lådan i källaren och dra kablar upp genom golvet och gjuta igen...

Overkill?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Länk till länkar till info om tekniken för bullerreduceringsteknik i den första artikeln om den här fläkten.
#12323652
Tekniken fungerar, problemet har nog snarast varit att få det billigt nog för en så billig pryl som en kylfläkt, jag antar att de har gjort nån egen ic som sköter om det.

Again, störningar kan förekomma, särskilt när något tillverkas i miljon-antal inte hundra- eller tusental som med bilar och flygplan. Så om jag har denna datorn i ett hemmabio rum bredvid dubbla subbar(inte för att det spelar någon direkt roll ljudmässigt, utan bryr mig om kylförmåga här) vad kommer hända då?

När det är tyst ska datorn vara tyst men när det är högljut och fyllt med eventuella störningar då vill jag inte att datorn ska antända heller, om du förstår vad jag menar. Att tekniken fungerar vet jag redan, frågan är hur påverkar det kylförmågan.

Visa signatur