i5-2500k 4,2 GHZ likvärdig med Intel Core i5 3570K 3,4Ghz ?

Permalänk

i5-2500k 4,2 GHZ likvärdig med Intel Core i5 3570K 3,4Ghz ?

Hej ,

Har funderat lite kring en eventuell uppgradering av mitt system.
Jag har för närvarande klockat min i5-200k till 4,2 GHZ. Innebär det att min processor är lika snabb som en Intel Core i5 3570K 3,4Ghz utan överklockning? Ligger de långt ifrån varandra?

Tackar för all eventuell info!!

Permalänk
Medlem

Har för mig att Ivy Bridge är ~10% snabbare än Sandy Bridge. Så din är likvärdig om inte snabbare.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Entusiast

Vad har du för grafikkort?

2500K är långt ifrån att flaskhalsa något modernt kort om det inte handlar om GTX 780 SLI så ett nytt processorköp är helt onödigt ändå.
Angående hur stark en 2500K@4.2GHz är så är den väl ungefär som en 3570K@3.9GHz då Ivy Bridge-processorer är 5-15% snabbare vid samma klockhastighet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag har en GTX 570 DCii men funderar även där på en eventuell uppgradering till GTX 670 .

Permalänk
Medlem

Kanske är ute och simmar nu men vill minnas att 2500K är en väldigt bra prolle fortfarande och jag tror inte att du kommer få någon större prestanda boost varken av Ivy bridge eller haswell (då det knappt är någon skillnad på dem).

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flexiblus:

Jag har en GTX 570 DCii men funderar även där på en eventuell uppgradering till GTX 670 .

Satsa i så fall allting på grafikkortet, det är så det fungerar idag. I 99% av alla fall så är grafikkortet "flaskhalsen"
Men vänta och köp GTX 760 Ti, kommer kosta lite mindre än GTX 670 med identisk prestanda!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ska du uppgradera någonting ska du uppgradera ditt grafikkort och alt nya minnen.

Permalänk

Så min processor klarar av ett nytt grafik kort som GTX 670 utan problem?
Jag kör min i5-2500k med 4.2 ghz och med 1.27 volt. Borde jag öka volten? Upplever inga problem just nu.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare så vore det helt bortkastat att satsa pengarna på att uppgradera processorn om du redan har 2500k, men bara har ett 570.
Lägg krutet på grafikkortet, och fundera på att slänga in en lagom stor SSD om du inte gjort det redan.
Din prolle kan lätt dra runt ett 670!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flexiblus:

Så min processor klarar av ett nytt grafik kort som GTX 670 utan problem?
Jag kör min i5-2500k med 4.2 ghz och med 1.27 volt. Borde jag öka volten? Upplever inga problem just nu.

Om du inte har några problem så behövs inget göras
Men jag föreslår en 12+ timmars Prime95-körning om du inte redan gjort det för att säkra att den är stabil för om den inte är det så kan du drabbas av "datakorruption".

2500K klarar GTX 670 alldelles galant även utan överklockning och om du har 2st GTX 670'n så är det på gränsen att den flaskar men en lätt överklockning där skulle lätt fixa det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Ok då ändrar jag fokus på grafik kortet. Jag kommer att uppgradera till GTX 670 om en månad.
Återigen till volten:
Kan det vara för låg volt (1.27) för min klockade processor? Jag ser att andra voltar upp till 1.52 i vissa extrema fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Ok då ändrar jag fokus på grafik kortet. Jag kommer att uppgradera till GTX 670 om en månad.
Återigen till volten:
Kan det vara för låg volt (1.27) för min klockade processor? Jag ser att andra voltar upp till 1.52 i vissa extrema fall.

Om din överklock inte är ostabil och du inte upplever några problem..så varför ändra på det?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Hur märker man att den är ostabil? Vad är det för symptom?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flexiblus:

Hur märker man att den är ostabil? Vad är det för symptom?

Om den är ostabil i Prime95 (Ett program som stressar CPU'n till 100%) så kommer du antingen få en blåskärm, alltså att datorn stängs av eller så kommer Prime95 att stoppas på grund av instabilitet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Gtx 770 släpps på torsdag och ersätter 670 så det känns dumt att köpa 670 nu om det inte är till fyndpris.

Permalänk
Medlem

Uppgradera från 2500 till 3570k 2 veckor innan haswell släpps ??

Uppgradera från GTX 570 till 670 när 780 släppts (och snart 770 och 760 ti)

kanske TS skall hålla lite i hästarna? Bara en rekomendation...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stealthbomb:

Gtx 770 släpps på torsdag och ersätter 670 så det känns dumt att köpa 670 nu om det inte är till fyndpris.

Ersätter 680. (Beroende på hur man ser det)
Men ja, GTX 770/GTX 760 Ti är det perfekta valet för TS och en ny processor behöver TS inte leta efter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Klarar min processor även GTX 770(utan flaskhals)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Klarar min processor även GTX 770(utan flaskhals)?

Ja, de borde inte vara några problem och om de nu skulle bli några så kan du alltid överklocka din processor mer.

Permalänk

Tack för all hjälp !!

Permalänk

2500K är bra skit, I praktiken presterar dom minst lika bra som 3570K eftersom 2500K klockar mycket högre.

Ser ingen anledning att byta till nån annan S1155 cpu utan HT.

Permalänk

Jag har lyckats att klocka till 4.4 ghz och har ökat volten till 1.28. Har spelat och kört prime under flera timmar utan att datorn har kraschat eller liknande. Temperaturen under Prime som max på 75c( vet inte om det dåligt ,bra eller normalt).
Vad tycker ni? LLC och offset är på auto precis som allt annat förutom volten som är manual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag har lyckats att klocka till 4.4 ghz och har ökat volten till 1.28. Har spelat och kört prime under flera timmar utan att datorn har kraschat eller liknande. Temperaturen under Prime som max på 75c( vet inte om det dåligt ,bra eller normalt).
Vad tycker ni? LLC och offset är på auto precis som allt annat förutom volten som är manual.

Det är helt ok temperaturer. Prime95 är något av det tyngsta man kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag har lyckats att klocka till 4.4 ghz och har ökat volten till 1.28. Har spelat och kört prime under flera timmar utan att datorn har kraschat eller liknande. Temperaturen under Prime som max på 75c( vet inte om det dåligt ,bra eller normalt).
Vad tycker ni? LLC och offset är på auto precis som allt annat förutom volten som är manual.

Testa IntelBurnTest. Det är det som fått mina processorer att jobba som hårdast, hårdare än P95.
Så kan du se temperaturerna där

Permalänk

Om du kan spela spel flera timmar i sträck så skulle jag nog nöja mig med överklocken. Ingen idé att testa i 12+ timmar om man bara spelar.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Tycker ni att jag borde leka med LCC och offset?
Typ ställa LCC på high eller något? Offset på 0,005?
Eller ska jag låta bli och köra på som det är?

Permalänk
Inaktiv

Om det fungerar är det ingen ide att ha sönder det

Permalänk
Medlem

Du behöver troligtvis inte uppgradera än på något år så länge du inte har planerat på att streama i hög kvalitet från din dator.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq