Noctua demonstrerar fläkt med aktiv brusreducering – lansering 2014

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arazand:

Again, störningar kan förekomma, särskilt när något tillverkas i miljon-antal inte hundra- eller tusental som med bilar och flygplan. Så om jag har denna datorn i ett hemmabio rum bredvid dubbla subbar(inte för att det spelar någon direkt roll ljudmässigt, utan bryr mig om kylförmåga här) vad kommer hända då?

När det är tyst ska datorn vara tyst men när det är högljut och fyllt med eventuella störningar då vill jag inte att datorn ska antända heller, om du förstår vad jag menar. Att tekniken fungerar vet jag redan, frågan är hur påverkar det kylförmågan.

Det lär inte påverka kylförmågan särskilt mycket det kan tom vara så att den ökar om turbulensen minskar, men skillnaderna i luftflödet är troligtvis väldigt små.
Däremot förstår jag inte varför man inte enbart bygger helt ljudlösa passivkylda htpc men det är en annan fråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär inte påverka kylförmågan särskilt mycket det kan tom vara så att den ökar om turbulensen minskar, men skillnaderna i luftflödet är troligtvis väldigt små.
Däremot förstår jag inte varför man inte enbart bygger helt ljudlösa passivkylda htpc men det är en annan fråga.

Helt passiva funkar i 80% av fallen men de där 20 andra procenten så skulle det bli kokta där framme bredvid vid de stekheta klass A förstärkarna som har temperaturer upp emot 60-70 grader på kylflänsarna eller elektronrörs-historierna som vissa audiofiler äger, men det är en diskussion för en annan tråd varför de valt som de gjort. Därför används inte alltid helt passiva datorer. (But you should know that all ready...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Najs! Hade varit intressant att testa en sådan! Skulle lätt kunna tänka mig att betala extra för en sådan lösning, förutsatt att man kan få lägre ljudnivå vid samma temperaturer, eller bättre kylning vid samma ljudnivå, än med en vanlig passiv kylare.

Skulle åxå vara intresserad av chassifläktar med aktiv oljudsreducering. En högpresterande och nästan _helt_ ljudlös vattenkylningsrig är min våta dröm. Lär få bygga en liten ljuddämpningsbox till pumpen isf.

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lite overkill kanske?

Tycker det verkar som en rätt dyr och komplicerad lösning för ett icke-problem. Asus fan-speed på moderkortet drar ner mina fläktar till ohörbara nivåer när jag inte spelar, och när jag spelar har jag ändå lurarna på. Vill man sedan ha 100% knäpptyst hela tiden får man väl ställa lådan i källaren och dra kablar upp genom golvet och gjuta igen...

Ja, det låter ju jävligt smidigt.