Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Hej!

Jag har länge funderat på om jag ska vattenkyla min dator och jag försöker nu ta mig igenom djungeln av vattenkylningskomponenter för att hitta det som passar mig bäst. Det som ska kylas är en 3770k cpu och två hd 7970 ghz flashade grafikkort. Efter mycket läsande om vattenkylning har jag kommit fram till följande komponter:

Radiatorer i taket på chassit: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 420mm
Radiator i botten på chassit: Phobya G-changer 240 Black
Vattenblock cpu: EK-Supremacy
Vattenblock gpu: 2 st Alphacool NexXxoS ATXP ATI 7970/50 series - series - copper
Slang: Masterkleer 10/16 UV White 3m
Reservoar: Swiftech MCP35X reservoar
Pump: Swiftech MCP35X 12V
Anslutningar: 10 st rak SM10/16 G1/4 - Silver
1 st CF/SLI VID, G1/4, 3slot, Svart
6 st adapter 45 roterbar silver

Eftersom detta är första gången jag bygger vattenkylning så undrar jag om det här kommer fungera ihop. Är det något uppenbart som jag har missat? Jag har gjort så mycket forskning jag kan för att kontrollera att det ska fungera men man vet aldrig. Jag har även följande frågor:

1. Hur många 45 och 90 graders vinklade anslutningar behöver jag?
2. Hur fyller/tömmer man enklast ett vattenkylningsystem? Är det något jag behöver tänka på innan jag köper mitt vattenkylningspaket för att göra det enkelt för mig?
3. Vad finns det för underhållsbehov på ett vattenkylningssystem? Behöver man städa vattenblocken med tandborste årligen eller räcker det med att byta vattnet?
4. Var kan jag få tag på kylvätska till mitt vattenkylningssystem? Behövs andra tillsatser mot korrosion eller liknade för att det ska fungera bra?
5. Jag ska köra på en reservoar kombinerat med pump. Kan den stå som bilden visar nedan eller behöves någon speciell fästanordning?

Chassiet för vattenkylningen är ett nzxt switch 810. Jag hade tänkt att sätta upp komponenterna enligt den här bilden:

Dold text
Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Hur många kopplingar du behöver tänker inte jag ge några tips om, för jag brukar jämt räkna fel själv.
Mycket som kan se annorlunda ut i verkligheten mot fantasin...

Att fylla ett system kan vara busenkelt eller skitsvårt, och även detta är svårt att förutspå.
Att sakta fylla reservoaren som gärna befinner sig högt/höst upp eller iaf ovanför pumpen är en bra start.
Fyller man för snabbt bildas lätt ett vattenlås som gör att luft inte kommer ut.
När man fått i så mycket vatten man kan få i brukar jag köra pumpen i korta intervaller för att försöka pressa undan luften.
Brukar ta ett tag innan man får igång cirkulationen är min erfarenhet. Väl där brukar jag låta vattnet snurra medan jag försiktigt tippar datorn åt olika håll för att lura ut luft ur radiatorerna.
Köp en tratt, det är det enda tillbehör jag använder.

Underhållet varierar med vad man har för prylar.
En del slangar släpper ett ämne som kallas plasticid som kan klogga igen, och även algbildning är en risk.
Har varit med om det första med silikonslangar och fick då öppna blocket och rengöra en gång i halvåret.
Normalt sett så behövs bara vattenbyte. Du ser ju i res:en om vattnet ändrar färg eller du börjar få partiklar i det.

Kylvätska brukar jag undvika. Vanligt dest vatten tycker jag duger utmärkt.
Gärna med en skvätt Waterwetter eller glykol i.
Du hittar allt på macken.

Är inte säker på storlek vare sig på prylarna eller på ditt chassi, men det ser trångt ut under grafikkorten.
Själv har jag min gigantiska pump hängande i gummisnoddar för att ta bort alla vibrationer framför nätagget.
Du får nog mäta och fundera på den.

Ibland gör man en tankevurpa, men det mesta brukar gå att lösa.
Du kan ju tex dra ut pump och res på baksidan av burken i värsta fall.
Du har ju genomföringar för slang.

Lycka till.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag har beställt delarna så de kommer säkert senare i veckan. Jag återkommer om jag stöter på problem eller har vidare frågor.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Det gör du rätt i!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Nu har alla mina vattenkylningsdelar kommit(även om coolingstuff levererat 90 graders anslutningar istället för 45 som jag beställde) så är det dags för att försöka på sig installationen av detta i chassiet. Jag känner mig tveksam över hur man ska rengöra radiatorerna. Tydligen ska det finns kvar skräp i dem från fabrik enligt många guider på nätet men hur exakt ska de rengöras bäst? Ska jag koka kranvatten på spisen och hälla ned i dem? Hur varmt ska vattnet vara? Jag måste kunna hålla i dem utan att bränna mig så det kan inte vara 100 grader eller? Går det verkligen bra att använda kranvatten trots att det inte är rent vatten utan andra mineraler? Ska man använda destillerat vatten istället. Jag känner mig som sagt tveksam till detta så jag skulle uppskatta om någon kunde upplysa mig om hur man rengör radiatorerna bäst och enklast.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Där vågar jag faktiskt inte riktigt ge något bestämt svar.
Jag har nämligen inte gjort detta så grundligt själv nån gång med kokande vigvatten och ljus i pentagram.
Jag brukar gå in i duschen, skruva loss duschmunstycket från slangen och tejpa den med silvertejp i radiatorn.
Sedan brukar jag slå på varmaste och låta det flöda på ett par minuter, och sedan medan vattnet rinner vända och vrida och skaka lite.
Det brukar få loss det lösa, och vattentempen borde ta kål på det mesta.

Så brukar jag skölja genom allt, och sedan innan jag monterar så häller jag ner en skvätt destvatten och skakar om för att skölja bort eventuella mineraler och liknande.
Samma procedur på pump och res med för min del.
Finns många skolor här, men jag har klarat mig fint i 10 år på detta sätt, men jag kan ju haft tur?
Den lilla mängd mineraler som blir kvar kommer utgöra så extremt liten del i ditt vatten i slutänden så det är inget att bekymra sig över.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water