Permalänk

Montera sidofläkt, hjälp!

Hejsan!

Har nyligen köpt en dator, en Thor Alda. I den finns två gtx 680 i SLI och jag har bestämt mig för att införskaffa en sidofläkt för att kyla ner datan och grafikkorten lite mer. Jag kan nästan inget om datorer men hoppas att det inte är speciellt svårt att montera en sidofläkt så jag skulle behöva er hjälp att berätta hur man gör, vart man ska koppla den till och om ni har nå tips på en bra sidofläkt för för mitt chassi, Fractal Design Arc.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hallå.

Det där låter som en bra idé och det är busenkelt.

Du tar lös chassisidan som skruvar fast fläkten(köp en 140mm-fläkt) med medföljande skruvar eller gummibussningar.
Sedan letar du upp en ledig fläktport på ditt moderkort och kopplar in kabeln.
De ser ut som kontakten i nedre mitten märkt SYSFAN3 på denna bild ungefär:
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/Z87-GD65_GAMING/images... (tack TechPowerUp)

Du känner igen den på att det är tre eller fyra stift med en blastbit på ena sidan.
Har du tre stift är det fläktar med tre stift som gäller (ej PWM) och är det fyra så kan du ha PWM-fläktar eller vanliga trestifts.

Vilken fläkt du ska välja vågar jag inte säga bestämt.
Finns så mycket att ta i beaktande när det kommer till fläktar.
Jag har själv Fractal Designs Silent series (2?) 140mm som chassifläktar och tycker att de funkar för mitt ändamål.
Inte PWM-styrda, men tysta och förflyttar tillräckligt med luft för att ventilera lådan lite.
Tror egentligen att det skulle räcka för dig med då allt den ska göra är att flytta in lite kall luft som grafikkorten sedan själva kommer suga upp.
Annars är Noctuas och Corsairs varianter mycket populära.

Lycka till!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

1. öppna datorn
2. skruva i fläkten
3. sätt i kontakten på moderkortet/nätagget beroende på vilken sorts fläkt
4. stäng datorn

Och sen är du klar

Permalänk

okej det låter ju ganska enkelt, då ska jag bara hitta en bra fläkt att köpa. Tusen tack för hjälpen!