Permalänk

Hjälp mig hitta problemet....

Moderkort: ASUS P8Z77-V (BIOS 1708)
CPU: i5 2500k @ 3.3 GHz
RAM: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 2x4 GB
GPU: Gigabyte GeForce 560 Ti OC (GV-N560OC-1GI)
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
OS: Windows 8 64bit Pro (Uppgraderad från Win7, om det kan va till nån hjälp)

Jag har försökt att överklocka processorn men vad jag än gör så visar CPU-Z endast 3.4GHz under load.
Med processorn i stock settings i BIOS och om jag manuelt ställer in DIMMSen på 1600 MHz, rätt timings och 1.65 V, eller XMP profilen, så går processorn inte högre än 3.4 GHz. Kör nu på stock settings i BIOS och då är DIMMSen på 1333 MHz och då visar CPU-Z högst 3.6 GHz under load.
I BIOS ser allting ok ut, men så fort jag kollar med mjukvaran i Windows så visar dem bara resultaten ovan.
Har inte fått frysningar eller BSOD nån gång.
Kör Prime95 för stresstest

Har även kollat i andra program som AIDA64, Core Temp och HWMonitor om det visar andra värden där men ingen ändring alls.
Har även provat att avinstallera alla programmen och installerat och provat dem induviduelt för att se om dem kanse krockar.
Temperaturen på processorn i idle är 38-41 °C och under load 58-62 °C, och det är med alla olika inställningar jag provat. Även Volten ser alltid ok ut.

Har även kört CMOS.
Hittar inget svar på Google heller.

Har följt lite olika överklocknings guider, även den som finns i stickys, men med samma resultat på alla.
Har inget USB-minne just nu så kan inte uppgradera BIOS. Men tror inte det ska göra nån skillnad.

Behövs det mer information så säg gärna till.
Någon som kan hjälpa mig förstå dem här konstiga resultaten?

Permalänk

Missförstår jag eller försöker du överklocka processorn genom att öka frekvensen på minnet?

Permalänk

Jag har fixat problemet...

Permalänk
Skrivet av F1MedStryk:

Jag har fixat problemet...

Kutym när man gör en frågetråd men sedan löser problemet själv är att man postar denna lösning i tråden, på så sätt kanske någon annan med samma problem kan hitta tråden och lösningen utan att själv behöva skapa en ny tråd. Tänk på detta innan du ber om hjälp på något forum.

Permalänk

Glömde bort att jag klantat till det med EZ Mode och system performance profilerna. Hade klickat i optimal performance och när jag gick tillbaka till normal så ville inte ens optimized default fungera. Så jag lät system performance profilen klocka ner med power saving mode och sen gick jag tillbaka till normal och då fungerade det igen.
Hoppas det inte lät för otydligt nu