Permalänk

PS4-SSD?

Läste någonstans att man kunde byta ut hårddisken i ps4. Någon som vet ifall den då är kompatibel med en SSD?

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem. Har svårt att tänka mig att det skulle vara något annat än 2.5" ssd-diskar i den, det är det i ps3an.

Tänk dock på att det kan vara skönt med rejält med utrymme. Uncharted 3 finns "gratis" om man har ps+ nu, tror det var en 40 GB nedladdning.... Stoppade in little big planet 2 för första gången i min nya playstation 3 12gb version för någon dag sedan, 7.8 GB uppdatering att ladda ner. En släde för att kunna stoppa i en disk är på väg och var planerad redan vid inköpet.

Permalänk
Medlem

Det vore underbart att slippa både skiva och gamla hdd tröskverk! För att inte tala om minskad profil/värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

Det verkar göra större skillnad för ps3an med ssd än jag trodde. Iaf för vissa spel som har prestandaproblem.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-can-ssd-upgr...

Intressant läsning. Sen om det betyder något alls för ps4an är en helt annan grej... Om nu basmodellen av ps4an säljs med 500gb mekanisk disk så skulle jag nog inte tycka att det var värt pengarna att slänga ut den och köpa en ssd för att ersätta den...

Permalänk
Avstängd

Läste att det inte är smart att stoppa in en SSD då det lär bli konstant read/write på den samt komplikationer med TRIM osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Läste att det inte är smart att stoppa in en SSD då det lär bli konstant read/write på den samt komplikationer med TRIM osv.

Läste var?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasso:

Läste var?

På Overclock.net i tråden där folk fick reda på det här.

Permalänk

PS3:an har dock bara 3.0 och eftersom att det är HDD som standard i PS4:an så finns det inga garantier för 6.0.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

PS3:an har dock bara 3.0 och eftersom att det är HDD som standard i PS4:an så finns det inga garantier för 6.0.

Gör det jättestor skillnad? Påverkar det söktiderna och läs/skriv av små filer något?

Jag bytte till ssd på min dator med sata 3 och där gjorde det en enorm skillnad. Det var som natt och dag... I vardagligt användande känns den lika snabb som min dator på jobbet med sata 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

På Overclock.net i tråden där folk fick reda på det här.

Är det den här du menar?
http://www.overclock.net/t/1198434/opinions-on-an-ssd-for-a-f...

"PS3 not supporting TRIM is going to have an impact on writing performance."

På en ps3 känns det som att skrivhastighet inte är så supernoga... När man laddar spel och spela så håller den inte på att skriva en massa data till disken.

Och varför skulle det vara konstant read/write? Det hittar jag inget om. Länka gärna till en källa.
Vad skulle en ps3 möjligtvis konstant läsa/skriva till disk?
Skulle det vara värre för en ssd i en ps3 där den används till spel än i en dator där det används till spel+os?

Permalänk
Medlem

"Gamers can also swap their old hard drives with new solid state drives (SSD’s) for much faster performance. The increase in speed can be easily noted in computers, and it should be the same case in PS4 too."

http://www.valuewalk.com/2013/06/sony-ps4-hard-drive-can-be-r...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom att ps4 kommer ha bra med RAM (och VRAM antar jag) så blir nog SSD där lika onödigt som i en PC (om man bara fokuserar på spel).
Visst är man gjord av pengar går det ju att köra en SSD, men imo är det inte direkt värt priset.

Jag flyttade bf3 från SSD till HDD, märkte ingen skillnad. Måste fortfarande vänta på att folk ska ladda.
Samma i HoN.

I diablo3 kapar det 3sec~ på första gången jag portar till en zon, sen ligger det i RAM är går lika fort varje gång (om man spelar samma act hela tiden) som med SSD.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom att ps4 kommer ha bra med RAM (och VRAM antar jag) så blir nog SSD där lika onödigt som i en PC (om man bara fokuserar på spel).
Visst är man gjord av pengar går det ju att köra en SSD, men imo är det inte direkt värt priset.

Jag flyttade bf3 från SSD till HDD, märkte ingen skillnad. Måste fortfarande vänta på att folk ska ladda.
Samma i HoN.

I diablo3 kapar det 3sec~ på första gången jag portar till en zon, sen ligger det i RAM är går lika fort varje gång (om man spelar samma act hela tiden) som med SSD.

Däremot i spel med mycket laddningar, t.ex Skyrim, gå in genom en dörr, laddningsskärm, ut igen, laddningsskärm, in i nästa laddningsskärm. DÅ kan man få en trevlig knuff i laddningshastigheten. Hur laddnings intensiva PS4 spelen är ju ännu okänt, men Gran Turismo 5 fick en bra prestanda buff av en SSD där varje jävla meny har en laddningsskärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror snarare en hybrid disk med SSD cache hade funkat betydligt bättre på en PS4'an än en ren SSD. Både billigare kapacitets och ger ändå hyfsad prestanda.

Typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1706075

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom att ps4 kommer ha bra med RAM (och VRAM antar jag) så blir nog SSD där lika onödigt som i en PC (om man bara fokuserar på spel).
Visst är man gjord av pengar går det ju att köra en SSD, men imo är det inte direkt värt priset.

Jag flyttade bf3 från SSD till HDD, märkte ingen skillnad. Måste fortfarande vänta på att folk ska ladda.
Samma i HoN.

I diablo3 kapar det 3sec~ på första gången jag portar till en zon, sen ligger det i RAM är går lika fort varje gång (om man spelar samma act hela tiden) som med SSD.

I bf3 mer än halveras laddningstider.

Min 650gb disk till ps3 är fylld med spel från ps+
Kommer nog skaffa en 1tb ssd till ps4. Förhoppningsvis går dom för under 4000kr då.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Som exempel gjorde jag dumheten att spela Skyrim först på PC med SSD och sedan konsol med hdd... Grafiken kan jag leva med men laddtiderna fördärvade upplevelsen helt! Så ska man inte spela ett spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Som exempel gjorde jag dumheten att spela Skyrim först på PC med SSD och sedan konsol med hdd... Grafiken kan jag leva med men laddtiderna fördärvade upplevelsen helt! Så ska man inte spela ett spel...

Avsaknaden av mods är nog det värsta.
Finns en del spel som fungerar så mycket bättre på pc och det är elder scrolls serien.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Polarn slängde en SSD i sin PS3:a. Han spelar endast Gran Turismo och där vart laddningstiderna mycket rappare. Så visst gör en SSD skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Däremot i spel med mycket laddningar, t.ex Skyrim, gå in genom en dörr, laddningsskärm, ut igen, laddningsskärm, in i nästa laddningsskärm. DÅ kan man få en trevlig knuff i laddningshastigheten. Hur laddnings intensiva PS4 spelen är ju ännu okänt, men Gran Turismo 5 fick en bra prestanda buff av en SSD där varje jävla meny har en laddningsskärm.

Skumt om den laddar om när man går ut till samma ställe man just kom från, var det på ett system med brist av minne?
Iofs aldrig spelat skyrim.

Skrivet av Pimpim666:

I bf3 mer än halveras laddningstider.

Min 650gb disk till ps3 är fylld med spel från ps+
Kommer nog skaffa en 1tb ssd till ps4. Förhoppningsvis går dom för under 4000kr då.

Om man ändå väntar på "Game starting in x seconds" med HDD behöver man korta när laddningen?

Om det här stämmer för ps3 så kan ni ju fort se varför SSD var grymt där, jämför inte med saker som har nästan inget RAM.
256 MiB XDR RAM
256 MiB GDDR3 video-RAM på 700 MHz
Från wikipedia.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skumt om den laddar om när man går ut till samma ställe man just kom från, var det på ett system med brist av minne?
Iofs aldrig spelat skyrim.

Nja, Skyrim har någon dum idé om att de ska han någon citat eller tips och visa någon dum modell, så det har ju en minimal laddningstid att få upp den laddningsskärmen som den envisas om att visa varje gång även om den bara blinkar förbi när man går till en plats som redan ligger i minnet. Det är en design miss ifrån Bethesda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som ska kommas ihåg är att de har ökat hastigheten på bluray-spelaren, till 6x tror jag att det var, så du har ganska mycket mer bandbredd där. Söktiderna är ju såklart fortfarande sämre än en disk.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BergEr:

Eftersom att ps4 kommer ha bra med RAM (och VRAM antar jag) så blir nog SSD där lika onödigt som i en PC (om man bara fokuserar på spel).
Visst är man gjord av pengar går det ju att köra en SSD, men imo är det inte direkt värt priset.

Jag flyttade bf3 från SSD till HDD, märkte ingen skillnad. Måste fortfarande vänta på att folk ska ladda.
Samma i HoN.

I diablo3 kapar det 3sec~ på första gången jag portar till en zon, sen ligger det i RAM är går lika fort varje gång (om man spelar samma act hela tiden) som med SSD.

En SSD är enorm skillnad mot mekanisk disk, men precis som du skriver - spelar man mycket multiplayer är blir flaskhalsen de andra spelarna som fortfarande sitter med en "vanlig" eller då mekanisk disk - eftersom allting måste syncas mellan spelarna innan rundan/liknande börjar.
Här är alltså vinsten minimal.

Men för singeplayer borde skillnaden vara REJÄL.

Jag kommer köpa PS4, och jag kommer köpa med en 256gb SSD (minst) sålänge det är supporterat från Sony's sida.
Kostar konsolen ~4500, så är ~1200-1500kr för en riktigt snabb disk som i princip dödar allting vad laddningstider heter - värt varenda krona i längden.
För mig iaf. - Alla är vi olika.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skumt om den laddar om när man går ut till samma ställe man just kom från, var det på ett system med brist av minne?
Iofs aldrig spelat skyrim.

Om man ändå väntar på "Game starting in x seconds" med HDD behöver man korta när laddningen?

Om det här stämmer för ps3 så kan ni ju fort se varför SSD var grymt där, jämför inte med saker som har nästan inget RAM.
256 MiB XDR RAM
256 MiB GDDR3 video-RAM på 700 MHz
Från wikipedia.

Har ingen betydelse om du spelar länge på en server. Men om du hoppar in på en server är det rätt skönt att den laddar mycket snabbare så man slipper vänta.

Och skyrim är kodat av en apa. Så det flyter dåligt på pc och fruktansvärt dåligt på ps3.
Borde inte ens vara lagligt att släppa den i så dåligt skick till ps3.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken