Alienware uppdaterar bärbara speldatorer med Intel Haswell och Geforce GTX 700M

Permalänk
Skrivet av ugoboss:

Jo jag insåg att det inte var så enkelt, men i dagens valutakurs är $1200 -> ~7500kr, jag vet inte vad momsen är på dessa prylar i USA men det är knappast mellanskillnaden upp till 13 000 kr (~5500 kr)

1200USD blir 7851SEK och då är det som sagt utan moms. Moms på datorer i USA ligger på mellan 5-15% beroende på stat. Om vi säger att momsen är 15% så hamnar priset på datorn i USA på ganska precis 9k. Priset med moms i USA blir då 4k billigare än i Sverige. Hur dom motiverat detta kan jag dock inte uttala mig om. Saker är generellt sett dyrare i Sverige även om man inte räknar med moms.

Skrivet av Ramirez:

Hur fungerar det med studentrabatt på Alienware? Har hört något om ett procenttal.

Någon som kan uttala sig om detta ?

Troligtvis som alltid, 15%. Jag köpte min m18x med 15% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1200USD blir 7851SEK och då är det som sagt utan moms. Moms på datorer i USA ligger på mellan 5-15% beroende på stat. Om vi säger att momsen är 15% så hamnar priset på datorn i USA på ganska precis 9k. Priset med moms i USA blir då 4k billigare än i Sverige. Hur dom motiverat detta kan jag dock inte uttala mig om. Saker är generellt sett dyrare i Sverige även om man inte räknar med moms.

Troligtvis som alltid, 15%. Jag köpte min m18x med 15% rabatt.

Okej! Sweet!

Permalänk
Medlem

Angående att det inte finns kort från AMD i datorerna, så minns jag den här nyheten: http://www.fudzilla.com/home/item/31461-nvidia-won-most-haswell-high-end-notebooks

Nu behöver den inte vara sann, men det är en tänkbar förklaring.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramirez:

Hur fungerar det med studentrabatt på Alienware? Har hört något om ett procenttal.

Någon som kan uttala sig om detta ?

15% är studentrabatten hos DELL om man har mecenatkort.

Visa signatur

Stationär: Chassi:Fractal Arc Mini Mobo:Asus Maximus V Gene CPU:i5 3570k GPU: Asus GTX 670 (DCU II TOP) Ram:8Gb 2133Mhz SSD:Intel 330 120Gb +++
Bärbara: Alienware m11x-r2 | i7 | 8gb Ram | 256 GB SSD | GT335m 1Gb |
Apple MBP 15 | C2D 2.5 Ghz | 4GB ram | 500 GB 7200rpm | GT8600m 512 Mb |

Permalänk
Medlem

Blir en ny M17X för mig i oktober/november för min del. Hoppas bara att AMD hinner släppa sina nya värstingkort tills dess annars får det bli ett Nvidiakort.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Alltid folk som gnäller över hur inte prisvärda en är AW, fast för den supportern man får om du äger ett sånt monster är helt överlägset jämfört med andra märken

(Skulle aldrig köpa en själv men men)

Dom bärbara är ju inget fel på men dom stationära...
Har man en budget på t.ex 10K och till köpa en riktigt kraftfull stationär dator
så är Alienware inte för dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom bärbara är ju inget fel på men dom stationära...
Har man en budget på t.ex 10K och till köpa en riktigt kraftfull stationär dator
så är Alienware inte för dig..

Finns inte ens en stationär för 10k

( Fanns det visst....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Finns inte ens en stationär för 10k

( Fanns det visst....)

För skojs skull jämförde jag en Alienware Aurora för 12990:- med eget bygge för 12464:-
som jag snabbt satt ihop, och man kan säga att det är skillnad:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=d00am...
VS
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3462466/aa-killer

Fördelar med det egna bygget gentemot Alienwaren:
K modell på cpu'n.
Dubbelt så mycket lagring på hårddisk + 120GB SSD.
GTX 670 istället för 660 (man kan ju välja annat också givetvis).
Dubbla mängden internminne.
Blu-Ray brännare/läsare.
Windows 8 Pro istället för vanliga W8.
Billigare.

Dock inte lika bra support som Dell ska ha, men inte alla som behöver den heller.
Man får vad man betalar för helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Dock inte lika bra support som Dell ska ha, men inte alla som behöver den heller.
Man får vad man betalar för helt enkelt.

Att färdigbyggda datorer var dyrare än något man bygger själv var ju inget nytt. Jämför du med inets Taurus så kanske du kan få en lite billigare jämföresle Men givetvis så kommer Alienware att vara lite dyrare då man får specialchassi, fläktar etc jämfört med vanliga produkter. Du kommer även betala för märket och nästa dagen hemsupprt också! Jag skulle hålla med om att man får vad man betalar för, mer pengar för mer support och bättre helhetsupplevelse.

Hursomhelst så handlade tråden om laptopsen och jag gillar verkligen designen på 14" modellen!

Permalänk

Dat glowing touchpad...

Permalänk
Medlem

Har en M17X och en X51. Båda köpta med studentrabatt. Väldigt nöjd med dem för den delen. Men nu blev jag sugen på en Alienware 17. Så kanske blir att byta upp sig

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1200USD blir 7851SEK och då är det som sagt utan moms. Moms på datorer i USA ligger på mellan 5-15% beroende på stat. Om vi säger att momsen är 15% så hamnar priset på datorn i USA på ganska precis 9k. Priset med moms i USA blir då 4k billigare än i Sverige. Hur dom motiverat detta kan jag dock inte uttala mig om. Saker är generellt sett dyrare i Sverige även om man inte räknar med moms.

Troligtvis som alltid, 15%. Jag köpte min m18x med 15% rabatt.

Men du har glömt att du har 25% införselmoms på bärbara datorer till Sverige utanför Eu, så i rent inköp och införsel så hamnar du på 11250kr Sen har du frakt på det också, så du hamnar ungefär på samma slutsumma som säljpriset i Sverige Mvh

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För skojs skull jämförde jag en Alienware Aurora för 12990:- med eget bygge för 12464:-
som jag snabbt satt ihop, och man kan säga att det är skillnad:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=d00am...
VS
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3462466/aa-killer

Fördelar med det egna bygget gentemot Alienwaren:
K modell på cpu'n.
Dubbelt så mycket lagring på hårddisk + 120GB SSD.
GTX 670 istället för 660 (man kan ju välja annat också givetvis).
Dubbla mängden internminne.
Blu-Ray brännare/läsare.
Windows 8 Pro istället för vanliga W8.
Billigare.

Dock inte lika bra support som Dell ska ha, men inte alla som behöver den heller.
Man får vad man betalar för helt enkelt.

Sen köper du allt från olika butiker så får du den datorn för 10k.:)

Jag skulle aldrig köpa en AW av priset och designen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om AMD för alltid är ute ur Alienwareburkarna (bärbara) eller de kommer tillbaka i Q4 när deras nya mobila gpu;er förväntas släppas? Var det inte i samband med Battlefield 4 releasen som de skulle släppa nya kort?

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Sen köper du allt från olika butiker så får du den datorn för 10k.:)

Jag skulle aldrig köpa en AW av priset och designen.

Fast det är enklare om man köper från samma (inte nödvändigtvis Inet)
om det är något fel på en komponent eller t.o.m flera.

Jag skulle aldrig heller köpa en speldator bara för att den ser bra ut
(nu tycker jag bara att Alienware har för mycket design).
Är den till spel och är stationär så är det endast prestanda som gäller för min del,
laptops är en helt annan sak.

Permalänk
Skrivet av Marcusmedc:

Karina. Ta med dig detta önskelmål till toppen; Gillar inte designen på Dells Ultrabooks. Ge mig en med AW-design! Så kan man vara tuff på jobbet. Tack.

Hej Marcusmadc

Mange tak for at du gav dig tid til at komme med din feedback på vores produkter. Vi arbejder altid på at forbedre både design og ydelse, og derfor er jeres mening utrolig værdifuld for os.

Jeg vil naturligvis videregive din feedback til vores produktteam, så vi kan have det med i fremtidige overvejelser.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Intressant. Jag äger själv en m18x och undrar varför ni valt bort ATI-korten den här revisionen? Har det och göra med dom stora problemet som fanns med t.e.x. 7970M-crossfire? Hade själv stora besvär med dessa, vilka visserligen är löst nu sedan läge men det tog ATI 8-9 månader innan dom fick till drivrutiner som inte skapade BSOD.

(Jag är i övrigt extremt nöjd med min m18x).

Hej Zeuxlarsson

Super dejligt at høre, at du er så nöjd med din m18x. Det er bestemt også en lækker maskine.

Med hensyn til valget af GPU løsninger på de nye AW modeller, så er dette udelukkende baseret på, at vi altid bestræber os på, at give de bedst mulige konf. muligheder, på det angivne release tidspunkt. I denne omgang mente vi at vi opnåede dette bedst med de nye Nvidia kort, da målet var at skabe de mest kraftfulde laptops set til dato.

Valget er derfor ikke baseret på de tidligere udfordringer der har været med 7970m crossfire, og vi kan ikke udelukke at ATI igen dukker op i maskinerne på et senere tidspunkt.

Håber du får en masse gode år med din maskine.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av ugoboss:

Jag funderar på hur konverteringskursen fungerar när 14 kostar från 1199 $ i usa, hur hamnar vi på 13 000 kr i Sverige då? Jag tvivlar på att specifikationerna skiljer sig nämnvärt åt eller är det å ä och ö knapparna som är gjorda i ädelmetall?

Hej ugoboss

Pris og tilgængelighed kan variere på tværs af lande & regioner, da der kan være forskel på driftsomkostninger, beskatning, supply chain og konkurrencemæssige forhold, der kan påvirke prisen.

Vi bestræber os altid på at sælge den nyeste teknologi, med den bedste værdi, og for så vidt muligt have konkurrence dygtige priser.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.