Permalänk
Medlem

Riktigt bra och tyst kylning?

Hej kära sweclockersmedlemmar.

Nu är det så att jag ska uppgradera min dator och tänkte även passa på att byta ut mitt kylningssystem (nya chassifläktar och cpu-kylare). Vill bara ha riktigt bra grejer.
Det är här ni kommer in i bilden, jag skulle vilja ha hjälp med att hitta de bästa fläktarna och cpu-kylaren som ska kyla:

Chassi: Fractial design R4
CPU: I7 4770K
GFX: Asus GTX 780 DCII SLI
Måste även vara kompatibel med Corsairs nya Vengeance PRO ramminnen.

Vad hade ni valt och vad är det ultimata?

MVH Micke

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha skaffat mig vattenkylning... jag vet inte hur hemma du känner dig med vattenkylning men ett eget byggd vattenkylning är ju gött för då kan du ju kyla både ram grafikkort och cpu i samma loop, Det är nog det mest ultimata (om man inte kör med flytande kväve ) men om du inte känner för vattenkylning så kan du köra på Corsairs H100i eller liknande (om den passar i ditt chassi). De är bara plug and play och är inte i vägen för dina RAM minnen. Jag vet att Noctua gör bra fläktar, men det kostar ju lite extra. På Länken här så demonstrerar man hur aktiv brusreducering på fläktarna vilket jag skulle satsa på, men det är ju trots allt ett tag tills dess.

Visa signatur

Intel i7 3820 @4.6 GHz, Corsair H110, Asus X79 Sabertooth, 4xCorsair XMS3 4GB DDR3 @1333MHz + 4xCorsair Dominator 4GB DDR3 @ 1333MHz, AMDFury X, 1xIntel 240GB SSD, 1xIntel 240GB, 2x1TB, 2x2TB,Samsung Bluray, Fractal Design Newton R2 800W, NZXT Phantom 820, Dell 2515H 3x25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenIT:

Jag skulle ha skaffat mig vattenkylning... jag vet inte hur hemma du känner dig med vattenkylning men ett eget byggd vattenkylning är ju gött för då kan du ju kyla både ram grafikkort och cpu i samma loop, Det är nog det mest ultimata (om man inte kör med flytande kväve ) men om du inte känner för vattenkylning så kan du köra på Corsairs H100i eller liknande (om den passar i ditt chassi). De är bara plug and play och är inte i vägen för dina RAM minnen. Jag vet att Noctua gör bra fläktar, men det kostar ju lite extra. På Länken här så demonstrerar man hur aktiv brusreducering på fläktarna vilket jag skulle satsa på, men det är ju trots allt ett tag tills dess.

Helst inte vattenkylning alls. Har kollat lite på H80i och liknade och har hört att dom låter mycket och är rätt dåliga kylmässigt.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Ska du ha tyst kylning (under load) och flera grafikkort så är det bara vattenkylning som gäller. Har du skaffat grafikkorten ännu? Om inte, kolla upp så att det finns kylblock som passar till den modellen innan du köper, DCII-kort brukar vara icke-referens-PCB.
Flytande kväve är bara för benchmark. RAM och moderkort behöver du inte kyla särskilt om du inte vill.

H100i och liknande blir inte tystare än en bra tornkylare, och de löser i vilket fall inte problemet med att grafikkorten är högljudda under load.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tyvär är jag inte intresserad av vattenkylning vill ha riktigt bra chassifläcktarför bra luftflöde och en bra kylare som passar nya vangeance pro minnena

Skrivet av aniron:

Ska du ha tyst kylning (under load) och flera grafikkort så är det bara vattenkylning som gäller. Har du skaffat grafikkorten ännu? Om inte, kolla upp så att det finns kylblock som passar till den modellen innan du köper, DCII-kort brukar vara icke-referens-PCB.
Flytande kväve är bara för benchmark. RAM och moderkort behöver du inte kyla särskilt om du inte vill.

H100i och liknande blir inte tystare än en bra tornkylare, och de löser i vilket fall inte problemet med att grafikkorten är högljudda under load.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Hej kära sweclockersmedlemmar.

Nu är det så att jag ska uppgradera min dator och tänkte även passa på att byta ut mitt kylningssystem (nya chassifläktar och cpu-kylare). Vill bara ha riktigt bra grejer.
Det är här ni kommer in i bilden, jag skulle vilja ha hjälp med att hitta de bästa fläktarna och cpu-kylaren som ska kyla:

Chassi: Fractial design R4
CPU: I7 4770K
GFX: Asus GTX 780 DCII SLI
Måste även vara kompatibel med Corsairs nya Vengeance PRO ramminnen.

Vad hade ni valt och vad är det ultimata?
MVH Micke

Något du lär tänka på är att fläktar över runt 1200rpm inte är direkt tysta, hur bra den än må vara så tjuter det när det går mycket luft igenom dom. Så köp 3x 140mm chassifläktar runt 1000rpm. Typ http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-q... Annars kan du ju köpa en fläktkontroller ist så behöver du inte tänka så mycket på RPM, men de borde vara rätt tysta i ett r4 på 12v.

Angående CPU kylare, så är väl Noctua NH-D14, Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow typ de bästa, men de flesta kommer inte gå att köra med dina minnen tyvärr. Beror lite på hur man monterar typ http://benchmarkreviews.com/images/reviews/cooling/silver-arr... Hade nog faktiskt kört på typ en Corsair h100i med tanke på dina minnen, rätt tysta om man kör med lågvarviga fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Helst inte vattenkylning alls. Har kollat lite på H80i och liknade och har hört att dom låter mycket och är rätt dåliga kylmässigt.

Alla färdiga vattenkylare kommer med högljuda fläktar och det är bara 240+mm som kylare bättre än luftkylare men kostar också en hel del mer eftersom att man blir tvungen att byta fläktarna om man vill få tyst på kylaren. Det slipper du när du köper en high-end luftkylare då de kommer med de bästa fläktarna respektive tillverkare har. Att du har valt Vengence Pro är ett stort problem, de förstör möjligheten att montera de high-end luftkylare som finns för stunden.
Jag tycker du ska ta vanliga LP Vengence så du kan stoppa in en Phanteks PH-TC14PE, alternativt vänta till Noctua släpper sin ersättare till NH-D14 som visades upp på comtutex som ska ha stöd för 7cm höga minnen https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=E7Y...
Ska du köra SLI med 780 tror jag det är bättre om du väljer Arc R2 istället för Define R4 för du behöver maximalt luftflöde.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Till grafikkorten spelar det tyvärr ingen roll hur mycket luft man en pressar in i DCII kylaren, den har +-2 grader på max tempen i alla fall.
CPU kylaren är däremot enklare, det lättaste och tystaste skulle vara en förbyggd vattenkylning som corsairs h100 eller liknande från annat företag. Annars är det bara att leta upp den största luftkylaren som går att hitta, typ silver arrow, noctua 14 etc. och sen köpa till noctua eller corsair fläktar som passar.

Det absolut bästa för ett helt system skulle vara custom vatten kylning, men priset går upp ganska fort bär man ska kyla fler saker.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 är en trevlig luftkylare, kan bli problematiskt med för höga minnen dock. Har läst att en del fått plats med sina grejer efter att ha höjt upp den ena fläkten en liten bit på kylaren.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Helst inte vattenkylning alls. Har kollat lite på H80i och liknade och har hört att dom låter mycket och är rätt dåliga kylmässigt.

Fläktarna är ganska kassa... men om man köper Noctua fläktar till och byter ut så blir dom mycket tystare...
Annars kan du skaffa Silverstones vätskekylning istället, den har ingen pump den är baserad på en vätska som har lägre kokpunkt än vatten, problemet med den är att kokpunkten ligger runt 70-80 Celcius men då kan du få en riktigt tyst burk med några Noctua fläktar...

När man gör ett eget system så kan du plocka bort i stort sett alla fläktarna på alla komponenter (utom nätagg) och kyla dessa med endast fläktarna till radiatorn och pumpen som snurrar... vilket gör det till ett tyst kraftpaket..

Visa signatur

Intel i7 3820 @4.6 GHz, Corsair H110, Asus X79 Sabertooth, 4xCorsair XMS3 4GB DDR3 @1333MHz + 4xCorsair Dominator 4GB DDR3 @ 1333MHz, AMDFury X, 1xIntel 240GB SSD, 1xIntel 240GB, 2x1TB, 2x2TB,Samsung Bluray, Fractal Design Newton R2 800W, NZXT Phantom 820, Dell 2515H 3x25"

Permalänk
Medlem

H80i med noctuas radiator fläktar då är de nått att ha? och jag har fläktcontroller så varvtalet spelar ingenroll!

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

H80i med noctuas radiator fläktar då är de nått att ha? och jag har fläktcontroller så varvtalet spelar ingenroll!

Jag skulle använda detta, Jag har H80 med standard fläktar men funderar på att köpa Noctua fläktar... det enda ljudet som är kvar (utom fläktarna) är ett litet brum från pumpen... men det kanske dom har löst med H80i..

Visa signatur

Intel i7 3820 @4.6 GHz, Corsair H110, Asus X79 Sabertooth, 4xCorsair XMS3 4GB DDR3 @1333MHz + 4xCorsair Dominator 4GB DDR3 @ 1333MHz, AMDFury X, 1xIntel 240GB SSD, 1xIntel 240GB, 2x1TB, 2x2TB,Samsung Bluray, Fractal Design Newton R2 800W, NZXT Phantom 820, Dell 2515H 3x25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

H80i med noctuas radiator fläktar då är de nått att ha? och jag har fläktcontroller så varvtalet spelar ingenroll!

Ja det är det. Har ett H100i bytt ut fläktarna till noctua f-12 och sänkt dem till ca 700 rpm så nu är burken tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Hej kära sweclockersmedlemmar.

Nu är det så att jag ska uppgradera min dator och tänkte även passa på att byta ut mitt kylningssystem (nya chassifläktar och cpu-kylare). Vill bara ha riktigt bra grejer.
Det är här ni kommer in i bilden, jag skulle vilja ha hjälp med att hitta de bästa fläktarna och cpu-kylaren som ska kyla:

Chassi: Fractial design R4
CPU: I7 4770K
GFX: Asus GTX 780 DCII SLI
Måste även vara kompatibel med Corsairs nya Vengeance PRO ramminnen.

Vad hade ni valt och vad är det ultimata?

MVH Micke

Det kommer en riktigt bra lösning till de som inte vill bygga egna vattenkylningssystem till grafikkortet:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17119-nzxt-gor-asetek-adapte...

Men till dig som gärna ville ha luft, kan jag inget annat än rekommendera Arctic coolings luftlösningar: http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga.html
Äger själv en Accelero Twin Turbo 2, som kyler mitt HD7870 (räcker för mina behov). Den hörs inte över mina chassifläktar varken i idle eller load och håller GPU:n på stadiga 56 grader celisius i load. I ett FD r3 med en corsair af140 i sidan som blåser på halvfart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marwin88:

Hej kära sweclockersmedlemmar.

Nu är det så att jag ska uppgradera min dator och tänkte även passa på att byta ut mitt kylningssystem (nya chassifläktar och cpu-kylare). Vill bara ha riktigt bra grejer.
Det är här ni kommer in i bilden, jag skulle vilja ha hjälp med att hitta de bästa fläktarna och cpu-kylaren som ska kyla:

Chassi: Fractial design R4
CPU: I7 4770K
GFX: Asus GTX 780 DCII SLI
Måste även vara kompatibel med Corsairs nya Vengeance PRO ramminnen.

Vad hade ni valt och vad är det ultimata?

MVH Micke

Scythe GT AP-15 / Noiseblocker Eloop B12-3 på valfritt AIO vattenkylning eller NH-D14, Silver Arrow eller PH-TC14PE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Helst inte vattenkylning alls. Har kollat lite på H80i och liknade och har hört att dom låter mycket och är rätt dåliga kylmässigt.

Riktig vattenkylning såklart, inte nåt jävla h80-piss.

För att få en tyst performance-dator så rekommenderar jag alltid fläktkontroller. Om man inte vill köra custom vattenloop, men även då bör man ha fläktkontroller till radiatorfläktarna.

Så ett gäng ganska valfria chassifläktar, fläktkontroller och en noctua nhd14 till cpu'n.

Skrivet av Victor33:

Det kommer en riktigt bra lösning till de som inte vill bygga egna vattenkylningssystem till grafikkortet:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17119-nzxt-gor-asetek-adapte...

Man bör komma ihåg att man ska ha plats för att sätta radiatorerna någonstans också vilket kan bli svårt om man kör sli. Som han säger i videon så kommer inte temperaturen bli bra om man sätter radiatorn på ett dåligt ställe.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Helst inte vattenkylning alls. Har kollat lite på H80i och liknade och har hört att dom låter mycket och är rätt dåliga kylmässigt.

De kyler bra, läs valfri test. Corsairs vattenkylare har bra fläktar men de låter mycket på höga varv. Kör min h100i på quiet och då hörs den inte. Kyler min fx-8350 utan problem. De senaste modellerna H100i och H80i kan du mjukvarustyra både pump och fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

De kyler bra, läs valfri test. Corsairs vattenkylare har bra fläktar men de låter mycket på höga varv. Kör min h100i på quiet och då hörs den inte. Kyler min fx-8350 utan problem. De senaste modellerna H100i och H80i kan du mjukvarustyra både pump och fläktar

Grejen är att man kan få lika bra och tyst luftkylning för typ samma pris eller mindre. då slipper man ha 3 olika radiatorer med slangar för att kyla cpu och grafikkorten om man väljer slutna kylsystem till alla 3. Man måste som sagt placera dom bra så att det är bra och kallt luftflöde genom radiatorerna så man får i princip samma strul med chassifläktar och fläktkontroller som om man kör luft.

Det har fördelar dock.

Skrivet av Marwin88:

vad är det ultimata?

MVH Micke

Självklart en vattenloop till hela skiten, grafikkort och allt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Riktig vattenkylning såklart, inte nåt jävla h80-piss.

För att få en tyst performance-dator så rekommenderar jag alltid fläktkontroller. Om man inte vill köra custom vattenloop, men även då bör man ha fläktkontroller till radiatorfläktarna.

Så ett gäng ganska valfria chassifläktar, fläktkontroller och en noctua nhd14 till cpu'n.

Man bör komma ihåg att man ska ha plats för att sätta radiatorerna någonstans också vilket kan bli svårt om man kör sli. Som han säger i videon så kommer inte temperaturen bli bra om man sätter radiatorn på ett dåligt ställe.

Om man har Asus brädor behöver man inte fläktkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Om man har Asus brädor behöver man inte fläktkontroll.

Det behöver man inte med asrock heller, det finns fancontrol även för icke pwn-fläktar i programvaran, men den suger. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror att det inte gick att stänga av fläktarna helt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Det behöver man inte med asrock heller, det finns fancontrol även för icke pwn-fläktar i programvaran, men den suger.

Om den suger, varför nämna den? -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Om den suger, varför nämna den? -.-

justja, tänkte säga att man inte alltid har nog med ingångar på moderkortet också, det brukar vara förjävla dåligt med det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Okej jag ger mig, h100i värkar bra och tyst om man byter fläktar?
samt kommer den passa i define r4?

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Okej jag ger mig, h100i värkar bra och tyst om man byter fläktar?
samt kommer den passa i define r4?

Ja, den kommer prestera bättre än luft men det blir mycket dyrare, den kommer låta mer eftersom att du tar bort dämpmattorna i taket och fläktarna hamnar närmare taket även om du använder samma fläktar som en luftkylare använder.
Skippar du Vengence pro försvinner det enda som förhindrar luftkylnig och du kan då få den bästa lösningen för dig till ett mycket lägre pris.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv

Vattenkylning alla dagar i veckan. Bygg själv och det kommer blir tyst om du gör rätt

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite recensioner så producerar Haswell väldigt mycket värme så fort du överklockar. En H100i med andra fläktar eller liknande slutna vattenkylningssystem är ett minimum ifall du ska överklocka verkar det som. Jag skulle kolla på Swiftech 220 som många tycker är den bästa slutna kylaren idag, även där så rekommenderas andra fläktar än originalen.

Permalänk
Entusiast

Thermalright Silver Arrow SB-E... lätt den tystaste jag någonsin stött på. Men med Vengeance-minnen får man isf sätta fläktarna i mitten och i bakkant. De färdiga vattenpaketen har man hört så mycket skit om på sistone med missljud från pump och högljudda fläktar. Ska man då köpa till andra fläktar så sticker priset iväg

http://www.tweaktown.com/reviews/4676/thermalright_silver_arr...

Citat:

As for the noise levels, well there isn't much of it to discuss. I really enjoyed the lack of noise from the cooler as I tested with it in my open air configuration. For those using this in a chassis, you will be hard pressed to hear it running.
Read more at http://www.tweaktown.com/reviews/4676/thermalright_silver_arr...

Citat:

In the beginning of this review, I compared this cooler to both the Noctua and Phanteks twin-tower coolers. To me this is the best looking of the three options and even before I do the retest, I will venture to say this performs a bit better as well. What is even the best out of the deal, it at the pricing when I reviewed each of the aforementioned coolers, the $86.99 listing at FrozenCPU.com is also cheaper than the previous two coolers.
Read more at http://www.tweaktown.com/reviews/4676/thermalright_silver_arr...

Nu har den visserligen ett år på nacken och jag har dålig koll på vad som kommit ut efter den här. Men jag har inga bekymmer med att rekommendera den

Permalänk
Medlem

Pengar är inget större problem, men med ett custom byggt vattensystem finns inte på tapeten! jag har haft det 1 gång och allt va skit! dålig temp, pump som lät helvete och de var från EK
(säger inte att allt vattenkylning från EK är skit bara det jag hade(kan ju vart jag som gjorde fel med))
Så hällst vill jag ha luft men eftersom jag köptminnena redan och Low-Profile inte finns med den hastigheten jag har 2133mhz så fick de bli dom här har dock inte öppnat förpackningen är så jag kan ju byta.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Hjälpsam

Noctua NH-U12S eller U14S är mindre nästan lika bra o tystare (än dom stora Noctua) o funkar bättre med lite högre minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Pengar är inget större problem, men med ett custom byggt vattensystem finns inte på tapeten! jag har haft det 1 gång och allt va skit! dålig temp, pump som lät helvete och de var från EK
(säger inte att allt vattenkylning från EK är skit bara det jag hade(kan ju vart jag som gjorde fel med))
Så hällst vill jag ha luft men eftersom jag köptminnena redan och Low-Profile inte finns med den hastigheten jag har 2133mhz så fick de bli dom här har dock inte öppnat förpackningen är så jag kan ju byta.

Jag tycker att du ska ge vattenkylning en chans till. Köp inget färdigt EK-kit utan läs på och skaffa grejer som är optimala för tyst drift, inte för extrem överklockning till varje (bullermässigt) pris.

Överger du vattenkylning (nu pratar jag inte om slutna system som corsairs varianter) så kommer det spela mindre roll vad du sätter för kylare på processorn, eftersom grafikkorten ändå kommer låta mer, särskilt då du har två.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.