Intel Haswell med 4,5 watt SDP i antågande

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell med 4,5 watt SDP i antågande

Halvledarjätten Intel planerar att lansera processorer ur familjen Haswell med tillräckligt låg strömförbrukning för att konkurrera mot ARM-processorer i surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SDP på 4,5w är ju inte samma sak som 5w TDP som Qualcomm designade efter för att få passivt kylda. Så dessa bantade haswell kommer kräva mer kylning vilket leder till extra vikt. Det intressanta är ju dock om de presterar mycket bättre eller inte per watt .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Dagens gäsp. Varken oväntat eller intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

Så då är frågan, hut står sig en så lågt klockad processor mot ARM i en platta rent prestandamässigt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dagens gäsp. Varken oväntat eller intressant.

Dagens gäsp var att stiga upp, stämplade in 15 min sent (tur man har flex)..

Jag tycker det är intressant med så svala processorer, men varför kör de på i5 och inte exempelvis pentium till det segmentet? Borde väl vara lättare att få ner i förbrukning och med så hård begränsning av tdp lär väl inte fler än 2 kärnor nyttjas ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Hur klarar den sig mot ARM det vill man veta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dagens gäsp. Varken oväntat eller intressant.

Det är INTE gäsp. Grymt intressant om Intels planer på att köra över ARM kommer fungera eller inte

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Det är INTE gäsp. Grymt intressant om Intels planer på att köra över ARM kommer fungera eller inte

Ja, möjliggör detta att bärbara Win 8 platformar kommer att krympa ytterligare i mått och pris?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Om man dömer efter alla inlägg på nyheten om amds nya prestanda cpuer så gnäller alla över skyhög tdp.
Då borde den här nyheten vara årets nyhet och alla som klaga borde investera i en sån här.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

SDP på 4,5w är ju inte samma sak som 5w TDP som Qualcomm designade efter för att få passivt kylda. Så dessa bantade haswell kommer kräva mer kylning vilket leder till extra vikt. Det intressanta är ju dock om de presterar mycket bättre eller inte per watt .

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm, nej.. begränsar man dom till 4,5W så räcker väldigt enkel, passiv kylning.

Personligen tror jag att x86 kommer att spöa skiten ur ARM.

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt spännande. Det verkar som både AMD och Intel har grejer på gång som gör det rimligt att tro att det inom inte en alltför avlägsen framtid kan komma att finnas x86-baserade surfplattor, utan de nackdelar dagens dito har i fråga om batteritid, värmeutveckling och pris.

Android i all ära, men det är fortfarande alldeles för bökigt att använda tillsammans med den befintliga datorparken, och programvaruutbudet till det har fortfarande inte uppnått samma mognadsgrad som dito till Windows, och kommer förmodligen aldrig att göra det, då de är avsedda att användas på ett helt annat sätt.

Det är också här Windows 8 plötsligt går från att egentligen vara fullständigt meningslöst till att få en funktion. Det skulle verkligen vara det perfekta surfplatte-OS:et för mig, då jag både kunde göra vardagsgrejerna i smidiga pekskärmsappar, men samtidigt ha tillgång till allt det jag i nuläget behöver en riktig dator för att använda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Det är INTE gäsp. Grymt intressant om Intels planer på att köra över ARM kommer fungera eller inte

Man får ju hoppas att dom inte gör det då dom blir
lite väl dominanta. Dock bra att dom är med i mobilracet för konkurrensens skull.

Permalänk
Medlem

Som sagt undrar hur den står sig mot Krait och A15 dessutom undrar jag hur den står sig mot nya fyrkärninga atom prollen som kommer senare i år.
Jag tror att det ligger mycket press på Intel från investerare att visa att de kan hänga med ARM tillverkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

SDP på 4,5w är ju inte samma sak som 5w TDP som Qualcomm designade efter för att få passivt kylda. Så dessa bantade haswell kommer kräva mer kylning vilket leder till extra vikt. Det intressanta är ju dock om de presterar mycket bättre eller inte per watt .

Skickades från m.sweclockers.com

En Haswell på 4,5 watt lär klara sig bra på passiv kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Det är INTE gäsp. Grymt intressant om Intels planer på att köra över ARM kommer fungera eller inte

Vi får hoppas att det inte fungerar det behövs lite fler leverantörer av processorer än Intel på marknaden

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Vi får hoppas att det inte fungerar det behövs lite fler leverantörer av processorer än Intel på marknaden

Men om Intel gör bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Det är INTE gäsp. Grymt intressant om Intels planer på att köra över ARM kommer fungera eller inte

Hehe. För min del är det ett gigantiskt gäsp; givetvis satsar Intel på att köra över ARM, så nyheten är ju en självklarhet. Om Intel inte skulle ta fram en konkurrenskraftig cpu med lika låg tdp/sdp så vore jag extremt förvånad.

För min del så spelar det ingen roll vilken cpu som driver en mobil manick, så länge som prestandan är godkänd och batteritiden inte blir alltför kort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag tycker det är intressant med så svala processorer, men varför kör de på i5 och inte exempelvis pentium till det segmentet? Borde väl vara lättare att få ner i förbrukning och med så hård begränsning av tdp lär väl inte fler än 2 kärnor nyttjas ändå..

Jag gissar på två anledningar:

  1. i5 låter bättre i marknadsföringssyfte

  2. Prestanda

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se den benchmarkad mot ARM processorer.

Ska den i 600 MHz tävla mot quad-core ARM processorer på 2.1 GHz?

Permalänk
Medlem

Skillnad i processorarkitektur Risc Cisc

Skrivet av rektor:

Skulle vilja se den benchmarkad mot ARM processorer.

Ska den i 600 MHz tävla mot quad-core ARM processorer på 2.1 GHz?

Arm har förenklade instruktioner, Intel's implementation av x86-64, Intel 64 har komplexa instruktioner.

Förenklat kan man säga att på varje klockcykel, så kan i vissa fall Intelprocessorn göra väldigt mycket mer.

Att implementera något som i intelprocessorn tar en klockcykel, då det är en hårdvarumässigt inbyggd åberopbar instruktion kan i ARM processorn, ta väldigt många klockcykler.

Ännu enklare dock grövre höftning
Om ARM processorn på en klockcykel tar en skottkärra sten kan intelprocessorn på en klockcykel ta 10 skottkärror sten
I de fall speciella instruktioner behövs, som inte intelprocessorn har, blir arm:en snabbare