Intel tar bort överklockning för icke K-märkta Haswell-processorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteMC:

Njaa, jag ser detta som en slags DRM, att "låsa" cpu:erna. Håller mig därför helst till amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Säger han med Intel I5 3570K...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inget problem om man inte tänker köra virtuellt, då har man nytta av TSX och VT-d.
Men att inte kunna virtualisera lika väl med K-modellerna, har det varit ganska länge vad jag vet, tror även att Sandy har begränsingar.

Vill man köra virtuella maskiner och kunna överklocka är det AMD som gäller.

Nästan ingen som virtualiserar har lyckats använda VT-d ändå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

nej fyfan, buuuuuu

blir nog amd nästa gång också

Ja gör det du, så kanske min nästa Intel blir billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Fan vad dåligt.
Jag hoppas att AMD kommer igen med något riktigt bra.
Jobbigt när Intel ska bete sig svinigt och håla på att låsa processorer och stänga av instruktioner!
Intel, sluta jävlas!

Förstår inte problemet - låt bara modellerna vara som du inte är intresserad av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Förstår inte problemet - låt bara modellerna vara som du inte är intresserad av?

Jag vill ju ha 4770K då den är upplåst, men då får jag ju inte TSX och VT-d (IOMMU) som jag också vill ha!

Så det bara blir problem för mig att dom jävlas, och då vet jag inte om jag ska välja 4770 eller 4770K.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mecke96:

Haha, tänker bara på Elgigantens reklamer på TVn med den skrikande killen när jag såg ditt citat XD

Ja, eller hur! Men det är ju säkert just därför Intel har låsta modeller som 3770 osv: "Oj, den här 3770K:n klockar dåligt. Vi binnar den som 3770 och säljer den som 'senaste generationens Core i7-processor' till ovetande medelsvensson."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

tycker inte det är ok, gillar inte att man låser in konsumenterna på det här sättet, tidigare kunde vem som helst överklocka en processor, bara man hade den tekniska kunskapen.
Dagens modell går ut på att sälja samma produkt för samma pris som tidigare men med mindre funktionalitet från scratch. Ibland också för att konsumenten kan känna sig riktigt butt fucked finns funktionaliteten i produkten men den är låst för att 'man inte betalat för den'.

- Online spelande ska kosta en summa pengar varje månad, utöver priset för spelet (få det också att låta som en positiv nyhet är för mig outgrundligt)
- Samma modell av tv får inte uppgraderingar till extra funktionalitet eftersom det är föregående års modell
- Din bil har samma motor men agerar slöare än en vassare/dyrare bilmodell
- Microsoft med sina home, business, ultimate, osv osv
- Apple är grymma på att begränsa användaren även om ideologin är annan, användaren är korkad och det är bättre de bestämmer åt dig

Finns hur många exempel som helst. Företagen ser inte längre till kundens bästa utan försöker smyga in sätt att tjäna lite lite extra pengar åt sig själva. Man ser inte längre på kundlojaliteten som högsta prio. De som en gång fick företagen att blomstra och gå med vinst ska mjölkas lite extra.
Ledordet idag tror jag går ut på att göra produkten äldre snabbare för att kunden ska byta upp sig snabbare.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

tycker inte det är ok, gillar inte att man låser in konsumenterna på det här sättet, tidigare kunde vem som helst överklocka en processor, bara man hade den tekniska kunskapen.
Dagens modell går ut på att sälja samma produkt för samma pris som tidigare men med mindre funktionalitet från scratch. Ibland också för att konsumenten kan känna sig riktigt butt fucked finns funktionaliteten i produkten men den är låst för att 'man inte betalat för den'.

- Online spelande ska kosta en summa pengar varje månad, utöver priset för spelet (få det också att låta som en positiv nyhet är för mig outgrundligt)
- Samma modell av tv får inte uppgraderingar till extra funktionalitet eftersom det är föregående års modell
- Din bil har samma motor men agerar slöare än en vassare/dyrare bilmodell
- Microsoft med sina home, business, ultimate, osv osv
- Apple är grymma på att begränsa användaren även om ideologin är annan, användaren är korkad och det är bättre de bestämmer åt dig

Finns hur många exempel som helst. Företagen ser inte längre till kundens bästa utan försöker smyga in sätt att tjäna lite lite extra pengar åt sig själva. Man ser inte längre på kundlojaliteten som högsta prio. De som en gång fick företagen att blomstra och gå med vinst ska mjölkas lite extra.
Ledordet idag tror jag går ut på att göra produkten äldre snabbare för att kunden ska byta upp sig snabbare.

Precis samma kärna som används i en billig lågt presterande processor kanske används i en dyr processor. Fast att få till kärnan som klarar att vara så snabb som den snabba processorn kräver kan ha kostat miljarder. De vill så klart inte att kunden ska slippa betala för den extra utvecklingen som krävts för att dubblera prestandan. Samtidigt vill de inte betala kostnaden som kommer när kunden vill ha garanti för sönderklockade processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker det är helt okej. De som vill överklocka köper ändå K-varianten och de som inte vill / vet vad det gör borde inte ge sig in på det ändå.

Man kan ju aldrig lära sig heller.... man föds med det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Säger han med Intel I5 3570K...

Heh, ja, men jag skyller på min kompis som påstod att "intel var bättre". Hade inte så bra koll då som nu, även om påståendet till viss del stämmer... Sedan känns det lite korkat att byta till AMD-system nu, när jag inte ens haft datorn i ett år... (även om jag skulle vilja)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk

Har i5- ej -k modell med asus z77, men kan inte ställa in multiplier i bios, BCLK går men inte multiplier. Någon som vet ?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr fantastic:

Har i5- ej -k modell med asus z77, men kan inte ställa in multiplier i bios, BCLK går men inte multiplier. Någon som vet ?

Ja, du har inte en k-modell.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Som att det inte var illa nog att K-modellerna blev utan TSX. Nu finns det alltså noll möjlighet att överklocka om man vill använda TSX.

Permalänk
Medlem

Det kanske går att använda den här gamla metoden för att låsa upp multipeln?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Som att det inte var illa nog att K-modellerna blev utan TSX. Nu finns det alltså noll möjlighet att överklocka om man vill använda TSX.

Behöver du mer cpu så köp en xeonbräda med dubbla sockets, då får du bägge delarna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Behöver du mer cpu så köp en xeonbräda med dubbla sockets, då får du bägge delarna.

Det blir dyrare, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det blir dyrare, tyvärr.

Precis. Så det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inget problem om man inte tänker köra virtuellt, då har man nytta av TSX och VT-d.
Men att inte kunna virtualisera lika väl med K-modellerna, har det varit ganska länge vad jag vet, tror även att Sandy har begränsingar.

Vill man köra virtuella maskiner och kunna överklocka är det AMD som gäller.

Förklara gärna nyttan av TSX vid virtualisering.
Och kör man virtuellt så kör man det på xeon brädor ändå.
Har du behov av vt-d så kör du rimligtvis esxi eller xen server, och att göra det på en lekbräda är kanske inte att rekommendera.
Rätt mjukvara på rätt hårdvara...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det blir dyrare, tyvärr.

Ja såklart, men då finns det en lösning.
Hade allt varit gratis hade det ju alltid löst sig men ibland får man välja.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis. Så det funkar.

Skrivet av _niko_:

Ja såklart, men då finns det en lösning.
Hade allt varit gratis hade det ju alltid löst sig men ibland får man välja.

Självklart kan man betala mer och därigenom få mer. Det jag reagerade på var hur man valt att begränsa TSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

tycker inte det är ok, gillar inte att man låser in konsumenterna på det här sättet, tidigare kunde vem som helst överklocka en processor, bara man hade den tekniska kunskapen.
Dagens modell går ut på att sälja samma produkt för samma pris som tidigare men med mindre funktionalitet från scratch. Ibland också för att konsumenten kan känna sig riktigt butt fucked finns funktionaliteten i produkten men den är låst för att 'man inte betalat för den'.

- Online spelande ska kosta en summa pengar varje månad, utöver priset för spelet (få det också att låta som en positiv nyhet är för mig outgrundligt)
- Samma modell av tv får inte uppgraderingar till extra funktionalitet eftersom det är föregående års modell
- Din bil har samma motor men agerar slöare än en vassare/dyrare bilmodell
- Microsoft med sina home, business, ultimate, osv osv
- Apple är grymma på att begränsa användaren även om ideologin är annan, användaren är korkad och det är bättre de bestämmer åt dig

Finns hur många exempel som helst. Företagen ser inte längre till kundens bästa utan försöker smyga in sätt att tjäna lite lite extra pengar åt sig själva. Man ser inte längre på kundlojaliteten som högsta prio. De som en gång fick företagen att blomstra och gå med vinst ska mjölkas lite extra.
Ledordet idag tror jag går ut på att göra produkten äldre snabbare för att kunden ska byta upp sig snabbare.

"Ledordet idag tror jag går ut på att göra produkten äldre snabbare för att kunden ska byta upp sig snabbare."

Har aldrig haft en burk så länge som min nuvarande, fanns ingen anledning att byta tidigare men nu känner jag att det är roligt att köpa ny burk, inte för att det behövs. Att kunna köra en burk i ca 4 år (5 om man har Nehalem) och inte direkt cappas av cpu:n är ganska imponerande jämfört med förr.
De som gnäller över IB -> HW är ju mest lite korkade imo.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av GanX:

Hmm bara jag som tycker det luktar lite som om att de vill få folk att köpa nytt oftare? hade jag t:ex inte kunnat klocka min förra q9400 till 3,4ghz så hade jag bytt den säkert 1-2år tidigare än jag gjorde..

Andelen kunder som klockar är väl 0.01 % eller något.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand