MSI lanserar den lätta gamingdatorn GE40

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar den lätta gamingdatorn GE40

För gamers på jakt efter en lättare och mindre spelmaskin släpper MSI den nya 14-tummaren GE40 med fyrkärnig Core i7-4702MQ, Geforce GTX 760M en vikt på två kilogram.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt kunna tänka mig denna, har tröttnat på min tunga 17 tum, känns mer släpbar än bärbar...
Denna är ju bättre dessutom

Permalänk
Medlem

Full HD så hade det varit komplett

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Full HD behövs ej. 760M klarar väl inte (nästan) driva spel i Full HD i högsta kvalitet. Medel-hög kvalitet går nog ganska bra.

Skulle 760M klara driva Diablo 3 i full hd på högsta kvalitet? Troligtvis med över 60 fps.
Dock inte BF3 eller Crysis 3

Men det vet nog alla redan

EDIT: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-760M.92068.0....

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Avstängd

Tung, tjock, mekanisk hårddisk, optisk läsare, D-sub VGA portar, låg skärmupplösning...
Oj oj oj, vilket gammalt skräp. 90-talet ringde, dom vill ha sin laptop tillbaka.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tung, tjock, mekanisk hårddisk, optisk läsare, D-sub VGA portar, låg skärmupplösning...
Oj oj oj, vilket gammalt skräp. 90-talet ringde, dom vill ha sin laptop tillbaka.

Det är ingen ultrabook! Och varför slänga in en mer högupplöst panel än vad grafikkortet orkar driva spelen i? Blir en rätt ok PPI ändå med tanke på att den "bara" är 14"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tung, tjock, mekanisk hårddisk, optisk läsare, D-sub VGA portar, låg skärmupplösning...
Oj oj oj, vilket gammalt skräp. 90-talet ringde, dom vill ha sin laptop tillbaka.

Okej, visa benchmarks där en laptop från 90-talet kan spela Max Payne 3 på "High" och få 60 fps då.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tung, tjock, mekanisk hårddisk, optisk läsare, D-sub VGA portar, låg skärmupplösning...
Oj oj oj, vilket gammalt skräp. 90-talet ringde, dom vill ha sin laptop tillbaka.

Om du nu jämnför med en ultrabook så har du tänkt fel då detta är en lättare gaming laptop.
Skärmupplösningen är perfekt för en 14" annars skulle man behöva läsglasögon + att spel funkar bättre i native upplösning. Och SSD finns ju som valmöjlighet.

Du har uppenbarligen inte upplevt 90 talet hör jag.

Perfekt gaminglaptop för resande fot och det är inga problem att stoppa i en SSD när man vill.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tung, tjock, mekanisk hårddisk, optisk läsare, D-sub VGA portar, låg skärmupplösning...
Oj oj oj, vilket gammalt skräp. 90-talet ringde, dom vill ha sin laptop tillbaka.

Optisk läser behövs fortfarande. Speciellt på en laptop då man kanske inte alltid har den där det finns internetåtkomst-

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Som tidigare skrivet, full hd saknas. Och filmer vill man ju se på i 1080p tex.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Om du nu jämnför med en ultrabook så har du tänkt fel då detta är en lättare gaming laptop.
Skärmupplösningen är perfekt för en 14" annars skulle man behöva läsglasögon + att spel funkar bättre i native upplösning. Och SSD finns ju som valmöjlighet.

Du har uppenbarligen inte upplevt 90 talet hör jag.

Perfekt gaminglaptop för resande fot och det är inga problem att stoppa i en SSD när man vill.

Han är nog garanterat från den nyare eran av väldigt platta datorer. Men för den delen, den här har ju inte ens i det segmentet att göra så jag fattar verkligen inte vad han gastar om :/ Uppmärksamhetsklagande kanske det rör sig om.

I övrigt så är jag själv mycket nyfiken på denna. Mindre klumpig än den laptop man har men prestanda m.m. som är gott nog. Att kunna plocka ur disken och eventuellt byta mot större/snabbare är också ett plus helt klart

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Full HD saknas för oss som gör annat än bara spela, det är en dealbreaker för mig iaf. Vikten är ju också lite knepig då kikar man nog hellre på en GE60(15.6tum på 2.4kg) den har full hd och även bättre grafik för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosby:

Full HD saknas för oss som gör annat än bara spela, det är en dealbreaker för mig iaf. Vikten är ju också lite knepig då kikar man nog hellre på en GE60(15.6tum på 2.4kg) den har full hd och även bättre grafik för samma pris.

Det är en dator gjord just för spel så tänker du göra annat
så finns det andra alternativ. Får väl se i framtiden då man kanske
kan ha "Ultrabooks" som har prestanda nog för spel eller möjligtvis externa grafikkort
att ta med sig, processorerna i Ultrabooks brukar inte vara alltför dåliga i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hur nära sitter ni era skärmar när ni surfar m.m. egentligen? Tycker mina 1680x1050 pixlar på 22" duger gott och väl.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Full HD så hade det varit komplett

Håller med.

Vill bara påpeka att det faktist inte finns några 14"-skärmar i fullhd.

Underligt, eller hur?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Avstängd

Enligt mig behöver en bärbar speldator väldigt bra kylning och gärna bra utgångar för de som vill koppla in den till en stor skärm.

Jag ser det som något som man kan ersätta en liten landator med och så länge man kan bära med sig den så är det lugnt och att man kan surfa/kolla på film bärbart med den är bara ett plus.
Hade batterierna kommit längre i utvecklingen hade det nog varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Håller med.

Vill bara påpeka att det faktist inte finns några 14"-skärmar i fullhd.

Underligt, eller hur?

/s

Det som också är underligt är att man kan vilja ha en speldator med en liten 14" skärm när det finns marginellt större datorer med 15,6" och dessutom Full-HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Håller med.

Vill bara påpeka att det faktist inte finns några 14"-skärmar i fullhd.

Underligt, eller hur?

/s

Konstigt. Den Alienware 14 (14,3" skärm) jag beställde igår har FullHD. Den finns alltså inte?

Intressant dator. Kan förstå att folk vill ha ett sånt här litet kraftpaket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

24 tum full HD
SSD ingen mindre lapp topp en detta skulle komma med mig på ett lan

Permalänk
Medlem

nä fortsätter nog att släpa runt min 27 tummare och en riktig dator ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Konstigt. Den Alienware 14 (14,3" skärm) jag beställde igår har FullHD. Den finns alltså inte?

Intressant dator. Kan förstå att folk vill ha ett sånt här litet kraftpaket.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var som tusan. Undrar vart Dell har specialbeställt dem för de finns inte att tillgå någon annanstans vad jag vet...

Bra att det rör sig framåt iaf. Du får vara försökskanin här lite.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ser ut på MSIs hemsida som om den kommer med FHD också:
"14" HD+(1600X900) / FHD(1920X1080) anti-glare LCD in LED backlight"
http://www.msi.com/product/nb/GE40-2OC-Dragon-Eyes.html

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem

Är verkligen det här med en lätt laptop så viktigt? Har själv aldrig känt att det är något problem med tunga laptops. Jag menar när man studerar går jag runt med en rygga som väger bra mycket med än laptopen själv. Samt att jobbar kläderna fulla med verktyg väger mer än vad en laptop gör.
Självklart blir det tungt i längden men inte just som man ska springa maraton med en dator i väskan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det var som tusan. Undrar vart Dell har specialbeställt dem för de finns inte att tillgå någon annanstans vad jag vet...

Bra att det rör sig framåt iaf. Du får vara försökskanin här lite.

/s

Min sambo har en Asus ultrabook med FHD, 14"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Är verkligen det här med en lätt laptop så viktigt? Har själv aldrig känt att det är något problem med tunga laptops. Jag menar när man studerar går jag runt med en rygga som väger bra mycket med än laptopen själv. Samt att jobbar kläderna fulla med verktyg väger mer än vad en laptop gör.
Självklart blir det tungt i längden men inte just som man ska springa maraton med en dator i väskan.

Det beror såklart på vad du ska med dem till. Om du bara ska surfa och göra annat småpill så finns det ingen anledning att ha en stor tung laptop. Lätta laptops väger ofta typ 1.5 kg och tunga runt 3kg. En skillnad på 1.5 kg märker du definitivt av. Sen är det inte bara tyngden utan även storleken som är viktig för många, och små laptops är ofta lätta laptops.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Min sambo har en Asus ultrabook med FHD, 14"

Skickades från m.sweclockers.com

Säkert?

Asus har bara en 14 zenbook och det är UX42VS och den har 1366x768 endast vad jag kan se.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Säkert?

Asus har bara en 14 zenbook och det är UX42VS och den har 1366x768 endast vad jag kan se.

/s

13,3 tum var den visst
Men det är FHD (1920x1080)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Är verkligen det här med en lätt laptop så viktigt? Har själv aldrig känt att det är något problem med tunga laptops. Jag menar när man studerar går jag runt med en rygga som väger bra mycket med än laptopen själv. Samt att jobbar kläderna fulla med verktyg väger mer än vad en laptop gör.
Självklart blir det tungt i längden men inte just som man ska springa maraton med en dator i väskan.

Tja för vissa som reser en hel del kanske och som helt enkelt måste spela + redan har en tung ryggsäck med sig med kläder o tillbehörigheter.

Själv skulle jag gärna stå ut med en Alienware M18 på 6 kg bara för att flytta runt mellan sovrummet och vardags rummet då.

På resande fot använder jag bara ipaden för att surfa lite.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).