Vem ger Copyswede makt? Hur funkar det?

Permalänk

Vem ger Copyswede makt? Hur funkar det?

Jag försöker för mitt liv se var ifrån dem får sin makt? När dem kommer med nya "regler" så är det 2-3 månader tills dem ska vara aktiva. Att jämföra med vår regering som tar ett par år på sig att implementera simpla lagar.

Intresseorganisation? Deras VD ligger på 99% inkomstnivå på Ratsit. Mer än 99% av alla svenska medborgare alltså. Är vinst intresset?

Hur vinner deras regler och lagar laga kraft? Alltså om man t.ex jämför mot Sveriges lag. Lagar måste väl gå via riksdagen?
Dem verkar i mitt tycke funka som ett EXTREMT starkt Fackförbund.
Dem verkar ju inte som ett statligt förbund, så hur kan dem ens ha något att säga?

Skulle dem t.ex kunna straffskatta modernare bilar med inbyggda hårddiskar? Se BMW iDrive som kan lagra mp3 m.m

Jag skulle vilja ha lite hjälp att få förklaring hur dem kan stå så starka.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Jag försöker för mitt liv se var ifrån dem får sin makt? När dem kommer med nya "regler" så är det 2-3 månader tills dem ska vara aktiva. Att jämföra med vår regering som tar ett par år på sig att implementera simpla lagar.

Intresseorganisation? Deras VD ligger på 99% inkomstnivå på Ratsit. Mer än 99% av alla svenska medborgare alltså. Är vinst intresset?

Hur vinner deras regler och lagar laga kraft? Alltså om man t.ex jämför mot Sveriges lag. Lagar måste väl gå via riksdagen?
Dem verkar i mitt tycke funka som ett EXTREMT starkt Fackförbund.
Dem verkar ju inte som ett statligt förbund, så hur kan dem ens ha något att säga?

Skulle dem t.ex kunna straffskatta modernare bilar med inbyggda hårddiskar? Se BMW iDrive som kan lagra mp3 m.m

Jag skulle vilja ha lite hjälp att få förklaring hur dem kan stå så starka.

Du kan få allt förklarat för dig genom att läsa hur det fungerar här:

http://www.copyswede.se/

Lycka till

Permalänk
Medlem

Kika på den här fredagspanelen dom pratar lite om copyswede och hur det fungerar.
Spola fram till 17:45

http://www.sweclockers.com/nyhet/14413-fredagspanelen-copyswe...

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är ett fall av "All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing". Ingen bryr sig nog mycket för att göra något.

På pappret låter det legitimt; de undersöker hur mycket privatkopiering som sker varje år och har sedan stöd av diverse upphovsrätts-relaterade lagar att ta ut avgifter för media som används för att lagra dessa kopior. Exempel är VHS-tiden, när folk spelade in program på TV ganska ofta (jag gjorde det t.ex., med band då som egentligen användes exklusivt för detta).
Nuförtiden är inte VHS speciellt vanligt, så då utökar de avgiften till att inkludera allt som används för att lagra sådant material. Även om det är högst tveksamt om det faktiskt gör det, bara det skulle kunna göra det.

Det är väl här jag har stora problem med deras verksamhet. Jag betvivlar att privatkopiering är vanligt nog för att motivera dessa avgifter, och i så fall bör väl avgiften ligga på utrustning som används för syftet snarare än det som möjligen skulle kunna användas för att lagra kopian. Jag vet naturligtvis inte hur det ligger till för andra, men just nu har jag ca. 4TB utrymme på min stationära (mer egentligen, men jag kör RAID). Större delen av det är tomt för tillfället, och resterande är mestadels program. Det finns inget privatkopierat material där, och har inte gjort det de senaste 10 åren även om jag hade haft utrymmet under den tiden (piratkopior är en annan sak som vi kanske inte ska nämna, men även om så är fallet så är det inget Copyswede får ta ut avgifter för). Jag skulle väldigt gärna vilja se de undersökningar som de baserar sina avgifter på.

För att sammanfatta hur jag förstår det alltså; Copyswede hade en gång i tiden en legitim uppgift. De har helt enkelt fortsatt på samma spår med samma stöd bakom sig, även om det kanske är tveksamt om deras roll fortfarande är aktuell.

Permalänk
Avstängd

Ultimat kommer det från våldsmonopolet som staten har. Och om det civilrättsligt godkänns så blir det en avgift som ska betalas. Dvs det är alliansen som ger dem klartecken till att göra så här.

Permalänk

Någon som vet vilka som tar del av denna ersättning? Och hur mycket får dem?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig begripit hur CopySweden (eller någon annan för den delen) har NÅGOT som helst att göra med vad jag PRIVAT-kopierar. Jag har fotografering som en hobby och dessa bilder i RAW tar en otrolig mängd lagring för sig. Två ungar på det med utflykter, semestrar, nöjen...i princip allt sparas.

Och hur har då CopySwede något med det att göra? Mina fotografier, jag är upphovsrättsägare...så för guds skull, vad har CopySwede med detta att göra??

Professionalla "företagare" kan slippa beskattningen, men det handlar om samma sak. Företagets dokument, program och dylikt sparas på diskarna, men företagarna slipper det?

Jag kan inte se logiken!

Permalänk
Medlem

Privatkopiering handlar inte om privata bilder. I Sverige är det lagligt att kopiera och dela ut upphovsrättsskyddat material till sin familj och vänner. Skatten ska kompensera skaparnas minskade vinst.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Avstängd

....och vad fan skapar dom???
jo,bara irritation....

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ultimat kommer det från våldsmonopolet som staten har. Och om det civilrättsligt godkänns så blir det en avgift som ska betalas. Dvs det är alliansen som ger dem klartecken till att göra så här.

copysweden fanns innan alliansen kom till makten så inget har förändrats där.
Det är EU som beslutat att det ska tas ut en avgift för att kompensera privatkopieringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av betan:

copysweden fanns innan alliansen kom till makten så inget har förändrats där.
Det är EU som beslutat att det ska tas ut en avgift för att kompensera privatkopieringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är EU beslut hur kommer det sig jag beställde 10 diskar från tyskland utan avgiftspåläggelse?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellberg:

Privatkopiering handlar inte om privata bilder. I Sverige är det lagligt att kopiera och dela ut upphovsrättsskyddat material till sin familj och vänner. Skatten ska kompensera skaparnas minskade vinst.

Inte minskade vinst. Man brukar kalla det "uteblivna intäkter" - vilket är är något annat än en förminskning utav vinsten, då det inte är ett värde man drar bort någonstans ifrån.

Skatten är helt felkonstruerad. Det är ju lite som att ta skatt på frysta hamburgare - då det riskerar att generera uteblivna intäkter för de lokala snabbmatsrestaurangerna.

Skrivet av betan:

copysweden fanns innan alliansen kom till makten så inget har förändrats där.
Det är EU som beslutat att det ska tas ut en avgift för att kompensera privatkopieringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag inte stämmer. Inte för att det är orimligt utan för att det är första gången jag läser ett sådant påstående i en annars vansinnigt hett debattämne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mellberg:

Privatkopiering handlar inte om privata bilder. I Sverige är det lagligt att kopiera och dela ut upphovsrättsskyddat material till sin familj och vänner. Skatten ska kompensera skaparnas minskade vinst.

Men ingen kopierar en film med ordentliga kopieringsskydd och "lånar ut till familj och vänner". Bättre att slopa den lagen och dra ett streck över den här skiten som CopySwede håller på med - för visst står det redan på filmerna att dom inte får kopieras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Därför att Sverige har en tendens att dra Eu-direktiv till sin spets.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska göra allt i min makt för att bekämpa dem!! *skriver på namnlistan*

Permalänk
Medlem

"Vi har fått många frågor om bakgrunden till privatkopieringsersättningen. Ersättningen infördes för att Sverige är bundet att följa EU:s direktiv. Kompensation för privat kopiering är obligatoriskt inom EU, om kopiering för privat bruk överhuvudtaget ska vara tillåtet. Motsvarande ersättningar på dessa produkter finns redan i ett tiotal EU-länder."
Från Copyswede

Men EU's direktiv för alla länder verkar inte vara helt klart än så CopySwede kanske är lite väl heta på gröten.

http://www.swedroid.se/copyswede-vill-infora-privatkopierings...
"Enligt intervjun anser sig Copyswede ha upphovsrättslagen på sin sida och de motiverar också arbetet med att en liknande privatkopieringsavgift redan finns på mobiltelefoner i Tyskland och Frankrike."

Här står mycket och som ni ser är det ganska många länder som har avgifter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy

Att ni inte hört det beror väl på att folk är folk... Det vill säga, folk gillar inte alltid att höra sanningen och det är roligare att sprida rykten/fakta som inte alltid stämmer.

(Nu säger jag inte att avgifterna är rätt utan försöker bara sprida rätt information).

Lite fler känkar för den som vill:
https://www.techdirt.com/articles/20120928/05551020537/eu-cop...
https://www.techdirt.com/articles/20080214/193731260.shtml
www.cippm.org.uk/publications/comparative-study-of-copyright-...
http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/levy_reform/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

http://www.youtube.com/watch?v=pxPGzj2L3n0

Jag ska göra allt i min makt för att bekämpa dem!! *skriver på namnlistan*

Att skriva på en namnlista och i samma mening skriva att du skall göra "allt i min makt" rimmar dåligt i mina öron, vill du verkligen göra någon skillnad så skall du börja jobba politiskt och ändra på lagen genom sveriges riksdag, en namnlista är knappt värt någonting i dagensläge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Att skriva på en namnlista och i samma mening skriva att du skall göra "allt i min makt" rimmar dåligt i mina öron, vill du verkligen göra någon skillnad så skall du börja jobba politiskt och ändra på lagen genom sveriges riksdag, en namnlista är knappt värt någonting i dagensläge.

Det finns något som kallas ironi.

Permalänk
Inaktiv

Hela konstruktionen med upphovsrättslagstiftningen är statens påfund. Staten väljer att ge vissa rättigheter till vissa därför att staten anser att det är bra för samhället. Vad staten vill uppnå är att uppmuntra skapande. Man vill också uppnå att det som skapats skall komma så många som möjligt till godo. Därav att man ger upphovsrättsinnehavarna vissa rättigheter. Därav också att man tidsbegränsar dessa rättigheter så att det skapade i långa loppet tillfaller samhället i stort, det vi kallar vårt gemensamma kulturarv.

Staten vill alltså uppmuntra skapande. Ok. Detta kan göras på många olika sätt. Ett sätt är att ge upphovsrättsinnehavaren monopol på att sprida sitt material, ett tidsbegränsat monopol men ett monopol som då bärs upp av rättsväsendet. Ett annat sätt är olika lagar om olika avgifter som någon viss utsedd organisation kan driva in, i den utsträckning som lagen då anger.

Gillar du inte den lagstiftning som Copyswede arbetar under så skall du alltså gå på de politiska partierna och påverka dom att ändra lagstiftningen, typ genom hur du röstar i valet till riksdagen.

Lagen, som den står just nu, pratar om "utrustning särskilt ägnad för privat kopiering". Med den formuleringen hade väl lagen en viss logik, om än begränsad. Vad Copyswede nu gör är naturligtvis en löjligt vid definition på "utrustning särskilt ägnad ...". Det som är problemet för Copyswede och som man i domstolsutslag fått viss sympati för, är att det snart inte finns någon "utrustning särskilt ägnad ...". Vi gör numera allting med generellt användbara apparater.

Den ursprungliga kopplingen mellan prylen som avgiftsbeläggs och privat kopiering är alltså snart totalt borta. Då kan staten i princip göra på två sätt. Ett sätt är att vidga avgiftsbasen till i princip all konsumentelektronik. Problemet där är naturligtvis legitimiteten i medborgarnas ögon. Ett annat sätt är att avskaffa avgiften och säga som så att upphovsrättsinnehavarna uppmuntras tillräckligt i sitt skapande ändå.

Det är nog bara en tidsfråga innan Copyswede pratar om avgift på Internet-åtkomst. I dagsläget kan inte Copyswede göra något där, dom har inget stöd för det i lagen som den ser ut nu.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ta helst anmärkningar om stavning och meningsbyggnad via PM, tråden riskerar att spåra ur annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det finns något som kallas ironi.

Och hur uttrycker man ironi i en skriven text då så att läsaren omöjligt kan missuppfatta vad som avses?

Permalänk
Avstängd

Copyswede använder sig av en omodern lag som infördes när de första radios med inspelningsfunktion lanserades. Ingen har brytt sig om den (allra minst upphovsinnehavarna av materialet) men sedan har Copyswede hittat en lämplig inkomstkälla (Är väldigt skeptisk att de rätta personer får ens 25% av pengarna som kommer in) som de kan utnyttja. Problemet är inte Copyswede egentligen utan idiotin att skriva en lag och inte förnya den. Sedan är det inte ovanligt att inför lagen så dras alla över samma kamm. Sedan dess har Copyswede utökat (ser någon likhet med radiotjänsten?) kriterierna så det gäller även konsoler och tablets även dessutom interna hårddiskar.

Skrivet av lolight:

Ultimat kommer det från våldsmonopolet som staten har. Och om det civilrättsligt godkänns så blir det en avgift som ska betalas. Dvs det är alliansen som ger dem klartecken till att göra så här.

Det är knappast Alliansens fel att lagen existerar i den form den gör nu. Sedan vad Våldsmonopolet har med detta och göra kan man ju undra. Denna lag infördes dessutom av en Socialdemokratisk regering.

Skrivet av jimbow1234:

Någon som vet vilka som tar del av denna ersättning? Och hur mycket får dem?

Kan bara gissa eftersom jag tvivlar att Copyswede redovisar skiten.. Skulle gissa att Copyswede roffar åt sig majoriteten av pengarna.

Skrivet av Mellberg:

Privatkopiering handlar inte om privata bilder. I Sverige är det lagligt att kopiera och dela ut upphovsrättsskyddat material till sin familj och vänner. Skatten ska kompensera skaparnas minskade vinst.

Det är lagligt att privatkopiera och om man läser lagen så gör den ingen skillnad mellan privata bilder och tex. filmer. Du betalar för att du ev. kan och inte för att du gör.

Skrivet av betan:

copysweden fanns innan alliansen kom till makten så inget har förändrats där.
Det är EU som beslutat att det ska tas ut en avgift för att kompensera privatkopieringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tåls att nämnas att lagen är äldre än Sveriges medlemskap i EU.

Skrivet av betan:

"Vi har fått många frågor om bakgrunden till privatkopieringsersättningen. Ersättningen infördes för att Sverige är bundet att följa EU:s direktiv. Kompensation för privat kopiering är obligatoriskt inom EU, om kopiering för privat bruk överhuvudtaget ska vara tillåtet. Motsvarande ersättningar på dessa produkter finns redan i ett tiotal EU-länder."
Från Copyswede

Men EU's direktiv för alla länder verkar inte vara helt klart än så CopySwede kanske är lite väl heta på gröten.

http://www.swedroid.se/copyswede-vill-infora-privatkopierings...
"Enligt intervjun anser sig Copyswede ha upphovsrättslagen på sin sida och de motiverar också arbetet med att en liknande privatkopieringsavgift redan finns på mobiltelefoner i Tyskland och Frankrike."

Här står mycket och som ni ser är det ganska många länder som har avgifter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy

Att ni inte hört det beror väl på att folk är folk... Det vill säga, folk gillar inte alltid att höra sanningen och det är roligare att sprida rykten/fakta som inte alltid stämmer.

(Nu säger jag inte att avgifterna är rätt utan försöker bara sprida rätt information).

Lite fler känkar för den som vill:
https://www.techdirt.com/articles/20120928/05551020537/eu-cop...
https://www.techdirt.com/articles/20080214/193731260.shtml
www.cippm.org.uk/publications/comparative-study-of-copyright-...
http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/levy_reform/

Rent och skärt skitsnack från Copyswedes sida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det jag fastnar på är det här..
"Privatkopiering är därför tillåtet inom EU endast om upphovsmännen ges kompensation för den kopiering som sker."

Så om jag köper en hårddisk nu i framtiden och betalar de där 80 kronorna till att betala Mattias, VDn:s mat på bordet så undar jag ju självklart mest.. Vart betalas de här 80 kronorna i ersättning?
Jag köper hårddiskar för att installera program, och spara egna filer och program som jag programmerar, och hemsidor osv.
Ska jag betala ersättning till Mattias, VDn för att jag behöver en HDD till min hobby?

Hur vet idioterna vilka filer jag sparar på hårddisken och vilka jag kopierar som de säger att man gör? Och hur betalar de ersättning om något de inte vet om hur det ser ut i verkligheten?
För de vet ju tydligen vad vi använder alla hårddiskar till. Eller?
Är det att en minoritetsgrupp gör något, och att vi andra får kollektiv bestraffning?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Det jag fastnar på är det här..
"Privatkopiering är därför tillåtet inom EU endast om upphovsmännen ges kompensation för den kopiering som sker."

Så om jag köper en hårddisk nu i framtiden och betalar de där 80 kronorna till att betala Mattias, VDn:s mat på bordet så undar jag ju självklart mest.. Vart betalas de här 80 kronorna i ersättning?
Jag köper hårddiskar för att installera program, och spara egna filer och program som jag programmerar, och hemsidor osv.
Ska jag betala ersättning till Mattias, VDn för att jag behöver en HDD till min hobby?

Hur vet idioterna vilka filer jag sparar på hårddisken och vilka jag kopierar som de säger att man gör? Och hur betalar de ersättning om något de inte vet om hur det ser ut i verkligheten?
För de vet ju tydligen vad vi använder alla hårddiskar till. Eller?
Är det att en minoritetsgrupp gör något, och att vi andra får kollektiv bestraffning?

Som sagt. Lagen är blind. Du betalar inte för vad du ev. gör utan du betalar för möjligheten att privatkopiera.. Lite som att betala en summa för en väska eftersom du ev. kan använda den att smuggla saker i.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag skall begära skadestånd av hela Sveriges befolkning, det handlar visserligen bara om 50 öre i kvartalet per person, men det gör ju inget!

Detta för att ni ev. kan utföra fysisk och/eller psykisk skada på mig. Anledningen till att detta täcker hela befolkningen är genom kraften av internet, alla KAN trakassera, smutskasta, förlöjliga, hota, uppmuntra till fysisk misshandel m.m.

Jag förbehåller mig rätten att när jag vill kunna utvidga denna avgift till resten av världens befolkning när våra samhällen blir allt mer sammanlänkade genom internet.

Logik.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Så ska vi försöka samla ihop en lista på forumet och utvidga den till andra forum och Sociala Medier?
Förhoppningsvis så lyssnar iaf något parti eller politiker som kan föra frågan vidare.
För som denna lagen är skriven nu så kan ju Copyswede göra vad fan dom vill utan att det ska behöva gå via regeringen.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju också undra hur dom kom fram till 1kr/GB? Vad beserar man det på?
Skulle också vara kul att veta hur mycket typ Timbuktu eller någon får nästa gång jag köper en SSD. Mer eller mindre än 1 öre?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Copyswede får sitt mandat genom lagstiftning, b.la. upphovsrättslagen. Riksdagen stiftar lagar. Folket väljer riksdagen. Genom vårt EU-medlemskap har riksdagen dock knappast något val i frågan eftersom eu-direktiv säger att antingen förbjuder du privatkopiering eller om du inte förbjuder det måste det finnas ett ersättningssystem för artisterna. Copyswede är de som administrerar ersättningssystemet. Den enda valet riksdagen har är storleken på ersättning i de fall de väljer det senare alternativet.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Så hur kräver man pengar från Copyswede?

Jag har foton som fått stor spridning på nätet (skickade en cease-and-desist till Animal planet för bara några minuter sedan för att de snott mitt foto), de ligger alltså lagrade (privatkopierade) i browser cache på tiotusentals hårddiskar, och det ska jag självklart ha betalt för.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Copyswede får sitt mandat genom lagstiftning, b.la. upphovsrättslagen. --- Copyswede är de som administrerar ersättningssystemet. Den enda valet riksdagen har är storleken på ersättning i de fall de väljer det senare alternativet.

Det där är inte sant, riksdagen är verkligen inte maktlösa trasdockor i händerna på Bryssel. Vill de skita i en EU-lag så skiter de i den, fråga sveriges vargar.

Här är nåt jag undrat över: finns det något annat exempel på att en skatt instiftats för att bekosta en privat påtryckningsorganisation?

Det finns vad jag vet ingen skatt på elektricitet som går rakt till att bekosta Svenska Naturvårdsföreningens arbete, eller någon skatt på barnkläder som går till Rädda Barnen. Så varför finns det en skatt på lagringsmedia som går till Copyswede?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~