Grafikkort hittas inte efter ny vattenkylnings upgradering.

Permalänk
Medlem

Grafikkort hittas inte efter ny vattenkylnings upgradering.

Hej jag har två Gigabyte GTX 680 båda fungerade tills jag satte in ny vattenkylning. Jag satte in på båda korten men nu så hittas inte det ena. Jag har kollat så att alla ström sladdar sitter i. Men jag kan fortfarande använda det andra. Tack för svar

Permalänk
Medlem

Har du vattenblock på grafikkortet? I sånna fall kolla så PCBn inte är böjd och kolla så att blocket inte ligger emot något.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Har du vattenblock på grafikkortet? I sånna fall kolla så PCBn inte är böjd och kolla så att blocket inte ligger emot något.

Jag har vattenblock men vad är PCB och vad skulle blocket kunna ligga mot ??

Permalänk
Medlem

Testat dom separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Jag har vattenblock men vad är PCB och vad skulle blocket kunna ligga mot ??

PCB är kretskortet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Testat dom separat?

båda funkade innan jag satte på blocken. Men nu hittas inte det ena och jag provade att koppla ur det som funkade. Och köra med det som inte funkade och det hände inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Har du vattenblock på grafikkortet? I sånna fall kolla så PCBn inte är böjd och kolla så att blocket inte ligger emot något.

PCB är inte böjt och båda blocken ser i allafall ut som att dom inte ligger emot något. För om jag ska ta ut dom så måste jag tömma datorn på vatten =( för allt sitter så tajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

båda funkade innan jag satte på blocken. Men nu hittas inte det ena och jag provade att koppla ur det som funkade. Och köra med det som inte funkade och det hände inget.

Låter nästan som du sabbat grafikkortet vid montering av vattenblock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Låter nästan som du sabbat grafikkortet vid montering av vattenblock?

Hur ?

Permalänk
Medlem

Enda rätta är väl tyvärr att montera om kylningen och hoppas att inget har blivit kortslutet eller mosat/krossat.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Enda rätta är väl tyvärr att montera om kylningen och hoppas att inget har blivit kortslutet eller mosat/krossat.

Hur vet jag om något har kortslutits ? och borde inte datorn stänga av sig om något kortsluter sig ? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Hur vet jag om något har kortslutits ? och borde inte datorn stänga av sig om något kortsluter sig ? Tack

om det kortsluter vid ström till nätagget eller processorns ström på moderkortet så stänger det av sig...
vid kortslutning mellan två kretsar på ett grafikkort T ex minne och en transistor så stänger inte datorn av sig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Kan ha dragit åt någon skruv för hårt och skadat något på kretskortet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

När jag monterade mitt första vattenblock på en GPU så hade jag satt ett gäng distanser för mycket (halv millimeter tjocka plastringar) varpå grafikkortet stängde av sig innan jag var inne på skrivbordet pga av överhettning.

Är man lite finurlig brukar man slippa tömma hela systemet men det gäller att ha MYCKET papper till hands.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

När jag monterade mitt första vattenblock på en GPU så hade jag satt ett gäng distanser för mycket (halv millimeter tjocka plastringar) varpå grafikkortet stängde av sig innan jag var inne på skrivbordet pga av överhettning.

Är man lite finurlig brukar man slippa tömma hela systemet men det gäller att ha MYCKET papper till hands.

Tack för svaret men jag listade ut att det är fel på ström sladden till grafikkortet så hur tar man bort tråden ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Tack för svaret men jag listade ut att det är fel på ström sladden till grafikkortet så hur tar man bort tråden ??

Det gör man inte. Tråden ligger kvar och om någon har liknande problem kan de hitta tråden och läsa här innan de skapar en ny.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄