Tips på fungerande och stabil mSATA SSD?

Permalänk
Medlem

Tips på fungerande och stabil mSATA SSD?

Finns det någon kan tipsa om en fungerande och stabil (= man ska kunna göra stora filkopieringar utan att temperaturen går utanför "operating range" eller att den hänger sig) mSATA SSD i storleken 240-256GB? Helst med temperatursensor.

Jag har en Intel 525 SSD 240GB och den uppfyller inte kraven, den är felkonstruerad och överhettar. Från början överhettade den och stängde ner sig, nu har Intel "fixat" problemet och throttlar hastigheten för att inte brinna upp... Jag har testat både på Intel NUC och på Lenovo X220, den överhettar på båda. Vad jag vet har A-Data SSD SX300 256GB samma problem (inte så konstigt då den har samma kontroller).

Eventuellt fungerar Crucial m4 256GB, men då den inte har någon tempsensor måste man mäta med IR-sensor eller något för att se att den inte blir för varm (att hoppas och gissa att det funkar är inte min grej).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

kolla http://www.crucial.com/store/ProductMarketing_m500.aspx som verkar vara bra. Jag beställer själv en sån nästa vecka.
Mar man sen ett moderkort som har M2 port så får man ju betydligt bättre prestanda än med SATA eller mSATA...

EDIT: Kolla in test på http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Finns det någon kan tipsa om en fungerande och stabil (= man ska kunna göra stora filkopieringar utan att temperaturen går utanför "operating range" eller att den hänger sig) mSATA SSD i storleken 240-256GB? Helst med temperatursensor.

Jag har en Intel 525 SSD 240GB och den uppfyller inte kraven, den är felkonstruerad och överhettar. Från början överhettade den och stängde ner sig, nu har Intel "fixat" problemet och throttlar hastigheten för att inte brinna upp... Jag har testat både på Intel NUC och på Lenovo X220, den överhettar på båda. Vad jag vet har A-Data SSD SX300 256GB samma problem (inte så konstigt då den har samma kontroller).

Eventuellt fungerar Crucial m4 256GB, men då den inte har någon tempsensor måste man mäta med IR-sensor eller något för att se att den inte blir för varm (att hoppas och gissa att det funkar är inte min grej).

Konstigt att den överhettar, har haft/har 10 st intel 520 både 120 gb och 240 gb ( har 2 st 240 gb i min dator atm) och ingen har haft dessa problem, dom är totalt svala och presterar grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Konstigt att den överhettar, har haft/har 10 st intel 520 både 120 gb och 240 gb ( har 2 st 240 gb i min dator atm) och ingen har haft dessa problem, dom är totalt svala och presterar grymt

Kanske är det en skillnad i konstruktion då 520 är en 2.5" SSD och 525 är en mSATA SSD (sketliten alltså)

Visa signatur

...

var fri

...