Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning, vilken?

Hej!
Jag är här på DH och har bestämt mig för att köpa sluten vattenkylning från Webhallens fysiska butik. Jag har sett H80i, H100i, Seidon 240M och 120M, alla dessa verkar intressanta. Kan ni säga lite pros and cons med dessa, samt vilken ni tycker att jag ska köpa?

Tack på förhand

EDIT: Seidon 120M är inte längre av intresse.

EDIT 2: Såg nu att Phantom 410 inte har plats för PnP för H100i/Seidon 240M. Gör det någon jättestor skillnad att ha PnP? Så stor skillnad att kylaren inte längre är värd att köpa för 899kr?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Hade tagit den billigaste och kompliterat med en tyst fläkt som ger högt static pressure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

Hade tagit den billigaste och kompliterat med en tyst fläkt som ger högt static pressure.

Alltså H80i? Ska jag komplettera med 2x SP120 Quiet i PnP?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

ja, en 120, 140, 240 eller 280?
Olika lösningar är rätt lika, det skiljer inte mycket, några sticker väll ut, som swiftech h220, men annars presterar de snarlikt.
Ju större rad desto bättre!
Personligen hade jag kört på h220, så kan man bygga ut systemet utan att ta fram saxen och veta att pumpen är lite överdimensionerad.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar de då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

ja, en 120, 140, 240 eller 280?
Olika lösningar är rätt lika, det skiljer inte mycket, några sticker väll ut, som swiftech h220, men annars presterar de snarlikt.
Ju större rad desto bättre!
Personligen hade jag kört på h220, så kan man bygga ut systemet utan att ta fram saxen och veta att pumpen är lite överdimensionerad.

Jag vill handla här på plats, och butiken här säljer inte Swiftech :/

Skrivet av zetra98:

Hur mycket kostar de då?

H80i: 749kr
H100i: 899kr
Seidon 240M: 949kr

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Alltså H80i? Ska jag komplettera med 2x SP120 Quiet i PnP?

Den som kostar 750kr? Den ska du inte ha, en luftkylare för 650 presterar bättre, är tystare än den och köper du nya fläktar till H80i har du lagt alldeles för mycket pengar i förhållande till prestandan du får. Har de inte H70 Core för 500kr bör du vänta med köpet för det kommer hela tiden nya reor på kylarna.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Den som kostar 750kr? Den ska du inte ha, en luftkylare för 650 presterar bättre, är tystare än den och köper du nya fläktar till H80i har du lagt alldeles för mycket pengar i förhållande till prestandan du får. Har de inte H70 Core för 500kr bör du vänta med köpet för det kommer hela tiden nya reor på kylarna.

Varför ser man då så många här på SweC med H80i om något billigare presterar bättre?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Varför ser man då så många här på SweC med H80i om något billigare presterar bättre?

Vilka? Varför ska du köpa under DH när det inte är bra priser
Köp på internet nu så har du allt till du kommer hem och 14 dagars ångerrätt och billigare

köper du denna så blir det ju mycket billigare, och du lär inte märka många graders skillnad...
http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Permalänk
Medlem

Då förstår jag läget, jag hade kört på h100i med Gentle typhoon 1450 rpm fläktar, om budgeten tllåter
en 240 rad klarar sig bra med push eller pull, kör man med en 120 då blir den jävligt fet om man ska köra PnP för ~samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vilka? Varför ska du köpa under DH när det inte är bra priser
Köp på internet nu så har du allt till du kommer hem och 14 dagars ångerrätt och billigare

Kan inte rabbla namn, bara sett ett x antal stycken
Bra pris är det, enligt prisjakt så har Webhallen bäst pris

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vilka? Varför ska du köpa under DH när det inte är bra priser
Köp på internet nu så har du allt till du kommer hem och 14 dagars ångerrätt och billigare

tror TS är som mej och vill köpa i butik för det är trevligare få varan direkt osv.

Kör på H100i om den får plats

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

tror TS är som mej och vill köpa i butik för det är trevligare få varan direkt osv.

Kör på H100i om den får plats

Exakt, allt känns bättre så. När man har möjligheten till det så går det före internet

Tack för din åsikt! Är det värt de extra pengarna jämfört med H80i? Enligt SweClockers test skiljer det bara runt 1.5 Celsius. Jag är inte jätteinsatt i temperaturer, men det känns lite ovärt att lägga 150kr på så lite värmeskillnad..? Eller det kanske är mycket i CPU-världen?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Varför ser man då så många här på SweC med H80i om något billigare presterar bättre?

Det är ju vattenkylning och alla vet att vattenkylning presterar bättre än luft(mängden radiatorytan är det som avgör, inte hur värmen tar sig till radiatorerna), minnen med höga kylare som förstör möjligheten att använda stora luftkylare är populära och Corsair är bättre på att marknadsföra sig än t.ex Nuctua.
Förutom att man betalar extra mycket för radiatorytan man får med vattenkylare så kommer alla med dåliga fläktar som i amerikans stil låter en massa och folk accepterar att man måste byta fläktarna för att kylaren ska bli tyst vilket jag inte kan förstå. Köper du en av High-end luftkylarna får du runt 5års garanti, respektive tillverkares bästa fläktar, ett radiatortorn som aldrig kommer slitas ut och du behöver inte köpa till nya saker för att kylaren ska bli tyst

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Kan inte rabbla namn, bara sett ett x antal stycken
Bra pris är det, enligt prisjakt så har Webhallen bäst pris

Jo, de kanske har bäst pris på H80i, men det är fortfarande ett dåligt pris med tanke på kylningsförmågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det är ju vattenkylning och alla vet att vattenkylning presterar bättre än luft(mängden radiatorytan är det som avgör, inte hur värmen tar sig till radiatorerna), minnen med höga kylare som förstör möjligheten att använda stora luftkylare är populära och Corsair är bättre på att marknadsföra sig än t.ex Nuctua.
Förutom att man betalar extra mycket för radiatorytan man får med vattenkylare så kommer alla med dåliga fläktar som i amerikans stil låter en massa och folk accepterar att man måste byta fläktarna för att kylaren ska bli tyst vilket jag inte kan förstå. Köper du en av High-end luftkylarna får du runt 5års garanti, respektive tillverkares bästa fläktar, ett radiatortorn som aldrig kommer slitas ut och du behöver inte köpa till nya saker för att kylaren ska bli tyst

Tack för informationen! Även fast du argumenterat för luftkylning mycket bra så är jag fortfarande inställd på vatten, och om luft varit ett alternativ så hade ett krav varit att den säljs här på DH, vilken den inte gör.

Du får nog helt enkelt anpassa dig till mina krav Om du skulle välja att köpa någon av kylarna jag är intresserad av, vilken skulle det ha varit?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Exakt, allt känns bättre så. När man har möjligheten till det så går det före internet

Tack för din åsikt! Är det värt de extra pengarna jämfört med H80i? Enligt SweClockers test skiljer det bara runt 1.5 Celsius. Jag är inte jätteinsatt i temperaturer, men det känns lite ovärt att lägga 150kr på så lite värmeskillnad..? Eller det kanske är mycket i CPU-världen?

Det man ska tänka på med SweClockers test är vilken plattform de testar. P67 och en 2600k kan inte göra H100i rättvisa. På min gamla X58 i7 940 Bloomfield märktes det enormt stor skillnad, av den enkla anledningen att plattformen har potential att lasta med så mycket värme, att de mindre varianterna inte orkar med. Om du kollar på YouTube finns det en kanal som heter Overclock3D. Tom Logan går där igenom kylaren med just X58(i7 990x), och då ser man sådan enormt stor skillnad på t.ex NH-D14, H80i och H100i.

Det betyder att den kommer visa större förbättring på t.ex Ivy Bridge/Haswell mot Sandy Bridge.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tack för informationen! Även fast du argumenterat för luftkylning mycket bra så är jag fortfarande inställd på vatten, och om luft varit ett alternativ så hade ett krav varit att den säljs här på DH, vilken den inte gör.

Du får nog helt enkelt anpassa dig till mina krav Om du skulle välja att köpa någon av kylarna jag är intresserad av, vilken skulle det ha varit?

H70 Core är mest kylare för pengarna för du blir tvungen att köpa nya fläktar oavsett vilken du köper om låg ljudnivå är viktigt, det kommer garanterat komma en rea och du kommer kunna få h80i för under 650kr, de vill att du ska impulsköpa en kylare till fullpris och du går rakt i fällan. Du förlorar även möjligheten att testa kylaren och sedan lämna tillbaka den om du inte är nöjd när du inte köper på distans, webhallen är en av de bästa butikerna att köpa på distans från för man kan beställa via internet, hämta ut i butik och sedan lämna tillbaka till samma butik så man slipper fraktkostnader.
H80i är mest prisvärd av dem men är ett väldigt dåligt köp.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Exakt, allt känns bättre så. När man har möjligheten till det så går det före internet

Tack för din åsikt! Är det värt de extra pengarna jämfört med H80i? Enligt SweClockers test skiljer det bara runt 1.5 Celsius. Jag är inte jätteinsatt i temperaturer, men det känns lite ovärt att lägga 150kr på så lite värmeskillnad..? Eller det kanske är mycket i CPU-världen?

Ingen jätteskillnad men om man vill överclocka så kan h100i vara bättre.
köp vad du känner för! h80i och h100i har fått väldigt bra kritik båda två om man jämför med andra slutna vattenkylning system.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Push/Pull ger inte mer än lägre ljudnivå på slim-radiatorer(H40, 620, H100, H100i etc). Det ger dock en lite bättre skjuts till H80i som är en tjockare radiator. Inte tillräckligt för att få den nära H100i i prestanda, men en respektabel skillnad.

T.ex så presterar min H100i med 4st NF-F12 @ 1300rpm lika bra som den gör med 2st originalfläktar @ 2700rpm. Ljudskillnaden är då som du kanske förstår bättre.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka så skaffa en 240 rad, om inte räcker det med typ h60 V2 ( som i sig är en riktigt bra kylare )

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz