Firmware uppdatering?

Permalänk
Medlem

Firmware uppdatering?

Jag har en 2TB Seagate disk, ST2000DM001-9YN164.
Jag har nu sett att den har firmware CC4B men att det finns CC4H att installera.
Rekommenderas det att göra denna uppdatering? Vad vinner jag på det?

Permalänk
Medlem

Kan säga kort: If it ain't broke, don't mess with it..

Permalänk
Medlem

Azured, det det är ju inte helt rätt. Det kanske fungerar bra men efter en uppdatering kanske det fungerar ännu bättre. Det är ju lite det frågan gäller.

Permalänk
Medlem

HDD/SSD ska man helst säkerhetskopiera innan man krånglar med firmware.. ifall det går fel så förlorar man inte data.

Permalänk
Skrivet av Azured:

Kan säga kort: If it ain't broke, don't mess with it..

Det där stämmer inte alltid. Ibland släpps uppdaterade firmwares för att exempelvis skapa högre hastighet, ökad stabilitet, minskad energiförbrukning etc. Disken fungerar "lika bra" innan ja, men du kan få ut mer av den efter firmware update.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Vad vinner jag på det?

Kolla med Seagate om de har en beskrivning på vad som förändrats i den version Du kikat på. Men tänk på, att med något nytt kommer inte alltid bara bra saker.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Kan säga kort: If it ain't broke, don't mess with it..

Så lätt är det inte alltid.

Tex För några år sedan hade Seagate problem med en serie som det var mycket skriverier om där enda fixen var att uppdatera firmware. Helst innan felet inträffade. Minns att de släppte en uppdatering som skulle fixa det. Drog snabbt tillbaka den och kom sen ut en rättad uppdatering.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/830199-ser-inte-mi...

Permalänk
Medlem

Detta hittade jag hos Seagate.
Seagate products are run by firmware. Having the latest firmware can improve performance and or reliability of your product. Seagate recommends applying new firmware to enhance the performance and or reliability of your drive. Like any software, firmware is improved over time and problems are also fixed. Every drive family has a couple of firmware releases during the life of the product. Please check in regularly to determine if new firmware is available for your drive.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen fungerade inte fick ett felmeddelande.

"Unexpected exit with status Ox0009
Input: ImExPS/2 Generic Explorer Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input4"

Frågat Seagate så nu är det bara att vänta på svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Uppdateringen fungerade inte fick ett felmeddelande.

"Unexpected exit with status Ox0009
Input: ImExPS/2 Generic Explorer Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input4"

Frågat Seagate så nu är det bara att vänta på svar.

Den ogillar din mus :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Uppdateringen fungerade inte fick ett felmeddelande.

"Unexpected exit with status Ox0009
Input: ImExPS/2 Generic Explorer Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input4"

Frågat Seagate så nu är det bara att vänta på svar.

Om Du har ett nVidia kort så prova detta:

Citat:

When booting, hit TAB to edit the boot parameters. Add this to the end of the line, but before the two dashes ("--"):

nouveau.blacklist=1

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Prövade Venis förslag men det fungerade inte. Det fanns inget med två streck på vardera sidan om

parenteser. Mest likt var detta "---[ end trace 7eeb8aec3f8e31f5 ]---" . Men det gick ju inte att

skriva något för så fort jag började trycka ner bokstäver så hoppade DOS fönster fram och medlade

att okänd tangent tryckts ner. Ibland kunde jag inte skriva någon bokstav och ibland kom jag nästan

ända till slutet. Jag gjorde flera försök.
Jag prövade också att starta med musen urkopplad men fick samma felmeddelande.

Men så nu på förmiddagen fick jag svar från Seagate som rekommenderade att jag brände ner en liten

ISO fil på en skiva och startade datorn med denna efter att jag kopplat ur alla andra diskar.
Äntligen, fungerade helt felfritt så nu är Seagate diskens firmware uppdaterad.

Men frågan är om det blivit något bättre. När jag testar i HD Tune Pro 5.50 så är alla värden lika.
Här kan jag passa på att nämna att kurvan som ritas upp hoppar upp och ner medans kurvan för

Western Digital Black är jämn och fin.
Jag testade även med CrysralDiskMark 3.0.1. Mycket likvärda resultat.
Men jag prövade också att köra Paragon Aligment Toll 3.0 och då får jag något bättre värden i

CyrstalDiskMark men HD Tune visar ingen skillnad.

När jag ändå håller på tänkte jag nämna att jag har och har haft Western Digital, Maxtor, Samsung

och Seagate diskar i den här datorn och alla utom WD uppvisar CRC Error Count i HD Tune Pro. Några har Inet bytt ut på grund utav detta men nu struntar jag i det för det dröjer inte länge innan felet dyker up på nya diskar. Utom just Wester Digital.