Permalänk

CPU fläkt max 50%

Hej ,

Jag har en Noctua nh-u12p men den kör på max 50%. Jag har provat Speedfan men kan inte få den att fungera.
Hur kan jag höja fläkten till 55%? Jag tror att jag kan få mycket lägre temperaturer genom att höja lite. Vad finns det för alternativ till Speedfan?

Tack

Permalänk
Medlem

kan det vara ändrat i biosen?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Nej, det är det inte

Permalänk
Avstängd

Skillnaden på temp med fläktar på 7 volt och fläktar på 12 volt är nästan obetydlig på min gamla NHD14! 5 grader på sin höjd

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Du har inget motstånd på fläkten då?

Permalänk

Avvaktiverade CPU Q Fan control genom BIOS och vid omstart så stod det att CPU kylaren var på 100%. Dock så låg det fortfarande på 960 rpm. Misstänker att fläkten på 960 RPM inte är min Noctua kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Skillnaden på temp med fläktar på 7 volt och fläktar på 12 volt är nästan obetydlig på min gamla NHD14! 5 grader på sin höjd

Beror ju helt på hur mycket värme som genereras. Om det är kallt kommer man inte att sänka den mycket. Om den går väldigt varm så kommer man antagligen kunna sänka den ganska mycket mer.

Skrivet av Flexiblus:

Avvaktiverade CPU Q Fan control genom BIOS och vid omstart så stod det att CPU kylaren var på 100%. Dock så låg det fortfarande på 960 rpm. Misstänker att fläkten på 960 RPM inte är min Noctua kylare.

Var har du kopplat in fläkten?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Ingen aning jag fick datorn hopsatt

Permalänk
Medlem

Ta av sidan på datorn då och kika hur/var fläkten sitter inkopplad, på moderkortet eller på nätagget och om det sitter nått motstånd på kabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej ,

Jag har en Noctua nh-u12p men den kör på max 50%. Jag har provat Speedfan men kan inte få den att fungera.
Hur kan jag höja fläkten till 55%? Jag tror att jag kan få mycket lägre temperaturer genom att höja lite. Vad finns det för alternativ till Speedfan?

Tack

Alltså Noctua nh-u12p har väl inte pwm fläktar? Du kan alltså inte styra hastigheten, tror den går i 1300rpm stock och i 900rpm med motståndet som följer med. Tror dock det går att styra vanliga fläktar med speedfan fast det är bara på moderkort som stödjer det.

Permalänk

Fläkten är kopplad till moderkortet. Jag kan se att den går upp till 100% vid spelande men att den annars varierar mellan 48%- 62%.
Står dock också att CPU Fan ligger på 950 rpm . Hur kan det komma att fläkten visar 100% vid full load med 950 rpm och 940 rpm när den kör men 60% ?
Tror att indikatorn eller något inte visar korrekt. Har ni några tankar om det? Vad kan jag göra? Fläkten ska enligt specifikationerna kunna komma upp till 1300 rpm vid max load. Blir inte klok på det.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Fläkten är kopplad till moderkortet. Jag kan se att den går upp till 100% vid spelande men att den annars varierar mellan 48%- 62%.
Står dock också att CPU Fan ligger på 950 rpm . Hur kan det komma att fläkten visar 100% vid full load med 950 rpm och 940 rpm när den kör men 60% ?
Tror att indikatorn eller något inte visar korrekt. Har ni några tankar om det? Vad kan jag göra? Fläkten ska enligt specifikationerna kunna komma upp till 1300 rpm vid max load. Blir inte klok på det.

Vad har du för temperaturer då?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Fläkten är kopplad till moderkortet. Jag kan se att den går upp till 100% vid spelande men att den annars varierar mellan 48%- 62%.
Står dock också att CPU Fan ligger på 950 rpm . Hur kan det komma att fläkten visar 100% vid full load med 950 rpm och 940 rpm när den kör men 60% ?
Tror att indikatorn eller något inte visar korrekt. Har ni några tankar om det? Vad kan jag göra? Fläkten ska enligt specifikationerna kunna komma upp till 1300 rpm vid max load. Blir inte klok på det.

Hej!

Som någon redan nämnt är fläkten sannolikt inte en "PWM"-fläkt. Du kan kontrollera detta genom att kika på kontakten den fästs med, utifall det är 3 eller 4 pinnar.
Vissa moderkort kan styra 3-pin fläktar men de allra flesta kan det inte. Specifikationerna på fläkten syftar till ett motstånd som kan sättas på kabeln vilket gör att fläkten får en smula lägre spänning. Därav 900-1300.

Permalänk

Jag får 38c i idle och max 62-63 när jag spelar Arma 3 i flera timmar.
Prime95 under en timme ger mig max 72 c.

Ser det bra ut eller ska jag rota i det?

PS.

Hur får jag bort fläkt motståndet? âr det enkelt?

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Jag får 38c i idle och max 62-63 när jag spelar Arma 3 i flera timmar.
Prime95 under en timme ger mig max 72 c.

Ser det bra ut eller ska jag rota i det?

PS.

Hur får jag bort fläkt motståndet? âr det enkelt?

Jag tycker inte det finns någon anledning att ändra. Det är en ganska säker temperatur och jag skulle föredra låg ljudnivå.

Motståndet ser ut som en förlängningssladd kopplad på fläktens kabel. Piece of cake.

Permalänk

OK, tack för ditt råd. Jag kör på som vanligt och kollar kanske lite längre fram kring fläkten