Vad för kylning behöver jag, vilket SLI behöver jag för grafikkorten.

Permalänk

Vad för kylning behöver jag, vilket SLI behöver jag för grafikkorten.

Skulle behöva hjälp, ska bygga en dator och har hittat delarna men behöver hjälp med vad för typ av kylning jag behöver av datorn och även vilket SLI jag behöver för mina grafikkort.

setup

Moderkort - ASRock Fatal1ty Z77 Professional

Processor - Intel Core i7 3770K 3.5 GHz (Ivy Bridge)

Grafikkort - ASUS GeForce GTX 780 3GB ( 2 stycken)

RAM -Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE PRO RÖD (2 stycken)

hårddisk - A-DATA SSD SX900-series 256GB (2 stycken) 500GB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s (2 stycken)

Kylning - Av datorn (????) , processorkylning för överklockning - Corsair Hydro H100i

Nätagrigat -EVGA SUPERNOVA NEX1500G GOLD 1500W POWER SUPPLY

Chassi - Aerocool Syclone II - Black

Frågor : Vad för SLI behöver jag för grafikkorten, vad ska jag ha för kylning till datorn och är 1500w för mycket för denna setupen ?

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

1500 w är väääääldigt mycket. Köp ett sesonic 800 agg med gold och modulärt. Eller lite starkare.

Köp INTE 2x 500gb diskar. Köp 1 3-4 tb disk istället. Bra mycket bättre å billigare i längden.

CPu kylare h100i låter bra. Ska kolla på chassit när ja kommer hem. Har de inte i huvudet.

Permalänk

okej tack för det snabba svaret. Chassit har 3 stycken inbyggda fläktar så funderar på om jag behöver mer, funderar på vattenkylning.

Permalänk

Sen var det ju SLI till grafikkorten och där är det ett stort frågetecken för mig.

Permalänk
Skrivet av ullmanmagnus93:

Sen var det ju SLI till grafikkorten och där är det ett stort frågetecken för mig.

Ett tips kan vara att börja med ett grafikkort, för att sedan köpa till ett extra om du tycker att det behövs. Ett 780 kostar ju ändå rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Vad för SLI behöver jag för grafikkorten?

*Två likadana nvidia kort och ett moderkort som stödjer det eller hur tänkte du?

*1500w, onödigt mycket. Kör 850w på två gtx470 vilket räcker och blir över.

*Kylning, några chassi fläktar och en processorkylare räcker...

Hade jag varit dig hade jag tagit en bättre ssd istället för två stycken budget diskar, tex. Samsung 840 Pro eller Corsair Neutron GTX.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

De tre som följer med räcker gott att börja med.

För sli så sätter man i båda grafikkorten och sedan en sli bygga mellan dem. Sätter skärmen/skärmarna i det översta kortet. Altoverar sli i nvidias kontrollpanel..väldigt enkelt. Finns guider.här.på forumet om du söker lite :). Sitter på.mobilen.men kan hjälpa mer när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullmanmagnus93:

Sen var det ju SLI till grafikkorten och där är det ett stort frågetecken för mig.

SLI är bara att du kopplar ihop korten med en SLI-brygga (och aktiverar det i Nvidias kontrollpanel). Det går att använda vilken SLI-brygga som helst och man brukar gå efter vilken som ser bäst ut i förhållande till övriga komponenter.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

skulle du kunna länka en som skulle funka bara ^^ sen vad är din åsikt om vattenkylning av datorn.

Permalänk
Medlem

Du borde inte bygga en dator om du vet så här lite. Vänta et tag och kolla på videor om hur man bygger en dator och vilka delar som är bäst för dig.

Och köp inte det chssit med dom här komponenterna! Om du gillar den stilen köp ett NZXT phanton 820 tex

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

jag har fått hjälp av polare och ska be en annan att bygga ihop den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullmanmagnus93:

jag har fått hjälp av polare och ska be en annan att bygga ihop den.

Vad ska du ha 2 st 780 till egentligen?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullmanmagnus93:

Ja fast ta EVGA de har lite bättre garanti

Sen byt ut så du tar 2x8gb ram minne istället. så du kan skaffa 16gb till sen om du behöver.

Kör på ett seonic nätagg istället om du ändå ska vara i de prisklasserna. De har högst kvalite på sina saker
lägg till lite å skaffa en 3-4Tb disk istället. 1tb räcker inte långt :). Billigare i längden.