Spelveckan: PC på E3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Konsoler kommer och går, men PC består.

Lite äpple & päron... Jag har varken kvar min första konsol (Atari 2600) eller PC (IBM 286:a & C64).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dwightschrute:

Kommer skratta när ni ändå har dålig FPS när spelet väl är släppt.

Trotsallt är det samma motor som Arma 2 och kolla prestandan där. 4 år var det ute

Ja då kan du börja klaga för när spelet är officiellt släppt kan man börja ställa krav och förvänta sig att det faktiskt är färdigt. Beta är beta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ja då kan du börja klaga för när spelet är officiellt släppt kan man börja ställa krav och förvänta sig att det faktiskt är färdigt. Beta är beta.

Haha wat. Får man inte ställa några krav vid alpha eller beta? Hahahahahahahhaa. VI HAR JU FÖR FAN BETALAT FÖR EN PRODUKT, klart som fan vi ska få yttra våra åsikter och ställa krav.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dwightschrute:

Haha wat. Får man inte ställa några krav vid alpha eller beta? Hahahahahahahhaa. VI HAR JU FÖR FAN BETALAT FÖR EN PRODUKT, klart som fan vi ska få yttra våra åsikter och ställa krav.

Nej du har betalt för att få vara med och utveckla en produkt. Beta betyder per definition att den inte är färdig. Att då kräva att den är färdig när den bara är beta är minst sagt korkat. Kan man inte acceptera buggar, dåligt flyt och att funktionalitet saknas så ska man hålla sig långt borta från beta, vare sig den är är öppen eller stängd. Utvecklarna vill ofta gärna ha feedback på sin beta vilket inte är samma sak som att ställa krav. Det är en av poängerna med att ha en beta för allmänheten. Börjar du ställa krav har du gjort fel. Du betalar inte för en färdig produkt. Du betalar för att hjälpa utvecklaren att göra klart produkten. Så du betalar för att göra deras jobb, grattis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej du har betalt för att få vara med och utveckla en produkt. Beta betyder per definition att den inte är färdig. Att då kräva att den är färdig när den bara är beta är minst sagt korkat. Kan man inte acceptera buggar, dåligt flyt och att funktionalitet saknas så ska man hålla sig långt borta från beta, vare sig den är är öppen eller stängd. Utvecklarna vill ofta gärna ha feedback på sin beta vilket inte är samma sak som att ställa krav. Det är en av poängerna med att ha en beta för allmänheten. Börjar du ställa krav har du gjort fel. Du betalar inte för en färdig produkt. Du betalar för att hjälpa utvecklaren att göra klart produkten. Så du betalar för att göra deras jobb, grattis.

Vore detta t.ex. CoD så hade ni däremot sagt annorlunda.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tyckte att det var osedvanligt tunnt med nya ideér?
Bara en massa uppföljare på befintliga (konsol)titlar.

Fortsätter spelproducenterna så här kommer 2013 att bli ett sorgens år för dem.
"Inget nytänkande" i kombination med "Obefintligt chanstagande" ger "Låga inkomster"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dwightschrute:

Vore detta t.ex. CoD så hade ni däremot sagt annorlunda.

I brist på argument börjar du kasta halmgubbar omkring dig eller har du en poäng bara det att du väljer att inte dela med dig av den? Vad i hela vida världen har CoD med saken att göra? Utvecklingsversioner är utvecklingsversioner oavsett vilket spel det är. Det gäller allt från spel till operativsystem och webbläsare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag saknade också Rome II. Det största släppet tillsammans med BF4 för min del!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vore detta t.ex. CoD så hade ni däremot sagt annorlunda.

Butthurt much?

Gillar du inte Arma så skit i att spela det. Vi som spelar det verkar inte ha lika stora problem med det som du har iallafall.
Sedan får man ju ta lite annat i beräkningen också och att datorn inte bara hanterar det du ser på skärmen när du spelar.
Det är ju lite jobbigare för hårdvaran att hålla kolla på en värld som är 225km^2 än en 200m^2 Codbana.

O kör man 12km drawdistance, maxxade inställningar o tror att det ska flyta på ett 780 får man skylla sig själv om det laggar.
2-12k DD gör ingen skillnad alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Butthurt much?

Gillar du inte Arma så skit i att spela det. Vi som spelar det verkar inte ha lika stora problem med det som du har iallafall.
Sedan får man ju ta lite annat i beräkningen också och att datorn inte bara hanterar det du ser på skärmen när du spelar.
Det är ju lite jobbigare för hårdvaran att hålla kolla på en värld som är 225km^2 än en 200m^2 Codbana.

O kör man 12km drawdistance, maxxade inställningar o tror att det ska flyta på ett 780 får man skylla sig själv om det laggar.
2-12k DD gör ingen skillnad alls.

Hej troll

Nej det spelar ingen direkt roll om ytan är större, då det du inte kan se, inte ska renderas.
Och om det är 5 som krigar 10000m bort från dig så ska inte det påverka din prestanda då det inte renderas, om du inte ser dom.
Allt som renderas är ju trotsallt terräng med en tråkig generisk textur. Ojjjj så taxxing på hårdvaran det måste vara. NextGen Graphics - Terrain with flat texture!

Vem har 780?

Förövrigt är ju spelet rätt mediokert grafiskt på längre håll än 20 meter.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Ne. för i Armamotorn laddar ju inte hela världen in när man startar spelet, o datorn behöver ju bara hålla reda på fordon och spelare som syns?
Bara för att det inte rendreras betyder det inte att det inte tar beräkningskraft, jämför en tom server med en full, lägre fps på den fulla, garanterat.
Sen kanske det inte är helt optimalt upplägg. Men lustigt nog är det inte de som spelar som whinar, utan de andra.

Permalänk
Medlem

Jag är exalterad över Watch Dogs, DS2 och Mirror Edge.
Jag hoppas Dark Souls 2 blir lika svårt som 1:an om inte lite svårare, vilket fall kommer nog det sluka ett x antal timmar att klara sig igenom.

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Trotsallt är det samma motor som Arma 2 och kolla prestandan där. 4 år var det ute

Uppenbarligen så var du inte med sen A2 releasen Dom har åstadkommit väldigt mycket sen dess vad gäller prestanda och grafik.

Skrivet av Dwightschrute:

Hej troll

Nej det spelar ingen direkt roll om ytan är större, då det du inte kan se, inte ska renderas.
Och om det är 5 som krigar 10000m bort från dig så ska inte det påverka din prestanda då det inte renderas, om du inte ser dom.
Allt som renderas är ju trotsallt terräng med en tråkig generisk textur. Ojjjj så taxxing på hårdvaran det måste vara. NextGen Graphics - Terrain with flat texture!

Vem har 780?

Förövrigt är ju spelet rätt mediokert grafiskt på längre håll än 20 meter.

Arma funkar inte riktigt så. Det är inte som GTA där AI och objekt försvinner så fort man vänder ryggen till. Ett gäng AI kan kriga långt bort på kartan utan att du ser det, och det skapar självklart belastning iom att AI'ns navigation, beslut och projektil-beräkningar måste beräknas, samt även collision LOD's och dylikt för att definera deras omgivning med skydd, byggnader, osv. Självklart laddas inte allt i full kvalité på det avståndet, men det finns alltid en viss uppbyggnad för att saker och ting ska kunna simuleras utan att du står 20m därifrån och stirrar. Alla motorer sköter inte detta på samma sätt, utan det är ju ett designval bereonde på spelets natur.

AI'n är som sagt dessutom nästan helt dynamisk och kan hitta över terrängen utan att behöva följa förbestämda osynliga spår och action-markers, till skillnad från de flesta andra spelen där AI'n bara står still utan sina paths. Detta belastar också CPU'n en hel del beroende på vad AI'n gör, hur många det är och hur pass avancerat det är inställt (Det kan trimmas ganska rejält utöver BIS inställningar med moddar). Det är ju därför ett scenario sällan utspelas och slutar på samma sätt i Arma, vilket alltid är trevligt.

Du snackar dessutom mest om grejer som belastar GPU'n, istället för CPU'n som är den stora flaskhalsen i Arma. RV4 är lika mycket av en "ny" motor som tex UE3 från UE2, id Tech 4 från id Tech 3, etc. Den bygger vidare på en grund som har hängt med i många år redan, och därtill hänger ofta många klassiska hårdkodade brister med som på sätt och vis definerar motorns användbarhet, styrkor/svagheter. Det är inte direkt en ovanlighet.

Medioker grafik på avstånd längre än 20m? Då undrar jag vilka spel du jämför med I A3 så handlar det trots allt om spelbar terräng längs hela horisonten, inget fusk bakom osynliga väggar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Uppenbarligen så var du inte med sen A2 releasen Dom har åstadkommit väldigt mycket sen dess vad gäller prestanda och grafik.

Arma funkar inte riktigt så. Det är inte som GTA där AI och objekt försvinner så fort man vänder ryggen till. Ett gäng AI kan kriga långt bort på kartan utan att du ser det, och det skapar självklart belastning iom att AI'ns navigation, beslut och projektil-beräkningar måste beräknas, samt även collision LOD's och dylikt för att definera deras omgivning med skydd, byggnader, osv. Självklart laddas inte allt i full kvalité på det avståndet, men det finns alltid en viss uppbyggnad för att saker och ting ska kunna simuleras utan att du står 20m därifrån och stirrar. Alla motorer sköter inte detta på samma sätt, utan det är ju ett designval bereonde på spelets natur.

AI'n är som sagt dessutom nästan helt dynamisk och kan hitta över terrängen utan att behöva följa förbestämda osynliga spår och action-markers, till skillnad från de flesta andra spelen där AI'n bara står still utan sina paths. Detta belastar också CPU'n en hel del beroende på vad AI'n gör, hur många det är och hur pass avancerat det är inställt (Det kan trimmas ganska rejält utöver BIS inställningar med moddar). Det är ju därför ett scenario sällan utspelas och slutar på samma sätt i Arma, vilket alltid är trevligt.

Du snackar dessutom mest om grejer som belastar GPU'n, istället för CPU'n som är den stora flaskhalsen i Arma. RV4 är lika mycket av en "ny" motor som tex UE3 från UE2, id Tech 4 från id Tech 3, etc. Den bygger vidare på en grund som har hängt med i många år redan, och därtill hänger ofta många klassiska hårdkodade brister med som på sätt och vis definerar motorns användbarhet, styrkor/svagheter. Det är inte direkt en ovanlighet.

Medioker grafik på avstånd längre än 20m? Då undrar jag vilka spel du jämför med I A3 så handlar det trots allt om spelbar terräng längs hela horisonten, inget fusk bakom osynliga väggar.

För att AIn påverkar alltså prestandan i ett multiplayer game där det inte är någon aktiv AI?

Tvivlar på att din CPU ska simulera något som händer på andra sidan kartan i Multiplayer, allt som lär skickas till din dator är information att Enhet XYZ har dött och det ligger ett vrak där.

UE2 -> UE3 rätt stor skillnad.
RV3 -> 4....???

Och om spelet vore så CPU bundet så borde väl spelet använda mer än 30-40% av CPUn?
Grafikkortet ligger ju och sover på en magisk 20-30%.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Watch dogs ser riktigt fränt ut!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk

The division hade varit väldigt mycket snyggare utan alla flygande siffor och texter imo. Sen att skjuta bottar lät inte jättekul. Får väl se hur pvp blir och hur repedativt det blir att skjuta bottar.

Oförlåtande gameplay skulle rädda det för mig, att förlora gear osv i pvp hade gett det en extra kick för att få adrenalinet att pumpa. Men det låter osanolikt för en sån här titel..

Men om det följer trenden för shooters och MMO så kommer de fibrilt försöka göra Pvp så rättvist för alla att det bara blir cod av det till slut och ingen tycker det är kul, men alla spelar iaf för det är snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

RTS är alltid PC exklusiva

C&C3, C&C3:KW samt C&C Red Alert 3 var även till konsol.

Edit: Inte alls imponerad av DayZ standalone Hemskt generisk UI, saknar även Heinz bönor, Pepsi, Coca Cola, etc...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Watch Dogs såg häftigt ut. Helt klart nåt o köra med en kompis.

De lir jag ser fram emot är:

Witcher III
Company of Heroes II

Kan inte komma på fler ^^

Förstår inte vad alla ser i Mirrors Edge. Såg en klasskompis spela det på lektionerna men såg inte så skoj ut. Va e grejen med det?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Var det bara jag som tyckte att det var osedvanligt tunnt med nya ideér?
Bara en massa uppföljare på befintliga (konsol)titlar.

Fortsätter spelproducenterna så här kommer 2013 att bli ett sorgens år för dem.
"Inget nytänkande" i kombination med "Obefintligt chanstagande" ger "Låga inkomster"

Nåja, några nya idéer fanns det allt.

Titanfall
The Evil Within
The Crew
Watch Dogs
South Park: The Stick of Truth
Thief
Last of Us

Finns garanterat fler nya IP:s också.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Nåja, några nya idéer fanns det allt.

Titanfall
The Evil Within
The Crew
Watch Dogs
South Park: The Stick of Truth
Thief
Last of Us

Finns garanterat fler nya IP:s också.

Theif är väl en uppföljare endå (;

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Theif är väl en uppföljare endå (;

osäker, men flera nya IP:s sågs på E3, inte bara uppföljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Theif är väl en uppföljare endå (;

Jo det är ju Thief 4 egentligen. Men jag undrar om de ser den som nån slags reboot eftersom den inte verkar heta något mer än just Thief.
Man kan ju tycka att det vore mer logiskt och lättare att hålla reda på om ett nytt spel hade ett tilläggsnamn som treans Thief: Deadly Shadows. (Tydligen 10 år gammalt nu ser jag.)

Permalänk
Medlem

Extremt tunnt på nyheter.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

osäker, men flera nya IP:s sågs på E3, inte bara uppföljare.

Haha ok, jag formulerar mig såhär, det är theif 4. Men har av den nya trenden med att allt ska back too the roots fått namnet theif bara. Som tom raider.