Permalänk
Medlem

Vilken SSD?

Jag ska köpa en ssd för max 800 kr och undrar vilken utav dessa tre ssd:er som är bäst.

Sandisk SSD Ultra Plus 128gb
http://www.inet.se/produkt/5315292/sandisk-ssd-ultra-plus-128...

Kingston SSD V300 120GB
http://www.inet.se/produkt/5315286/kingston-ssd-v300-120gb

Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...

Har du något bättre alternativ? Tipsa mig!

Tack på förhand Andreas

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Keeper of the Bamse

Samsung 840 verkar ju vara mall 1A för typ hela datorvärlden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Samsung 840 verkar ju vara mall 1A för typ hela datorvärlden

Pro då.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Inte Samsung Basic 120GB. Den är inget vidare

Permalänk
Avstängd

Crucial M4 om du kan hitta den billigt någonstans!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Inte Samsung Basic 120GB. Den är inget vidare

Skulle du kunna vara lite mer utförlig?

Vad är det som inte är bra, read/write, kvalité?

Jag har hört mycket bra om den SSD:n och undrade bara vad din åsikt var då du säger att den inte är bra.

Permalänk
Medlem

Samsung Basic har en skrivhastighet på 130MB/sek, medans PRO har 390MB/sek
En jäkla skillnad med andra ord, är du säker på att det inte är PRO versionen du hört mycket bra om?

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Skulle du kunna vara lite mer utförlig?

Vad är det som inte är bra, read/write, kvalité?

Jag har hört mycket bra om den SSD:n och undrade bara vad din åsikt var då du säger att den inte är bra.

http://www.hardocp.com/article/2013/02/19/samsung_840_120gb_s...

Permalänk
Skrivet av mfm:

Ja, om man gillar prefixer eller använder Sata 16 GB/ps.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Ja, om man gillar prefixer eller använder Sata 16 GB/ps.

Pro har ju längre garantitid och bättre kvalitet på kontrollen (tyvärr ingen som testat hur många skrivningar den klarar än).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna och är extremt nöjd. Har haft massor av SSD och de flesta är bra. Den a tycker jag däremot sticker ut. Samsungen har jag haft två av, ingen större upplevelse men prisvärd.

www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1524363

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Skrivet av pras88:

Jag kör med denna och är extremt nöjd. Har haft massor av SSD och de flesta är bra. Den a tycker jag däremot sticker ut. Samsungen har jag haft två av, ingen större upplevelse men prisvärd.

www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1524363

OCZ har bränt broarna på SSD marknaden i alla fall för mig (nu vet jag att dom nyaste diskarna nu mer fungerar bra). Deras nätagg är ett skämt med (få bra ex som inte äventyrar hela datorn).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Samsung Basic har en skrivhastighet på 130MB/sek, medans PRO har 390MB/sek
En jäkla skillnad med andra ord, är du säker på att det inte är PRO versionen du hört mycket bra om?

Pro finns även den i basic-utförande. Eftersom basic enbart syftar till vad som medföljer i kartongen så lyder ditt påstående....
'Samsung har en skrivhastighet på 130MB/sek, medans PRO har 390MB/sek'

Ska man tala om standardmodellen så bör man använda ord som visar vad man menar, och framförallt utelämna ord som berättar om tillbehören.
I mitt tycke är både 'non Pro' och 'standard' användbara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

OCZ har bränt broarna på SSD marknaden i alla fall för mig (nu vet jag att dom nyaste diskarna nu mer fungerar bra). Deras nätagg är ett skämt med (få bra ex som inte äventyrar hela datorn).

Inge fel på OCZ nätagg dom är hur bra som helst. Har 2 st här hemma o dom går som tåget. Och ssd som jag har funkar bra också.

OCZ=nemas problemas

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Inge fel på OCZ nätagg dom är hur bra som helst. Har 2 st här hemma o dom går som tåget. Och ssd som jag har funkar bra också.

OCZ=nemas problemas

På ssd marknaden har dom kommit upp sig, men inget jag litar på längre.

Deras agg görs av flera OEM. Vissa bättre än andra. Att den funkar för dig betyder inget (bara riktiga test skiljer agnarna från vetet).

Finns några som klarar test utan anmärkning: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page1373.htm

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Samsung Basic har en skrivhastighet på 130MB/sek, medans PRO har 390MB/sek
En jäkla skillnad med andra ord, är du säker på att det inte är PRO versionen du hört mycket bra om?

Skrivet av niclasc:

Inte Samsung Basic 120GB. Den är inget vidare

Det finns många andra faktorer än den skrivhastigheten ska man komma ihåg. Bra att någon länkade test som testar latens osv. Cache är väl också viktigt. Det finns massvis med olika sorters skriv/läshastighet också, sequential, random, olika storlekar osv.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Samsung Basic har en skrivhastighet på 130MB/sek, medans PRO har 390MB/sek
En jäkla skillnad med andra ord, är du säker på att det inte är PRO versionen du hört mycket bra om?

Inget fel på den disken, personligen hade jag klart kört på den.
Finner ingen mening att ha galet hög skrivhastighet då man behöver något som läser lika snabbt för att kunna utnyttja det. Så länge du inte sitter och installerar spel på en ssd från en annan ssd så kommer man inte märka någon skillnad i praktiken.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Permalänk

Samsung! Enbart hört bra saker om dem.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

På ssd marknaden har dom kommit upp sig, men inget jag litar på längre.

Deras agg görs av flera OEM. Vissa bättre än andra. Att den funkar för dig betyder inget (bara riktiga test skiljer agnarna från vetet).

Finns några som klarar test utan anmärkning: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page1373.htm

Ha bara så du vet. Jag har en kompis som hade samma agg som du har. Han skrattade på sig när han hörde vilket agg jag köpt till min rigg. Två veckor senare hade hans agg pajat o tagit hela datorn med sig. Gissa vem som skrattar nu he he.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv

Ingen av dom, Jag skulle köra på en Intel SSD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Pro har ju längre garantitid och bättre kvalitet på kontrollen (tyvärr ingen som testat hur många skrivningar den klarar än).

Tänkte bara säga att vem använder en hårddisk som är 5 år gammal nu för tiden.

Alla byter upp sig konstant och jag skulle inte vilja sitta med en 6 år gammal hårddisk och vänta.

Så räcker garantin mer än ett par år så är det bara en bonus.

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Ha bara så du vet. Jag har en kompis som hade samma agg som du har. Han skrattade på sig när han hörde vilket agg jag köpt till min rigg. Två veckor senare hade hans agg pajat o tagit hela datorn med sig. Gissa vem som skrattar nu he he.

Finns ju måndags ex med Mitt har rullat på i ett par år utan strul. Men plattformen är rätt omodern

Men i ett vx agg har dom fått ur 600 watt om det inte var 650 watt till och med. Det går inte med alla agg

Sa inte häller att alla ocz agg är dåliga, utan vissa serier/vis watt. Men är en liten djungel att hitta dom bra ocz aggen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Tänkte bara säga att vem använder en hårddisk som är 5 år gammal nu för tiden.

Alla byter upp sig konstant och jag skulle inte vilja sitta med en 6 år gammal hårddisk och vänta.

Så räcker garantin mer än ett par år så är det bara en bonus.

En ssd blir ju inte omodern Men kanske bara jag som inte vill lägga ut pengar för nyare ssd vartannat år. Sen för att utnyttja hastigheten som ökar behövs nytt mobo eller extra sata kontroller Eller vad för förbättring suktar du efter?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

En ssd blir ju inte omodern Men kanske bara jag som inte vill lägga ut pengar för nyare ssd vartannat år. Sen för att utnyttja hastigheten som ökar behövs nytt mobo eller extra sata kontroller Eller vad för förbättring suktar du efter?

Bara uppgraderingar i allmänhet, att spela på en 2 år gammal dator går ju bra men blir det äldre än så kan prestandan bli lidande.

Det här beror ju såklart på vilken budget man rör sig i men men det som är high-end nu kommer troligen inte maxa alla spel om 3+ år.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Bara uppgraderingar i allmänhet, att spela på en 2 år gammal dator går ju bra men blir det äldre än så kan prestandan bli lidande.

Det här beror ju såklart på vilken budget man rör sig i men men det som är high-end nu kommer troligen inte maxa alla spel om 3+ år.

Men ssd gör ju inget på spel prestandan Bara laddtider. Resten av systemet kan jag hålla med. En hdd behöver inte bytas från den börjar strula heller egentligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tänkte bara säga att vem använder en hårddisk som är 5 år gammal nu för tiden.

Jag?

Jag har för visso ingen 5 år gammal SSD än, men jag har en hel flock 500GB diskar som är långt utanför garantitiden, och har flyttat ut ur mitt datorchassi och in i en HP DataVaulst x310 headless server, från vilken all min musik & alla mina filmer streamas. De har varit igång dygnet runt, med ett fåtal korta avbrott för att uppgradera hårdvara, eller som nu senast, själva uppgraderas bort. När de plockades ut ur min burk var det inget fel på dem, och hitintills har de fungerat väl i x310'an. Just 5 års garanti är ett krav när jag köper diskar, min cykel för "nybyggnation" av burkarna är ungefär så lång. Lite mer minne, någon snabbare CPU, och ett uppdaterat grafikkort håller mig flytande mellan gångerna. Och låter mig få ut så mycket som möjligt av hårdvaran jag betalat för.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tänkte bara säga att vem använder en hårddisk som är 5 år gammal nu för tiden.

Alla byter upp sig konstant och jag skulle inte vilja sitta med en 6 år gammal hårddisk och vänta.

Så räcker garantin mer än ett par år så är det bara en bonus.

Jag sitter på en 5år gammal hårddisk!!
Ingen SSD här inte..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1