Permalänk
Medlem

fel vid överklockning!

när jag överklockar till 4.4ghz, så krashar spel, men datorn stänger inte av sig, utan spelet krashar bara (bf3) .. någon enstaka gång blir det bluescreen ( hinner ej läsa koden )

jag kör prime95 utan problem ( 20min ) med temp runt 75 ( peak på 82 ) vcore @ load är 1.280..

fixed volt - 1.120

offset volt - 0.005+

multiplier 44 x 100

asrock extreme4 z77 - intel i7 3770k är innehållet..

någon som har någon annig va felet kan ligga? allt annat funkar precis som innan, förutom spel..

Permalänk
Medlem

"MACHINE_CHECK_EXCEPTION" STOP: 0x0000009C

så säger bsod:en...

Permalänk
Permalänk
Medlem

gjorde mig inte klokare... Har iallfall kört memtest utan errors..

Permalänk

Du drar upp den en ghz nästan, tror du behöver höjd volten kanske? Är ingen OC-maser, så har min på 4.0. Det funkar fint då jag inte behöver mer prestanda, plus att temperaturen inte skenar iväg för mycket

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Entusiast

Det kan ligga i att du bara körde ett 20 minuters Prime95-test... 20 minuter är på tok för lite

På min överklockning har jag kört Prime95 i 18 timmar och jag har aldrig haft något ostabilitetsproblem, även om du kanske klarar dig på att vara stabil i Prime95 i säg 4 timmar så kan CPU'n vara ostabil och det kan ge upphov till tråkiga saker som datakorruption med mera så jag skulle definitivt försäkra mig om att min dator är 12-24 timmar stabil i Prime95 i alla fall, vissa tycker att 24+ är att föredra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

du kommer behöva högre volt för den klockan.
ett bra exempel är min processor, som inte går att få upp högre än 4 ~ Ghz med stockvolt. (med små ändringar)
men nu under tiden här på dreamhack har jag klockat högre. och då behöver jag högre Volt.

Stockvolten är 1.315v för min (inte samma som för din)
nu när jag har klockat upp den till 5 Ghz så körs den i 1.6500v. då är ökningen 1.5 Ghz.

den överklock som jag kör dagligen är på 4.5 Ghz och då har jag blygsamma 1.4000v.

en bra grundregel är att ju högre Volt du har, desto varmare cpu får du. och det är inte ett linjärt samband. utan det blir kraftigare när volten går högre.
så om du jämnför stockvolt och en rejäl oc, kommer oc att extremt mycket varmare i förhållande till volten.

hoppas det gick att få ut något användbart ur texten

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Din överklock är med största sannolikhet inte stabil. Prime95 i 20min säger i princip 0 egentligen.

Kör OCCT och du lär få fel efter 5min, kan nästan garantera dig. I vilket fall som helst så, öka vcore och kör OCCT i i alla fall 3-4h, sen kör Prime95 i runt 12h. Gärna OCCT Linpack också i 1h. Klarar den det kan du kalla det stabilt, INTE Prime i 20min.

Din temp är rätt hög också med den vcoren, så håll utkik efter din temp när du kör. Vad kör du för kylare?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A