CopySwede - Hur ska vi hantera dom?

Permalänk

CopySwede - Hur ska vi hantera dom?

Som läget är idag lägger CopySwede sina avgifter på alla typer av lagringsmedia eftersom det kan användas till privatkopiering.

Jag har skapat en namninsamling, inte mot CopySwede det skulle vara lönlöst, utan mot dom politiker som kan göra något åt problemet i lagstiftningen.
Namninsamlingen kräver en förändring av lagarna som reglerar privatkopiering.

Vad vill ni att resultatet av en sådan lagstiftning skulle vara?
En helt slopad PKE (privatkopieringsersättning) är det inte tal om, men hur bör den utformas, vem ska betala och hur?

Namninsamlingen hittar ni här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Vad vill ni att resultatet av en sådan lagstiftning skulle vara?
En helt slopad PKE (privatkopieringsersättning) är det inte tal om, men hur bör den utformas, vem ska betala och hur?

Om en utgivare har produkter som är kopieringsskyddade som motverkar konsumenten från att privatkopiera sitt material borde förbruka utgivarens rätt till ersättning.

Orsaken är att allt material idag är kopieringsskyddat vilket gör det omöjligt att privatkopiera för eget bruk. Vill man ha en kopia av något man betalt för måste man piratkopiera det vilket är olagligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Trodde det handlade om Piratkopiering och inte Privatkopiering.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Om en utgivare har produkter som är kopieringsskyddade som motverkar konsumenten från att privatkopiera sitt material borde förbruka utgivarens rätt till ersättning.

Orsaken är att allt material idag är kopieringsskyddat vilket gör det omöjligt att privatkopiera för eget bruk. Vill man ha en kopia av något man betalt för måste man piratkopiera det vilket är olagligt.

Exakt, där är ett av dom största problemen. Andra är att man bara får enligt lag göra detta med svensk media (om jag inte har fel). Det jag och många andra oftast är intresserade av är artister/skådespelare från andra länder också. Så denna lag är lite skev.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det har Copyswede gjort en undersökning på hur många som privatkopierar och tar ut ersättning på lagringsenheter där efter. Om Copyswede kunde göra denna undersökning offentlig vore det en början. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pijt:

Som jag har förstått det har Copyswede gjort en undersökning på hur många som privatkopierar och tar ut ersättning på lagringsenheter där efter. Om Copyswede kunde göra denna undersökning offentlig vore det en början. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag undrar hur de har gjort sin undersökning...
Jag menar nu när de ska börja ta betalt för interna hårddiskar och SSDer från september eller vad det var.
Okej om någon har ett album eller en film att de bränner det på en CD-R eller DVD-R och ger till en kompis eller släkting och att det då är privatkopiering.

Men, om en kompis är intresserad av något album eller film man har, vem tusan kopierar det till en SSD och ger bort?!?
Verkar ju smartare att bara köpa filmen eller albumet original för en hundring eller något per exemplar och ge bort än att ge bort SSDer för tusenlappen stycket.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag undrar hur de har gjort sin undersökning...
Jag menar nu när de ska börja ta betalt för interna hårddiskar och SSDer från september eller vad det var.
Okej om någon har ett album eller en film att de bränner det på en CD-R eller DVD-R och ger till en kompis eller släkting och att det då är privatkopiering.

Men, om en kompis är intresserad av något album eller film man har, vem tusan kopierar det till en SSD och ger bort?!?
Verkar ju smartare att bara köpa filmen eller albumet original för en hundring eller något per exemplar och ge bort än att ge bort SSDer för tusenlappen stycket.

Saken är väll den att detta är fas två. När det första gick igenom så tog dom nästa steg.

Sen kan man lägga sin rippade cd först på ssd sen på hårddisken, antar det är så dom tänker. Även om det är långt ifrån vad egentligen privat kopieringen går ut på. Känns ju lite som alla ska få böter, för man kan köra för fort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regeringen och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

dem ska lägga avgift på xbox one och ps4

skrattretande

vem använder en ps4 som en hårddisk till nerladdade filmer och musik

riktigt dyr hårddisk då

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått är det riksdagen som fastställer nivån på ersättningen.
För att slopa privatkopieringsersättningen skulle förmodligen privakopiering behöva förbjudas
eftersom ersättningen är ett krav inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regeringen och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Det är bra idé men desto svårare att genomföra. Tror inte att alla sweclockers medlemmar kan/vill ta sig till stockholm just för det ändamålet

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regeringen och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Medans det rent praktiskt är svårt att organisera så ligger det mycket i detta. Ska man bemöta copyswed är det lobbying och spridande av informationen som gäller. Att några eldsjälar sätter igång och organiserar, tar fram material, tar emot donationer för att starta marknadsföring, tar fram reklammaterial etc. Att vi sitter här och skriver kan vara ett start steg men någon måste orka dra en ledarroll. Så är det med de flesta ämnen som man behöver skapa opinion om. Vi var ett swec-gäng som försökte nått liknande för många många år sedan. En av de tidiga lagförslagen liknande SOPA gällde det då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regeringen och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Det här är så sjukt gulligt.

Fint initiativ TS, lycka till!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Har tänkt på en sak, man betalar för internet med hastigheter du inte egentligen behöver, och betalar, snart, avgift på allt med minne/hårddisk - när har man legaliserat piratkopieringen, genom att ta betalt för det?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Intressant hur folk hävdar att ersättningen är ett krav från EU. Då det endast är rekommendationer. Mig veterligen behöver vi inte följa dessa rekommendationer... Samma sak gäller med otalet andra lagar/regler/varor som EU har rekommendationer kring.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Problemet är att det kommer ses av många som massa p12'or med piratpartiet-loggor på tröjan som inte vill betala för att piratkopiera saker, trots att det egentligen handlar om något helt annat.

Skrivet av zzcool:

dem ska lägga avgift på xbox one och ps4

skrattretande

vem använder en ps4 som en hårddisk till nerladdade filmer och musik

riktigt dyr hårddisk då

Denna lag är inte till för nedladdad film och musik.

Mer skrattretande är att små ssd-enheter ska tas in i denna "skatt".

Skrivet av MerLox:

Har tänkt på en sak, man betalar för internet med hastigheter du inte egentligen behöver, och betalar, snart, avgift på allt med minne/hårddisk - när har man legaliserat piratkopieringen, genom att ta betalt för det?

Eeeh, va?

Det finns massvis med lagliga anledningar till att vilja ha snabb lina, speciellt idag när det finns enormt mycket streamingtjänster och väldigt mycket spel laddas ned via steam, origin osv. Dessa spel är dessutom ofta väldigt stora.

Och denna avgift på minne är inte för piratkopiering. Och jag förstår inte vad du menar med " när har man legaliserat piratkopieringen, genom att ta betalt för det?"

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

tja, trött?, bara något som kom upp i knoppen, men det var inget, efter lite läsning till...

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regeringen och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Hur skulle det resultera i så mycket jobb att staten går i konkurs? Mest troligt är ett ensamt åklagarbiträde/assistent sätter sig en helg och går igenom reglerna och med 99% säkerhet kommer det inte falla in under brottsbalken iom de "avtal" som finns m.m. ska man sedan driva det privat är det kostsamt och tidskrävande och du kommer troligen bli dränkt av pappersarbete från andra sidan.
Du har inte rätt att demonstrera eller blockera vägar hur som helst, du måste söka tillstånd och polisen får neka dig om det finns skäl och tror helt ärligt att de kommer hitta skäl om 15'000 personer ska stå just där, du kommer få hålla det mitt i stan på ställen som kan hantera sådana mängder folk eller ute på någon åker

Bästa sättet att få gehör vore troligen mer att göra en kampanj där du informerar vanligt folk om denna kostnad sedan hålla tummarna för att folk inte är för lata för att inte bry sig^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att lägga avgiften på originalmediet som säljs. Väljer utgivaren att ha kopieringsskydd på det som säljs så läggs ingen avgift till då det inte finns ett lagligt sätt att privatkopiera detta. Väljer man däremot att slopa kopieringsskyddet på det man säljer kan dom lägga på en avgift som ska täcka kopieringsförlusten på just det exemplaret.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Avstängd

Trodde dator, surfplatta och mobiltelefon var till för att titta på SVT.
Snacka om att jag känner mig blåst nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Trodde dator, surfplatta och mobiltelefon var till för att titta på SVT.
Snacka om att jag känner mig blåst nu!

Det är dom ju! Se bara till att inte spela in det du tittar på, skurk!!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja driva folkbildning runt följande principer:

1. Att upphosvrättsindustrin har inga rättigheter alls i sig själva, de har bara de rättigheter som samhället ger dom. Samhället ger dom de rättigheter som samhället tjänar på att ge dom.

2. Att Copyswede i grunden bara behövs den dagen det har blivit ont om musik, film och annat. Med ett överflöd på upphovsrättsligt skyddade verk behövs inte den subventionen som Copyswede innebär. Copyswede har däremot klara negativa och snedvridande effekter på elektronikmarknaden och bör därför läggas ner omedelbart.

3. Att upphosvrätten bara i ovanliga fall har ett kommersiellt värde några år efter publiceringen. Att 95-99% av alla skyddade verk är kommersiellt värdelösa efter några år och att dessa då skall vara skyddade i 50-75 år bara är samhälleligt vansinne. Begränsa därför upphovsrätten till 5-10-15 år. Eventuell förlängning utöver den tiden skall kosta pengar.

4. Att åtnjutande av upphovsrättsligt skydd för ett verk skall vara villkorat att DRM inte används. Syftet med all upphovsrätt är att bygga upp ett kulturarv som fritt kan kopieras, användning av DRM bryter mot grundmålet med upphovsrätten.

5. Att den tekniska utvecklingen har gjort att upphovsrätten i sin nuvarande utformning i stora delar står i motsats till samhällsnyttan och att gällande lagstiftning därmed måste anses vara omoralisk och oetisk, i alla fall i delar.

6. Att Pirate Bay och andra gjort mer för att sprida kultur än statens alla kulturråd sedan Gustav Vasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Som läget är idag lägger CopySwede sina avgifter på alla typer av lagringsmedia eftersom det kan användas till privatkopiering.

Jag har skapat en namninsamling, inte mot CopySwede det skulle vara lönlöst, utan mot dom politiker som kan göra något åt problemet i lagstiftningen.
Namninsamlingen kräver en förändring av lagarna som reglerar privatkopiering.

Vad vill ni att resultatet av en sådan lagstiftning skulle vara?
En helt slopad PKE (privatkopieringsersättning) är det inte tal om, men hur bör den utformas, vem ska betala och hur?

Namninsamlingen hittar ni här.

Jag gillar verkligen tråden och ditt försök, tro inte annat!

Men det finns inte ett skit att göra i detta läget. Tyvärr.

Det är lite som att "gilla läget" & "sug o svälj" för oss alla.

Alla protestlistor och stämningar i världen kommer i slutändan vara rent verkningslösa.

Vi har alla sett det för, och vi har alla sett försök till att stoppa "det" . Exemplen kan göras hur långa som helst.

Ändå slutar det med en §. Sorgligt men sant.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vi kan alla döpa om oss till Ben Dover.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag gillar verkligen tråden och ditt försök, tro inte annat!

Men det finns inte ett skit att göra i detta läget. Tyvärr.

Det är lite som att "gilla läget" & "sug o svälj" för oss alla.

Alla protestlistor och stämningar i världen kommer i slutändan vara rent verkningslösa.

Vi har alla sett det för, och vi har alla sett försök till att stoppa "det" . Exemplen kan göras hur långa som helst.

Ändå slutar det med en §. Sorgligt men sant.

Kom igen nu. Snacka om att lägga sig på rygg och bara acceptera läget. Folk måste visa sitt missnöje om det leder till något vet vi inte men med tillräckligt många som visar att det inte är ok så måste till slut regeringen lyssna. Vi lever i en demokrati trots att vi tycker att vi blir överkörda. Försöka att visa det istället.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Avstängd

Det bästa vi kan göra är att beställa diskar från utlandet. Minskar flödet av pengar kommer svensk handel gå i taket. Problemet är ju att vanliga konsumenter inte bryr sig så pengaflödet kommer förbli stabilt.

Hattifnatten skiter nog fullständigt i namninsamlingar, tyvärr.
Har iaf skrivit på, men när lyssnade en svensk politiker senast på förnuftets röst?

Skrivet av sirlen:

Vi lever i en demokrati.

Wrong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Kom igen nu. Snacka om att lägga sig på rygg och bara acceptera läget. Folk måste visa sitt missnöje om det leder till något vet vi inte men med tillräckligt många som visar att det inte är ok så måste till slut regeringen lyssna. Vi lever i en demokrati trots att vi tycker att vi blir överkörda. Försöka att visa det istället.

Du får tolka det som du vill. Jag är bara realistisk.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Administrativ avgift

Varför skickar vi inte massa mail till Reinfeldt? Han lär nog bry sig om alla här tog tag i det ev att alla admins,jonas,emil och andreas skulle boka in ett möte med våran statminister och rent av fråga vad han tycker? Skriv ihop till ledamöter!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kanske skapa en community petition på Avaaz?

https://secure.avaaz.org/en/petition/start_a_petition/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av OldComputer:

Det finns faktiskt en sak vi kan göra gemensamt mot CopySwede:

Om ALLA(typ 15 000) medlemar på sweclockers polisanmäler CopySwede för kollektivbestraffning så får polisen och domstolen så mycket att göra att dom MÅSTE agera för att staten inte ska gå i konkurs. En annan metod är tex att alla medlemmar på sweclockers står utan för ingången till regeringen och blockerar gatan, man säger inget men har skyltar med tex texten "Stoppa copyswede nu". Det gör att man får gehör.

Sweclockers har drygt 200.000 medlemmar;)
Har man inget tillstånd för att demonstrera blir man bortkörd. Lär inte hända så mycket heller då Svensson inte märker av det.