Lite pinsamt men whatever! [Stabilitetsproblem efter misslyckad överklockning, felsökningshjälp — mod]

Permalänk

Lite pinsamt men whatever! [Stabilitetsproblem efter misslyckad överklockning, felsökningshjälp — mod]

Nybliven amatöröverklockare som jag har blivit på senaste tiden så kunde jag inte motstå att försöka ta mig till första platsen när jag såg 5GHz-klubben-tråden. Mitt-i-natten-disig och glad i hågen så bestämde jag mig för att få mitt försök avklarat så snabbt som möjligt så att jag kunde fortsätta med det jag gjorde.

Jag vet att mitt chip är väldigt bra, jag vet också att jag är ganska dålig på att överklocka om man ser till det stora hela.

Hur som helst så har jag (bluescreen), ah restore session, var var jag. Jo jag har kört min CPU i 4.8GHz ett tag nu och vred helt enkelt upp alla volts en hel del och ökade multiplier till 54x. Hinner inte riktigt gå in på mycket mera detaljer för jag får bluescreen lite nu och då. Men datorn bröt hur som helst ihop vid mitt OC-försök och jag har sen dess återställt BIOS. Detta gjorde ingen större skillnad för jag fick bluescreen innan "välkommen" texten dök upp gång på gång på gång. Jag försökte starta från skiva för att installera windows på en annan HDD men bluescreen även i de menyerna.

Jag satte en liten negativ offset vilket får mig in i windows (tror det är tack vare det?), min teori var att till och med stock volts var för höga volts av någon anledning. Kommer nu alltså in i Windows men försöker jag göra något annat än att öppna en flik i Mozilla så blir det BSoD!

Så vad kan ha hänt?! Från att inte kunna boota in i Windows på 20 försök till att kunna vara i Windows men inte göra mycket innan det far igen.

Ser inte vad som kan ha "gått sönder" så att datorn funkar på detta sätt. Har hur som helst inte råd med en ny CPU, och inte har jag tålamod att vänta på den om jag beställer en heller, så råd vore önskvärda!

Ni kan skälla ut mig när jag har fått datorn på grejj.

Lite specs: Asrock extreme4; 16GB (2x8) Kingston HyperX 2133; Corsair Force GS 240GB; Corsair AX860 PSU

Slita ut ett RAM och prova på nytt eller vad är det som gäller?

Bättre rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Permalänk
Medlem

Höll du koll på dina temps när du överklockade?

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk

Jag snegla nog dit och såg att då Vcore hade varit max 1.56 så var alla core max temps 65-72C. Men jag tänkte inte bry mig så mycket om de gled upp i 80-90 för jag tänkte ju bara ha överklocken till en validation. :/ Jag vet att jag gjorde allt möjligt fel och att jag har mig själv att skylla. Men jag behöver ändå veta vad som är fel på datorn!

Men jag menar, jag är inne i Windows nu, så CPUn är ju uppenbarligen inte död, men borde inte båda min RAMs också funka eftersom jag är inne i Windows? Hur kan något gå 10% sönder i en dator.. gah

Permalänk
Skrivet av insanecow:

vilken processor har du ?
klart att bara en del kan gå sönder eller allt.. är ju tusentals små komponenter.
du lär ju knappast göra det igen, det lär kosta nån del minnen/mobo/processor

lys med en lampa först kolla om nånting e bränt på nån komponent på moderkortet, det kan fortfarande funka men att den håller på att dö. ser det ok ut så borde du kunna köra stresstest

kör på normala frekvenserna sen stresstestar du med prime95, memtest, IntelBurnTest, var noga med temp!!
får du nån felkod så vet du vad som har pajjat

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

i5 2500K

Jo såklart vad som helst kan gå sönder. Tänkte mera på att det är lurigt om en krets eller liknande är bränd men datorn funkar ändå till 90%. Tycker väl att om något som ett minne eller liknande går sönder så ska datorn inte boota!

Har kollat och luktat och inget verkar bränt. Problemet är ju att jag inte får en errorkod av något program för datorn får BSoD direkt!

Ska göra en grundligare check av komponenterna och prova köra utan ett av RAM-stickorna!

Permalänk

Se så att allt ser bra ut i BIOS, testa en CMOS reset igen, tror nog inte att du har bränt några mosfets pga överklockad cpu direkt

Permalänk
Medlem

Låt den stå ett tag ta ut den i solen, han är nog ganska jävla ledsen på dig. haha!

han kommer nog igång ska du se, prova att dra ur all ström (agget)

måste säga att det var mycket starkt gjort
får man fråga vad du jobbar med för att våga göra så?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

1.56 är förvisso högt för Sandy, men inte skall det ta sådan skada. Testa memtest86 ISO.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

vilken processor har du ?
klart att bara en del kan gå sönder eller allt.. är ju tusentals små komponenter.
du lär ju knappast göra det igen, det lär kosta nån del minnen/mobo/processor

lys med en lampa först kolla om nånting e bränt på nån komponent på moderkortet, det kan fortfarande funka men att den håller på att dö. ser det ok ut så borde du kunna köra stresstest

kör på normala frekvenserna sen stresstestar du med prime95, memtest, IntelBurnTest, var noga med temp!!
får du nån felkod så vet du vad som har pajjat

Att rekommendera Prime och Linpack är väl onödigt då han blåskärmar när han öppnar flikar, hah.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Att rekommendera Prime och Linpack är väl onödigt då han blåskärmar när han öppnar flikar, hah.

återigen gillar jag hans tänkande och frammåtanda

http://www.humormeetscomics.com/wp-content/uploads/2013/04/at... <-

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av insanecow:

Nybliven amatöröverklockare som jag har blivit på senaste tiden så kunde jag inte motstå att försöka ta mig till första platsen när jag såg 5GHz-klubben-tråden. Mitt-i-natten-disig och glad i hågen så bestämde jag mig för att få mitt försök avklarat så snabbt som möjligt så att jag kunde fortsätta med det jag gjorde.

Jag vet att mitt chip är väldigt bra, jag vet också att jag är ganska dålig på att överklocka om man ser till det stora hela.

Hur som helst så har jag (bluescreen), ah restore session, var var jag. Jo jag har kört min CPU i 4.8GHz ett tag nu och vred helt enkelt upp alla volts en hel del och ökade multiplier till 54x. Hinner inte riktigt gå in på mycket mera detaljer för jag får bluescreen lite nu och då. Men datorn bröt hur som helst ihop vid mitt OC-försök och jag har sen dess återställt BIOS. Detta gjorde ingen större skillnad för jag fick bluescreen innan "välkommen" texten dök upp gång på gång på gång. Jag försökte starta från skiva för att installera windows på en annan HDD men bluescreen även i de menyerna.

Jag satte en liten negativ offset vilket får mig in i windows (tror det är tack vare det?), min teori var att till och med stock volts var för höga volts av någon anledning. Kommer nu alltså in i Windows men försöker jag göra något annat än att öppna en flik i Mozilla så blir det BSoD!

Så vad kan ha hänt?! Från att inte kunna boota in i Windows på 20 försök till att kunna vara i Windows men inte göra mycket innan det far igen.

Ser inte vad som kan ha "gått sönder" så att datorn funkar på detta sätt. Har hur som helst inte råd med en ny CPU, och inte har jag tålamod att vänta på den om jag beställer en heller, så råd vore önskvärda!

Ni kan skälla ut mig när jag har fått datorn på grejj.

Lite specs: Asrock extreme4; 16GB (2x8) Kingston HyperX 2133; Corsair Force GS 240GB; Corsair AX860 PSU

Slita ut ett RAM och prova på nytt eller vad är det som gäller?

Jag tror du råkat ut för electron mitigation, det vill säga att elektroner hoppat mellan transistorerna när du ökade volten så pass mycket. Ju varmare det blir desto större chans att det hoppar.

Det kan ju oxå vara så att ditt moderkort tagit skada, även minne kan ha dött i processen.

Det innebär permanenta skador i processorn tyvärr, en tumrege om man överklockar, har man inte råd eller tid att köpa nytt ska man inte överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa klocka ner dina minnen eller öka volten på minneskontrollern lite (ett steg i taget) ifall minnena tar högre än 1.5v i nuvarande klock så kan du testa det senare och se om det blir stabilare...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av insanecow:

Jag snegla nog dit och såg att då Vcore hade varit max 1.56 så var alla core max temps 65-72C. Men jag tänkte inte bry mig så mycket om de gled upp i 80-90 för jag tänkte ju bara ha överklocken till en validation. :/ Jag vet att jag gjorde allt möjligt fel och att jag har mig själv att skylla. Men jag behöver ändå veta vad som är fel på datorn!

Men jag menar, jag är inne i Windows nu, så CPUn är ju uppenbarligen inte död, men borde inte båda min RAMs också funka eftersom jag är inne i Windows? Hur kan något gå 10% sönder i en dator.. gah

1.56 Vcore?! Haha.. Du ska aldrig gå över 1.5 med vanlig kylning. Sedan borde du bry dig om den går upp emot 80-90c för då har den börjat närma sig den värme som kan leda till skador på CPUn. En CPU borde aldrig gå upp över 70c. Problemet du har är att du klockat för mycket och vevat på för mycket ström. Dra ner din vcore och om det krävs dra ner klocken.

Regel nummer ett när det kommer till överklock är att ta det lugnt och metodiskt. Öka lite.. testa.. öka lite.. testa. . Att du verkar ha stirrat dig blind på andras resultat utan att själv veta vad du gör gör ju inte saken bättre.

Skrivet av Skuggan74:

Jag tror du råkat ut för electron mitigation, det vill säga att elektroner hoppat mellan transistorerna när du ökade volten så pass mycket. Ju varmare det blir desto större chans att det hoppar.

Det kan ju oxå vara så att ditt moderkort tagit skada, även minne kan ha dött i processen.

Det innebär permanenta skador i processorn tyvärr, en tumrege om man överklockar, har man inte råd eller tid att köpa nytt ska man inte överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Näe.. inte riktigt. En tumregel är att det det lugnt.. inte överdriva som TS verkar ha gjort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Försök att läsa BSoD-koden.
Ta ut disken och läs craschfilen från en annan dator om det inte går i nuvarande.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Att rekommendera Prime och Linpack är väl onödigt då han blåskärmar när han öppnar flikar, hah.

är det väl inte.. går han tillbaks till gamla frekvenserna och han inte får blåskärm längre, hur ska man annars få reda på vad som är felet,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

är det väl inte.. går han tillbaks till gamla frekvenserna och han inte får blåskärm längre, hur ska man annars få reda på vad som är felet,

TS Första post:

"Men datorn bröt hur som helst ihop vid mitt OC-försök och jag har sen dess återställt BIOS. Detta gjorde ingen större skillnad för jag fick bluescreen innan "välkommen" texten dök upp gång på gång på gång."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

1.56 Vcore?! Haha.. Du ska aldrig gå över 1.5 med vanlig kylning. Sedan borde du bry dig om den går upp emot 80-90c för då har den börjat närma sig den värme som kan leda till skador på CPUn. En CPU borde aldrig gå upp över 70c. Problemet du har är att du klockat för mycket och vevat på för mycket ström. Dra ner din vcore och om det krävs dra ner klocken.

Regel nummer ett när det kommer till överklock är att ta det lugnt och metodiskt. Öka lite.. testa.. öka lite.. testa. . Att du verkar ha stirrat dig blind på andras resultat utan att själv veta vad du gör gör ju inte saken bättre.

Näe.. inte riktigt. En tumregel är att det det lugnt.. inte överdriva som TS verkar ha gjort.

Hjälper ju inte att ta det lugnt när man försöker sig på att slå ett rekord på Sweclockers 5ghz klubb. Ska man överklocka och ta det får man räkna med att saker kan gå sönder. Att dessutom sitta och överklocka vanlig mainstream processor har ju gjort att han överklockat allt annat oxå som hör till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

moderkortet, cpu:n, minnen allt det kan ha tagit skada det kostar mycket pengar om man inte lär sig före man gör något med överklockning

Permalänk
Medlem

jag tippar på cpun.. han säger att han kan inte öppna en tab i firefox utan att den bSod:ar, så för mig låter de som att när prollen blir stressad så bryter den ner.. kom ihåg hur nära de där banorna i cpu:erna sitter vid varann så de e ju inte konstigt alls om nåt bränts vid.

se om du kan låna en processor av en annan kompis, eller så köper du de billigaste 1155 prollen du kan hitta

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Gör halsband av gamla processorn! Var äkta!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Gör halsband av gamla processorn! Var äkta!

Ja precis, Gör ett halsband av processorn och skrip RIP på den!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

En CPU borde aldrig gå upp över 70c.

Allt du skrev förutom just det var sant.
Det är helt olika beroende på olika CPU'er och Sandy Bridge klarar helt klart daglig användning under 80C åtminstone, vissa tycker 85C.

Med Intels stockkylare så går ju ofta Sandy Bridge-processorer upp över 70C vid vanligt spelande i halvdant ventilerade chassin och det har ju Intel såklart räknat med för att de inte ska behöva ersätta massor med skadade CPU'er, de är inte dumma i huvudet.
En polares Ivy Bridge kan gå upp i 80+C vid spelande ibland till exempel men det åsamkar knappast någon skada på CPU'n och om det gör det så står ju Intel ansvariga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Allt du skrev förutom just det var sant.
Det är helt olika beroende på olika CPU'er och Sandy Bridge klarar helt klart daglig användning under 80C åtminstone, vissa tycker 85C.

Med Intels stockkylare så går ju ofta Sandy Bridge-processorer upp över 70C vid vanligt spelande i halvdant ventilerade chassin och det har ju Intel såklart räknat med för att de inte ska behöva ersätta massor med skadade CPU'er, de är inte dumma i huvudet.
En polares Ivy Bridge kan gå upp i 80+C vid spelande ibland till exempel men det åsamkar knappast någon skada på CPU'n och om det gör det så står ju Intel ansvariga.

skönt att nån har en hjärna kvar här

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

OK! Efter att ha finputsat alla komponenter samtidigt som jag kollade efter synbara fel som t.ex brända kretsar så ligger det till såhär.

Allt är putsat och jag såg inget uppenbart någonstans. Jag plockade bort min Kuhler 920, rengjorde, och satte dit ny pasta.

Jag har kört en del tester som t.ex. Prime, OCCT, Performance Test, Cinebench och Windows minnesdiagnostik.
Allt var i sin ordning och inga errors.

Jag körde då allting stock med resettat BIOS förutom en sak. -0.100 på Offset (negativ)

Minnena fungerar med denna Offset i 1333/1600/2133, så jag kör dem i 2133 eftersom att jag alltid har gjort det innan allt gick snett.

Så jag kan alltså köra min CPU med 33x (x37 turbo) och denna Offset.

Men försöker jag överklocka något med positiv Offset så spelar multiplier och turbo boost volt ingen roll, den vägrar med positiv Offset helt enkelt. (körde normalt i 48x med +0.005 Offset och Turbo Volt i flera veckor)

I skrivandes stund så har jag CPU i 38x med Fixed Vcore på 1.116. (den ville inte in i windows innan jag höjde 0.016V på 38x)

Jag har ett Intel 1155 moderkort hemma, men det går inte att överklocka på det så jag kan inte ens sätta dit min CPU för att se hur tweaking skulle få den att bete sig. Och jag har ingen annan CPU som jag kunde testa överklocka på mitt extreme 4!

Då är ju min fråga denna: Vad ska jag beställa, ett moderkort eller en processor?

Permalänk
Medlem

Varför exakt provar du inte med ditt andra moderkort?
Den borde inte påverkas negativt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Varför exakt provar du inte med ditt andra moderkort?
Den borde inte påverkas negativt.

För att det inte stöder överklocking. Hur ska jag veta om det är chippet som har fått stryk om jag inte kan köra annat än stock på det andra moderkortet?

Saken är ju den att jag kommer in i Windows nu med mina nuvarande komponenter, men jag kan inte köra i samma frekvenser må det vara Volten eller MHz:en, som jag kunde innan blåskärmen jag fick vid min dumma stora överklock igår.

Om jag sätter CPU i det andra moderkortet och det funkar så vet jag ju fortfarande lika lite, för jag kan inte klocka åt något håll på det skitkortet :<

Permalänk
Medlem

Har du testat ändra hårddisken till "IDE" istället för "AHCI"?

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk

TILL IDE? Nej det har jag inte. Hur menar du att det skulle hjälpa?

Permalänk
Medlem

är windows ställd på IDE måste bios också vara det.
är windows ställd på ahci måste bios också vara det.

annars blåskärmar datorn precis innan login splashen.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk

Aha. Nej men jag kommer in nu. Hade CPU i 40x med 1.170V en timme eller så och allt gick bra. Tills jag börja kolla på en film, blåskärm - dumpar minne - reboot. Jahapp tänkte jag, för låg volt för denna frekvens då. Höjde ett snäpp och satte på filmen igen. Tog inte många sekunder innan det var blåskärm. Höjde ett snäpp till och provade att kolla på filmen, gick inte. Provade ytterligare ett snäpp men samma sak. Och då är 1.170V 0.040V mer än vad jag behövde för 4GHz före allt bröt ihop.

Vet fan inte vad jag ska göra! Vad verkar det som att är fel då? CPU eller moderkort?