Gigabyte bundlar GTX Titan OC med kylaren Windforce 3X

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte bundlar GTX Titan OC med kylaren Windforce 3X

Geforce GTX Titan måste köpas in av partnertillverkare som ett komplett paket av Nvidia. Gigabyte svarar på detta genom att inkludera kylaren Windforce 3X löst för montering av slutanvändare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För 800kr extra finns väl vattenkylning?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Ööörf

Köper man detta paket så har man väl gjort sitt val. Man vill ha windforce av någon anledning. Då borde de ju monterat windforce by default och låtit stockkylaren ligga med löst, tycker jag.

Själv är jag redigt nöjd med kylning och ljudnivån på stockkylaren, men lite mer finns väl att hämta från gräddvispar ändå..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jaa det är ju ett sätt att göra, men tycker som teddis, montera windforce på och skicka med referens. Nog inte alls många som vill sitta å pilla med detta själv, speciellt inte med en gpu för ca 8000

Permalänk
Medlem

Till er som undrar varför man inte skickar det förmonterat.
Tillverkarna får inte göra det enligt Nvidia utav de MÅSTE skickas med ref kylaren monterade.
Därav gör de på detta sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Till er som undrar varför man inte skickar det förmonterat.
Tillverkarna får inte göra det enligt Nvidia utav de MÅSTE skickas med ref kylaren monterade.
Därav gör de på detta sättet.

Ye, mycket bra lösning av gigabyte istället för att bara erbjuda referenskylarn som bara varit tillgänglig rätt länge nu.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Till er som undrar varför man inte skickar det förmonterat.
Tillverkarna får inte göra det enligt Nvidia utav de MÅSTE skickas med ref kylaren monterade.
Därav gör de på detta sättet.

EVGA Titan med WC block går nog som undantag då.
Men kör man inte vattenkylning så är detta ett bra val för WF3X kylarna är strålande.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

För 800kr extra finns väl vattenkylning?

800 kr extra?

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

EVGA Titan med WC block går nog som undantag då.
Men kör man inte vattenkylning så är detta ett bra val för WF3X kylarna är strålande.

T'nkte precis på det, varför får dom sälja det? Jävligt dyrt med typ 2k extra per kort med vattenblock btw.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

800 kr extra?

T'nkte precis på det, varför får dom sälja det? Jävligt dyrt med typ 2k extra per kort med vattenblock btw.

Har för mig att dem har fått tillstånd av NVIDIA på grund av att dem endast gör Geforce kort och inga raedon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xellll:

Har för mig att dem har fått tillstånd av NVIDIA på grund av att dem endast gör Geforce kort och inga raedon.

Mm EVGA verkar vara väldigt "nära" Nvidia.
För 800 kronor köper man väl mycket hellre en sån där Arctic Cooling Accelero eller vad dom heter?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Till er som undrar varför man inte skickar det förmonterat.
Tillverkarna får inte göra det enligt Nvidia utav de MÅSTE skickas med ref kylaren monterade.
Därav gör de på detta sättet.

Framigick inte det klart nog i artikeln?

Citat:

men flaggskeppet har en mörk baksida för datortillverkare. Det måste köpas in som ett komplett paket, vilket även inkluderar kylaren, och detta lämnar lite svängrum för tillverkare att differentiera sig från mängden.

Dessutom gäller det bara titan såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Framigick inte det klart nog i artikeln?

Jojo, men för en del verkade det inte vara så klart

Permalänk

Det var bra av Gigabyte att göra såhär. Även om priset är långt över vad jag skulle ge för ett grafikkort!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Mm EVGA verkar vara väldigt "nära" Nvidia.
För 800 kronor köper man väl mycket hellre en sån där Arctic Cooling Accelero eller vad dom heter?

Precis min tanke. Accelero Xtreme III kostar ~600kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1224976

Permalänk
Medlem

Var 780 lightning?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Pris och så kan man disskutera, jag gillar dock grovt att de faktiskt sätter ihop ett paket såhär. Då finns i alla fall möjligheten till en annan kylare om man nu vill ha det. Sen har faktiskt titan en ruskigt bra referensekylare så för mig hade det vart den eller slå på stort med vatten.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Framigick inte det klart nog i artikeln?

Dessutom gäller det bara titan såvitt jag vet.

Skrivet av Troberg:

Jojo, men för en del verkade det inte vara så klart

Örf igen.

Står ju att det måste köpas IN som så av tillverkarna.. Inte att de inte får förmontera något. Uppenbarligen kanske så är fallet men det har inte varit särskilt tydligt. Tidigare har ju sweclockers släppt nyheten att det var fritt fram för partnertillverkare att göra egna kyllösningar dessutom, bara det att referenskylaren måste köpas fr nvidia ändå.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Nerdvenen pulserar. Plånboken gnäller lite när jag tittar åt de hållet.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Örf igen.

Står ju att det måste köpas IN som så av tillverkarna.. Inte att de inte får förmontera något. Uppenbarligen kanske så är fallet men det har inte varit särskilt tydligt. Tidigare har ju sweclockers släppt nyheten att det var fritt fram för partnertillverkare att göra egna kyllösningar dessutom, bara det att referenskylaren måste köpas fr nvidia ändå.

Från bit-tech

Citat:

The GTX Titan, like the GTX 690 4GB, will only be available in the Nvidia approved design shown here (and an all-in-one liquid cooled SKU we’re yet to get our hands on). This means no board partner versions with custom coolers and power circuitry, although there will be factory overclocked versions. Board partners are also able to differentiate the limits to which the card can be overclocked in their own overclocking software; presumably those with shorter warranties will offer more headroom for overclocking.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det bara jag som ändå tycker att referenskylaren på Titan, 780 och 770 är ganska stilrena och snygga?
Ser "arg" ut

Windforce kylaren har jag alltid personligen ansett som plastig, och främst då jämfört med Asus Direct CUII.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Det är ganska vågat att montera en annan kylare än stock på sånt dyrt kort.. Man vill ju inte liksom förlora 8-9k bara för en kylare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Hur funkar ens garantin i detta fall? Eller är det helt OK generellt sett att byta ut kylaren på egen hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Windforce kylaren har jag alltid personligen ansett som plastig, och främst då jämfört med Asus Direct CUII.

Är inte kylförmågan en viktigare faktor över byggkvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Windforce kylaren har jag alltid personligen ansett som plastig, och främst då jämfört med Asus Direct CUII.

Den bara ser så ut - håller man den i handen känns den helt ok och funkar grymt bra det gör den

Har två i SLI nu och dom går aldrig ens upp på högvarv, datorn är hur tyst som helst. Klart impad!

Fast sedan undrar jag ju hur pass värt det är om man redan har den där Titan kylaren? Den är väl inte direkt dålig?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Marreez:

Är inte kylförmågan en viktigare faktor över byggkvalitet?

Beror på vad man är ute efter, men jag personligen skulle nog ta 10% sämre kylförmåga mot att den håller i en livstid, jämfört mot något som känns plastigt och "dålig kvalité" (även om det kanske inte är så)

Sedan on topic; har det ens visats att Windforce kylaren ÄR bättre än Titan Referens ?
Eller är det bara en skröna, och att man tror det....?

Skrivet av CFSsss:

Den bara ser så ut - håller man den i handen känns den helt ok och funkar grymt bra det gör den

Har två i SLI nu och dom går aldrig ens upp på högvarv, datorn är hur tyst som helst. Klart impad!

Fast sedan undrar jag ju hur pass värt det är om man redan har den där Titan kylaren? Den är väl inte direkt dålig?

Check!, inte lika plastig som den ser ut... bra att veta

Just för SLI-byggen har det väl sagts flera gånger att eftermarknadskylare som inte bygger på "tubin"-modellerna (alltså slungar ut luft baktill och då ut från chassit) är BÄTTRE än tex. Windforce eller Direct CUII som bara vispar runt all luft i lådan...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Klart mycket snyggare med orginalkylaren i alla fall.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Beror på vad man är ute efter, men jag personligen skulle nog ta 10% sämre kylförmåga mot att den håller i en livstid, jämfört mot något som känns plastigt och "dålig kvalité" (även om det kanske inte är så)

Rätta mig gärna om jag har fel, men sätter man inte helt enkelt in grafikkortet, på med sidopanelen och låter det vara som det är? Det är ju inte en mobil där man använder den flitigt varje dag och ska behöva oroa sig om byggkvalité. Utseendemässigt kan jag förstå mycket väl. Om man tex har ett fönster på sin sidopanel och vill ha en snygg kylare. Hur menar du att den håller i en livstid? Menar du att fläktarna kan plötsligt lägga av efter ett tag eller själva kylaren som bara ramlar isär?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Marreez:

Rätta mig gärna om jag har fel, men sätter man inte helt enkelt in grafikkortet, på med sidopanelen och låter det vara som det är? Det är ju inte en mobil där man använder den flitigt varje dag och ska behöva oroa sig om byggkvalité. Utseendemässigt kan jag förstå mycket väl. Om man tex har ett fönster på sin sidopanel och vill ha en snygg kylare. Hur menar du att den håller i en livstid? Menar du att fläktarna kan plötsligt lägga av efter ett tag eller själva kylaren som bara ramlar isär?

Haha, ja nu menade jag inte att kylaren vi talar om hade en materialkostnad på 2 spänn och "ramlar isär" - men jag förstår ditt resonemang till vad jag skrev tidigare

Jag har aldrig klämt och känt på en Windforce -kylare, men som jag skrev i min första post - jag tycker den ser plastig ut.
Med att en kylare håller en livstid menar jag; Hela kylaren är byggd i metall eller olika metaller tex koppar/aluminium liknande, alltså INTE plast.
Om man gör en kylare där både fläktarnas bas och fästen är gjorda av plast - är det i min mening inte lika tåligt, varken mot slag/stötar osv, men inte heller över tid.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Om man gör en kylare där både fläktarnas bas och fästen är gjorda av plast - är det i min mening inte lika tåligt, ... över tid.

Visst, men hur mångar grafikkort används mer än 30 år? De första tio åren är plast/metall inget avgörande för livslängden, utan snarare mer exakt materialval och finish som påverkar friktion/nötning av de rörliga delarna vid användning.