Permalänk

Hjälp med fläktar, blir tokig snart!

Tjenamors!

Då ska vi se, så jag förklarar på bästa vis.

det är så att jag har en Corsair H100 cpu kylare, + 3st 140mm 3pin chassifläktar.

nu är det så att jag kan göra egna profiler för chassi fläktarna så dom ändar hastighet kontra tempen i chassit, via bios.

nu villa jag ju göra samma sak med cpu kylaren. då jag tycker silence mode är lite för klent och normal mode för högljud.

så då tänkte jag ju vara smart och bara koppla pumpen till en molex. och fläktarna till cpu_fan och cpu_opt. därefter göra två identiska profiler för vardera cpu fläkt.

dock så verka det inte riktigt funka som jag vill. hur jag än gör så går fläktarna på max varv. varför? det gick ju att styra chassi fläktarna och alla fläktarna har samma sorts anslutning?

kan någon vänlig sak förklara för mig?

Permalänk
Testpilot

Det kan vara skillnad på om det är PWN eller inte på fläktarna, kolla upp det lite snabbt! (=

(alltså, volt-reglaget är inte detsamma mellan PWN vs non-PWN alla gånger)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

jo men kan en fläkt med 3pin vara pwn? för vad jag förstått så är dom 4pin?

och både chassi fläktarna och cpu fläktarna är alla 3pinnare

Permalänk

ingen som har ett bra svar på varför det går att styra chassi fläktarna men inte cpu fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_rolf:

ingen som har ett bra svar på varför det går att styra chassi fläktarna men inte cpu fläktarna?

Det enda vi vet är vad du har för CPU-kylare...

Så vad tror du själv?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

...

Har ett obsidian 800d chassi med stock fläktar.

H100 är prolle kylaren med stock fläktar.

Chassit fläktar är kopplade till cha_fan ports på ett Asus Rampage IV extreme

cpuns fläktar är kopplade i dagsläget till H100 pumpen, då det ej verkade gå att styra fläktarnas hastighet via cpu_fan och cpu_opt på moderkortet

Permalänk

ska väll inte spela någon roll vad det är för fläktar så länge det är 3pins eller 4 pins?

Permalänk

då ingen verkar ha nått svar.

så ställer jag frågan, ifall man köper pwm fläktar kommer jag då kunna styra dom via bios?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av putte_rolf:

då ingen verkar ha nått svar.

så ställer jag frågan, ifall man köper pwm fläktar kommer jag då kunna styra dom via bios?

Skaffa en fläktkontroller istället.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP