Två st nya SSD "slå ihop dem"?

Permalänk

Två st nya SSD "slå ihop dem"?

Hej, Jag har nyss installerat två st 120GB SSD's i min dator (Corsair Neutron 120gb och Agility 3 120GB) och jag undrar om man kan slå ihop dem på något sätt så det står "Totalt 240GB" i kontrollpanelen

Visa signatur

Node 304 - i5 3570K - GTX 680 - 120GB SSD x2 - Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av HeinzHannes:

Hej, Jag har nyss installerat två st 120GB SSD's i min dator (Corsair Neutron 120gb och Agility 3 120GB) och jag undrar om man kan slå ihop dem på något sätt så det står "Totalt 240GB" i kontrollpanelen

Du skulle kunna köra dom i RAID 0 men om en disk går sönder förlorar du all data men det är nog inte en så stor risk, jag vet dock ej hur man gör det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Skulle väl gå med RAID 0, men då brukar man oftast köra två identiska diskar (vet inte hur det fungerar med olika).

Någon speciell anledning till att du vill slå ihop dom?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Det finns något som kallas "JBOD" eller spanned disk. Öppna diskmgmt.msc, högerklocka på hårddisken och välj New Spanned Volume. Där kan du också välja Striped volume för 'RAID 0' som Schackmannen beskriver.

JBOD är inte RAID0 så rasar en disk blir du bara av med hälften, men jag vet ärligt talat inte hur Windows väljer att 'placera' datan på två diskar när det är SSDer så vad jag gissar är ju risken stor att du blir av med hälften av random filer utspritt på hela disken..

Som Schackmannen också var inne på är det kanske inte helt rekommenderat att göra så.

Permalänk
Avstängd

RAID 0 ger enbart prestandaökning, du "förlorar" lagringsutrymmet på ena disken, till förmån för prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trolliban:

RAID 0 ger enbart prestandaökning, du "förlorar" lagringsutrymmet på ena disken, till förmån för prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då, det gör man inte alls. För RAID 1 däremot förlorar du lagringsutrymmet (men får ökad säkerhet).
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

RAID 0 ger enbart prestandaökning, du "förlorar" lagringsutrymmet på ena disken, till förmån för prestandan.

Helt fel! Du får samma utrymme. Mina 2tb seagate baracuda i raid0 ger ca 3.5TB efter formatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Du skulle kunna köra dom i RAID 0 men om en disk går sönder förlorar du all data men det är nog inte en så stor risk, jag vet dock ej hur man gör det.

Så länge du inte tänkt spara viktig data på diskarna så är det ingen fara. Windows + dina mest använda program/spel går bra. Du kan ju alltid ominatallera ett program om någon disk skulle gå sönder.

Bilder,filmer,musik och viktiga dokument sparar du på en annan disk som du helst har ytterligare säkerhetskopior på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

RAID 0 ger enbart prestandaökning, du "förlorar" lagringsutrymmet på ena disken, till förmån för prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä så är det väl inte:
"Det totala utrymmet blir summan av diskarnas individuella storlek..."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trolliban:

RAID 0 ger enbart prestandaökning, du "förlorar" lagringsutrymmet på ena disken, till förmån för prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte då, både lagringen och prestandan slås samman.
120GB + 120GB i Raid0 = 240GB. Du tänker nog mer på Crossfire/SLI tekniken, som bara ger kraft men ingen extra Vram.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Inte då, både lagringen och prestandan slås samman.
120GB + 120GB i Raid0 = 240GB. Du tänker nog mer på Crossfire/SLI tekniken, som bara ger kraft men ingen extra Vram.

Prestandan slås inte samman i Raid0. Raid 0 innebär att operativsystemet kommer låtsas att diskarna är en. När det fyllt den första disken kommer den börja skriva till den andra, därefter den trejde etc. Prestandan kommer vara samma som för den disken som du läser i från.

I Raid 1 kommer operativsystemet att på ett smart vis hantera diskarna som om de vore en. Alla läsoperationer kommer att ske synkront på båda diskarna. Varje bit som skrivs kommer behöva skrivas till båda diskarna. Prestandavinsten är när man läser. När man hämtar bitarna kommer man exempelvis låta den första disken hämta bit 0, 2, 4 etc medan den andra tar bit 1, 3, 5. På detta viset kan man potentiellt dubbla prestandan. Dessutom så är man skyddad om den ena disken skulle fatta eld eller bli tagen av velociraptorer, då datan finns kvar på den andra!

Så om du har 2 st identiska 120 GB diskar med läshastigheten 300 MB/s så kommer du få följande resultat (Det är egentligen bara Raid 0 eller 1 som är intressant för 2 diskar=:

Raid 0
240 GB 300 MB/s

Raid 1
120 GB 600 MB/s, samma skrivhastighet som för en disk.

Permalänk
Medlem

I windows 8 kan du slå ihop diskarna i en storagepool. Brorshan gjorde det med 2st 120gb diskar från olika fabrikat och det har funkat ypperligt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Kanske endel som ska läsa på lite om raid innan dom uttalar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att gå in i diskhanteraren och konvertera till dynamiska diskar och sen "koppla ihop dem"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Prestandan slås inte samman i Raid0. Raid 0 innebär att operativsystemet kommer låtsas att diskarna är en. När det fyllt den första disken kommer den börja skriva till den andra, därefter den trejde etc. Prestandan kommer vara samma som för den disken som du läser i från.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_0

Fel. Fel. Fel. Raid0 ökar både lagringen och hastigheten.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Bra! Tack för att du pekade ut det, givetvis är det så man lägger bitarna. Jag blandade ihop det med JBOD varianten (som är som jag beskrev, och man kan lägga till diskarna i efterhand)

Däremot så behöver inte prestandaökningen med Raid 0 vara lika stor som med Raid 1, då vissa filer kan vara ojämna storlekar av sektorer och därmed gå långsammare att läsa.

Permalänk

Herregud vad många olika beskrivningar det var i denna tråden.Det har nämnts 3 olika hittills; RAID 0, RAID 1, JBOD.

RAID 0: läsning och skrivning delas på båda diskarna. Utrymmet blir det dubbla av den minsta disken. Prestandan blir dubbla av den långsammaste disken. Säkerheten minskar, går en disk sönder förloras all data.

RAID 1: Spegling av diskarna. All data finns på båda diskarna. Skrivprestanda samma som för en disk, läsprestanda kan dubblas då man kan läsa från två diskar samtidigt. Ökad säkerhet, datan finns på två diskar.

JBOD: Just a Bunch Of Disks. Lagringen slås ihop och utrymmet blir summan. Kan göras på olika stora diskar. Ingen prestandaförändring, ingen ökad säkerhet.

TS vill möjligtvis köra JBOD då han främst var ute efter att bara se 2 diskar som en. RAID 0 med 2 ssder är knappt värt besväret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Prestandan slås inte samman i Raid0. Raid 0 innebär att operativsystemet kommer låtsas att diskarna är en. När det fyllt den första disken kommer den börja skriva till den andra, därefter den trejde etc. Prestandan kommer vara samma som för den disken som du läser i från.

I Raid 1 kommer operativsystemet att på ett smart vis hantera diskarna som om de vore en. Alla läsoperationer kommer att ske synkront på båda diskarna. Varje bit som skrivs kommer behöva skrivas till båda diskarna. Prestandavinsten är när man läser. När man hämtar bitarna kommer man exempelvis låta den första disken hämta bit 0, 2, 4 etc medan den andra tar bit 1, 3, 5. På detta viset kan man potentiellt dubbla prestandan. Dessutom så är man skyddad om den ena disken skulle fatta eld eller bli tagen av velociraptorer, då datan finns kvar på den andra!

Så om du har 2 st identiska 120 GB diskar med läshastigheten 300 MB/s så kommer du få följande resultat (Det är egentligen bara Raid 0 eller 1 som är intressant för 2 diskar=:

Raid 0
240 GB 300 MB/s

Raid 1
120 GB 600 MB/s, samma skrivhastighet som för en disk.

Du har nog blandat ihop det... Det som du beskriver raid 0 är JBOD, just a bunch of disks.

Raid-0 skriver till båda diskarna samtidigt, med checksumman utspridd över båda (behöver inte vara 2, kan vara fler oxå) prestandan blir högre med fler diskar, men med 2diskar blir prestandan nästan dubbel i både läs o skriv.

Raid 1 speglar bara den andra disken, vilket gör att du får en backup disk.

Typ så iaf:D

Sen finns det raid 5 och 10, men då måste man köra minst 3 diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iwar:

Du har nog blandat ihop det... Det som du beskriver raid 0 är JBOD, just a bunch of disks.

Raid-0 skriver till båda diskarna samtidigt, med checksumman utspridd över båda (behöver inte vara 2, kan vara fler oxå) prestandan blir högre med fler diskar, men med 2diskar blir prestandan nästan dubbel i både läs o skriv.

Raid 1 speglar bara den andra disken, vilket gör att du får en backup disk.

Typ så iaf:D

Sen finns det raid 5 och 10, men då måste man köra minst 3 diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade blandat ihop dem som du säger, tack för att du sade till så att inte oklarheter uppstår!

Permalänk
Medlem

Skit i RAID. Om du MÅSTE ha hög upptid (internetbank/försäkringskassan etc) ska du inte köra konsumentprylar.
Ska du ha prestanda ska man fråga dig VAD du ska för prestanda. Kommer du läsa/skriva stora filer (ej troligt) kommer prestandan öka med raid0 (men säkerheten minska). Om du tänkt köra os/apps/spel etc från disken ger raid0 knappt nått. Behöver du inte hög upptid (se innan) skulle jag gett tusan i det (du kommer i vilket fall som helst behöva riktigt backup, raid eller inte). Om något havererar, ner med burken och dra från backup.

Jag skulle kört disk1 med OS och lite program som måste ligga där
Resten på disk2 med större delen Apps/Program/etc
Backup på sidan av (minst disk2)
Om disk1 havererar ligger det ändå bara ominstallerbart material och kör du M$ Windows är det nog säkert dax för nyinstallation iaf.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att skita i det, du kommer inte tjäna typ något på det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Annars är det bara att skita i det, du kommer inte tjäna typ något på det.

Bästa svaret av alla svar i denna tråd, efter all diskussion i tråden så har jag valt att bara köra som det är. Tack för svaren

Visa signatur

Node 304 - i5 3570K - GTX 680 - 120GB SSD x2 - Integra R2 650W

Permalänk
Inaktiv

Kör Raid 0, Och hur ofta går en SSD disk sönder då? har aldrig hört att nåns SSD har gått sönder här på forumet.

Permalänk
Medlem

Nåja, intressant läsning. Nu har jag lite (tror jag) koll på vad RAID är och vad man kan använda det till. Helt onödigt egentligen för en vanlig dödlig som inte har diskarna i en server

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Kör Raid 0, Och hur ofta går en SSD disk sönder då? har aldrig hört att nåns SSD har gått sönder här på forumet.

Min SSD dog i förra veckan. Så, nu har du hört det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Själv ska jag köra raid-0 på 2st samsung 250gb ssder då de är dags för uppgradering. Köra windows/program och spel på denna disk. Och förvänta mig i stortsett läshastigheter upp till 1gb/s.
Kör idag en ssd på 80gb för windows och program och 2st vanliga 250gb diskar i raid-0 som speldisk.

Vet inte hur de är om de går och köra 2olika diskar i raid-0. Men samma storlek måste de vara. Kan du köra raid-0, så gör de! Spara endast bilder och andra viktiga saker på en annan disk försäkerhets skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Dessutom så är man skyddad om den ena disken skulle fatta eld eller bli tagen av velociraptorer, då datan finns kvar på den andra!

haha dagens bästa, tack!

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon142735:

Kör Raid 0, Och hur ofta går en SSD disk sönder då? har aldrig hört att nåns SSD har gått sönder här på forumet.

Dags att öppna ögonen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Min SSD dog i förra veckan. Så, nu har du hört det.

Vad har du för SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Vad har du för SSD?

OCZ Agility 3

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2