Köpte defekta hårddiskar - jättetrasiga - vad blir omdömet?

Permalänk
Medlem

Köpte defekta hårddiskar - jättetrasiga - vad blir omdömet?

Jahallå.

Förra veckan köpte jag 3st hårddiskar på Tradera för en billig peng. Dessa såldes som defekta. Jag kontaktade snubben för att höra hur pass defekta de var. Han visste inte exakt, och kunde ej testa heller, visste bara att de var påväg att kasseras. Jag chansade och slog till.

I min värld är defekta hårddiskar sådana som har åtkomstproblem till vissa block och troligen påväg att dö helt, men som ändå kan gå att använda ett litet tag till.

När jag får hårddiskarna i brevlådan och öppnar paketet blir jag genast rätt besviken. Hårddiskarna är synbart skadade med intryckta dekaler, buckliga metalldelar och spräckta och deformerade kontakter. (hur lyckas man?) Föga förvånande fungerade de ytterst risigt, med tusentals läs/skrivfel och massvis med höga klickljud av läs/skrivarmen som tappar bort sig. Efter en del eftersökningar på ämnet har jag dock lyckats ruska lite mer liv i dem, genom att mödosamt genomföra en fullständig formatering av hårddiskarna. De tusentals läs/skrivfelen minskade till några dussin. Men SMART-statistiken skvallrar om att de inte är att lita på, då de har flera omallokeringar av sektorer.

Nog för att dem såldes som defekta, men jag förstår inte varför man säljer hårddiskar som så uppenbart är trasiga.

Frågan är: vad blir omdömet? Acceptabelt eller ej?

För den som undrar hade jag tänkt använda diskarna till flyttning av okritisk data, likt små USB-minnen, samt felsökning (hehu) och i viss mån kortvarig (timmar) backup för mindre kritiska tillämpningar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Om diskarna såldes i ett sämre skick än vad som beskrevs i annonser, så har du enligt lag rätt till att lämna tillbaka diskarna och få pengarna tillbaka. Även då de är begagnade.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Diskarna såldes som defekta. Det kan betyda "stendöd".

Jag måste säga att det är acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Rent "juridiskt" eller vad man säger så är det väl acceptabelt, men jag kan ju personligen tycka att det är lite illa att göra så.. :/

Permalänk

Lite dåligt av hen när du frågade hur defekta och hen inte sa att de var fysiskt misshandlade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tyvärr får du nog bita i det sura äpplet denna gång. Eftersom de trots allt startar och går att komma åt så är de ju inte döda. Dessutom riskerar du ett negativ omdöme själv tillbaka. Typ "köparen ej läskunnig"..

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Jag skulle tolka defekt, som stendöd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Står det defekta måste du ju räkna med att de inte fungerar alls, varför man säljer? för att man hoppas någon betalar för dem? Varför någon skulle vilja ha dem? vem vet, konstprojekt? labb? osv osv.
Hade de inte stått defekta vore det ju något annat men du klagar på att de var trasiga fastän det faktiskt stod.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bitit i det sura äpplet och accepterat läget. Köper man något där säljaren skriver att dom säljs som defekta så får man nog ta det som en chansning.

Men det beror ju lite på hur säljaren har skrivit i beskrivningen. Har man endast skrivit liknande "säljs som defekt då den ej är testad" så tycker jag nog det är fel av säljaren att inte nämna tydliga stötskador.

Jag hade försökt ta kontakt med säljaren och på ett trevligt sätt förklarat vad jag tycker är fel och sedan hade jag hoppats på lite god will.

Tycker absolut inte du skall lämna ett dåligt omdöme på tradera utan att försökt ge säljaren en chans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köper man något defekt så får man vara medveten om detta.
Så bit ihop och släng grejerna?

Inte hela världen om dom ändå var som sagt defekta.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

det stod defekt. defekt kan vara bra mycket värre än det du fick hem, så du ska vara glad.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Jahallå.

Förra veckan köpte jag 3st hårddiskar på Tradera för en billig peng. Dessa såldes som defekta. Jag kontaktade snubben för att höra hur pass defekta de var. Han visste inte exakt, och kunde ej testa heller, visste bara att de var påväg att kasseras. Jag chansade och slog till.

I min värld är defekta hårddiskar sådana som har åtkomstproblem till vissa block och troligen påväg att dö helt, men som ändå kan gå att använda ett litet tag till.

När jag får hårddiskarna i brevlådan och öppnar paketet blir jag genast rätt besviken. Hårddiskarna är synbart skadade med intryckta dekaler, buckliga metalldelar och spräckta och deformerade kontakter. (hur lyckas man?) Föga förvånande fungerade de ytterst risigt, med tusentals läs/skrivfel och massvis med höga klickljud av läs/skrivarmen som tappar bort sig. Efter en del eftersökningar på ämnet har jag dock lyckats ruska lite mer liv i dem, genom att mödosamt genomföra en fullständig formatering av hårddiskarna. De tusentals läs/skrivfelen minskade till några dussin. Men SMART-statistiken skvallrar om att de inte är att lita på, då de har flera omallokeringar av sektorer.

Nog för att dem såldes som defekta, men jag förstår inte varför man säljer hårddiskar som så uppenbart är trasiga.

Frågan är: vad blir omdömet? Acceptabelt eller ej?

För den som undrar hade jag tänkt använda diskarna till flyttning av okritisk data, likt små USB-minnen, samt felsökning (hehu) och i viss mån kortvarig (timmar) backup för mindre kritiska tillämpningar.

Grattis. Då fungerade dom bättre än utlovat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Om diskarna såldes i ett sämre skick än vad som beskrevs i annonser, så har du enligt lag rätt till att lämna tillbaka diskarna och få pengarna tillbaka. Även då de är begagnade.

MEn det gäller väl inte privatpersoner? Det var ingen företagsannons.

Skrivet av Ferrat:

Står det defekta måste du ju räkna med att de inte fungerar alls, varför man säljer? för att man hoppas någon betalar för dem? Varför någon skulle vilja ha dem? vem vet, konstprojekt? labb? osv osv.
Hade de inte stått defekta vore det ju något annat men du klagar på att de var trasiga fastän det faktiskt stod.

Hehe, ja. Men då får man ju utge det.

Det fanns ju bild på hårddiskarna i annonsen, men det syntes inte att de var trasiga där. Och det är verkligen inget man missar om man ser dem med egna ögon. När jag dessutom specifikt ställde en fråga om hur pass defekta de var.

Ja, det blir väl gott omdöme som helhet, han skickade ilsnabbt och frågade sen om jag fått dem. Men det blir bottenbetyg på objektsbeskrivningen. Och så tar jag ett snack med honom först.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Jahallå.

Förra veckan köpte jag 3st hårddiskar på Tradera för en billig peng. Dessa såldes som defekta. Jag kontaktade snubben för att höra hur pass defekta de var. Han visste inte exakt, och kunde ej testa heller, visste bara att de var påväg att kasseras. Jag chansade och slog till.

I min värld är defekta hårddiskar sådana som har åtkomstproblem till vissa block och troligen påväg att dö helt, men som ändå kan gå att använda ett litet tag till.

När jag får hårddiskarna i brevlådan och öppnar paketet blir jag genast rätt besviken. Hårddiskarna är synbart skadade med intryckta dekaler, buckliga metalldelar och spräckta och deformerade kontakter. (hur lyckas man?) Föga förvånande fungerade de ytterst risigt, med tusentals läs/skrivfel och massvis med höga klickljud av läs/skrivarmen som tappar bort sig. Efter en del eftersökningar på ämnet har jag dock lyckats ruska lite mer liv i dem, genom att mödosamt genomföra en fullständig formatering av hårddiskarna. De tusentals läs/skrivfelen minskade till några dussin. Men SMART-statistiken skvallrar om att de inte är att lita på, då de har flera omallokeringar av sektorer.

Nog för att dem såldes som defekta, men jag förstår inte varför man säljer hårddiskar som så uppenbart är trasiga.

Frågan är: vad blir omdömet? Acceptabelt eller ej?

För den som undrar hade jag tänkt använda diskarna till flyttning av okritisk data, likt små USB-minnen, samt felsökning (hehu) och i viss mån kortvarig (timmar) backup för mindre kritiska tillämpningar.

Frågan blir ju varför man är dumsnål ?

Permalänk
Medlem

Jag har sålt en del datorprylar på tradera, massa gammalt mög som jag inte orkat testa... Har alltid skrivit "defekt" "ej testat, fungerade för 5 år sen, men nu kan jag inte garantera något " etc etc.. Och varje vända är det någon som bjudit massa pengar för något och blir sura när det inte funkar... Jag förstår inte varför? Trasiga saker är ju trasiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

*klipp*
Ja, det blir väl gott omdöme som helhet, han skickade ilsnabbt och frågade sen om jag fått dem. Men det blir bottenbetyg på objektsbeskrivningen. Och så tar jag ett snack med honom först.

Men diskarna var ju defekta, precis som utlovat.

Permalänk

Bara för att man skriver att något är defekt behöver det ju inte betyda att man måste godkänna allt.
Ett exempel:
"Jag säljer en defekt bil. Ena däcket är trasigt." Om sedan motorn också är trasig är det ju fel av köparen även om bilen såldes som "defekt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vem köper ett par defekta diskar och sen gnäller på att dom funkar dåligt. haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag har sålt en del datorprylar på tradera, massa gammalt mög som jag inte orkat testa... Har alltid skrivit "defekt" "ej testat, fungerade för 5 år sen, men nu kan jag inte garantera något " etc etc.. Och varje vända är det någon som bjudit massa pengar för något och blir sura när det inte funkar... Jag förstår inte varför? Trasiga saker är ju trasiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lorgix:

Men diskarna var ju defekta, precis som utlovat.

Detta:

Skrivet av akkaniclas:

Bara för att man skriver att något är defekt behöver det ju inte betyda att man måste godkänna allt.
Ett exempel:
"Jag säljer en defekt bil. Ena däcket är trasigt." Om sedan motorn också är trasig är det ju fel av köparen även om bilen såldes som "defekt".

Skickades från m.sweclockers.com

Det är uppenbar och essentiell information som utelämnats, särskilt när jag specifikt frågat säljaren hur pass defekta de är. Man behöver inte testa dem för att fatta att hårddiskar som ser ut så med största sannolikhet är totalt kaputt. Nu har jag haft tur som fått åtminstone en av dem att fungera. Defekt är (i viss mån) bristfällig, trasig däremot är trasig och obrukbar för sitt ursprungliga syfte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fizzdan:

Jag har sålt en del datorprylar på tradera, massa gammalt mög som jag inte orkat testa... Har alltid skrivit "defekt" "ej testat, fungerade för 5 år sen, men nu kan jag inte garantera något " etc etc.. Och varje vända är det någon som bjudit massa pengar för något och blir sura när det inte funkar... Jag förstår inte varför? Trasiga saker är ju trasiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha känner igen detta. Vissa defekta grejer går för mer än likvärdiga fungerande delar. Finns alltid nåt stolpskott som inbillar sig att han kan fixa allt och därmed göra ett kap. (även om slutbudet är helt åt helvete högt)
När de sedan upptäcker att det inte går att laga gnäller de över priset, spelar ingen roll om uppropspriset var en krona
Jag är alltid hutlöst ärlig när jag säljer så köparen har alla fakta till hands.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Detta:

Det är uppenbar och essentiell information som utelämnats, särskilt när jag specifikt frågat säljaren hur pass defekta de är. Man behöver inte testa dem för att fatta att hårddiskar som ser ut så med största sannolikhet är totalt kaputt. Nu har jag haft tur som fått åtminstone en av dem att fungera. Defekt är (i viss mån) bristfällig, trasig däremot är trasig och obrukbar för sitt ursprungliga syfte.

Eh, nej. Ingen essentiell information har utelämmnats.
Defekt = trasig. Var disken/arna trasiga? Ja.
Du köper alltså trasiga diskar som säljs just som trasiga diskar.
Säljaren säger att han inte har någon möjlighet att vare sig kunna testa eller uttala sig om skick. Men att de ska kastas.
Du köper ändå, och sen har du mage att gnälla över att de trasiga diskarna du har köpt är just trasiga. Det är ju skrattretande.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Om diskarna såldes i ett sämre skick än vad som beskrevs i annonser, så har du enligt lag rätt till att lämna tillbaka diskarna och få pengarna tillbaka. Även då de är begagnade.

Fel.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många som annonserar efter styrkort till specifika diskar så att sälja defekta diskar är helt ok om det anges och eftersom säljaren inte lurats på något sätt så är det inget att klaga på, en defekt disk är nog något som de flesta betraktar som skrot och totalt olämpligt att spara data på, de kan däremot fungera som reservdelskälla när någon försöker rädda data från en annan drive och det är förhoppningsvis så de flesta ser på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Eh, nej. Ingen essentiell information har utelämmnats.
Defekt = trasig. Var disken/arna trasiga? Ja.
Du köper alltså trasiga diskar som säljs just som trasiga diskar.
Säljaren säger att han inte har någon möjlighet att vare sig kunna testa eller uttala sig om skick. Men att de ska kastas.
Du köper ändå, och sen har du mage att gnälla över att de trasiga diskarna du har köpt är just trasiga. Det är ju skrattretande.

Ponera att jag köpte dem för just kontrollkorten som några har nämnt. Blockfel är sin sak, och är ju i regel det som utgör en defekt. Men om jag hade vetat att de fått utstå sådan fysisk misshandel finns ju absolut ingen anledning alls att köpa dessa, då risken är överhängande att även kontrollkortet är paj. Återigen, detta behöver man inte testa, det ser man. Därmed utgör det essentiell information. Speciellt när jag specifikt frågar vad som är fel, återigen.

Vad priset blev spelar ingen roll. Jag har inga synpunkter på det. Men jag fick ju inte riktigt den varan som snubben påstod sig sälja. "Defekt" är inte en disk-kläjmör för exakt allt, det finns graderingar, och defekt är inte detsamma som obrukbar, vilket dessa är att betrakta ur en försäljningsbeskrivning.

Och att något ska kasseras i datorväg är knappast liktydigt med att det är trasigt. Finns skitmånga som slänger hela datorer bara för att typ MSN (okej, Skype då) inte funkar.

Defekt = bristfällig.
Trasig = obrukbar (för sitt syfte)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag har sålt en del datorprylar på tradera, massa gammalt mög som jag inte orkat testa... Har alltid skrivit "defekt" "ej testat, fungerade för 5 år sen, men nu kan jag inte garantera något " etc etc.. Och varje vända är det någon som bjudit massa pengar för något och blir sura när det inte funkar... Jag förstår inte varför? Trasiga saker är ju trasiga?

Skickades från m.sweclockers.com

"Fungerade för 5 år sedan" tyder på att du inte har använt dem sen dess. Om du nu har det så får du faktiskt ta och skriva det. Samma sak om du har tappat dem i backen, skriv det. Annars är du ju bara (ursäkta ordvalet, inget personligt) fittig mot personen du säljer till.

Du skriver även att "trasiga saker är trasiga", då håller det ICKE att skriva "fungerande för 5 år sedan" i samma annons.

Permalänk
Medlem

Kommer ni inte ihåg någon svenska från skolan eller?

Enligt SAOL (svenska akademins ordlista) betyder defekt ofullständig, bristfällig, brist, skada, fel vilket med böjningsformer är en skadad hårddisk eller felaktig hårddisk. Det är ganska uppenbart att en skadad eller en felaktig hårddisk är en sådan som man lämnar in till ett räddningsföretag och hostar upp några tusenlappar om man vill ha tillbaka sina filer.

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akadem...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

ett fullt fungerande rätt stort usb-minne kostar Ingen stor slant:-, vilket förmodligen är precis vad du gav för hårddiskarna inklusive frakt. Att säga att det är dumt att använda trasiga diskar som backuplösning är väl...överflödigt? otillräckligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Ponera att jag köpte dem för just kontrollkorten som några har nämnt. Blockfel är sin sak, och är ju i regel det som utgör en defekt. Men om jag hade vetat att de fått utstå sådan fysisk misshandel finns ju absolut ingen anledning alls att köpa dessa, då risken är överhängande att även kontrollkortet är paj. Återigen, detta behöver man inte testa, det ser man. Därmed utgör det essentiell information. Speciellt när jag specifikt frågar vad som är fel, återigen.

Vad priset blev spelar ingen roll. Jag har inga synpunkter på det. Men jag fick ju inte riktigt den varan som snubben påstod sig sälja. "Defekt" är inte en disk-kläjmör för exakt allt, det finns graderingar, och defekt är inte detsamma som obrukbar, vilket dessa är att betrakta ur en försäljningsbeskrivning.

Och att något ska kasseras i datorväg är knappast liktydigt med att det är trasigt. Finns skitmånga som slänger hela datorer bara för att typ MSN (okej, Skype då) inte funkar.

Nu gör du det igen. Allt du skriver visar ju att du förväntade dig att diskarna skulle ha varit hela. Om möjligen att du ha blivit tvungen att göra en ordentlig formatering. Du hoppades alltså på att säljaren inte skulle ha koll på läget och att du skulle göra ett klipp.

Och att defekt inte är samma som obrukbar. Obrukbar till vad?! Om man köper en defekt hårddisk så förväntar man väl sig inte att kunna lagra data på den iaf. Om du nu tex skulle ha använt kontrollerkorten. Då köper man inte diskar som utannonseras som defekta om man inte vill ta världens risk.
Då köper man diskar som utannonseras "trasig disk, men diskkontrollern fungerar" eller rent av "diskkontroller xyz säljes".

Det är bara att inse, du tog en chansning genom att köpa defekta diskar utan någon som helst garanti på vad som funkade/inte funkade.
Den gick inte hem.

Skrivet av Gibbe:

Defekt = bristfällig.
Trasig = obrukbar (för sitt syfte)

Du glömde "ofullständig, fel, skadad". En synonym är just "Behäftad med fel".

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Diskar är något man aldrig köper defekta av. Går inte precis så lätt att reparera en trasig disk.
Annat är det med mycket annat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken