Välja hårddiskar till NAS Synology DS2413+

Permalänk
Medlem

Välja hårddiskar till NAS Synology DS2413+

Efter några år med lagring på externa USB-diskar har jag nu insett att det inte håller längre. Berget av foton, filmer och musik bara växer och trots att diskkrascher uteblivit har hanteringen helt enkelt börjat bli för jobbig. Av den anledningen har jag kikat på en NAS-lösning som jag hoppas ska räcka några år framöver, och det lutar åt en Synology DS2413+.

Mitt problem är dock valet av lämpliga hårddiskar, känner mig ganska vilsen på den punkten. Har sneglat på Western Digitals utbud då mina nuvarande USB-diskar av samma märke skött sig utan problem, och då känns det naturligt att fortsätta på den inslagna vägen.

Prismässigt sett känner jag att deras 3TB Red-disk (WD30EFRX) ligger på en acceptabel nivå, men hakar upp mig på den återkommande beskrivningen att disken skulle vara lämplig för mindre NAS-enheter ("1 to 5 bays"). Betyder det att den är olämplig för en DS2413+? Har inte lyckats hitta någon närmare förklaring till vad som menas. Ett annat alternativ skulle kunna vara 3TB Green (WD30EZRX), något billigare men jag vet inte om den skulle vara mer lämplig. 3TB Black (WD3001FAEX) har jag räknat bort då priset är ganska mycket högre plus att disken inte återfinns i Synologys lista över kompatibla hårddiskar.

Kan ju nämna att NAS:en i huvudsak kommer att vara ämnad för långtidslagring av filer och att den inte kommer att "utsättas" för läsande och skrivande dagarna i ända, om det nu kan vara av vikt vid val av diskar.

Om någon känner för att komma med råd och synpunkter skulle det uppskattas!

Permalänk

WD Red är blir perfekt, anledningen att de skriver att det är för mindre NASar är troligtvis att de vill att folk ska köpa RE för större system/enterprisesystem. Diskarna blir ju inte direkt sämre för att du har många om de inte vibrerar/kokar varandra.

Jag har inte 24 men iaf 13 för närvarande i en 8+5 NAS och har inga problem, de är knäpptysta och svala.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Ska kolla på några andra alternativ, men det lutar åt att det får bli en bunt Red-diskar.

Permalänk

Jag har själv en DS2413+ med för tillfället 6 st. 3TB WD Red diskar. En disk rasade efter två veckor, inte för att det säger något men... Tyvärr tog garantiärendet väldigt lång tid, långt över vad dom lovar, det tog drygt två månader innan jag fick en ny disk.

WD har precis släppt ytterligare en ny serie diskar för NAS/RAID användning som heter WD Se, som är lämplig för system med 6-24 diskar. Den är dock en hel del dyrare än Red.

Seagate har också precis släppt en ny serie diskar för NAS/RAID lämplig för system med upp till 5 diskar.

Jag tror Red är ett utmärkt val.

Bjuder på en bild också:

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om Se-diskarna! Tyvärr känns det som hela kalaset kliver upp på en prisnivå som jag helst skulle vilja undvika. Tänkte starta med 7 diskar i RAID6 och det gör ju en prisskillnad på ca 4000:- och jag är inte säker på att det är värt det för mitt användande. Även om det nu skulle vara så att Se-diskarna är mer driftsäkra.
Ditt garantiärende lät allt annat än kul. Visst, måndagsexemplar har man ju råkat ut för, men två månader för en utbytesdisk? Nja, då skulle jag nog bli ganska purken...

Permalänk
Medlem

Oavsett om man fyller hela NASen med diskar eller ej så ha alltid en disk på hyllan... då gör det inte så mycket om ett garantiärende tar 2 månader.

Tänk även på att om man har en NAS men lite fler diskplatser (som 2413) så kan det vara smart att inte göra en stor gigantisk array av alla diskar. Man får ner rebuild-tider mm om man istället gör två RAID-5or

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag skulle använt SHR eller SHR-2 istället då man, om hårdvaran rasar, ska kunna använda t ex Ubuntu för att komma åt datan på diskarna:

http://www.synology.com/support/faq_show.php?lang=enu&q_id=579

Gissar att det inte är riktigt lika "enkelt" med en R5:a eller R6:a?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX