Ska jag köpa vattenkylning eller vanlig kylning för AMD FX

Permalänk

Ska jag köpa vattenkylning eller vanlig kylning för AMD FX

Hej

Har beställt en ny dator. Lättare sagt allt nytt inklusive skärm.

Dock har jag glömt kylningen då jag vet att stock kan va skit ibland.

Då undrar jag vilken av dessa så är att rekomendera. Gör vattenkylning mer än Vanlig Kylning?

Tänkte först på denna NOCTUA http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=572572#extra

Eller vatten http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766852

De ska kyla ner en AMD FX Processor på 3.8Ghz dock ska den upp strax på över 4GHZ.

Tack för era tips.

Finns säkert trådar om detta men kanske inte om samma kylare frågan gäller. Hoppas ingen blir sur för att jag startade ny tråd.

Permalänk

Jag har personligen valt vatten då jag tycker det ger effektivare kylning. Och ser snyggare ut=D och ska du klocka cpun högt så är vatten kylning rekommendera.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är det bättre alternativet.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av turboprocess:

Jag har personligen valt vatten då jag tycker det ger effektivare kylning. Och ser snyggare ut=D och ska du klocka cpun högt så är vatten kylning rekommendera.

OK men denna kylare som jag valt är den bra eller ska man gå lite högre i pris?

Kanske borde byta fläkten på den då vissa säger att fläkten som följer med låter högt?

Permalänk

Några tips på en bra vattenkylare?

Eftersom aldrig använt en Vattenkylare så vågar jag inte bara beställa en och köra. Man vet aldrig

Permalänk

vet inte varför man tycker vatten e bättre men enligt mig

Vatten:

Svårt att laga
Många mer felkällor
högre ljudkälla

Luft:

Tyst
lätt att fixa
ger mer luftflöde som biprodukt
oftas bättre kylning

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

Några tips på en bra vattenkylare?

Om du inte har budget för en tjock 120mm-rad är det bättre att köra på luftkylning.

Både Corsair Hydro H80i och H100i är kompetenta kylare, och sedan har du Swiftech H220, som dessvärre inte finns i Sverige. Dessa kostar dock ett par hundra mer. H100i går lös på 900:-, och H80i borde ligga på mellan 7-800:-

Köp inte någon billig vattenkylare. Det är ur alla aspekter ett misstag, och med facit i hand borde man själv satsat på en fet dubbeltornskylare istället. Gör dig själv en tjänst och kör på t.ex en NH-D14 eller en Silver Arrow, om du har råd. Annars gör både Noctua, Be Quiet! och Thermalright bra luftkylare. Välj en som passar din budget

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av capkekken:

vet inte varför man tycker vatten e bättre men enligt mig

Vatten:

Svårt att laga
Många mer felkällor
högre ljudkälla

Luft:

Tyst
lätt att fixa
ger mer luftflöde som biprodukt
oftas bättre kylning

Haha, Luft kyler inte bättre inte äns nära..

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Haha, Luft kyler inte bättre inte äns nära..

well, min silverarrow piskar det mesta slutnasystemen om inte alla nuffsaid...

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Om det är ditt första bygge skulle jag också rekommendera luftkylare. Finns så mycket som kan gå fel med vatten. Du kan alltid sälja din luftkylare och ersätta med vattenkylning om du skulle ändra dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av capkekken:

well, min silverarrow piskar det mesta slutnasystemen om inte alla nuffsaid...

Har aldrig provat slutnasystem och kommer aldrig att göra, Jag kör vatten och kommer aldrig över 30c och det är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

vet inte varför man tycker vatten e bättre men enligt mig

Vatten:

Svårt att laga
Många mer felkällor
högre ljudkälla

Luft:

Tyst
lätt att fixa
ger mer luftflöde som biprodukt
oftas bättre kylning

De billigaste vattenkylarna kan mäta sig med värstingkylare som Noctua nh-d14. Vattenkylarna brukar dock låta lite mer i idle eftersom pumpen går på fullt hela tiden, men är lika i load då det alltid är fläktarna som låter mest då.

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Har aldrig provat slutnasystem och kommer aldrig att göra, Jag kör vatten och kommer aldrig över 30c och det är bra

Läser då inte heller frågor speciellt väl..

sen om dina grejer inte går över 30C eller ej e ju helt icke betydande eftersom det klarar det dubbla utan problem!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av swesen:

De billigaste vattenkylarna kan mäta sig med värstingkylare som Noctua nh-d14. Vattenkylarna brukar dock låta lite mer i idle eftersom pumpen går på fullt hela tiden, men är lika i load då det alltid är fläktarna som låter mest då.

http://www.sweclockers.com/recension/16227-corsair-hydro-h80i...

- 10 db +6 c för sillver vs h100i... kostar 2xmycket tror silver vinner ..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

Några tips på en bra vattenkylare?

Eftersom aldrig använt en Vattenkylare så vågar jag inte bara beställa en och köra. Man vet aldrig

Alla görs av samma två tillverkare, risken att något ska hända är lika stor oavsett vad du köper. Vilka minnen köpte du till datorn? En luftkylare är överlag en bättre lösning, bättre tystare fläktar, mycket mindre delar som kan gå sönder, bättre garanti och eftersom att de sitter i mitten av chassit smiter mindre ljud från fläktarna ut jämfört med vatten där fläktarna sitter i chassit.

Köp en Noctua NH-U12S eller om du har låga minnen Noctua NH-D14, den är värd de extra hundralapparna för tornet kommer aldrig gå sönder så du kan ha den i flera framtida byggen och Noctua skickar gratis nya fästen om kylaren inte passar på framtida moderkort.

http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nh-u12s_cpu-kylare_s1155%...

http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nh-d14_cpu-kylare_s1155%2...

Du kan även köpa NH-D14 här men då måste du först maila Noctua och be om fäste för ditt moderkort för den är gjord för intel 2011, tar någon extra vecka men du sparar 200kr http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jämfört med en högklassig lyftkylare och en budgetversion av vattenkylare så tror jag definitivt att luftkylarn är bättre.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

Slutna vattenkylare är datorvärldens svar på Beats.

Presterar avsevärt sämre när man tar alla parameter i beaktning. Temperatur, ljudnivå, pris och kvalitetsnivå. Köper man en bra luftkylare får man bra fläktar och bra prestanda. Köper man ett slutet vattensystem får man högvarviga och lågpresterande fläktar, sämre kylförmåga för pengarna (speciellt om man måste köpa nya fläktar) och evt. strul med pump/läckage.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Min nya Noctua slår min H80 som jag hade i push-pull med riktigt bra fläktar.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

http://www.sweclockers.com/recension/16227-corsair-hydro-h80i...

- 10 db +6 c för sillver vs h100i... kostar 2xmycket tror silver vinner ..

Silver arrow säljs inte längre...(Utom ifrån England och då för 700kr) Blir lite svårt för TS att få tag på. Dock så säljs Antec 620 för 450kr och har bara lite sämre prestanda(64% av Silver arrows pris och 90% av prestandan). Sedan så är Silver arrow så stor att den nästan fyller processor delen av chassit och klarar inte alla minnen, 620:n tar upp lite mer plats än en fläkt och har inga problem med minnen.
"Tror 620:n vinner..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Silver arrow säljs inte längre...(Utom ifrån England och då för 700kr) Blir lite svårt för TS att få tag på. Dock så säljs Antec 620 för 450kr och har bara lite sämre prestanda(64% av Silver arrows pris och 90% av prestandan). Sedan så är Silver arrow så stor att den nästan fyller processor delen av chassit och klarar inte alla minnen, 620:n tar upp lite mer plats än en fläkt och har inga problem med minnen.
"Tror 620:n vinner..."

Jag vet att 620n är högljud som fan man får med skit fläktar och att den får råstryk av silver arow samt nh-d14.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Slutna vattenkylare är datorvärldens svar på Beats.

Presterar avsevärt sämre när man tar alla parameter i beaktning. Temperatur, ljudnivå, pris och kvalitetsnivå. Köper man en bra luftkylare får man bra fläktar och bra prestanda. Köper man ett slutet vattensystem får man högvarviga och lågpresterande fläktar, sämre kylförmåga för pengarna (speciellt om man måste köpa nya fläktar) och evt. strul med pump/läckage.

Håller med till 100% Ska man vattenkyla så köper man riktig vattenkylning. Jag hade tagit en bra luftkylare istället för en av dessa otroligt dåliga sluta vattenkylare alla dagar i veckan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av swesen:

Silver arrow säljs inte längre...(Utom ifrån England och då för 700kr) Blir lite svårt för TS att få tag på. Dock så säljs Antec 620 för 450kr och har bara lite sämre prestanda(64% av Silver arrows pris och 90% av prestandan). Sedan så är Silver arrow så stor att den nästan fyller processor delen av chassit och klarar inte alla minnen, 620:n tar upp lite mer plats än en fläkt och har inga problem med minnen.
"Tror 620:n vinner..."

du fattade tydligen inet att jag jämföre top luft vs top slutetvatten men annasr e jag med dig.......

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

vet inte varför man tycker vatten e bättre men enligt mig

Vatten:

Svårt att laga
Många mer felkällor
högre ljudkälla

Skrivet av screamin-daemon:

Slutna vattenkylare är datorvärldens svar på Beats.

Presterar avsevärt sämre när man tar alla parameter i beaktning. Temperatur, ljudnivå, pris och kvalitetsnivå. Köper man en bra luftkylare får man bra fläktar och bra prestanda. Köper man ett slutet vattensystem får man högvarviga och lågpresterande fläktar, sämre kylförmåga för pengarna (speciellt om man måste köpa nya fläktar) och evt. strul med pump/läckage.

Ni missar dock att vattenkylare dubblar som chassifläkt. Du kan ersätta chassifläktar med en radiator med den ända förlusten att radiatorns resistens sänker luftflödet något, samtidigt så behåller du samma lujudnivå som en luftkylare ändå skulle behöva för att så ut värmen ur chassit.

Med andra ord så kräver luftkylare fler fläktar du du också måste få ut värmen ur chassit.

En sluten kan dessutom kyla långt bättre än en luftkylare om du är villig att dra på fläktarna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Lei:

Om det är ditt första bygge skulle jag också rekommendera luftkylare. Finns så mycket som kan gå fel med vatten. Du kan alltid sälja din luftkylare och ersätta med vattenkylning om du skulle ändra dig.

Vad kan gå fel med en sluten vattenkylare?

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar5140:

Vad kan gå fel med en sluten vattenkylare?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Ja, slutna vattenkylningsystem är helt perfekta. Det vet ju alla.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Ni missar dock att vattenkylare dubblar som chassifläkt. Du kan ersätta chassifläktar med en radiator med den ända förlusten att radiatorns resistens sänker luftflödet något, samtidigt så behåller du samma lujudnivå som en luftkylare ändå skulle behöva för att så ut värmen ur chassit.

Med andra ord så kräver luftkylare fler fläktar du du också måste få ut värmen ur chassit.

En sluten kan dessutom kyla långt bättre än en luftkylare om du är villig att dra på fläktarna.

Håller inte riktigt med. Nackdelen med att sätta radiatorn med fläkt i en chassiöppning är betydligt högre ljudnivå. Oljudet kommer inte bara ifrån fläkten utan även från vibrationer i radiatorn och luftens väg genom radiatorn genererar oljud. En luftkylare ger även bättre kylning åt ram ram osv.

Kylförmågan följer tyvärr inte helt luftgenomströmningen. Har man en tunn radiator hjälper det inte att blåsa hur mycket luft som helst igenom den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad har de kylarna med hans funderingar att göra? Bara för att det finns en produkt som verkar ha en hel del problem i kategorin betyder ju inte det att det är något som gäller alla slutna system.

Kan säkert länka 50+ trådar där luftsystem gått bananas och datorer har gått sönder, men det betyder ju inte att luftsystem är farliga, eller?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad har de kylarna med hans funderingar att göra? Bara för att det finns en produkt som verkar ha en hel del problem i kategorin betyder ju inte det att det är något som gäller alla slutna system.

Kan säkert länka 50+ trådar där luftsystem gått bananas och datorer har gått sönder, men det betyder ju inte att luftsystem är farliga, eller?

Jag har svårt att förstå hur en luftkylare kan förstöra en hel dator, men om du länkar en av dina 50+ trådar förstår jag nog.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Om en vattenkylare skadar andra delar i datorn, golvet etc. ska tillverkaren ersätta skadorna enligt svensk lag och chansen att en vattenkylare går sönder sådär är nog mycket liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD