ULPC (Netbook) - fördelar, nackdelar, tips & råd

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

För att få datorn så snabb som möjlig så kan man testa detta om man har Windows Xp installerat på sin netbook. Detta gjorde min mycket snabbare. Samt du sparar på disken då du använder ram-minnet för skrivningar istället.

Här står det hur man ska göra
http://blog.granturing.com/search?u...p;max-results=4

Sedan efter jag kopierat filerna där de ska ligga så körde jag ett program istället för att skriva den regfilen som det står om i bloggen.
http://www.computa.co.uk/staff/dan/?p=5

Man startar bara upp programmet, så klickade jag bara först på "Install EWF Support" Sedan så klickade jag på "Minimize Disk Writes"

Sedan är det bara och starta om datorn så kommer det att funka.

Men det funkar nog lika bra att kopiera allt som det står i bloggen till en regfil och köra igång den bara och sedan starta om.

Man får tänka på att det inte går att spara något på den partitionen man har operativsystemet på bara. Så man får använda sig av 2 st, så sparar man bara alla dokument osv där.

Annars går det att stänga av och på funktionen med dessa kommandon.

ewfmgr c: -commitanddisable –live
Stänger av funktionen direkt

ewfmgr c: -enable
Startar funktionen efter nästa omstart.
- This will enable EWF on the next boot up.

Edit: Jag har själv en Acer Aspire One 8GB SSD med 1,5GB minne 8 (512Mb original) och just nu Windows XP installerat. Med Ron'sTiny XP version som är tweakad för att den ska bli snabbare. 31sec tog det att starta upp datorn efter att jag installerat den.

Jag har även testat några linux distb. bl.a. Ubuntu, Ubuntu Netbook Remix (Special anpassad distb för Netbooks) och Kuki Linux (Special anpassad distb. för Acer Aspire One). Samt den som är installerad från början, linpus.. som är helt kass.. alldeles för lite valmöjligheter för min smak, då systemet är helt låst. Funkar kanske för en som inte vill installera program eller inte ändra något.. Men det funkar inte för mig.

Ubuntu startar upp ungefär lika snabb som XP och funkar bra. Lätt att installera och ställa in som man vill. Bra Linux distb. fast den flyter inte på jätte snabbt på netbooken.

Så bättre och använda Remix isåfall, vilket startar upp lite snabbare samt är mer anpassad efter hårdvaran så det flyter på ännu bättre.

Men bäst är nog Kuki Linux då det är mer anpassad efter min dator. Det startar upp på runt 25 sec samt flyter på riktigt bra, utan några små hack av att disken behöver läsa. Ända dåliga är att kuki linux är inte fullt så stabilt. Har haft lite små fel med det. Drivrutinen till det trådlösa har slutat fungera en gång. Listen där programmen lägger sig när man startar dem har försvunnit helt en gång och jag fick inte tillbaka den heller. Uppdatera den bör man inte heller göra via Uppdateringen som finns, då det kraschar hela systemet. Uppdateringen laddar ner Ubuntu-kernel och andra uppdateringar. Min startade inte efter en sådan uppdateringen så det är inget att rekommendera Så man ska hålla sig undan från Update Managern som finns.

Permalänk
Medlem

Jag ahr en mso laptop med dessa specifikatione

Intel® Core™ i7-2630QM Processor (6M Cache, 2.00
Internminne: 8 GB SO-DIMM DDR3 1333 MHz ( 2x 4GB DDR3 )
Hårddisk: 1 TB (2x 500GB in Raid 0) (7200 rpm)
Optisk lagring: DVD±RW
Grafikkort: nVidia GeForce GT555M 1.5GB GDDR5
Ljudkort: 2.1 channels speakers, Sound by Dynaudio, THX TruS
Nätverk: 802.11n, 10/100/1000 Mbps
Anslutningar: 1x E-sata, 3x USB 2.0, 2x USB 3.0, 1x HDM

och när jag kör bf så får jag runt 25 i fps. finns det något man kan göra för att det ska bli bättre?
Hjälper det med att maxa ram minnet till 16 gb? eller finns där något sätt man kan "trimma" sitt grafikkort?

Permalänk
Skrivet av kirtap89:

Jag ahr en mso laptop med dessa specifikatione

Intel® Core™ i7-2630QM Processor (6M Cache, 2.00
Internminne: 8 GB SO-DIMM DDR3 1333 MHz ( 2x 4GB DDR3 )
Hårddisk: 1 TB (2x 500GB in Raid 0) (7200 rpm)
Optisk lagring: DVD±RW
Grafikkort: nVidia GeForce GT555M 1.5GB GDDR5
Ljudkort: 2.1 channels speakers, Sound by Dynaudio, THX TruS
Nätverk: 802.11n, 10/100/1000 Mbps
Anslutningar: 1x E-sata, 3x USB 2.0, 2x USB 3.0, 1x HDM

och när jag kör bf så får jag runt 25 i fps. finns det något man kan göra för att det ska bli bättre?
Hjälper det med att maxa ram minnet till 16 gb? eller finns där något sätt man kan "trimma" sitt grafikkort?

Du är verkligen i fel tråd nu

Hur som helst, jag antar att du spelar bf3. Vilka inställningar spelar du med? ram-minne har du mer än tillräckligt av. Om du har på högre än low så är det grafikkortet som sätter stopp för dig. Du kan klocka grafikkortet, själv har jag använt MSI Afterburner för det. Men om du ska överklocka en bärbar kan det vara klokt med en sån där kylplatta. Jag skulle rekommendera dig att spela på low om du har högre inställningar nu, GT555 är inte ett jättebra kort. Jag skulle rekommendera GTX460 eller värre för den som ska spela. Alltså ett kort som börjar på GTX, inte GT.

Såg nu också att du redan har en tråd om exakt samma sak som du frågar här, onödigt men jag ids inte hacka på dig för det. Klippet på youtube med ett GTX550 Ti är gjort med en stationär dator, inte en bärbar. Stationära datorer är oftast överlägsna i prestanda jämfört med bärbara. GTX550 Ti är mycket snabbare än ett GT555 i en bärbar, går knappt att jämföra.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

okej. tack för snabbt svar iallfall. Men det ända jag kan göra är alltså att försöka överklocka grafikkortet för att få bättre fps alltså. Vad jag förstått sedan innan går de inte att byta grafikkort själv i laptop heller som jag förstått det.

Permalänk
Skrivet av kirtap89:

okej. tack för snabbt svar iallfall. Men det ända jag kan göra är alltså att försöka överklocka grafikkortet för att få bättre fps alltså. Vad jag förstått sedan innan går de inte att byta grafikkort själv i laptop heller som jag förstått det.

Nej endast vissa clevo datorer finns det möjligheter att byta komponenter dock inte alla och du måste köpa det från clevo och betala därefter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

2½ år för sent?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

hej jag måste låna tråden lite då jag har ett mycket stort problem. (jag vet inte hur man skapar formums) men har är mitt problem. jag har en hp dv6 som inte kan läsa sin egna hårddisk. jag har alla mina viktiga skoluppgifter plus mammas album av barnbilder. det står när jag ska starta upp den att jag måste reperarera windows. jag trycker på den sen kommer det upp att den inte kan läsa hdd:et. vore bra om man fick hjälp eller åtminstone om man kan rädda alla filer. mvh Fredrik Lindman

Permalänk
Medlem

Vad finns det som motsvarar Netbooks nuförtiden som inte bygger på ARM-arkitektur? Jag vill ha en liten billig dator som jag kan boota upp med olika operativsystem från USB utan att det skiter sig (som det gör med Chromebooks).