Permalänk
Medlem

Fläktar, utblås & insug

Hej!

Kan någon förklara för mig hur man vet om man sätter en fläkt på insug eller utblås? Jag har inga pilar eller märken på mina fläktar, men skulle gärna vilja sätta dom rätt första gången och inte hålla på att mixtra.

Tack

Permalänk
Medlem

Den skålade sidan på bladen pekar åt det hållet luften blåser.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Du vrider fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Den skålade sidan på bladen pekar åt det hållet luften blåser.

Okej, rätta mig om jag har fel nu då.

Skålade bladen innåt på fronten.
Skålade bladen uppåt på "golvet"
Skålade bladen uppåt på toppen
Skålade bladen bakåt bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Du vrider fläkten

Tack för ditt genomtänka svar, gav mig sååååå mycket.. Gå härifrån om du inte har något vettigt att tillägga.

Permalänk
Skrivet av careau:

Tack för ditt genomtänka svar, gav mig sååååå mycket.. Gå härifrån om du inte har något vettigt att tillägga.

Jag förstår inte frågan, du sätter fläkten så att själva "skålen" är på den sidan du vill att fläkten ska blåsa. Ska fläkten blåsa inåt i chassiet (inblås) så ska skålen vara synlig från insida chassiet, om fläkten ska vara utblåsfläkt ska du sätta fläkten så att skålen syns från utsidan. Eller testa bara att koppla in fläkten och känn med handen var fläkten blåser, så svårt är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Jag förstår inte frågan, du sätter fläkten så att själva "skålen" är på den sidan du vill att fläkten ska blåsa. Ska fläkten blåsa inåt i chassiet (inblås) så ska skålen vara synlig från insida chassiet, om fläkten ska vara utblåsfläkt ska du sätta fläkten så att skålen syns från utsidan. Eller testa bara att koppla in fläkten och känn med handen var fläkten blåser, så svårt är det inte

Okej, rätta mig om jag har fel nu då.

Skålade bladen innåt på fronten.
Skålade bladen uppåt på "golvet"
Skålade bladen uppåt på toppen
Skålade bladen bakåt bak?

Permalänk
Skrivet av careau:

Okej, rätta mig om jag har fel nu då.

Skålade bladen innåt på fronten.
Skålade bladen uppåt på "golvet"
Skålade bladen uppåt på toppen
Skålade bladen bakåt bak?

Då blåser frontfläkten inåt, golvfläkten inåt, toppfläkten utåt och bakfläkten utåt

Känns det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Då blåser frontfläkten inåt, golvfläkten inåt, toppfläkten utåt och bakfläkten utåt

Känns det bra?

Beskriv ett bra luftflöde är du snäll.

Permalänk
Medlem

"bra" luftflöde är kanske fel ord, "Tillräcklig" är bättre, enligt dina specs så behöver du inte världens bästa luftflöde, om du inte överklockar duktigt, har du ett/två utsug kommer du klara dig fint. du kommer sänka tempen i chassit kanske ett par grader om du sätter i en eller två insug

Jag har haft EXAKT samma grafikkort och cpu som dig i min förra burk och det funkade fint med endast ett utsug. då körde jag min 760 på 3.6 med liknande cpukylning du har

Det är först när du klockar eller kör crossfire/sli det är viktigt med bättre luftflöde.

Det finns lite olika teorier om luftflöde, men den de flästa gillar är att FLER UTBLÅS en insug vilket skapar undertryck så att den varma luften kommer ut snabbt, också att ha utblåsen högt upp i chassit för att varmluft stiger. dvs ett"bra" luftflöde är enligt de flästa :

Fler utblås en insug, utblås högt, insug lågt

Permalänk
Skrivet av careau:

Beskriv ett bra luftflöde är du snäll.

Låter jättebra med två inblås front och undertill (så länge båda har dammfilter) och de andra två som utblås, hoppas det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Hej!

Kan någon förklara för mig hur man vet om man sätter en fläkt på insug eller utblås? Jag har inga pilar eller märken på mina fläktar, men skulle gärna vilja sätta dom rätt första gången och inte hålla på att mixtra.

Tack

Chassiefläktar blåser alltid mot den sidan som har staden som håller motorn. Den "snygga" sidan är där den suger alltså.

I regel vill man ha fler fläktar in än ut då detta skapar ett mer kontrollerat flöde.
Andra teorier är att har man fler ut än in får man undertryck och då sugs det in luft genom springer där man kbe har filter och man får ett mer dammigt chassie. Om det stämmer vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

"bra" luftflöde är kanske fel ord, "Tillräcklig" är bättre, enligt dina specs så behöver du inte världens bästa luftflöde, om du inte överklockar duktigt, har du ett/två utsug kommer du klara dig fint. du kommer sänka tempen i chassit kanske ett par grader om du sätter i en eller två insug

Jag har haft EXAKT samma grafikkort och cpu som dig i min förra burk och det funkade fint med endast ett utsug. då körde jag min 760 på 3.6 med liknande cpukylning du har

Det är först när du klockar eller kör crossfire/sli det är viktigt med bättre luftflöde.

Det finns lite olika teorier om luftflöde, men den de flästa gillar är att FLER UTBLÅS en insug vilket skapar undertryck så att den varma luften kommer ut snabbt, också att ha utblåsen högt upp i chassit för att varmluft stiger. dvs ett"bra" luftflöde är enligt de flästa :

Fler utblås en insug, utblås högt, insug lågt

Grymt svar. Tack!
Så vad tycker du jag ska köra? Jag kör stock settings vill tillägga.

Permalänk
Hedersmedlem

Här är länk till samma fråga som jag gått igenom tidigare med en bild ;). Lätt att se vilket håll fläkten jobbar genom att titta på fläktbladen.
#11494300

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

"bra" luftflöde är kanske fel ord, "Tillräcklig" är bättre, enligt dina specs så behöver du inte världens bästa luftflöde, om du inte överklockar duktigt, har du ett/två utsug kommer du klara dig fint. du kommer sänka tempen i chassit kanske ett par grader om du sätter i en eller två insug

Jag har haft EXAKT samma grafikkort och cpu som dig i min förra burk och det funkade fint med endast ett utsug. då körde jag min 760 på 3.6 med liknande cpukylning du har

Det är först när du klockar eller kör crossfire/sli det är viktigt med bättre luftflöde.

Det finns lite olika teorier om luftflöde, men den de flästa gillar är att FLER UTBLÅS en insug vilket skapar undertryck så att den varma luften kommer ut snabbt, också att ha utblåsen högt upp i chassit för att varmluft stiger. dvs ett"bra" luftflöde är enligt de flästa :

Fler utblås en insug, utblås högt, insug lågt

Undertryck fungerar bara i chassin utan filter, har du undertryck och dammfilter kommer inte filtrena fungera som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Sen brukar pilarna inte synas så bra, kan sitta i nått hörn och vara lite lagom osynliga. Har inte alla fläktar pilar?

Permalänk
Medlem

Om du har fyra fläktar och fyra platser att sätta dom (front, botten, topp, bak) i är det rimligt att ha insug i fronten och botten (med filter är att föredra) och utblås i toppen och baktill.

Vad det gäller luftflöde och om det är tillräckligt beror det helt och hållet på vad man kör för fläktar och hur bra dom flåsar samt vad man har för temperaturer i rummet man sitter i.
I mitt fall behöver jag bra luftflöde då jag sitter i ett rum som får mycket solstrålning och blir väldigt varmt på sommaren.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Jag satte en fläkt i fronten för insug, en i botten för insug och en o toppen och en bak för utblås.

Mina tempraturer blev faktiskt bättre.
Idle i CoreTemp ligger den lägst kärnan på 29 grader och den högsta på 31 grader, helt OK tycker jag? Spelade CS:GO i 2 timmar igår och tempen steg cirka till 45 grader.. Är det OK tycker ni?

Permalänk
Medlem

Helt okej temperaturer.
Kolla GPU tempen också. Ligger den under 80 grader är du säker.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Helt okej temperaturer.
Kolla GPU tempen också. Ligger den under 80 grader är du säker.

Den ligger på 38 grader idle.

Permalänk
Medlem

Om man inte vet vilket håll den blåser så är det inte särskilt svårt att känna med handen...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Om man inte vet vilket håll den blåser så är det inte särskilt svårt att känna med handen...

Jag har redan löst det om du hade läst.