Permalänk

Kretsprogrammering med jobbdator

Hej!

Jag sitter på jobbet och stör mig på att det blir fel i programmeringen titt som tätt.
En sak jag märker är att när jag lägger in mjukvara på en krets nu i skrivande stund,
är att CPU-användningen ligger på 100% och jag funderar på om en del av problematiken ligger här.
Datorn har en enkärnig celeronprocessor på 2,8GHz och jag vill minnas att jag också hade nåt liknande
på typ stenåldern, går det ens att köpa enkärniga processorer längre?

Är det rimligt att anta att det kan bli fel ibland när datorn kämpar ihjäl sig på att bara skicka text?

Permalänk
Medlem

Är "programmeringen" tidskritisk? Dvs, vad händer om du överför datan långsammare?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Låter som om koden som skickar "din kod" över serie-gränssnitt? Är dåligt skriven typ

While ( bytesAttSända != 0)
SendBytes;

Den koden kommer 100% hogga den tråden den kör på. Så har du fler "cores", så kommer 1 core vara 100%, men de andra lediga för annat

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av TheCadde:

Är "programmeringen" tidskritisk? Dvs, vad händer om du överför datan långsammare?

En långsammare överföring är inte så önskvärd i och med att vi jobbar i en tidspressad serieproduktion. Och programmeringen av just dessa kretskort tar redan lång tid som det är tyvärr. Kan även tilläggas att jag inte har kunskapen att ens testa detta :b jag vet inte hur man begränsar hastigheten.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Låter som om koden som skickar "din kod" över serie-gränssnitt? Är dåligt skriven typ

While ( bytesAttSända != 0)
SendBytes;

Den koden kommer 100% hogga den tråden den kör på. Så har du fler "cores", så kommer 1 core vara 100%, men de andra lediga för annat

mvh Lazze

Ja, det överförs seriellt om jag inte har fattat helt fel. Använder en box som kallas Xilinx Platform Cable USB om det säger nån något.
Så fler en flerkärnig processor vore lämplig, eller kan koden ändras?

Permalänk

Nu blandade jag ihop saker, i momentet jag pratar om läggs mjukvara in på kretsen med en vanlig USB-Seriell koppling.

Permalänk
Medlem

Jag får be om ursäkt för mitt kryptiska inlägg, vad jag menade var alltså om du måste skicka datan i en viss hastighet och att du inte redan kan skicka den i den hastighet du behöver eller att du försöker skicka alldeles för snabbt.
Alltså att enheten du försöker programmera inte hinner med i hastigheten som är vald som exempel.

Det är förståss om jag uppfattat problemet rätt, att det blir fel vid överföringen och att du måste starta om överföringen hela tiden.

Men eftersom du inte vet hur det fungerar under skalet så kan jag inte förklara varför processorn kör på 100%.
Fast det är orimligt att den skulle göra det för att pumpa data över en USB 2.0 anslutning då den bara klarar 480 MBit/s vilket en 2.8 GHz processor borde klara utan problem, även enkärniga.

Om du använder Xilinx egna programvara för att överföra datan så får jag hänvisa dig till:

http://www.xilinx.com/support/documentation/data_sheets/ds593...

Då det är dokumentationen för enheten du uppgett att du använder och dess medföljande programvara. Jag har inte läst hela (då det inte intresserar mig) men jag kan rekommendera dig att titta på sidan 6 där dom beskriver hur man gör en manual connect där man kan sätta önskad hastighet osv.

Verkar också som möjligheten finns att köra fler än 1 programmeringar åt gången om det skulle vara önskvärt. Det är nog inte helt orimligt att den processorn ni kör på nu skulle klara fler överföringar samtidigt (men jag kan ju som sagt inte förklara varför den trots detta nyttjar 100%) och en flerkärning processor skulle ju kunna klara ännu fler överföringar på samma gång och samtidigt ha tid över till annat. (som t.ex att göra saker med datorn)
Fast varje programmering skulle ju kräva sin separata Xilinx enhet...

Du kan också passa på att fråga Xilinx om ditt problem då dom garantera vet mer om det än oss.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt