Kände jag verkligen en bränd doft? Upplåsning av P2 960T

Permalänk
Medlem

Kände jag verkligen en bränd doft? Upplåsning av P2 960T

Hej, Sweclockare.

Igår var jag ute på ett själsligt äventyr inom mig själv då jag för första gången försökte att låsa upp min phenom ii 960t till en "Hexa core". Jag blev till en början oerhört lycklig då jag märker att jag lyckats, och självklart låter jag stresstesterna börja. Jag klarar till en början att köra OCCTs test i 30 minuter samtidigt som jag kör en youtube film i HD. (Jag gör detta då min processor alltid klarar att köra stresstester när jag nått en ny överklockning, men alltid kraschar om den är instabil när jag startar en youtube film.)

Jag höjer sedan klocken med 100 mhz och börjar testa. Men det är då jag tror mig känna en bränd doft som luktade lite likt en pappersfabrik som ibland kör förbi. Efter som att jag är oerhört paranoid när det gäller överklockning så börjar jag nu undra om detta verkligen kom från datorn eller utifrån. När jag luktade i datorn, precis ovanför processorn, så kände jag ingenting alls, bara den vanliga "dator doften"

Cpu-tin höll sig runt 56 c under båda testerna och detta tycks av erfarenhet stämma, med andra ord borde inte processorn blivit för varm. Dock försvann cpu-core mätningarna från mina hw-monitorer, men detta tycks vara vanligt samt att kärnorna håller sig generellt på ca 2/3 av min cpu-tin på min dator, och jag brukar inte lite på dessa mätningar.

Skulle vara väldigt tacksam för svar, då jag gillar tanken av en hexacore i mitt system, är även lessen för den långa förklaringen, har markerad det viktigaste med fet text

MvH Orkhan

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt något i ugnen?

Bränddoft kommer ju oftast från nättagget inte processorn. kan du starta datorn eller har du haft något annat problem än bränddoft?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Bör inte ha varit någon fara. Ditt moderkort ska ju klara av x6 och det är ju ingen monsteröverklockning heller. Tror att det var inbillning, annars kan jag tänka mig att moderkortet inte är till för överklockning och att strömförsörjningen går ?varmt?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Du har inte glömt något i ugnen?

Bränddoft kommer ju oftast från nättagget inte processorn. kan du starta datorn eller har du haft något annat problem än bränddoft?

Skrivet av Wallman_91:

Bör inte ha varit någon fara. Ditt moderkort ska ju klara av x6 och det är ju ingen monsteröverklockning heller. Tror att det var inbillning, annars kan jag tänka mig att moderkortet inte är till för överklockning och att strömförsörjningen går ?varmt?

Mja det märkliga är ju att jag har haft normalt sett kör cpun i 3.6 ghz med 1.36 volt istället för stock 1.3 samt att jag endast hade 1.325 volt när jag låste upp den, vilket är mindre än vanliga 1.36. Där av min förvåning. Nätagget är för övrigt en av de delarna jag litar mest på i systemet. Fraktal Design Integra 500w 80+ cert

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz