Permalänk
Medlem

Hur ser min OC på 2500k ut?

Ganska grön inom området. Har använt en guide med likadan CPU/MOBO som utgångspunkt och sen "tweakat" lite själv. Setup kolla sign. Överklockningen är tänkt till en 24/7 användning. I prime95 blend testet har jag maxat fläktarna på min corsair h80i till 2600-2700 RPM. Har annars i vardaglig användning runt 1000-2000RPM.

Kört prime95 blend i ca 1 timme utan några fel.

Inställningar:
VRM fixed frequency mode: 3.5
CPU Voltage: 1.37
DRAM Voltage: 1.65
CPU current capability: 130%

Bilddump på realtemp, CPU-Z bl.a.
http://s23.postimg.org/abvqvif7v/stresstest.png

Ser det stabilt ut? Borde jag sänka något? Finns det utrymme för mer OC?

Permalänk
Medlem

Det ser acceptabelt ut. Personligen skulle jag inte gå mkt längre.

Vilken IMC-spänning använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det ser acceptabelt ut. Personligen skulle jag inte gå mkt längre.

Vilken IMC-spänning använder du?

Vad är IMC-spänning? har använt mig av den här http://www.youtube.com/watch?v=_fxXB5iiVS0
Spänningarna hittar du på 1.40.

Permalänk

Kyler du den bra och håller dig under 80 grader ska det inte vara några problem. Jag har min gräns vid 1.5v men då har jag custom vatten.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Vad är IMC-spänning? har använt mig av den här http://www.youtube.com/watch?v=_fxXB5iiVS0
Spänningarna hittar du på 1.40.

Spänningen till minneskontrollern.

Intel säger att DRAM-spänningen inte ska överskrida IMC+0,5V. Därför brukar 1,5V-speccade minnen rekommenderas till SB.

Det kommer antagligen att funka bra ändå, men i teorin så kan stor spänningsskillnad mellan IMC och DRAM vara slitsamt i längden.

Kanske kan du komma undan med att sänka DRAM-spänningen. Avgör själv hur du vill göra.

Permalänk

För en 24/7 OC så tycker jag att det där är passligt. Tror 100MHz till skulle ändra siffrorna rätt så mycket i jämförelse med den märkbara prestandaökningen.

Skulle dock rekommendera att du körde denna OC i flera program än bara prime! Iaf enligt min erfarenhet med att överklocka min 2500k så har prime varit helt klart det lättaste programmet att inte faila! Är väl såklart från fall till fall som med allt annat, men vad tycker OCCT om din OC då?

Permalänk
Medlem

jag lånar tråden lite,
håller på att överklocka min fx 8320, har vart uppe på 5Ghz (yay) men då ligger CPU Voltage på 1.68000 max.

då undrar jag hur mycket vågar jag kräma in i processorn (antal volt) för en stabil 24/7 klock?

har de rullandes nu i inställningarna:
multiplier: x24,0
bus speed: 200,68
Core voltage: 1.560v
denna klock är precis stabil och man kan inte gå något högre på den volten.

så hur mycket är mac/bra för processorn att ha i 24/7 så jag slipper brända saker....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

jag lånar tråden lite,
håller på att överklocka min fx 8320, har vart uppe på 5Ghz (yay) men då ligger CPU Voltage på 1.68000 max.

då undrar jag hur mycket vågar jag kräma in i processorn (antal volt) för en stabil 24/7 klock?

har de rullandes nu i inställningarna:
multiplier: x24,0
bus speed: 200,68
Core voltage: 1.560v
denna klock är precis stabil och man kan inte gå något högre på den volten.

så hur mycket är mac/bra för processorn att ha i 24/7 så jag slipper brända saker....

Finns väl egentligen ingen hård gräns. Ju högre spänning desto mer sliter det.
Hur varmt går den?

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en riktigt bra om tempen håller sig där. Själv skulle jag inte gå över 1.35-1.37 om jag skulle ha den 24/7 med luftkylning, däremot bör du köra prime95s stresstest i minst 12h, helst 24h för att se om den verkligen är stabil.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Finns väl egentligen ingen hård gräns. Ju högre spänning desto mer sliter det.
Hur varmt går den?

i idle här på dh (validerar och kört superPI)
så är det 47 C när den går i load maxxar den ur på 60 C ungefär

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

i idle här på dh (validerar och kört superPI)
så är det 47 C när den går i load maxxar den ur på 60 C ungefär

Sextio är lugnt iaf.

Permalänk

60C MAX med den volten?! Ladda ner IntelBurnTest och kör en standard runda. Bye bye 60C (jo AMD test går bra där..)

Permalänk
Medlem

Prime95 är väldigt snällt till OC har jag märkt. OCCT är det som mina överklockningar inte kan passera nästan alltid. Prime95 är i princip alltid lugnt. Men jag kör alltid minst OCCT linpack 1h, OCCT runt 8h+ och Prime95 12h minst. IntelBurntest och superpi på det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

jag kör prime 95 när jag testar load, och superpi för hastighet, sen har jag cpu-z till att kolla.
använder ai suit för att hålla koll på temperaturerna (är uefi i operativet) så det borde vara rätt säkert?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

jag kör prime 95 när jag testar load, och superpi för hastighet, sen har jag cpu-z till att kolla.
använder ai suit för att hålla koll på temperaturerna (är uefi i operativet) så det borde vara rätt säkert?

Imo, kör OCCT, det, enligt mina erfarenheter, testar verkligen om systemet är stabilt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Imo, kör OCCT, det, enligt mina erfarenheter, testar verkligen om systemet är stabilt.

har det på datorn, så varför inte?
men jag tycker occt verkar buggigt, får upp fel efter någon minut, med oc som jag vet är stabil...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

har det på datorn, så varför inte?
men jag tycker occt verkar buggigt, får upp fel efter någon minut, med oc som jag vet är stabil...

Stabil för det mesta du gör kanske men inte allt du kan göra. Du kan ju utesluta andra fel (som fel i OCCT) om du sparar din OC och testar helt stock.
OCCT (linpack) och IBT (v2) är de som belastar din systemstabilitet mest/bäst imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

har det på datorn, så varför inte?
men jag tycker occt verkar buggigt, får upp fel efter någon minut, med oc som jag vet är stabil...

Det är med all säkerhet inte buggigt och din OC är inte stabil. Som MP-Jan säger, säkerligen stabil för det mesta men om din dator hänger sig helt plötsligt någon gång så beror det troligtvis på din OC, som inte är 100% stabil.

Skrivet av MP-Jan:

Stabil för det mesta du gör kanske men inte allt du kan göra. Du kan ju utesluta andra fel (som fel i OCCT) om du sparar din OC och testar helt stock.
OCCT (linpack) och IBT (v2) är de som belastar din systemstabilitet mest/bäst imo.

Dock varit med om, flera gånger, att OCCT linpack passeras problemfritt och får problem med vanliga OCCT-testet efter bara runt 10 min.

Jag är ganska "kräsen" vad gäller en stabil OC då jag bokstavligt hatar slumpmässiga fel som att datorn låser sig osv, så jag är stensäker på en stabil överklock när jag klockar.

Grejen är att jag får problem när jag inte ens belastar CPUn (kanske bara runt 30-50%) när den inte är stabil i OCCT, men fullt stabil i Prime95 i över 12h.

Så, för mig är OCCT-stabil ett måste.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är med all säkerhet inte buggigt och din OC är inte stabil. Som MP-Jan säger, säkerligen stabil för det mesta men om din dator hänger sig helt plötsligt någon gång så beror det troligtvis på din OC, som inte är 100% stabil.

Dock varit med om, flera gånger, att OCCT linpack passeras problemfritt och får problem med vanliga OCCT-testet efter bara runt 10 min.

Jag är ganska "kräsen" vad gäller en stabil OC då jag bokstavligt hatar slumpmässiga fel som att datorn låser sig osv, så jag är stensäker på en stabil överklock när jag klockar.

Grejen är att jag får problem när jag inte ens belastar CPUn (kanske bara runt 30-50%) när den inte är stabil i OCCT, men fullt stabil i Prime95 i över 12h.

Så, för mig är OCCT-stabil ett måste.

Använder du LLC för din överklockning?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Använder du LLC för din överklockning?

Yes, påverkar det OCCT-resultat? Vcore skiftar mellan 1.35x och 1.36x. Men kör level 5, som är i princip +/-0 för manuellt i bios i load.

(kom på att du antagligen menar att datorn kan bli ostabil med bara 30-50% load, men kör level5 så vcoren går inte ner alls i idle)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Yes, påverkar det OCCT-resultat? Vcore skiftar mellan 1.35x och 1.36x. Men kör level 5, som är i princip +/-0 för manuellt i bios i load.

(kom på att du antagligen menar att datorn kan bli ostabil med bara 30-50% load, men kör level5 så vcoren går inte ner alls i idle)

Det finns de som menar att man kan se i IBT (kör oxå linpack) om du får stora skiftningar på speed så kan det tyda på att din volt är lite i lägsta laget; att den precis passerar för vad som klassas som stabilt. Små skiftningar blir det alltid och det kan vara svårt att säga vad som bakgrundsaktivitet och vad som är "throttling". Man kan testa och se om ens resultat jämnas ut och/eller förbättras om man höjer volten ,005-,015.

IBT och OCCT skiftar i sin belastning (fram mot slutet av varje cykel) och det kan man se på både temp och volt. Därför menar jag att LLC kanske inte kompenserar tillräckligt när belastningen plötsligt sjunker. Varför du ev. då upplever instabilitet vid lägre belastning.

Sannolikt är ditt problem mer komplicerat än så men kanske värt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det finns de som menar att man kan se i IBT (kör oxå linpack) om du får stora skiftningar på speed så kan det tyda på att din volt är lite i lägsta laget; att den precis passerar för vad som klassas som stabilt. Små skiftningar blir det alltid och det kan vara svårt att säga vad som bakgrundsaktivitet och vad som är "throttling". Man kan testa och se om ens resultat jämnas ut och/eller förbättras om man höjer volten ,005-,015.

IBT och OCCT skiftar i sin belastning (fram mot slutet av varje cykel) och det kan man se på både temp och volt. Därför menar jag att LLC kanske inte kompenserar tillräckligt när belastningen plötsligt sjunker. Varför du ev. då upplever instabilitet vid lägre belastning.

Sannolikt är ditt problem mer komplicerat än så men kanske värt att testa?

IBT-hastigheten ska jag kika upp imorgon (kört prime95 nu i 6h och ska fortsätta under natten, vill gärna inte stänga av). Antar att det räcker med ett par tester som visar ungefär samma resultat för att klargöra? Får jag ganska ojämnt ska jag öka något steg och kika vidare, annars kör jag på detta.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

IBT-hastigheten ska jag kika upp imorgon (kört prime95 nu i 6h och ska fortsätta under natten, vill gärna inte stänga av). Antar att det räcker med ett par tester som visar ungefär samma resultat för att klargöra? Får jag ganska ojämnt ska jag öka något steg och kika vidare, annars kör jag på detta.

Jag skulle inte bemöda mig att köra Prime95 ens en timme om du brukar köra IBT och OCCT (linpack + AVX). Rätta mig om jag har fel men det resultat du får från IBT efter 20 rundor med max (>90%) minne är värt flera gånger fler timmar under Prime95. Du byter timmar mot minuter av stabilitetstest.
Fast jag ska inte säga hur och vad du ska göra för att testa din OC men personligen anser jag att Prime95 har mött sin överman i de senaste versionerna av OCCT och IBT.

Kör minst 10 rundor och på lägst "very high" (för att få så lång beräkningstid som möjligt). Diffar det inte mkt mer än bara säg ,3-,4 gflops så är det bra. Och ökar din speed efter volthöjning så beräknar CPUn alltså mer effektivt, dvs utan throttling och det betyder att du borde höja din volt.
Tycker förresten att din LLC som Gigabyte-kortet matar ut är lite svagt, om lvl 5 är högsta(?) men det är för att Extreme på mitt Asus-kort höjer volten från det man har ställt in manuellt.

Läsvärt:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2195063 Kolla på sidan fem
främst för dem med X79-plattform:
http://www.overclock.net/t/1189242/sandy-bridge-e-overclockin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag skulle inte bemöda mig att köra Prime95 ens en timme om du brukar köra IBT och OCCT (linpack + AVX). Rätta mig om jag har fel men det resultat du får från IBT efter 20 rundor med max (>90%) minne är värt flera gånger fler timmar under Prime95. Du byter timmar mot minuter av stabilitetstest.
Fast jag ska inte säga hur och vad du ska göra för att testa din OC men personligen anser jag att Prime95 har mött sin överman i de senaste versionerna av OCCT och IBT.

Kör minst 10 rundor och på lägst "very high" (för att få så lång beräkningstid som möjligt). Diffar det inte mkt mer än bara säg ,3-,4 gflops så är det bra. Och ökar din speed efter volthöjning så beräknar CPUn alltså mer effektivt, dvs utan throttling och det betyder att du borde höja din volt.
Tycker förresten att din LLC som Gigabyte-kortet matar ut är lite svagt, om lvl 5 är högsta(?) men det är för att Extreme på mitt Asus-kort höjer volten från det man har ställt in manuellt.

Level 10 är max. Så jag har långt kvar i "LLC-nivå". Dock är jag lite osäker. Jag sänker gärna vcoren i idle och kör manuell vcore på kanske 1.3 och kör LLC på den nivån så jag får 1.35 i load, så får testa mig fram där. Kanske level 6 vore det optimala, eller helt enkelt köra en ännu lägre vcore i idle och köra level 7. Bör väl vara bättre i längden. Allt under level 5 ger mindre vcore i load och allt över ger mer.

Lite ostabilt, dock är den helt stabil i Prime, OCCT etc, men antar att jag bör öka litet snäpp för att få den mer effektiv dvs?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Level 10 är max. Så jag har långt kvar i "LLC-nivå". Dock är jag lite osäker. Jag sänker gärna vcoren i idle och kör manuell vcore på kanske 1.3 och kör LLC på den nivån så jag får 1.35 i load, så får testa mig fram där. Kanske level 6 vore det optimala, eller helt enkelt köra en ännu lägre vcore i idle och köra level 7. Bör väl vara bättre i längden. Allt under level 5 ger mindre vcore i load och allt över ger mer.

http://oi44.tinypic.com/2uh495s.jpg

Lite ostabilt, dock är den helt stabil i Prime, OCCT etc, men antar att jag bör öka litet snäpp för att få den mer effektiv dvs?

Ja, det såg lite hoppigt ut. Däremot inte som jag hade föreställt mig. Det ser nästan ut som att den sjunker i prestanda efter några rundor, som vid värme(??) throttling. Fast det borde väl iofs slå in tidigare... Hmm... Lite märkligt, måste jag säga. Testa höj volten och se om du får en "tajtare" (avg.) speed.
Har du möjlighet att köra LinX?
Har ~106,3Gflops med största differensen om just ca. 0,3 (IBT).

Vet dem som kör just högsta på lvln, "extreme" eller motsv. för att få så låg idle volt som möjligt. Funkar för vissa, sämre för andra. För mig fungerar det galant och är en okej kompromiss för mig som inte har en K-processor och kan använda mig av multin fritt för att nå 4,6 GHz. Offset är ju annars överlägset sett från strömförbrukningssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja, det såg lite hoppigt ut. Däremot inte som jag hade föreställt mig. Det ser nästan ut som att den sjunker i prestanda efter några rundor, som vid värme(??) throttling. Fast det borde väl iofs slå in tidigare... Hmm... Lite märkligt, måste jag säga. Testa höj volten och se om du får en "tajtare" (avg.) speed.
Har du möjlighet att köra LinX?
Har ~106,3Gflops med största differensen om just ca. 0,3 (IBT).

Vet dem som kör just högsta på lvln, "extreme" eller motsv. för att få så låg idle volt som möjligt. Funkar för vissa, sämre för andra. För mig fungerar det galant och är en okej kompromiss för mig som inte har en K-processor och kan använda mig av multin fritt för att nå 4,6 GHz. Offset är ju annars överlägset sett från strömförbrukningssynpunkt.

Hade, om jag minns rätt max 75 grader när jag körde det där testet så bör inte vara problemet.

1.35vcore:

1.34vcore:

Lite konstigt, det här är med 1.36vcore:

Förstår inte logiken i Linx längre. Testade 1.35vcore igen, och då får jag samma resultat som tex 1.36vcore. Verkar som 102-testet "buggade ur".

Tack för hjälpen hittills, förresten.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hade, om jag minns rätt max 75 grader när jag körde det där testet så bör inte vara problemet.

1.35vcore:
http://oi39.tinypic.com/bed828.jpg

1.34vcore:
http://oi44.tinypic.com/2qbhkcj.jpg

Lite konstigt, det här är med 1.36vcore:
http://oi41.tinypic.com/33uy0lx.jpg

Förstår inte logiken i Linx längre. Testade 1.35vcore igen, och då får jag samma resultat som tex 1.36vcore. Verkar som 102-testet "buggade ur".

Tack för hjälpen hittills, förresten.

Det där ser ju riktigt bra ut men om du hade haft lite högre teststorlek, ~4000MB som i IBT så hade det varit mer förlitligt.

Inga problem, förresten, det är trevligt att få hjälpa till och utbyta erfarenheter.

Laborerat något med högre LLC-nivå och lägre grundvolt?
Min går ner till ca. 1,26 vid idle och ca. 1,3 vid full load och det fungerar som sagt riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Ska följa denna med intresse. Har ett trasigt batteri i mitt moderkort så när jag installerade ny hårdvara så försvann inställningarna och jag hade bara 4,4 sparat som profil på moderkortet. Kom då aldrig över 4,5 med min 2500k

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

om nu min oc är instabil, hur mycket vciore är att rekomendera för att lägga till?

brukar läga till 0,015 för varje blåskärm...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.