Permalänk

Problem med att montera kylflänsen

Så jag skulle sätta en ny processor i min dator. Dum som jag var trodde jag att man behövde skruva loss själva konsolen som kylflänsen är monterad på. När jag sedan skulle sätta på den igen så gick det inte att skruva fast den. Skruvarna hade "blivit för små".
Har ni någon lösning på mitt problem?

Permalänk
Medlem

Skruvar krymper inte. Är det inte bara så att du monterat något fel?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det skruvat i plast så kan det kladda lite i gängorna, men varför inte skriva ut vad du har för delar eller visa bilder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Moderkortet är en GA-78LMT-S2P med en AM3+ socket. Processorn är en AMD FX-4100 4c. Jag köpte varken fläkten eller kylflänsen separat.

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar att gängorna är så skadade att de går runt i bakplattan under moderkortet? Den på bilden, eller har du lossat nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har inte lossat något annat. Är gängorna i hålen i moderkortet eller på själva konsolen?

Permalänk
Medlem

Du får nog visa lite bilder för att vi ska se vad du gjort.
Normalt sett ska du inte behöva lossa skruvarna. Kylaren sitter med fjäderbelastning i ramen* som är skruvad i plattan. Har du lossat skruvarna istället för fästanordningen så måste du kämpa mot fjäderbelastningen för att få skruvarna på plats.
Se om det inte finns någon spännarm att lossa för att dela kylfläns och ram.

* ramen är inte längre en ram. Den är krympt så bara kortsidorna återstår så det är snarare två plastbockar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Här får ni bilden ni har önskat er:

Som ni ser har jag segerrikt lyckats ta bort kylaren och allt det, problemet var dock att jag "råkade" skruva av ramen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saltgranat:

Här får ni bilden ni har önskat er:

http://s1302.photobucket.com/user/Saltgranat/media/IMG_06111_...

Som ni ser har jag segerrikt lyckats ta bort kylaren och allt det, problemet var dock att jag "råkade" skruva av ramen.

Länka rätt så blir det ännu bättre

Du har lossat den blå ramen? Den sitter skruvad i plåtplattan på baksidan, kolla de bilder jag länkade, har du dragit sönder skruvarna får du väl i så fall byta ut dem och har du dragit sönder plåtplattan så får du byta ut den, skruvar har du nästan överallt, bara besök en järnhandel av nån sort och en komplett fästram brukar den lokale datorreparatören ha eller så skaffar du ett trasig moderkort och plockar den från, det är samma på am 2-3 så det är inte så svårt att hitta ett komplett fäste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.