Permalänk
Medlem

Mystiska krascher

Hej!

Jag slutade använda min dator i vintras pga att den började krascha väldigt ofta. Datorn är nu ungefär tre år gammal och jag har inte rört den mer än att trycka på sätta på knappen. Jag tycker att krascherna är väldigt konstiga och väldigt oberäkliga, de kan hända när som helst.

Kan nämna en specifik händelse:
Jag spelade en match League of Legends, jag hade spelat några minuter in på matchen och märkte inte av någonting som var avvikande mot andra gånger. Helt plötsligt fryser skärmen, ljudet fungerar och jag kan fortfarande prata med med mina vänner i Skype, men jag kan inte röra min karaktär och datorn ger inga responser på något (t.ex. ctrl+alt+del).

Helt plötsligt kan jg inte längre höra mina vänner och hörlurarna ger av sig ett mycket högt ljud, efter ett tag börjar även mina externa högtalare att låta, fortfarande frusen i LoL matchen. Jag väntar ett tag och ser att skärmen börjar fyllas av streck, både vertikala och horisontala, i många olika färger.

Med ett skarpt ljud stängdes datorn av helt innan den startade upp sig själv i blue-screen läge och menade på flera fel. Den gav mig frågan att den själv skulle lösa kraschen genom att söka igenom den, den lyckades iaf att starta upp sig själv efter några minuter intensiv väntan från min sida.

Kan tillägga att datorn startade upp med det gammla windows temat (det gråa innan xp) och att min första reaktion var att ändra temat vilket resulterade i ännu en krasch, helt identisk med förra fallet.

Nu händer samma sak varje gång jag använder datorn, det kan vara vad som helst, det kan ta längre eller kortare tid, det kan hände när som helst men datorn hinner aldrig vara på i mer än en halvtimme. Jag lyckas inte finna något mönster i när den kraschar men jag får känslan att det kraschar när jag utför saker som är lite mer krävande, t.ex spelar. Men den dör även när den bara är inne på internet eller på skrivbordet.

Någon som har några idéer för att lösa detta problem?

Permalänk
Medlem

Pröva med ett annat grafikkort är det enda jag kommer på just nu ifall du har möjligheten

Permalänk

Det där med vertikala linjer låter nästan som att det är nåt konstigt som pågår med grafikkortet.

http://www.youtube.com/watch?v=l4-MHELShUM
För honom blir det en helt svart bild, och konstiga ljud kommer från högtalarna.

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem

Kan va nästan vad som helst - hårdvara eller mjukvara.

Börja med "the basic".

Ta isär datorn och blås ordentligt rent från damm.

Ta ur och sätt i ALLT som sitter i moderkortet utom processors - blås rent från damm när du håller på.

Se till att du har bra ventilation för att unvika överhettning.

Kolla ordentligt på alla kontakter som har att göra med PSU:n.

Om du har överklockat ska du så klart ta bort det men det förutsätter jag att du inte har.

I windows kan du testa och se om du ser någon konflikt i "device manager".

Eller något program i systemhanteraren som inte bör vara där eller drar onödigt mycket cpu.

Du kan också testa att köra något program som registry mechanic.

Permalänk
Medlem

Första steget blir att blåsa rent, kommer inte hinna göra det förens på måndag. Lägger då upp resultatet efter blåsningen och ger er experter en ny lägesrapport

Bara en snabbis, är väldigt lost på komponent-sidan av datorer, vad är PSU?

Permalänk
Skrivet av vEILDEE:

Första steget blir att blåsa rent, kommer inte hinna göra det förens på måndag. Lägger då upp resultatet efter blåsningen och ger er experter en ny lägesrapport

Bara en snabbis, är väldigt lost på komponent-sidan av datorer, vad är PSU?

Den ger ström till alla komponenter i datorn. Ser ut så här
http://2.bp.blogspot.com/-XaexZLnWeVI/UY-uaJctofI/AAAAAAAAA_w...

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Första steget blir att blåsa rent, kommer inte hinna göra det förens på måndag. Lägger då upp resultatet efter blåsningen och ger er experter en ny lägesrapport

Bara en snabbis, är väldigt lost på komponent-sidan av datorer, vad är PSU?

PSU är ett nätaggregat och sitter högst upp eller längst ned på insidan av chassit, en metall låda med sladdar på baksidan.

Permalänk
Medlem

Vad är ditt nätaggs märke modell och vilket grafikkort belastar nätagget?
Är dom också 3 år gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Hej!

Jag slutade använda min dator i vintras pga att den började krascha väldigt ofta. Datorn är nu ungefär tre år gammal och jag har inte rört den mer än att trycka på sätta på knappen. Jag tycker att krascherna är väldigt konstiga och väldigt oberäkliga, de kan hända när som helst.

Kan nämna en specifik händelse:
Jag spelade en match League of Legends, jag hade spelat några minuter in på matchen och märkte inte av någonting som var avvikande mot andra gånger. Helt plötsligt fryser skärmen, ljudet fungerar och jag kan fortfarande prata med med mina vänner i Skype, men jag kan inte röra min karaktär och datorn ger inga responser på något (t.ex. ctrl+alt+del).

Helt plötsligt kan jg inte längre höra mina vänner och hörlurarna ger av sig ett mycket högt ljud, efter ett tag börjar även mina externa högtalare att låta, fortfarande frusen i LoL matchen. Jag väntar ett tag och ser att skärmen börjar fyllas av streck, både vertikala och horisontala, i många olika färger.

Med ett skarpt ljud stängdes datorn av helt innan den startade upp sig själv i blue-screen läge och menade på flera fel. Den gav mig frågan att den själv skulle lösa kraschen genom att söka igenom den, den lyckades iaf att starta upp sig själv efter några minuter intensiv väntan från min sida.

Kan tillägga att datorn startade upp med det gammla windows temat (det gråa innan xp) och att min första reaktion var att ändra temat vilket resulterade i ännu en krasch, helt identisk med förra fallet.

Nu händer samma sak varje gång jag använder datorn, det kan vara vad som helst, det kan ta längre eller kortare tid, det kan hände när som helst men datorn hinner aldrig vara på i mer än en halvtimme. Jag lyckas inte finna något mönster i när den kraschar men jag får känslan att det kraschar när jag utför saker som är lite mer krävande, t.ex spelar. Men den dör även när den bara är inne på internet eller på skrivbordet.

Någon som har några idéer för att lösa detta problem?

Vilket operativsystem har du, är det nedladdat eller köpt? Vilka är komponenterna i din dator?

Permalänk
Medlem

Psu = Power supply unit
Gpu = Graphical processing unit
CPU = Central Processing unit

Det är ett helt jävla virrvarr med förkortningar! Om man är osäker så är det bästa alltid att fråga Då slipper man stå där med fel saker och känna sig som ett pucko i efterhand ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vad är ditt nätaggs märke modell och vilket grafikkort belastar nätagget?
Är dom också 3 år gamla?

Datorn är en HP Pavilion p6320sc. Jag har ingen aning om vad som finns i den eller någonting. Det ända jag vet är att jag hjar köpt den för 2-3 år sedan och använt den mycket. Jag har aldrig öppnat den eller någonting så är helt lost på datorns komponenter, men här är en länk till lite information om datorn: http://www.inet.se/produkt/1968856/hp-pavilion-p6320sc

Grafikkortet är detta:
ATI Radeon HD 4650

Skrivet av Puttefnasket:

Vilket operativsystem har du, är det nedladdat eller köpt? Vilka är komponenterna i din dator?

Operativsystemet är ett köpt Windows 7 64-bit. Komponenterna får du försöka luska fram själv på denna sida: http://www.inet.se/produkt/1968856/hp-pavilion-p6320sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Datorn är en HP Pavilion p6320sc. Jag har ingen aning om vad som finns i den eller någonting. Det ända jag vet är att jag hjar köpt den för 2-3 år sedan och använt den mycket. Jag har aldrig öppnat den eller någonting så är helt lost på datorns komponenter, men här är en länk till lite information om datorn: http://www.inet.se/produkt/1968856/hp-pavilion-p6320sc

Grafikkortet är detta:
ATI Radeon HD 4650

Operativsystemet är ett köpt Windows 7 64-bit. Komponenterna får du försöka luska fram själv på denna sida: http://www.inet.se/produkt/1968856/hp-pavilion-p6320sc

Baserat på infon enligt ovan så kan man anta att datorn är knökfull av damm

Har du aldrig öppnat datorn sedan du köpte den så är det verkligen på tiden nu.

Permalänk
Medlem

Datorn är öppnad!

Datorn är öppnad och noga avdammad för det var onekligen mycket damm, stora dammtussar på vissa ställen, fläktar å dylikt helt gråtäckta av damm.

En fin liten dammtuss inuti datorn.

Jag kopplade in datorn och den startade mycket fint och var hanterlig även fast den var otroligt seg. Min första reaktion var att återställa datorn så hela tjofräset blev som nytt. Men då kraschade datorn och skärmen har sedan dess varit fylld med färger och streck, inzoomningar och annat skumt. Men denna gång lyckades jag fånga allt på bild. Så här är bilderna:

I kontrollpanelens meny, precis innan den skulle starta om för en systemåterställning.

Tyvärr han jag inte fota detta, det var en bluescreen fylld med massa missbildningar.

Efter bluescreenen så stängdes datorn av och efter att vart svart i någon sekund så såg datorn ut såhär.

Precis efter datorn stängts av och första startskärmen var passerad så började den läsa in datorns filer å förberedde återställningen, såhär såg det ut då.

Nu var det dags för den konstigaste skärmen, som inte föreställer något jag tidigare stött på, vad är detta?

Det hela avslutades här med två oklickbara alternativ och en kryssknapp som ledde mig tillbaka till datorn.

Och här är jag nu, back on square one med en nu ren datorn men i oförändrat status.

Datorn fungerar, men är mycket seg och i ett väldigt höglåtande läge. Har inte vågat röra den mer. Vad säger ni? Har uppfattningen förändras nu med lite bilder? Vad blir nästa steg?

Jag gissar att grafikkortet inte mår som det ska, vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Svar önskas då jag vill lösa detta!

Permalänk
Medlem

Från dina bidler så ser man ju direkt att något är galet med grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag håller med de andra, min gissning är att det är något helt galet med grafikkortet. Vilket är väldigt lätt att lösa då man bara kan byta ut det mot ett annat grafikkort och se om man får felet då. (kanske lite knepigare om man inte har något annat grafikkort men det vilket fäll som helst inte ett specielt stort ingrepp i datorn att göra).

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Svar önskas då jag vill lösa detta!

Byt ut grafikkortet, förslagsvis till detta. Om inte det funkar så tror jag på en trasig PSU.

Kan även nämna att exakt samma saker hände med mitt 4350, bara sådär

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort kan orsakas av trasig budget nätagg så det kan vara båda.

I många av dom fall tar den en viss tid efter bytet av tex trasigt grafikkort innan problem dyker upp igen. Det är ena skäl till att man inte vill ha budget nätagg. Andra skälet är att budge agg inte klarar av de bättre grafikkorten oavsett antal watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Trasigt grafikkort kan orsakas av trasig budget nätagg så det kan vara båda.

I många av dom fall tar den en viss tid efter bytet av tex trasigt grafikkort innan problem dyker upp igen. Det är ena skäl till att man inte vill ha budget nätagg. Andra skälet är att budge agg inte klarar av de bättre grafikkorten oavsett antal watt.

Tänker att standard nätagget borde klara standard grafikkortet. Lite skulle jag kunna lägga ner för att fixa datorn, några tips på nätagg och grafikkort som klara att samarbeta utan att prislappen sticker iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Tänker att standard nätagget borde klara standard grafikkortet. Lite skulle jag kunna lägga ner för att fixa datorn, några tips på nätagg och grafikkort som klara att samarbeta utan att prislappen sticker iväg.

Detta och Detta

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Oj, nätagg var billigt, det gillas! Tyvärr var det utan lager, något annat?

Permalänk
Medlem

Jag har hittat vad som med min väldigt inkoatibla dator-hjärna verkar vara problemet, en icke snurrande grafikkortsfläkt!

Datorn när den är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Oj, nätagg var billigt, det gillas! Tyvärr var det utan lager, något annat?

Skrivet av vEILDEE:

Jag har hittat vad som med min väldigt inkoatibla dator-hjärna verkar vara problemet, en icke snurrande grafikkortsfläkt!

Datorn när den är igång.
http://i1312.photobucket.com/albums/t521/djbelslelrg/D9BD304A...

Du kunde ju prova att bara byta ut fläkten på grafikkortet mot denna t.ex.
Sen finns ju det jag skrev ovan på andra ställen som komplett elr webhallen.

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||