Permalänk

Hög volt förhållandes till frekvens

Har nu börjat överkloka min cpu i7 2700k
Körde den till en början i 4ghz stabilt utan att ändra volt men kände att jag ville nå 4,3 ghz

Följde guiden här på sweclockers om hur man överklockar sandy bridge och gjort allt som den sa
Men överklockningen blir ändå inte stabil
Suttit i några dagar nu och ändrat vcore för att få den stabil

Gått från 1,275 till 1,335 nu men ändå blir den inte stabil
Jag har kunnat köra prime stabilt i 30 min vid 1,305 vcore men sen när jag lämnade det på under natten så fick jag bsod
Och har nu gått till 1,335 men ändå händer samma problem, det blir bsod under natten då jag långtids testar överklockningen
OCh enligt mig verkar 1,335v högt för att nå 4,3 ghz

Kör detta moderkort
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3853#ov

Nuvarande settings
vcore 1,335
LLC: lvl 2
Intel turbo enabled
Hyperthreading enabled
Temps ligger på max 80 grader

Om det är nått mer ni vill veta, t.ex. mer settings så är det bara fråga, kan ha glömt något
Tack i förväg om ni tar er tid att hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Har i princip likadant moderkort så inställningar heter detsamma. Kör även 2500k istället.

Du kör på för låg LLC. Testa level 5, den ska vara +/- 0 (antar att du har 10 levels?) för att inte vdroppa. Kanske level 4 funkar.

Hur mycket droppar din vcore under load?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Har i princip likadant moderkort så inställningar heter detsamma. Kör även 2500k istället.

Du kör på för låg LLC. Testa level 5, den ska vara +/- 0 (antar att du har 10 levels?) för att inte vdroppa. Kanske level 4 funkar.

Hur mycket droppar din vcore under load?

till 1,260v, lite mycket drop ser jag nu
testade höja till lvl 3 själv och nu gick det helt plötsligt
Men ska göra som du säger och höja till lvl 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

till 1,260v, lite mycket drop ser jag nu
testade höja till lvl 3 själv och nu gick det helt plötsligt
Men ska göra som du säger och höja till lvl 5

Funkar ungefär såhär:
Allt under level 5 så kommer du få lägre vcore i load än idle.
Allt över level 5 får du högre vcore i load.

Level 5 får du ungefär samma. Men tippar på att lvl4-5 kan skilja sig lite. Jag får runt 0.03 mer vcore i load på level 5.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Funkar ungefär såhär:
Allt under level 5 så kommer du få lägre vcore i load än idle.
Allt över level 5 får du högre vcore i load.

Level 5 får du ungefär samma. Men tippar på att lvl4-5 kan skilja sig lite. Jag får runt 0.03 mer vcore i load på level 5.

Gjorde som du sa och höjde till lvl 5
Fungerar galant nu, verkar kunna köra stabilt på 1,26v nu
Men volten för mig blir högre i idle nu

I load ligger den stabilt på 1,26
Men i idle hoppar den mellan 1,284 och 1,296, ibland till 1,308
Ska den göra så eller är något fel? Höjer den i idle för att kompensera droppet till load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Gjorde som du sa och höjde till lvl 5
Fungerar galant nu, verkar kunna köra stabilt på 1,26v nu
Men volten för mig blir högre i idle nu

I load ligger den stabilt på 1,26
Men i idle hoppar den mellan 1,284 och 1,296, ibland till 1,308
Ska den göra så eller är något fel? Höjer den i idle för att kompensera droppet till load?

Nej. Skillnaden mellan idle och load är ju mindre sedan du höjde LLC, och det är poängen med LLC.

Drop vid load är i princip oundvikligt, LLC försöker kompensera detta. Utan LLC skulle man bli tvungen att blasta högre spänning i idle för att spänningen under load inte skulle bli för låg.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nej. Skillnaden mellan idle och load är ju mindre sedan du höjde LLC, och det är poängen med LLC.

Drop vid load är i princip oundvikligt, LLC försöker kompensera detta. Utan LLC skulle man bli tvungen att blasta högre spänning i idle för att spänningen under load inte skulle bli för låg.

Ja den är mindre nu, men ska det vara så att vid load ligger den på den givna volten jag gav och i idle ska den ligga över?
Kör nu 1,225v i bios, då ligger den på 1,225 i load och under idle på 1,26

Allt fungerar bra, är bara lite nyfiken
Tack för hjälpen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Ja den är mindre nu, men ska det vara så att vid load ligger den på den givna volten jag gav och i idle ska den ligga över?
Kör nu 1,225v i bios, då ligger den på 1,225 i load och under idle på 1,26

Allt fungerar bra, är bara lite nyfiken
Tack för hjälpen också

Det kan bli så, ja. Om du kan hitta ett LLC--värde som för load- och idle-spänning närmare varandra så vore det bra, men det är inte farligt att låta det vara som det är.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det kan bli så, ja. Om du kan hitta ett LLC--värde som för load- och idle-spänning närmare varandra så vore det bra, men det är inte farligt att låta det vara som det är.

Aha okej
Det fungerar bra nu så låter det nog vara som det är