Egenskaper kan inte kopieras till usb-minne

Permalänk
Medlem

Egenskaper kan inte kopieras till usb-minne

Köpte ett sandisk usb-minne.

När jag ska spara vissa filer där (oavsett om det är bild eller videoklipp) så står det:

"Filen har egenskaper som inte går att kopiera till den nya platsen":

Jag kan kopiera den ändå, men varför står det så och får det några effekter att egenskaperna inte kom med på usb-minnet?

Dessutom, hur förvarar jag det bäst? Den har ingen hatt på sig som usb-minnen förr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen

Jag tror det beror på att USB-minnet är formaterat med FAT32 och inte NTFS. Om du vill formatera det med NTFS, högerklicka på det och välj "Format..." ALL DATA PÅ USB-MINNET FÖRSVINNER NÄR DU FORMATERAR DET.

Du kan förvara det hur du vill; USB-minnen är tämligen odödliga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen men det finns inget tillval på fprmat när jag högerklickar på usb-minnet.

Permalänk
Medlem

Starta en kommandopromt då och formattera ditt USB minne där. Notera ditt usb minnes enhetsbokstav. (t.ex f: eller vad den nu får för bokstav)

Start -> Sök/Kör "cmd"
skriv in:

Format <enhet> /Q /FS:NTFS /V:<namn>

Där...

* <enhet> är den bokstav du noterade som t.ex f:
* <namn> är det namn du vill ge ditt usb minne som t.ex "Usb minne nr 1"

En liten varning, var säker på att du skriver rätt enhetsbokstav annars kanske du formaterar fel enhet och det är INTE kul...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

tack för hjälpen men det finns inget tillval på fprmat när jag högerklickar på usb-minnet.

Det borde stå "Formatera.." när du högerklickat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det borde stå "Formatera.." när du högerklickat på det.

det funkade men resultatet är att det är väldigt segt att kopiera på minnet nu.

Permalänk
Medlem

står att det ska ta FYRA timmar att kopiera 2 GB

Permalänk
Medlem

tog inte fyra timmar men verkar ovanligt slö ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

tog inte fyra timmar men verkar ovanligt slö ändå

Många och små filer kanske, USB minnen är generellt ganska slöa också, men beror på vilket man skaffa.
Man kan säga att dom går från rejält sega och slöa till sisådär snabba, dock dom billigaste är nog alltid väldigt slöa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Många och små filer kanske, USB minnen är generellt ganska slöa också, men beror på vilket man skaffa.
Man kan säga att dom går från rejält sega och slöa till sisådär snabba, dock dom billigaste är nog alltid väldigt slöa

yep ett tips är dock att sätta grejerna man ska kopiera över till minnet i zip filer eller 7 zip filer det går lite snabbare och dra över ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Var denna 2GB datamängd en fil eller flera filer?
När du formaterar till NTFS så ökar overhead för varje fil (dvs, det som skall kopieras per fil ökar i komplexitet och storlek)
När du hade Fat32 kanske allokeringstabellen var mindre vilket gör att flera småfiler går snabbare att kopiera än när man har en större allokeringstabell.

Det som är intressantast är hastigheten du får, inte den uppskattade tiden som Windows rapporterar. Windows har alltid svårt att uppskatta tider.
Det skall gå att klicka på knappen med två chevroner (pilar) som pekar neråt och där se vad du får för hastighet för den pågående operationen.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petrzik:

Vänligen notera att bumpning (meningslösa inlägg som enbart är till för att flytta trådar högre upp på sidan) inte är tillåtna eftersom trådarna då får en orättvis uppmärksamhet över andra.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

det var nog massa filer i den mappen tror jag.

Hursomhelst, så slött blev det inte. Helt okej.