Permalänk
Medlem

Varm 3770K 105°!

Som sagt så blir min brors prolle väldigt väldigt varm och han säger att han har fått BSOD ibland.

Bakgrunds fakta:
Jag har en 2500k med MSI GD65-Z67 som jag har klockat med hjälp av den inbyggda mjukvaran "OC Genie" och jag kunde inte varit nöjdare då jag personligen inte haft orken att själv överclocka men jag är medveten om att det går att få bättre klocks utan mjukvaror. Kylaren jag använder mig av är en antec kühler h2o 620 köpt på Kjell & Co.
2500k
4.2Ghz
Multiplier: x42
Bus: 99.8 Mhz
VCore: 1.336 (Enligt CPU-Z)
Max temp: 69°
Min temp: 32°
Som sagt tidigare så vet jag mycket väl att det finns bättre sätt att gå till väga när det gäller överklockning men det är inte vad det hela handlar om just nu.

Min bror har en 3770k med MSI GD65-Z77A som vi även där bestämde oss för att överklockat med hjälp av "OC Genie" då han har samma kylare som jag så borde det inte vara något problem alls men för han såg läget sämre ut så därför så har vi idag rensat hela hans dator på damm (Var en del..) och sedan testkört det men utan någon vidare förbättring i temperaturer. Då började jag söka lite och såklart så hittade jag den här guiden och har följt den så gott jag kan för att skippa OC Genie och behålla samma hastighet som tidigare men jag har ännu inte testkört det hela men just nu är fallet så här:
3770k
4.2Ghz
Bus: 99.8 Mhz
Multiplier: x42
Max Temp: 105°!
Min Temp: 43°

De inställningarna jag har satt till nu är följande:
VCore: 1.2v
Bus: 99.8 Mhz
Multiplier: x42
LLP: 1.6v
Mer än så har jag inte rört vid men jag tycker att hans borde vara betydligt kallare än 105° i full load då han har både lägre Vcore(inte testad 100% än) och samma kylare som jag och ett hyfsat bra chassi med 3 fläktar varav en sitter i fram, en i toppen och en som extra på kylaren som push. Chassit heter Nzxt Phantom.

Som sagt så har jag då manuellt överklockat lite och började då väldigt lågt men med stor förvåning så blev den väldigt varm även när den var underklockad http://i.imgur.com/RoauCRn.png
I övrigt så har han haft datorn lite mer än ett halvår nu och jag kan tänka mig att problemet alltid funnits där utan att han har lagt märke till det då han inte kan så specielt mycket inom området och vänder sig till mig om det är något, jag har byggt hans och min dator så någon form av monteringsfel borde det inte vara

Jag kan ha glömt något men det är bara å hojta till men detr jag vill ha sagt är att jag och min brorsa anser att det är liiite för varmt i full load än vad det borde vara.

EDIT
Vi håller på att stresstesta datorn vid sidan om och den fick BSOD efter ca 1h i OCCT så nuvarande vcore blir då 1.25v.

EDIT 2
Ser nu att prollen underklockar sig själv vid 100°+ till ca 3.3Ghz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kinkyboo:

Som sagt så blir min brors prolle väldigt väldigt varm och han säger att han har fått BSOD ibland.

Bakgrunds fakta:
Jag har en 2500k med MSI GD65-Z67 som jag har klockat med hjälp av den inbyggda mjukvaran "OC Genie" och jag kunde inte varit nöjdare då jag personligen inte haft orken att själv överclocka men jag är medveten om att det går att få bättre klocks utan mjukvaror. Kylaren jag använder mig av är en antec kühler h2o 620 köpt på Kjell & Co.
2500k
4.2Ghz
Multiplier: x42
Bus: 99.8 Mhz
VCore: 1.336 (Enligt CPU-Z)
Max temp: 69°
Min temp: 32°
Som sagt tidigare så vet jag mycket väl att det finns bättre sätt att gå till väga när det gäller överklockning men det är inte vad det hela handlar om just nu.

Min bror har en 3770k med MSI GD65-Z77A som vi även där bestämde oss för att överklockat med hjälp av "OC Genie" då han har samma kylare som jag så borde det inte vara något problem alls men för han såg läget sämre ut så därför så har vi idag rensat hela hans dator på damm (Var en del..) och sedan testkört det men utan någon vidare förbättring i temperaturer. Då började jag söka lite och såklart så hittade jag den här guiden och har följt den så gott jag kan för att skippa OC Genie och behålla samma hastighet som tidigare men jag har ännu inte testkört det hela men just nu är fallet så här:
3770k
4.2Ghz
Bus: 99.8 Mhz
Multiplier: x42
Max Temp: 105°!
Min Temp: 43°

De inställningarna jag har satt till nu är följande:
VCore: 1.2v
Bus: 99.8 Mhz
Multiplier: x42
LLP: 1.6v
Mer än så har jag inte rört vid men jag tycker att hans borde vara betydligt kallare än 105° i full load då han har både lägre Vcore(inte testad 100% än) och samma kylare som jag och ett hyfsat bra chassi med 3 fläktar varav en sitter i fram, en i toppen och en som extra på kylaren som push. Chassit heter Nzxt Phantom.

Som sagt så har jag då manuellt överklockat lite och började då väldigt lågt men med stor förvåning så blev den väldigt varm även när den var underklockad http://i.imgur.com/RoauCRn.png
I övrigt så har han haft datorn lite mer än ett halvår nu och jag kan tänka mig att problemet alltid funnits där utan att han har lagt märke till det då han inte kan så specielt mycket inom området och vänder sig till mig om det är något, jag har byggt hans och min dator så någon form av monteringsfel borde det inte vara

Jag kan ha glömt något men det är bara å hojta till men detr jag vill ha sagt är att jag och min brorsa anser att det är liiite för varmt i full load än vad det borde vara.

Ni säger inte vilken kylare ni använder. Är det stockkylaren så är jag föga förvånad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kan säga att ivy bridge blir varmare än sandy bridge vid överklockning eftersom att intel använder en väldigt billig kylpasta under IHS:en. kolla även så att inte pumpen har slutat fungera. men jag skulle stänga av överklockningen om processorn blir 100 grader varm.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ni säger inte vilken kylare ni använder. Är det stockkylaren så är jag föga förvånad.

"kylaren jag använder mig av är en antec kühler h2o 620" och "han har samma kylare som jag"

du måste läsa noggrant

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ni säger inte vilken kylare ni använder. Är det stockkylaren så är jag föga förvånad.

Skrivet av kinkyboo:

Som sagt så blir min brors prolle väldigt väldigt varm och han säger att han har fått BSOD ibland.

.. Kylaren jag använder mig av är en antec kühler h2o 620 köpt på Kjell & Co.
.. då han har samma kylare som jag så borde det inte vara något problem alls men..

Han har då samma som jag precis som sagt ovan där jag klar gjorde min kylare och per automatik även hans.

Permalänk

Kanske Delid skulle var på sin plats? Ivy har ju kass pasta under IHS!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kanske Delid skulle var på sin plats? Ivy har ju kass pasta under IHS!

Helt ärligt så har jag inte den blekaste men jag har ju sett andra med samma prolle med likvärdiga eller högre hastigheter och tvivlar starkt på att dem skulle acceptera 105°.

Permalänk
Medlem

Testa att montera om kylaren och byta kylpasta, låter ju helskumt

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinkyboo:

Helt ärligt så har jag inte den blekaste men jag har ju sett andra med samma prolle med likvärdiga eller högre hastigheter och tvivlar starkt på att dem skulle acceptera 105°.

Montera om kylaren med ny kylpasta.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kinkyboo:

Han har då samma som jag precis som sagt ovan där jag klar gjorde min kylare och per automatik även hans.

Kollat att pumpen fungerar?

Skrivet av kinkyboo:

Helt ärligt så har jag inte den blekaste men jag har ju sett andra med samma prolle med likvärdiga eller högre hastigheter och tvivlar starkt på att dem skulle acceptera 105°.

105°C är gränsen då den börjar throttla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kollat att pumpen fungerar?

105°C är gränsen då den börjar throttla.

Ja pumpen fungerar, som sagt så rensade vi den idag och då kan man höra vid uppstart att pumpen har liv.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DavidtheDoom:

Kollat att pumpen fungerar?

105°C är gränsen då den börjar throttla.

stänger inte datorn även av sig vid den temperaturen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag gissar på tempgivarfel... eller vad det nu heter

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

stänger inte datorn även av sig vid den temperaturen?

Inte än, vi satt och kollade och väntade men inget hände samt att det är inte speciellt varmt vid utblåset men ena slangen i kylaren är jävligt het.

Skrivet av dulingen:

Jag gissar på tempgivarfel... eller vad det nu heter

Jag kan inte lova något men har kollat temperaturen med både Core Temp, HW Monitor och den inbyggda i OCCT men alla dem kanske baserar sig på samma källa..

Någon som vet om t.ex Komplett kan tänka sig ta emot datorn för att diagnosera den i utbytte mot några tresifferiga lappar, så att någon "expert" får känna och klämma på grejorna då det känns som det kan vara en hel del saker som kan ha gått snett.

Permalänk

Säker på att pumpen går? Har en likadan kylare och för mig går det alltid att hålla på slangarna utan att de är speciellt varma. Detta med en överklockning på 4GHz med 1,45V och typ 60 grader load.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Säker på att pumpen går? Har en likadan kylare och för mig går det alltid att hålla på slangarna utan att de är speciellt varma. Detta med en överklockning på 4GHz med 1,45V och typ 60 grader load.

Kan inte lova något men hur ska jag kontrollera det?
Men som sagt så är bara ena slangen varm och inte den andra så då borde den pumpa runt vattnet känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kan inte lova något men hur ska jag kontrollera det?

genom att ta på slangarna medans datorn är igång och medans ni belastar datorn...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Mina slangar är rätt så jämnvarma. Har nu haft på prime95 i sådär 10 min och har toppat 60 grader. Ena slangen är kanske 5 grader varmare än den andra. Är det extrema skillnader för dig?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Mina slangar är rätt så jämnvarma. Har nu haft på prime95 i sådär 10 min och har toppat 60 grader. Ena slangen är kanske 5 grader varmare än den andra. Är det extrema skillnader för dig?

Ena bränns och andra inte så att säga.

Permalänk

Det finns väll en 85graders säkerhets gräns? eller är jag helt ute och cyklar? Om så är fallet är det censorn som spökar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kinkyboo:

Ena bränns och andra inte så att säga.

Då cirkulerar ju inte vattnet ordentligt. Kanske anslutit kylarpumpen till fläktuttag som inte ger full spänning?

Tänk på att använda Citera flera så att vi undviker en massa inlägg av samma användare (du) efter varandra. Jag slår samman dina tidigare nu, men tänk på det i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av kinkyboo:

Inte än, vi satt och kollade och väntade men inget hände samt att det är inte speciellt varmt vid utblåset men ena slangen i kylaren är jävligt het.

Jag kan inte lova något men har kollat temperaturen med både Core Temp, HW Monitor och den inbyggda i OCCT men alla dem kanske baserar sig på samma källa..

Någon som vet om t.ex Komplett kan tänka sig ta emot datorn för att diagnosera den i utbytte mot några tresifferiga lappar, så att någon "expert" får känna och klämma på grejorna då det känns som det kan vara en hel del saker som kan ha gått snett.

då tror jag att pumpen är paj, vanligtvis så är utblåset varmt och inte så jätte mycket slangarna. jag tycker ni tar bort överklocken, sätter ditt en annan kylare och gör en RMA på kylaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ta bort överklocken direkt för fan.

Och kör inte en fast volt, kör offset.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

då tror jag att pumpen är paj, vanligtvis så är utblåset varmt och inte så jätte mycket slangarna. jag tycker ni tar bort överklocken, sätter ditt en annan kylare och gör en RMA på kylaren.

Vi tänkte köpa lite pasta och sätta dit stock kylaren och se vad som sker efter det men självklart måste jag ta bort eventuell överklockning innan det men får hoppas på att man inte blir lurad av stock kylarns höga temps
Skulle kunna använda min kylare men det blir för mycket jobb plus att min verkar uppenbarligen rulla på riktigt fint

Permalänk
Medlem

Min 3770k har också börjat spöka!! Läs min tråd. Jag behöver samma hjälp som du.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Ena bränns och andra inte så att säga.

Ingen slang på ett vätske system skall vara varmare än att man kan hålla den i handen. Kasst system, kanske luftbubbla, kanske trasig pump
eller fel på radiatorn.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Det finns väll en 85graders säkerhets gräns? eller är jag helt ute och cyklar? Om så är fallet är det censorn som spökar

Nej, den är 105.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595