Permalänk

Projekt Haswell

Då mycket bitar av riggen börjar ramla in nu så är det kanske dags att skapa en projekttråd. Jag pratar Haswell och LN2 i samma mening. Efter att ha varit inaktiv i nästan tre år och efter att ha "missat" Sandy Bridge så hoppar jag nu på Haswell tåget.

Jag är ledig Måndag och Tisdag nästa vecka och kommer därmed att ha tid att pilla lite på luft. Sen jobbar jag sju skift i rad innan jag går på skiftledigt i tre veckor. Där kommer jag att trotsa sommaren och köra en hel del Dice och LN2 :twisted:

Min rigg inledningsvis:

Custom Benchtable
Thermaltake toughpower 1200w
Corsair HX1000
Asus Maximus VI Extreme (Levereras tidigt vecka 24)
Gigabyte Z87X-OC (Levereras Måndag 10/6) (Reservkort)
Intel Core i7 4770K (Levereras Måndag 10/6)
Corsair Dominator Platinum 16Gb 2400Mhz CL9
Corsair Dominator GT 4Gb 2000Mhz CL8 (Reservminnen)
Dominance Memory Cooler LN2/Dice Pot från Kingpin
Cpu LN2/Dice Pot från Duniek
Cpu LN2 Pot från Piotres
4st LN2/Dice Slim Gpu Pots i koppar från Piotres
1st LN2/Dice Gpu Pot i Aluminium

Ett trettiotal gpu:er som ska plågas subzero.

Målet är att dra till med något wr med något kort samt dra in lite sköna poäng och bucklor till Team TS på hwbot.

Det kommer även att dyka upp en hel del bild och film från mina sessions då jag nu även har systemkamera samt semipro videokamera. Jag ska även försöka streama lite video vid vissa tillfällen med. Så om ni gillar subzero spam så håll utkik i mina trådar som även kommer kommer att finnas på nhw och ts.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Dags för lite bilder på hw som trillar in. Idag kom minnena, bara förpackningen ser snabb ut

Om de bara visste vad som komma skall

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Detta kommer jag att följa

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk

Jag fyller på med lite "geek" porr

2,83Kg massiv guldfärgad kärlek.

Hovleverantören av mina speedparts

Ett segt jäkla nattskift kvar nu. I morgon när jag vaknar hoppas jag på att ha en del sms i telefonen från Posten.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Igår kom man då igång och rullade lite på luft.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Hur gick de på luft då? Hur långt kom du?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

På F3 bioset fick jag systemet genom Vantage cpu tester i 4800Mhz. men det finns nog lite till att hämta på luft med mera tweakande. Jag har kört vidare lite med F4 bioset men inte på luft.

Jag körde dice igår och uppdaterar denna tråd framåt kvällen med massa bilder, reflektioner och något resultat.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Dags för bildorgie och summering från gårdagen:

Summering av gårdagen.

Dag två med mobo och cpu som man totalt kört runt tre till fyra timmar. Logiskt att få idén att frysa ner cpun till -60 och kötta ? Givetvis hör jag skaran från den mörka sidan mässa.

Det var bara att greppa kylväskan och slänga sig i den silverfärgade pilen för att bränna raka spåret till Upplands Brandservice och hämta Dice. Tretton kilo gick det i väskan innan det var dags att sladda hemåt igen.

Jag isolerade mobot och efter en provmontering slutmonterades den präktiga pjäsen och förgyllde tillvaron för detta moderkort. Dags att tanka upp och is och vrida på nyckeln nu ? Nej. Iväg och hämta upp kidsen på dagis såklart, multitasking ni vet. Hem och sleva i dom lite föda för att sen slänga mig på alla fyra på golvet med en bunt is, diskhanduk och en hammare i ena näven. Ungarna tittade storögt på mig, jag hade svårt att avgöra om det var för att dom såg en fullständigt galen far eller för att de tyckte jag var coolare än fantomen själv. Givetvis måste det ha varit det andra alternativet ?

När kylväskan åter var fylld med is av numera pulvriserat tillstånd var det dags att prestera. I med is och en skvätt aceton av precis rätt mängd satte fart på tillvaron. Alltid nice att se röken slingra sig över mobot medan tempen rasar till ett väsande ljud.

När tempen passerade -60 var det bara att vrida på krämen och totalt odramatiskt startade systemet upp och jag ninjade inställningarna i bios.

När jag körde på luft senast så slutade OC knapparna att fungera när jag flashade i F4 bioset. Detta trodde jag dock var lätt avhjälpt och efter att ha blivit tipsad av blossa att lämna EIST påslaget så började den ena halvan av knapparna att fungera. Jag kunde ändra ratio men inte bclk.. Jag bjöd friskt på kvällens första mummel om digerdöd och herpes i någon konstig kombination. Jag ninjade lite hårdare och mera beslutsamt men efter att förbryllat ha mixtrat en halvtimme gav jag upp och kom på att blossa hade skickat mig länkar till två andra bios. Sagt och gjort så meckade jag ihop ett usbm minne med nytt bios och försökte flasha. Jag fick direkt något konstigt meddelande om att mitt nuvarande bios inte gick att läsa. Vafan nu då ? Sånna meddelanden i kombination med flashning är föga upplyftande så jag bootade om och försökte med det andra bioset. Ingen framgång nu heller, precis samma felmeddelande med detta bios. Jag tittade på klockan som rusade på och nu hade jag redan bränt en timme av de få timmar jag hade att förfoga över. Jag insåg att jag fick halta mig fram med det jag hade, det är iaf bättre än ingenting.

Jag hade nu ett system som klockas i minst 100Mhz steg åt gången framför mig. Har ni provkört en bil med bara ettans och femmans läge fungerande i växellådan ? Ja då vet ni isf hur det är att klocka ett sånt system Man får yxa till något grovt för att sen tälja så gott det går. Efter säkert två timmar med pillande och användande av kraften så nådde jag 5600Mhz i ett totalt opålitligt tillstånd. Med en vcore på 1,576v var jag snörpligt nära att få igenom Super Pi 1M men det blåskärmade IDELIGEN på målsnöret. Jag gav det en halvtimme till men lyckades inte, hade jag haft full kontroll på systemet så hade jag garanterat ha satt det.

Jag sänkte till 5500Mhz och sänkte volten till 1,571 för att stabilt köra 1m rundor. Jag snabbklockade minnena till 2600Mhz med standard timings bara för att få något resultat. Jag fick till en hyffsad tid och med tanke på tiden det nu hade tagit valde jag att nöja mig där.

Nu ville jag veta hur högt jag kunde ta mig genom Vantage CPU tester. Efter mycket jobb och omstarter (tack till den som uppfann ssd) så fick jag igenom testerna i 5400Mhz. Högre än detta var inte möjligt att nå på mängden kyla isen kunde leverera.

Jag använde min massiva pot som nästan väger tre kilo. Trots detta tuggade cpun märkbart ner bra med grader under belastning. Helt galet vad med värme Haswell alstrar !

Jag är ändå nöjd över den kvällens resultat under de förhållanden som rådde. Får jag ordning på OC knapparna med ett bättre bios så kommer detta att kunna bli rätt bra på LN2. Det var en mycket lärorik kväll och jag känner mig redan bekvämare med detta nya system och inställningar. Synd att timmarna rann på en del strul och gjorde att jag fick lägga ner när det började ta sig. Det hade varit kul att testa någon runda 3D.

Jag glömde även tillägga att jag i detta bakade in nattning av barn medan systemet fick stå avstängt. Efter detta avbrott så startade det upp som om inget hade hänt. Bra jobb Gigabyte med subzero egenskaperna av detta kort !

Nu har jag sju skift framför mig sen jäklar blir det tre veckor skiftledigt. DÅ blir det LN2 på denna varma cpu. May the force be with you  xD

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget annat att säga än att detta är mycket spännande och att ditt sätt att skriva på är väldigt underhållande keep it up!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

Riktigt intressant att läsa, kommer definitivt att följa detta!

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Måste nog bara göra som föregående postare, underhållande att läsa ska bli skoj att följa dig i detta, lycka till med nästa runda av tester och hoppas du får ordning på bios.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av k3x:

Har egentligen inget annat att säga än att detta är mycket spännande och att ditt sätt att skriva på är väldigt underhållande keep it up!

Kul att det uppskattas ! Jag hade nästan gett upp hoppet där ett tag om extremöverklockning här då intresset verkade mer än svalt för denna projekttråd

Skrivet av Patrickpolly:

Riktigt intressant att läsa, kommer definitivt att följa detta!

Kul att du ska följa, det uppskattas !

Skrivet av Road:

Måste nog bara göra som föregående postare, underhållande att läsa ska bli skoj att följa dig i detta, lycka till med nästa runda av tester och hoppas du får ordning på bios.

Kul att du tänker hänga med, jag ska laborera en del de närmaste dagarna så allt kommer att lösa sig snart. Jag väntar även in Maximus VI Extreme men det verkar dra ut på tiden :/

Jag passar på att posta två bilder på den senaste laddningen gpuer som landade häromdagen. Jag måste börja köra 3D snart för skåpen börjar bli smått överfulla nu. Jag kommer även att köra en del betydligt modernare gpuer inom en snar framtid så håll utkik här

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Kul läsning, kommer följa.
Du får helt enkelt fixa barnvakt så att du kan ägna mer tid åt detta viktiga projekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Kärlek! Jobba på!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Kul läsning, kommer följa.
Du får helt enkelt fixa barnvakt så att du kan ägna mer tid åt detta viktiga projekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu så är jag skiftledig i tre veckor = Bench inom kort och äntligen tillbaka på Asus bräda.

Skrivet av CCWarlock:

Kärlek! Jobba på!

Will do !

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Mitt nya mobo landade ju igår och jag tog lite snabba bilder innan jag kastade upp det på slaktbänken. Det vart inte mycket tid nedlagda på dessa bilder men de får duga så länge.

OC Panel

Reset knappen har varit efterlängtad under tiden jag körde på Gigabyte Z87X-OC.

Uttag för dubbla typ-k prober, smidigt att ha koll på allt i samma enhet.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Min pot från Kingpin till ramminnen dök också upp under gårddagen. Det ska bli riktigt kul att testa denna framöver

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Grymt!
Vill även jag ge en eloge!
Trycker på den virtuella F5 i telefonen ett par ggr om dagen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av Trojancreeper:

Detta kommer jag att följa

Jag med broder

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

*Bevakar*

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Grymt!
Vill även jag ge en eloge!
Trycker på den virtuella F5 i telefonen ett par ggr om dagen!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av drakelito:

Jag med broder

Skrivet av HElephant:

*Bevakar*

Jag har haft lite sämre med tid än jag hade planerat för den här första veckan av ledighet. Det är svårt att motivera att sitta framför en dator mitt i sommaren för resten av familjen

Jag väntar in mina gpu pottar innan veckan är över. Om de kommer så blir det isoleringsjobb i helgen och sen ett ln2 race i början av nästa vecka ! Så håll utkik.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Idag trillade de sista bitarna in, nästan.. En kommunikationsmiss resulterade i att den extra Armaflexen jag beställde uteblev i paketet. Det går fan troll i detta projekt än så länge :/ Jag ska försöka jaga tag på Armaflex på hemmaplan denna vecka så man kanske kan köra något till helgen med lite flyt.

Lite bilder på rökrören iaf:

Nu ska det väl iaf vara sluttrasslat på ett tag iaf hoppas jag så man kan börja kötta lite istället för att bara vänta på delar.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Tråkigt med trassel och problem, sånt som förstör en bra dag, specielt då det ligger utanför ens egna händer att ens kunna göra något åt det. Hoppas du får armaflexen snart då / Lyckas leta rätt på någe.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av Road:

Tråkigt med trassel och problem, sånt som förstör en bra dag, specielt då det ligger utanför ens egna händer att ens kunna göra något åt det. Hoppas du får armaflexen snart då / Lyckas leta rätt på någe.

Jag har lite ligger så det räcker åt iaf en session med ett gäng gpuer, ramminnen samt cpu subzero. Jag ligger runt en vecka efter i planeringen nu men förhoppningsvis så ska det kunna åkas en runda nästa vecka. Väntar in trimpottar från Elfa för lite voltmods av lite gpuer med som tar lite tid att fixa.

Man undrar ibland vad man gjorde av all tid innan man fick barn osv

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Kul att se att det fortfarande finns de som har kunskapen att syssla med extremöverklockning. Hoppas allt går vägen när du väl kan sätta igång och ett stort tack för att du skriver dessa uppdateringar för oss vanliga dödliga.

Ska bli kul att se resultaten sen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Kul att se att det fortfarande finns de som har kunskapen att syssla med extremöverklockning. Hoppas allt går vägen när du väl kan sätta igång och ett stort tack för att du skriver dessa uppdateringar för oss vanliga dödliga.

Ska bli kul att se resultaten sen.

Kul att det fortfarande finns intresse

Jag hoppas på att mina trimpots dyker upp med posten idag så jag kan börja modda några kort. Jag kan inte börja isolera på allvar innan allt är testat och klart. Målet var att köra två eller tre subzero sessions dessa tre veckor jag hade ledigt. Det har inte blivit en enda ännu då vissa saker har dragit över på tiden samtidigt som familjelivet har tagit en stor del av tiden. De är som sagt svårt att prioritera detta nu under sommaren och allt Men jag ska göra allt för att iaf hinna med en körning i början av nästa vecka innan jag går på en ny skiftperiod och jobbar i princip konstant i tre veckor igen.

Det dyker nog upp lite uppdateringar här framåt helgen med lite moddar och isolering.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Det hanns med lite meck här på kvällskvisten.

Ett 8800GTS 320Mb fick voltmodd för både gpu och minnen. Nu sitter det och puttrar i testbänken med vattenblock. Bara tre stycken till 8800 kort att modda under morgondagen

Att lödningarna ser ut som skit får ni leva med, det fungerar iaf

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Moddandet fortsätter. Ikväll har jag haft kvällsmys med ett icke referens HD 4850 512Mb. Nu är det moddat och klart och kan läggas i kö för test.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Idag hittade jag mitt 3870X2 långt bak i en garderob. Jag led när jag såg kortet så det åkte upp på arbetsbänken. Det var den första voltmod jag gav mig på och jag vet inte hur jag resonerade. Jag hade mängder av kabel så jag kunde ha det ligga på bordet bredvid medan man skruvade och mätte.

Sanering av kortet.

Allt på plats igen i något prydligare utförande.

Dubbla rökrör på detta så kan det bli lite drag på hwbot vid något tillfälle
Fattar inte varför man har tagit sig i kragen tidigare och moddat själv. Det är ju nästan lika kul som själva körningen !

Senare ikväll ska jag testköra två moddade 8800GTS 320Mb på kallvatten och se hur högt man kommer med dom. Sen blir det isolering av de korten om allt lirar som det ska.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Skoj att du kommit igång mer med moddat, ser fram emot att läsa din updatering när jag kommer tillbaka från utlandet i nästa vecka, lycka till!

Visa signatur

| Ibland lättroad |