Permalänk

Intel, i7 4770 fläkt.

Hallå SweC!

Jag hade tänkt uppgradera min rigg, med ny processor och ram.
I tankarna hade jag detta paket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783616

För tillfället sitter jag på en i5 2500 3.30ghz, MSI 670 Twin Frozr, 8 gig no-name Ram, 128 gb(ssd), 1TB(HDD), 2TB(Extern HDD).

Eftersom jag är minst sagt oerfaren inom ämnet Datorer och Hårdvara, så frågar jag nu er, kära SweC's:
Är det ett bra köp? Kanske ge ett exempel på en bra kylare vid överklockning till ungefär ~4ghz.

Några andra tankar(bra eller dåliga, ge mig vad du än kommer att tänka på!)

Jag tackar så jätte mycket på förhand.
Anton.

Permalänk
Medlem

Varför inte stanna på 2500K och överklocka den? Casual överklockning av 2500K är överlägset 4770K, inga problem som helst med temperatur eller så

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

Varför inte stanna på 2500K och överklocka den? Casual överklockning av 2500K är överlägset 4770K, inga problem som helst med temperatur eller så

Och överklockning av 4770k ?

peanut

Dold text
Permalänk

Vad är du ute efter med din uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Och överklockning av 4770k ?

peanut

Dold text

Okej om vi lägger upp det så här..

fördelar 2500K:
- överklockning helt smärtfritt
- mycket goda temps
- perfekt för gaming

fördelar 4770K:
- hyper-threading

Om du håller på med gaming är HT helt onödigt. Om du däremot jobbar med redigering kan HT vara bra, men är det värt kostnaden för en helt ny cpu?

För spel är det mycket lättare att få ut mer av en 2500K än en 4770K pga temperaturproblemen som följer 4770K'ans överklockning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Är det en 2500 eller 2500K du har? 2500K är dom som "går" att överklocka.

EDIT: Som sagt, vad är målet med uppgraderingen? Om du bara spelar så kommer du inte att tjäna något alls iprincip.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av dwd:

Okej om vi lägger upp det så här..

fördelar 2500K:
- överklockning helt smärtfritt
- mycket goda temps
- perfekt för gaming

fördelar 4770K:
- hyper-threading

Om du håller på med gaming är HT helt onödigt. Om du däremot jobbar med redigering kan HT vara bra, men är det värt kostnaden för en helt ny cpu?

För spel är det mycket lättare att få ut mer av en 2500K än en 4770K pga temperaturproblemen som följer 4770K'ans överklockning.

Du glömde ett stort + för 4770K, nämligen att den är runt 20% snabbare än en SB 2500(K?) i samma hastighet, så en 4770K i 4GHz är alltså lika snabb som en 2500K i 4.8GHz vilket kommer medföra att en 4770k i princip alltid kommer vara snabbare med samma kylning.

Till TS undrar jag vad du vill ha ut av uppgraderingen och vad du gör vid datorn för att vilja byta upp dig från en 2500(k?)? Spelar du bara så flaskar grafikkortet innan en i5 2500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du glömde ett stort + för 4770K, nämligen att den är runt 20% snabbare än en SB 2500(K?) i samma hastighet, så en 4770K i 4GHz är alltså lika snabb som en 2500K i 4.8GHz vilket kommer medföra att en 4770k i princip alltid kommer vara snabbare med samma kylning.

Det var en jättebra punkt, tänkte inte på det! Har du någon referens så att jag kan ta och läsa in mig på det?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av matte56:

Är det en 2500 eller 2500K du har? 2500K är dom som "går" att överklocka.

EDIT: Som sagt, vad är målet med uppgraderingen? Om du bara spelar så kommer du inte att tjäna något alls iprincip.

Det är en 2500K.
Jag måste nog säga att jag "bara" spelar(för det mesta). Trodde mest att en uppgradering av denna sort skulle göra skillnad. Som jag sade, jag är inte alls kunnig inom hårdvara, speciellt inte processorer.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Du glömde ett stort + för 4770K, nämligen att den är runt 20% snabbare än en SB 2500(K?) i samma hastighet, så en 4770K i 4GHz är alltså lika snabb som en 2500K i 4.8GHz vilket kommer medföra att en 4770k i princip alltid kommer vara snabbare med samma kylning.

Till TS undrar jag vad du vill ha ut av uppgraderingen och vad du gör vid datorn för att vilja byta upp dig från en 2500(k?)? Spelar du bara så flaskar grafikkortet innan en i5 2500.

Jag vill egentligen byta upp mig för kommande program/spel(låter säkert mycket lustigt för er som väl är insatta i ämnet).
Budgeten spelar ingen roll, men skulle jag kunna få ut ungefär samma prestanda på den jag har nu så skulle det ju vara kanon.

Permalänk
Skrivet av dwd:

Okej om vi lägger upp det så här..

fördelar 2500K:
- överklockning helt smärtfritt
- mycket goda temps
- perfekt för gaming

fördelar 4770K:
- hyper-threading

Om du håller på med gaming är HT helt onödigt. Om du däremot jobbar med redigering kan HT vara bra, men är det värt kostnaden för en helt ny cpu?

För spel är det mycket lättare att få ut mer av en 2500K än en 4770K pga temperaturproblemen som följer 4770K'ans överklockning.

Det är svar som dessa jag söker! Man skulle nog kunna säga att större delen går till spel.
Trodde helt enkelt, eftersom 4770 både var dyrare och lät bättre, skulle göra en större skillnad.
Men man får tacka så jätte mycket för svaret!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NeoULTiMA:

Jag vill egentligen byta upp mig för kommande program/spel(låter säkert mycket lustigt för er som väl är insatta i ämnet).
Budgeten spelar ingen roll, men skulle jag kunna få ut ungefär samma prestanda på den jag har nu så skulle det ju vara kanon.

Med tanke på dina inlägg i tråden så kan jag snabbt se att du min herre (dam?) skall stanna på 2500K
Vill du överklocka din 2500K så gör det för all del med en eftermarknadskylare men att köpa Haswell är helt och hållet pengar i sjön för din del.

Faktum är att din 2500K räcker gott och väl redan utan överklockning för ditt GTX 670, det kanske skulle bli lite "problem" om du köper ett till GTX 670 men då är det ju som sagt bara att överklocka den.

Ha det gött och stanna för bövelen på din 2500K

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Med tanke på dina inlägg i tråden så kan jag snabbt se att du min herre (dam?) skall stanna på 2500K
Vill du överklocka din 2500K så gör det för all del med en eftermarknadskylare men att köpa Haswell är helt och hållet pengar i sjön för din del.

Faktum är att din 2500K räcker gott och väl redan utan överklockning för ditt GTX 670, det kanske skulle bli lite "problem" om du köper ett till GTX 670 men då är det ju som sagt bara att överklocka den.

Ha det gött och stanna för bövelen på din 2500K

Hah! Fan vad jag gillar svar som detta!
Som sagt, jag kan inte mycket om interna delar(intresset finns, men inte kunskapen), och då känns det förbannat bra att ha killar som dig i närheten!

Köpte ju min i5 2500K för ett bra tag sen, tog förgivet att den skulle vara bra utdaterad vid det här laget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NeoULTiMA:

Hah! Fan vad jag gillar svar som detta!
Som sagt, jag kan inte mycket om interna delar(intresset finns, men inte kunskapen), och då känns det förbannat bra att ha killar som dig i närheten!

Köpte ju min i5 2500K för ett bra tag sen, tog förgivet att den skulle vara bra utdaterad vid det här laget.

Mjo, det skulle man ju lätt kunna tro. Speciellt på grund av processorhysterin som pågår bland de mindre kunniga "Hur många Gigahertz är din dator på?!" men det är ju lite mer avancerat än så

Dock så var Sandy Bridge (processorfamiljen som 2500K ingår i) ett väldigt stort framsteg prestandavis jämfört med andra processor-generationer och processorerna klockar jättebra och just detta håller Sandy Bridge vid liv!
Äger själv en 2700K och planerar själv inte att byta ut den innan 2015 då "Skylake" kommer ut, det blir nog tajt sen när jag köper mitt andra GTX 780 men då skall det överklockas så moderkortet glöder om prestanda behövs!

Det är många med Sandy Bridge-processorer som kommer med köptankar av Haswell och det är ju naturligt efter 2 processorgenerationer men just när det gäller köpet av en Sandy Bridge-CPU så har man gjort ett riktigt bra köp!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoULTiMA:

Det är svar som dessa jag söker! Man skulle nog kunna säga att större delen går till spel.
Trodde helt enkelt, eftersom 4770 både var dyrare och lät bättre, skulle göra en större skillnad.
Men man får tacka så jätte mycket för svaret!

Visst är det så. Men notera att jag blev rättad på en sak: 4770K presterar bättre på samma frekvens som 2500K. Så du får ta och överklocka din 2500K så att kommer du ikapp lite

MEN
Hellre några hundra för en bra kylare + lite skoj med att få överklocka, istället för ett par tusen för en processor som ändå behöver en sjysst kylare eftersom den går rätt så varmt även utan överklockning

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

2600K I7 = 8.7 / 10 |||||| 4777k i7 = 9.3 / 10

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4770K-vs-Intel-Core-i7-...

inte värt pengarna för nytt mobo och processor.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W