RAID/Moln-backup cirka 500GB - Tips?

Permalänk
Medlem

RAID/Moln-backup cirka 500GB - Tips?

Behov:

Cirka 500 GB utrymme.
Minimalt behov av datatrafik bortsett från första backupen.
Tillgång 24/7/365 via FTP/HTTP eller dylikt.
Minst ~10mbit/s.

Krav: Pålitlig raid eller moln-baserad lösning där data kan bevaras och givetvis garanteras. Nu vet jag att alla kan misslyckas därför har jag en 500GB disk hemma som backup utifall att.

Vad finns det för lösningar för ett sådant behov? Vad bör jag söka efter?

Plats för servern spelar ingen roll.
Har tänkt mig en kostnad om max 500 SEK per år.

Tacksam för idéer eller tips på vad jag bör leta efter.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

dropbox har fungerat klockrent för mig det lilla jag har använt det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ge tipset Amazon Glacier, jag har inte använt det själv... Men det låter nått åt det hållet du vill ha det.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Ställ en extern HDD på jobbet och kör VPN. Gratis, backupen i annan lokal och du har själv koll. Vad händer med ditt data i molnet? Din tjänst (i USA) går i KK och datat försvinner eller köps upp av någon som du inte vet vilka avsikter de har. Molnet och privat data ska inte nämnas i samma mening särskilt som trafik över gränsen övervakas av FRA och NSA i USA samlar in det vi inte vet något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Ställ en extern HDD på jobbet och kör VPN. Gratis, backupen i annan lokal och du har själv koll. Vad händer med ditt data i molnet? Din tjänst (i USA) går i KK och datat försvinner eller köps upp av någon som du inte vet vilka avsikter de har. Molnet och privat data ska inte nämnas i samma mening särskilt som trafik över gränsen övervakas av FRA och NSA i USA samlar in det vi inte vet något om.

Fast på jobbet? Är det egentligen så bra att ha privata data där? Konkurshotet finns ju kvar och man riskerar alltid att någon hittar disken, pluggar in den och blir förfärad av den heminspelade pr0nen. Eller hittar krypterad data på den vilken således är företagsspionage, terrorism eller rent av barnporr. Och sedan det mest troliga alternativt, något skiter sig på jobbet, panik, Benke måste ha en disk för att backa upp servern som håller på att rasa och tar just backup-disken för den står närmast.

Permalänk
Medlem

Backblaze.

Obegränsad data, billigt!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Jungledisk (krypterad lagring på Amazon eller Rackspace)

Permalänk
Medlem

Kolla in Spideroak, krypterad lagring där du själv väljer krypteringsfras.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad man har för jobb. Om BYOD är tillåtet borde det fungera och om disken kan kan gömmas i den egna datorn borde det fungera. Det är klart att anställda i försvarsindustin inte kan göra så då en enkel administrator knappast kan knappa till VPN in i vapenfabriken. På mitt jobb skulle det nog fungera, även vid KK klipps ju inte el och internet samma dag så om jag inte kan hämta den fysiska disken kan jag nog vipa ut innehållet on-line om så behövs.
Beror väl även på tilliten och repekt mellan arbetsgivare och anställd.
Intressant ämne, var ska vi ha backuppen.

Permalänk
Medlem

Amazon Glazier som någon nämnde är nog det billigaste det går att få i molnet, och det kostar ~400kr / år. Backblaze har iof ett fast pris på strax över 300kr / år oavsett datamängd, men ett pris under Amazon får en o fundera över hur långsiktig deras prismodell är. När det gäller backup kanske det är bra om företaget går med vinst så chansen att dom lägger ner osv minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Amazon Glazier som någon nämnde är nog det billigaste det går att få i molnet, och det kostar ~400kr / år. Backblaze har iof ett fast pris på strax över 300kr / år oavsett datamängd, men ett pris under Amazon får en o fundera över hur långsiktig deras prismodell är. När det gäller backup kanske det är bra om företaget går med vinst så chansen att dom lägger ner osv minskar.

Amazon kanske är bra men f*n va deras sida är ful.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Angående att ta med en extern disk till jobbet, tanken är god men på min arbetsplats går det tyvärr ej.

Backblaze har jag sneglat på. Mycket intressant!
Dock läst reviews om att de har problem att enkryptera och skicka tillbaka filerna. Kanske är löst idag? Någon som testat?

Ska även kolla Spideroak, Jungledisk och Amazon Glazier. Dropbox är för dyrt och är inte riktigt inriktad på det jag behöver.

Är det någon som med egen erfarenhet som har någon leverantör att berätta om? Sweclocker-reviews väger självfallet tungt!

Edit: Amazon Glacier kostar om jag räknat rätt 427 kronor exkl trafik per år. Det låter helt klart som ett trevligt alternativ. Det är som sagt främst lagring som är intressant. Någon som kör det?

Edit: Spideroak är för dyrt. Skulle kosta mig 50 dollar per månad för 500GB. Orimligt.
Jungledisk verkar vara en återförsäljare av Amazon S3 och Rackspace. Förmodligen billigare att köra med Amazon eller Rackspace direkt eller leta efter andra återförsäljare för att jämföra pris.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Tack för tipsen.

Angående att ta med en extern disk till jobbet, tanken är god men på min arbetsplats går det tyvärr ej.

Backblaze har jag sneglat på. Mycket intressant!
Dock läst reviews om att de har problem att enkryptera och skicka tillbaka filerna. Kanske är löst idag? Någon som testat?

Ska även kolla Spideroak, Jungledisk och Amazon Glazier. Dropbox är för dyrt och är inte riktigt inriktad på det jag behöver.

Är det någon som med egen erfarenhet som har någon leverantör att berätta om? Sweclocker-reviews väger självfallet tungt!

Ställ en extern disk eller ännu hellre en nas hos en familjemedlem eller kompis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ställ en extern disk eller ännu hellre en nas hos en familjemedlem eller kompis?

Nackdelen är att disken kan gå sönder. Ser en större tillförlitlighet i antingen RAID eller moln. Köper jag en extern disk med RAID-funktion så är jag uppe i belopp över 1,5k. Då känns budgeten mer befogad att ha tillgänglig 24/7/365 via en leverantör på nätet än en familjemedlem som ska koppla in disken när jag behöver den.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Backblaze har jag sneglat på. Mycket intressant!
Dock läst reviews om att de har problem att enkryptera och skicka tillbaka filerna. Kanske är löst idag? Någon som testat?

Fast du vill verkligen sköta krypteringen av datan själv innan du skickar upp den till din lagringsleverantör.

Din lagringsleverantör vill däremot att du inte sköter om krypteringen själv eftersom okrypterad data troligen både går att deduplicera och komprimera bättre än krypterad data. Leverantören kan således sälja sin fysiska diskplats mer än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nackdelen är att disken kan gå sönder. Ser en större tillförlitlighet i antingen RAID eller moln. Köper jag en extern disk med RAID-funktion så är jag uppe i belopp över 1,5k. Då känns budgeten mer befogad att ha tillgänglig 24/7/365 via en leverantör på nätet än en familjemedlem som ska koppla in disken när jag behöver den.

Ta då en NAS istället? Enligt mig är RAID ganska överskattat som säkerhetslösning. Det enda det skyddar mot är diskhaveri. Brand, stöld, åsknedslag, trasig kontrollerkrest etc kommer ju resultera i att båda diskarna går förlorade. Den bästa lösningen är att ha en backup hos dig och en hos någon annan. På så vis har två diskar på två olika geografiska platser samma data, går ena sönder har du den andra kvar och kan ersätta den trasiga. Om du verkligen vill ha RAID så finns det NAS:ar med stöd för det också.

Skaffa en nas som backuppar din data och sedan speglar den till en NAS hos en bekant. Försök höra med någon bekant som har ett stabilt och snabbt internet (minst 10/10 Mbit/s skulle jag säga) som kan tänka sig husera en NAS åt dig. Om du köper NAS:ar med 2 diskplatser kan ni ju ha en disk var i den och ha backup hos varandra. Då kan ni även dela på kostnaden... För säkerhets skull så har du även en extern hårddisk som du kopplar in ett par gånger per år och backuppar backupen...

Permalänk
Medlem

Har läst på lite mer, här finns en lista på backup-lösningar: http://pcsupport.about.com/od/maintenance/tp/online_backup_se...

Fast pris med unlimited data var kanske inte helt ovanligt som jag trodde i min förra post, verkar som om det är flera företag som har det. Backblaze skriver en del om sin lagringslösning här http://blog.backblaze.com/2013/02/20/180tb-of-good-vibrations... vilket fick mig att bli mer positiv till deras prismodell..

Permalänk
Medlem

Om du behöver fråga om amazon glacier är en bra lösning så är det antagligen inte det.

Kostnaden för att lagra hade i och för sig varit ca 400 kr om året för 500 GB men deras system är ganska mycket mer komplicerat än så.

Det är så kallat cord-storage, vilket betyder att man förutsätter att du inte behöver hämta datan du har lagrat.

Om du iallafall vill göra det så tillkommer kostnader:
0.12 usd per gb i transfer fees (detta är den billigaste delen)
samt 0.01*monthly-peak-transfer-rate*antal-gigabyte*hours-in-month (detta kan bli mycket dyrt)

Exempel: (Obs, jag bortser från de gratis 5% varje månad, dem kommer inte göra någon större skillnad i detta exempel)
Du vill hämta dina 500 gb i din ner hastighet 10 mbit (1.25 megabyte per sekund) på en 30 dagars månad.

Detta kommer att ta ca 114 timmar (ca 4.7 dagar)
Peak-hourly-transfer-rate=500/114=4.38 gb/h
0.01*4.38*720+500*0.12=91.5
Din kostnad för att hämta dina filer blir ca 91.5 usd eller 601 sek

Detta är ett optimalt exempel, om du råkar requesta hela skiten på en gång (Inte svårt att göra det misstaget om man inte har god insikt i hur sakerna fungerar och/eller programmering vana) så blir kostnaden istället:
Peak-hourly-transfer-rate=500/4=125
0.01*125*720+500*0.12=960
960 usd eller 6300 sek.

Som sagt, jag tror många som skriker glacier inte har en aning om hur deras betal model fungerar och det är inte helt trivialt att räkna ur heller (Om man inte förenklar ganska rejält, vilket jag gjorde)

Backblaze är enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Om du behöver fråga om amazon glacier är en bra lösning så är det antagligen inte det.

Kostnaden för att lagra hade i och för sig varit ca 400 kr om året för 500 GB men deras system är ganska mycket mer komplicerat än så.

Det är så kallat cord-storage, vilket betyder att man förutsätter att du inte behöver hämta datan du har lagrat.

Om du iallafall vill göra det så tillkommer kostnader:
0.12 usd per gb i transfer fees (detta är den billigaste delen)
samt 0.01*monthly-peak-transfer-rate*antal-gigabyte*hours-in-month (detta kan bli mycket dyrt)

Exempel: (Obs, jag bortser från de gratis 5% varje månad, dem kommer inte göra någon större skillnad i detta exempel)
Du vill hämta dina 500 gb i din ner hastighet 10 mbit (1.25 megabyte per sekund) på en 30 dagars månad.

Detta kommer att ta ca 114 timmar (ca 4.7 dagar)
Peak-hourly-transfer-rate=500/114=4.38 gb/h
0.01*4.38*720+500*0.12=91.5
Din kostnad för att hämta dina filer blir ca 91.5 usd eller 601 sek

Detta är ett optimalt exempel, om du råkar requesta hela skiten på en gång (Inte svårt att göra det misstaget om man inte har god insikt i hur sakerna fungerar och/eller programmering vana) så blir kostnaden istället:
Peak-hourly-transfer-rate=500/4=125
0.01*125*720+500*0.12=960
960 usd eller 6300 sek.

Som sagt, jag tror många som skriker glacier inte har en aning om hur deras betal model fungerar och det är inte helt trivialt att räkna ur heller (Om man inte förenklar ganska rejält, vilket jag gjorde)

Backblaze är enklare.

Absolut är Backblaze enklare, Glazier är ju ingen egen klient ens, utan man behöver en 3dje-part för den biten.

Däremot håller jag inte riktigt med om att just kostnaden är ett problem i det här fallet. Tanken är ju att man aldrig ska behöva sin backup. xtQ skrev dessutom i trådstarten att han skulle ha lokal backup hemma, så det är främst vid brand, inbrott o liknande som det blir aktuellt att hämta backupen, dvs det borde vara väldigt sällsynt och skulle olyckan vara framme behöver man med stor sannolikhet inte all data på en gång dvs man slipper deras högsta pris.

Permalänk
Medlem

CrashPlan såklart.