Permalänk
Medlem

Windows 7 Ram problem

Hej!
Jag har installerat 8Gb RAM i min dator. På systemsidan (windows + break) står det installerat ram: 8GB (4.00 går att använda)
Jag har Windows 7 64-bitars.
har testat med Boot options > maximum memory grejen. Det enda som hände då var att jag fick BSOD var femte minut typ så det ändrade jag tillbaks igen.
Har hört att det kan vara att grafikkortet snottar de 4gb som "försvunnit". men innan hade jag bara 4gb installerat och då kunde jag använda alla 4.
Någon som har förslag?
kan det bero på moderkortet? gigabyte p55 ud3
Eller måste jag in och pilla i BIOS? (kan typ inte ett skit om detta)

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra windows memtest?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte, vad får man för svar av ett memtest?
typ om kortet är trasigt eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flagon:

Nej det har jag inte, vad får man för svar av ett memtest?
typ om kortet är trasigt eller så?

Nej, men om ditt RAM är trasigt.
Leta i BIOS efter PAE (Physical Address Extension) och slå på den om du inte redan gjort det. Det kan heta lite olika saker i olika BIOS, kan även vara det du kallar "maximum memorygrejen". Sätt igång den och kör Windows minnesdiagnostik, eller memtest86, och återkom med resultat.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nej, men om ditt RAM är trasigt.
Leta i BIOS efter PAE (Physical Address Extension) och slå på den om du inte redan gjort det. Det kan heta lite olika saker i olika BIOS, kan även vara det du kallar "maximum memorygrejen". Sätt igång den och kör Windows minnesdiagnostik, eller memtest86, och återkom med resultat.

testade att köra Windows minnesdiagnostik, allt gick bra, stod inget om några problem eller fel. Men nu har datorn hängt sig på "Windows startar" skärmen och stått å tuggat i typ en kvart... Tips?

Permalänk
Skrivet av Flagon:

testade att köra Windows minnesdiagnostik, allt gick bra, stod inget om några problem eller fel. Men nu har datorn hängt sig på "Windows startar" skärmen och stått å tuggat i typ en kvart... Tips?

Ta ut den nya ramen, boota = funkar?
Om inte testa med bara den nya etc, om det är olika märken på ramen sätt dom i olika färgade dimmslots.

Permalänk
Medlem

Problemet är att datorn inte vill starta nu efter jag kört minnesgrejen... Får öppna och testa flytta minnena

Permalänk
Medlem

med andra ord socket 1156 om man förståt de rätt?
1155 och 1156 socket har problemet att göra sådant där visnings problem i winodws men inte i bios.

problemet är antingen:

böjda pins på cpun
trasig minnes plats utag
någon av ramminena är trasiga (inte i dit fall)

står över allt om dessa små problem varför jo googlar man detta problem kommer man snabbt till typ i5-760 2.8ghz socket 1156 eller asus p7p55d eller dylikt. haft detta problemet själv o löste det genom att man hitta böjda pins

lösning vid böjda pins (krävs i vissa fal förstoringsglas för att se.)
nytt moderkort eller böja tillbaks pinsen riktigt noga.

Permalänk
Medlem

Jag plockade ut minnena och satte i nya slots. Nu gick den igång med windowsreparstion, får se om det löser problemet eller om den hänger sig/bsodar igen...
nu sitter minne 1 i port nr2 (grå) och minne 2 i port nr3 (blå)

port nr 1 sitter under processorfläkten, så jag kan inte sticka i ngt där...

Permalänk
Medlem

Såja! Fick igång datorn igen nu efter jag bytt vilka slottar korten sitter i. Men problemet kvarstår.. 8Gb installerat (endast 4Gb kan användas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flagon:

Jag plockade ut minnena och satte i nya slots. Nu gick den igång med windowsreparstion, får se om det löser problemet eller om den hänger sig/bsodar igen...
nu sitter minne 1 i port nr2 (grå) och minne 2 i port nr3 (blå)

port nr 1 sitter under processorfläkten, så jag kan inte sticka i ngt där...

visst är det något slags duo-link på det där moderkortet? Alltså kör du en sticka i 1 så ska nästa i 3.
du ser färgerna ju.

Så de jag undrar e om du kör 3 ram minnen, en som e på 4 gb och dom två andra är på 2gb?

Det kan vara där problemet är.

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flagon:

Såja! Fick igång datorn igen nu efter jag bytt vilka slottar korten sitter i. Men problemet kvarstår.. 8Gb installerat (endast 4Gb kan användas)

okej, du har 4 ram slottar, hur många ram minnes stickor har du?

dom flesta moder kort är updellade i A --- B --- A --- B (beskrivning för 2stickor) och man ska sätta ramstickorna i antingen A+A i de vanliga fallet annat är de uppdelade i A --- A --- B --- B oftast ser man detta hur dem är uppdelade på vilken färg ram slottarna har (slottar utaget för ramen)
brukar oftast sitta en förklaring i manualen man fick till moderkoretet. vid 4 stickor spelar de ingen roll vart dem sitter om man har 4 ram slottar då alla ska ändå i.

obs tycker du ändå bör kolla din cpu så den inte har böjda pins för att se så inte problemet som du i första hand hade, för de kommer leda till att deta dyker up vid fler tillfällen. löser man inte problem dyker dem upp igen.

Permalänk
Medlem

Dem sitter så här: 1Grå 2Blå 3Grå 4Blå
Minnena sitter i 2+3

Hade dem i blå innan... det stämmer som någon skrev här innan med intel i5-720
Får kolla pinnar och sånt efter midsommarhelgen :/ blir väl till att köpa nytt moderbord och processor snart ändå...
Haswell? värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flagon:

Dem sitter så här: 1Grå 2Blå 3Grå 4Blå
Minnena sitter i 2+3

Hade dem i blå innan... det stämmer som någon skrev här innan med intel i5-720
Får kolla pinnar och sånt efter midsommarhelgen :/ blir väl till att köpa nytt moderbord och processor snart ändå...
Haswell? värt det?

tycker att haswell e lite dyra än, men dom kasnke går ner i pris. Själv e jag väldigt nöjd med min ivybridge

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro