Ren installation av Windows inkl. formatering

Permalänk

Ren installation av Windows inkl. formatering

Hej!
Nu efter ett halvår med datorn så har det blivit oordning i diskarna och jag tycker att det är dags för en ominstallation av Windows.
Det jag undrar är; finns det något speciellt jag behöver tänka på? Kan jag rensa D: disken nu, innan jag formaterar C:?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Testpilot

Du kan formatera diskar som inte är C: (eller används av annat program) direkt inne i Windows.
Men själva OS dsken lär du formatera via windows/linux installation.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

För säkerhets skull, ha drivrutinerna till nätverkskortet på ett usbminne om de inte följde med windows installationen.

Jobbigt att ladda hem dem om man inte har drivrutiner hemma redan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

För säkerhets skull, ha drivrutinerna nätverkskortet på ett usbminne om de inte följde med windows installationen.

Jobbigt att ladda hem dem om man inte har drivrutiner hemma redan.

Vilka drivrutiner ska jag ha med, och var hittar jag dem? Jag har skivan för drivrutiner till moderkortet, och därifrån borde jag kunna ladda ner resten.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Vilka drivrutiner ska jag ha med, och var hittar jag dem? Jag har skivan för drivrutiner till moderkortet, och därifrån borde jag kunna ladda ner resten.

Det funkar fint med den CD'n nackdelen är att drivrutinen där kanske inte är den nyaste.

Här laddar du hem de senaste. https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_PRO/#support_Downloa...
Lan är den du behöver om du kör med kabel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Vilka drivrutiner ska jag ha med, och var hittar jag dem? Jag har skivan för drivrutiner till moderkortet, och därifrån borde jag kunna ladda ner resten.

Du hittar drivrutiner på respective tillverkares hemsida så som Nvidia eller ASUS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av xfade:

Det funkar fint med den CD'n nackdelen är att drivrutinen där kanske inte är den nyaste.

Här laddar du hem de senaste. https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_PRO/#support_Downloa...
Lan är den du behöver om du kör med kabel.

Skrivet av simon253:

Du hittar drivrutiner på respective tillverkares hemsida så som Nvidia eller ASUS.

Jo jag vet, men jag tänkte ifall jag tar dem på CDn först, och sen laddar ner dem för att slippa leta fram ett USB-minne.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SatellitPer:

Hej!
Nu efter ett halvår med datorn så har det blivit oordning i diskarna och jag tycker att det är dags för en ominstallation av Windows.
Det jag undrar är; finns det något speciellt jag behöver tänka på? Kan jag rensa D: disken nu, innan jag formaterar C:?

Oordning i diskarna? Lite mer information tack! Vilken windows version kör du kan vi väl börja med. "Oordning i diskarna" låter som om du ligger kvar på windows me eller så för att "lite oordning i diskarna ska vara relevant".
Formatera och ominstallera OS som en åtgärd för återställa prestanda är en sak som gjordes i forntid. Tycks som om användare har väldigt svårt att släppa det. Med xp, win 7 och ännu hellre win 8 så behövs det absolut inte göras med jämna mellanrum som kanske var fallet med win 98 och tidigare versioner.
Kan du vara lite tydligare med vad du menar med oording i diskarna så kan du troligen få hjälp utan behöva ominstallera windows?

Permalänk
Skrivet av retro123:

Oordning i diskarna? Lite mer information tack! Vilken windows version kör du kan vi väl börja med. "Oordning i diskarna" låter som om du ligger kvar på windows me eller så för att "lite oordning i diskarna ska vara relevant".
Formatera och ominstallera OS som en åtgärd för återställa prestanda är en sak som gjordes i forntid. Tycks som om användare har väldigt svårt att släppa det. Med xp, win 7 och ännu hellre win 8 så behövs det absolut inte göras med jämna mellanrum som kanske var fallet med win 98 och tidigare versioner.
Kan du vara lite tydligare med vad du menar med oording i diskarna så kan du troligen få hjälp utan behöva ominstallera windows?

Förlåt för bristen av information. Jag har alltså Windows 7 och menade att saker o ting ligger lite här och där (över 1,7 TB), och för att slippa gå igenom allting så vill jag hellre formatera både SSDn och HDDn.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SatellitPer:

Förlåt för bristen av information. Jag har alltså Windows 7 och menade att saker o ting ligger lite här och där (över 1,7 TB), och för att slippa gå igenom allting så vill jag hellre formatera både SSDn och HDDn.

Tänk då på att endast ha i den disk/SSD du ska installera på OS:et på inkopplad, när det hela sedan är igång kopplar du in din lagringsdisk. Allt detta så inte startpartitionen hamnar på fel disk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)